Auteur Topic: glioblastoma multiforme  (gelezen 3703 keer)

dine

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
glioblastoma multiforme
« Gepost op: mei 13, 2011, 16:12:15 pm »
Hallo iedereen,

Na veel aarzelen heb ik toch de moed gevonden om een bericht op het forum na te laten.
Enkele weken geleden werd er bij men vriend een hersentumor vastgesteld in allerijl werd hij geopereerd, en enkele dagen nadien werd ons medegedeeld dat het om een kwaadaardige tumor graad 4 ging.
Geen goed nieuws dus maar voor hem leek alles in orde te zijn, tumor weg ziekte weg.
De huisarts vertelde me dat hij in een ontkenningsfase zat en dat merk ik ook wel, maar wat kun je daar tegen doen hoe moet je op zo iets reageren.
Hij gedraagt zich inderdaad anders van levenslustige man die ganse dagen bezig was met werken, en genieten van het leven als hij daar tijd voor had, blijkt hij nu overgegaan naar een gelaten man.
Hijzelf merkt inderdaad ook wel dat hij veranderd is en heel af en toe laat hij daar iets over los maar dan weet ik niet hoe ik moet reageren, ik sluit mij op in een cocon om die dingen niet te horen of te zien, ik heb het moeilijk met dit alles.
Ik weet niet meer wat gedaan , en wat ik nog moet verwachten,  hoe ik moet reageren en me gedragen wat kan ik het beste doen om het hem zo aangenaam mogelijk te maken.

summer36

• Bekijk profiel
Re:glioblastoma multiforme
« Reactie #1 Gepost op: mei 13, 2011, 19:38:42 pm »
Hey dine,al lag de ziekte dan bij mij ergens anders,toch herken ik een deel van jou verhaal.Uit eigen ervaring weet ik dat iedereen anders reageert en dat ook iedereen op een andere manier door de ziekte-behandeling-genezing gaat.Bij mij was het bv een kwestie om zo vlug mogelijk geöpereerd te zijn,al de rest deed er me niet zo veel toe.Ik begreep dan ook totaal niet de angst bij m'n ouders toen ik een tweede operatie moest ondergaan:waarom konden ze niet blij zijn dat ze dat beest uit me zouden snijden?Als ik eerlijk ben begrijp ik het nu nog steeds niet echt.
Iedereen gaat echt op z'n eigen tempo de verschillende fasen door.
Misschien is het geen slecht idee om eens te imformeren in jullie ziekenhuis naar de psycholoog.Naar ik vernomen heb,zouden er in elk ziekenhuis psychologen zijn,die enkel instaan voor kankerpatiënten en hun familie
Sterkte

Jessy

• **
    • Bekijk profiel
Re:glioblastoma multiforme
« Reactie #2 Gepost op: mei 15, 2011, 18:23:51 pm »
Beste Dine

Ik dien me aan te sluiten bij de vorige reactie. Ik ben ook eens langsgeweest bij een psychologe.

In december vernamen we dat ik een hersentumor had.

Nadien heb ik ook vernomen van vrienden en familie dat ik en hele tijd mezelf afsloot van iedereen.Ik had toen niet de energie om sociaal te zijn en heb heel wat mensen afgeblokt, ook mensen die heel dicht bij me stonden.

Nu babbel ik er veel over, voor mij helpt dat voor de verwerking.

Veel sterkte en hou de moed erin.

Jessy

« Laatst bewerkt op: mei 15, 2011, 18:27:52 pm door Jessy »