Auteur Topic: BRCA2 en wat ik ermee ga doen...  (gelezen 311354 keer)

vify

• Bekijk profiel
Re:BRCA2 en wat ik ermee ga doen...
« Reactie #555 Gepost op: april 30, 2013, 18:30:13 pm »
Hallo Fania,
Ik weet hoe jij je voelt,ik heb drie kinderen,mijn man heeft erfelijke darmkanker gehad, en ik heb BRCA1,we hebben onze drie kinderen laten testen en kregen zes weken erna het nieuws dat onze oudste dochter, de fout in het bloed heeft van mijn man,gelukkig is deze kanker niet snel of aggresief, zij moet één keer per jaar coloscopie laten doen,maar mijn jongste dochter is erfbelast van BRCA1 en de fout van mijn man, je wil niet weten wat door mij heen ging,ook nu heb ik nog zware dagen, en zit vol stress als ze op controle moet, ze gaat alle zes maanden en moet binnenkort gaan beslissen wat ze gaat doen

Ik vraag me dikwijls af wat hebben we misdaan maar laten er ons leven niet door beheersen, mijn schat van een dochter is zeker een hele straffe madam ook al is ze nog zo jong

Lieve groetjes Viviane

fania

• Borstkanker van 5/3/2012 en drager BRCA2 gen
    • Bekijk profiel
« Reactie #556 Gepost op: april 30, 2013, 18:36:31 pm »
Hallo allemaal

Het lot is ons nogmaals slecht gezind ! Onze oudste is ook drager.
Nu weten we allemaal onze uitslag en van de 5 zijn we met 4 die "prijs" hebben.
Ze neemt het redelijk goed op, minder dan Melissa, maar toch, ze houdt zich sterk, en haar vriend steunt haar enorm, dat scheelt ook veel.
Volgende week gaan we de afspraak maken voor haar 1ste screening. Ze wordt in september 22 en de dokter wilt toch graag asap starten om alles zo goed mogelijk onder controle te houden.

We moeten vooruit hé, willen of niet.

Grtjes
Fania

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #557 Gepost op: april 30, 2013, 19:41:08 pm »
Hé Fania,

nee hé, zij dus ook, pff moet wel ff zwaar binnenkomen weer
weet hier even niets op te zeggen
maar wil je toch een dikke ondersteunde moedknuffel brengen
xxx Sabine

hilke

• Gast
« Reactie #558 Gepost op: april 30, 2013, 21:46:37 pm »

Hey maatje,
-
Heb hier weer even geen woorden voor ik vind dit allemaal zo rot!!!
Maar het is zoals je zegt jullie moeten vooruit willen of niet,
jij zijt echt een sterke straffe madam hoe je met alles omgaat.
Ik weet in uw hartje voelt het ook anders maar lieve schat,
het is toch weer iets dat jij en je familie moet verwerken.

Dikke knuffel,

Hilde

Jerommeke

• **
  • Diagnose 2000
    • Bekijk profiel
« Reactie #559 Gepost op: mei 01, 2013, 08:03:42 am »
Pech,pech,pech, waar stopt het! Weer kopzorgen erbij, je hebt er nog niet genoeg :(
Samen sta je sterk maar dit is weer een zware domper.
Toch proberen de moed niet te laten zakken en elkaar steunen.
Zulke 'prijs' was beter aan je voorbij gegaan maar we kunnen er niet voor kiezen hé!

Megasuperknuffel
Linda

veronique123

• borstkanker sinds 11/01/2011
    • Bekijk profiel
« Reactie #560 Gepost op: mei 01, 2013, 09:03:41 am »
Hey Fania,

Ik heb het  nieuws hier over je oudste dochter  nu pas gelezen, pffff....ben er even stil van geworden.
Wat vind ik dat erg voor jou Fania, als er met je kinderen iets misloopt raakt je dat zo erg dat er geen woorden zijn om dit gevoel te beschrijven.
Het heeft tijd nodig om dit te verwerken, aan moed en doorzettingskracht zal het jullie zeker niet ontbreken en zoals ik al eerder zei jij en je dochters zijn   
straffe madamen, samen  komen jullie er wel uit.
Een hele grote steunknuffel,
 :-*
liefs,
vero

fania

• Borstkanker van 5/3/2012 en drager BRCA2 gen
    • Bekijk profiel
« Reactie #561 Gepost op: mei 01, 2013, 09:16:41 am »
Lieve lotjes

Bedankt alweer voor de ongeloofelijke steun!!!
Vannacht redelijk goed geslapen.
Nu opgestaan met het zonnetje, en ik laat het zonneke ook weer toe in mijn (ons) leven :)
Gisteren was het ff een harde noot die moest gekraakt worden, hebben dan alles op een ritje gezet met ons drietjes, en we gaan ervoor, dan gen kan naar de maan, we zorgen ervoor dat we het te slim af te zijn! En met de hulp vd proffen in het uz, moet dit zeker lukken.
Ben SUPERTROTS op mijn straffe dochters ! Chapeau !!

@ Viviane, ik leef met je mee, is ni simpel hé als het over je kinderen gaat, voor jezelf kan je dit rap genoeg loslaten maar als het over je oogappels gaat...
Als je nood hebt aan een babbel, je weet me te vinden hé

Nogmaals dank allemaal !
Dikke knuffel
Fania
xxx

fee

• Bekijk profiel
« Reactie #562 Gepost op: mei 01, 2013, 15:47:21 pm »
fania,
zal wel dat je supertrots bent
hoe zij er mee omgaan
echt chapeau hoor en nog zo jong zijn!

heel veel steunknuffels
Fee

mamavan3

• Bekijk profiel
« Reactie #563 Gepost op: mei 09, 2013, 13:49:28 pm »
Fania,

Je dochters komen achter jou maat...sterke vrouwen!
Een veerkrachtig ras...wees daar maar zeker van.
En bedankt aan de wetenschap, die nu al zo ver staat!!! Dat we het kunnen voorkomen.

Veel moed.
Katrien x

Ingrid De Vos

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #564 Gepost op: mei 15, 2013, 15:08:24 pm »
Zopas maakte Angelina Jolie wereldkundig dat ze haar borsten preventief liet amputeren omdat ze erfelijk belast is met borstkanker. Van de vrouwen in ons land die eveneens een mutatie in het BRCA-gen hebben overgeërfd, zou slechts één op de drie die keuze maken. Twee op de drie laten de operatie niet uitvoeren, en laten zich liever zeer regelmatig opvolgen. Graag wil ik zo iemand aan het woord laten in Het Laatste Nieuws.
U kan me contacteren op ingrid.de.vos@persgroep.be of 0475/66.20.70. Dank voor je snelle reactie!

Vriendelijke groet,
Ingrid De Vos, journaliste bij Het Laatste Nieuws

vify

• Bekijk profiel
« Reactie #565 Gepost op: mei 16, 2013, 18:29:21 pm »
Lieve lotjes

Bedankt alweer voor de ongeloofelijke steun!!!
Vannacht redelijk goed geslapen.
Nu opgestaan met het zonnetje, en ik laat het zonneke ook weer toe in mijn (ons) leven :)
Gisteren was het ff een harde noot die moest gekraakt worden, hebben dan alles op een ritje gezet met ons drietjes, en we gaan ervoor, dan gen kan naar de maan, we zorgen ervoor dat we het te slim af te zijn! En met de hulp vd proffen in het uz, moet dit zeker lukken.
Ben SUPERTROTS op mijn straffe dochters ! Chapeau !!

@ Viviane, ik leef met je mee, is ni simpel hé als het over je kinderen gaat, voor jezelf kan je dit rap genoeg loslaten maar als het over je oogappels gaat...
Als je nood hebt aan een babbel, je weet me te vinden hé

Nogmaals dank allemaal !
Dikke knuffelxxx

@Fania dank je wel voor steun,,ik sta een paar jaar verder dan jij maar het blijft inderdaad soms moeilijkals het begint te malen in het hoofd, gelijk je zegt ook wij gaan ervoor en laten dit gen zeker ons leven niet vergallen en ook ik ben trots op mijn jongste die het mee draagt,ook al is zij gezond, zij hoort zeker tot de groep straffe madammen juist gelijk jouw dochters
Nogmaals dank allemaal !

Gwendr

• Bekijk profiel
« Reactie #566 Gepost op: mei 23, 2013, 19:46:11 pm »
Hallo!
Het is nu ruim 2 jaar geleden dat ik op het forum geweest ben..
Mijn verhaal kan ik niet meer terug vinden, denk dat het komt doordat ik zooo lang niet op het forum geweest ben..
Ook ik heb het brca-2 gen en ben daarvoor preventief geopereerd met de diepflap methode in het UZ Gent..

Ik ben na de operatie snel weer aan het werk gegaan om het proberen snel een plekje te geven..
Nu 2 jaar later weet ik dat dat eigenlijk helemaal niet gaat en ondervind ik de laatste maanden juist veel tegenslagen..
Soms het gevoel dat ik het nog allemaal niet verwerkt heb..

En zat ik dus ook al lang te twijfelen om hier weer eenswat te schrijven en pfffffff wat lucht dat op zeg...
Misschien dat er mensen zijn die na een preventieve ingreep ook nog altijd het niet hebben kunnen verwerken..

Groetjes Gwen

mamavan3

• Bekijk profiel
« Reactie #567 Gepost op: mei 25, 2013, 17:04:32 pm »
Gwen,

Wat kan je niet verwerken...? De operatie, het feit dat je het gen hebt of iets anders...?
Ik heb de operatie 1.5 jaar achter de rug, ik heb dit topicje destijds gestart...
Zelf heb ik geen last, ik vind het resultaat héél mooi ook. Ik heb rust...
Wat ik wel nog niet verwerkt heb, is de dood van mijn mama, 2 jaar geleden nu al...Neen, dat kan met momenten nog erg veel pijn doen.

Maar de operatie, gho...dat zou ik direct terug doen. Ik ben er sterker door geworden.
Lucht hier gerust je hart, Gwen....
Het leven brengt soms verrassingen mee, dingen die je nooit vooraf had kunnen inschatten. Maar dat hoeft niet slecht te zijn.

KAtrien.

mamavan3

• Bekijk profiel
« Reactie #568 Gepost op: juni 23, 2013, 17:43:12 pm »
Wou eens zien hoe het hier nog gaat met jullie....

Met mij gaat alles heel goed.
Liefs, Katrien xxx

nootje

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re: BRCA2 en wat ik ermee ga doen...
« Reactie #569 Gepost op: augustus 01, 2013, 02:45:21 am »
Hallo, ik ben een gezonde vrouw van 31 jaar en mama van 2 kleine kindjes.

Onlangs heb ik te horen gekregen dat ik erfelijk belast ben met brca1 gen. Ik wist al van voor ik de uitslag kreeg dat ik, als ik slecht nieuws zou krijgen van het genetisch onderzoek, ik zou gaan voor een preventieve borstamputatie met onmiddelijke reconstructie.

Nu mijn vraag:
Heeft er iemand van jullie (positieve of negatieve) ervaringen met de plastische chirurgen in het UZA te Edegem?
Dank bij voorbaat.