Auteur Topic: BRCA2 en wat ik ermee ga doen...  (gelezen 298933 keer)

Thalia

• Bekijk profiel
Re:BRCA2 en wat ik ermee ga doen...
« Reactie #30 Gepost op: mei 18, 2011, 11:08:10 am »
tja ik verschoot me ook enorm toen ze me zeiden dat ik borstkanker had. Ik dacht nu toch dat zoiets op veel later leeftijd kwam. Maar bon, ondertussen heb ik geleerd dat dat rotbeest op eender welke leeftijd kan toeslaan.

Volgende week mag ik terug bij de gyné voor mijn controle en dan zullen we wel afspreken wanneer we bij de plast chirurg gaan (gyné zou meekomen). Ben al geruster dat de gyné er zal zijn zodat we samen kunnen bespreken wat het beste voor me is. Gezien mijn jonge leeftijd gaan ze alle opties heel goed bekijken om toch zo weinig mogelijk littekens te hebben en een zo mooi als mogelijk resultaat. Ben benieuwd.
Eigenlijk vind ik het niet zo erg hoor dat ik preventief alles moet wegnemen. Begijp me niet verkeerd hé, moest het kunnen dan doe ik het niet maar ik leef liever verder met de zekerheid dat ik mijn kansen op herval zo klein mogelijk maak. Ik wou ze al kwijt sinds het begin. En nu ik erfelijk belast ben wil ik ze liever vandaag kwijt dan morgen!!!

Ik zal inderdaad 6 keer per dag moeten eten maar gezien ik een all in hotel heb genomen... straks doen ze me daar nog een supplement betalen omdat ik teveel eet en ze niet uit hun kosten geraken, stel je voor  ;D :D

Ik hoop in elk geval dat ik wat kan bijkomen. Ik weeg al meer dan 10 jaar hetzelfde. Ik mag eigenlijk eten wat ik wil en ik kom geen gram bij. Tot nu toe vond ik dat altijd leuk natuurlijk maar k'zou nu toch graag een paar kilokes rijker zijn zodat ze toch van mijn muggebeetjes schone nieuwe borstjes kunnen maken  ;D :D

Da-Yucka

• Longkanker sinds 2010
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: mei 18, 2011, 11:32:25 am »
Weet je wat ik zeer tof vind aan jullie  Katrien en Thalia ??? gewoon jullie optimisme en hoe jullie er mee omgaan, nu moesten jullie echt "vet" nodig hebben ik heb er alleszins genoeg nu, ben al liefst 12 kilo bijgekomen sedert vorig jaar  :( en die gaan er niet meer af, gelijk wat ik doe... dus geef maar een seintje hoor, ik kom direct af  ;D

Knuff xxx

mamavan3

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: mei 18, 2011, 12:32:08 pm »
Da Yucka....zo grappig maar plots wil iedereen donor zijn...iedereen wil zijn vet met me delen, woehahahahahhahahaha.....
Ik heb dus al heel wat aanbiedingen maar ben er zeker van dat ik voldoende eigen vet heb  ;)

En wat betreft dat optimisme...ik ben erg blij dat ik dit meeheb van mijn mama...ze is de strijd verloren na 4x kanker maar wat was ze een vechter en ik hoor het haar zo zeggen "doe je haar goed, mooie kleren aan en vooruit"...en trouwens wat voor zin heeft het om jezelf zielig te vinden...ik heb dikke pech , ja en 2011 zal een rampjaar geweest zijn, mama kwijt, te horen krijgen dat we het gen ook hebben en een zware operatie...maar als ik naar mijn leven kijk, besef ik dat ik heel veel heb om wel gelukkig te zijn en er zijn mensen die het veel slechter hebben dan ikzelf. Ik heb een lieve man, een mooi gezin, een lieve familie en een schat van een zus, ik woon in een zalig huis met rondom mij veel groen en ik besef dat van kleine dingen genieten, de kunst is van het leven...

Katrien

Thalia

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: mei 18, 2011, 13:17:23 pm »
hey Da Yucka, ik heb ook al veel mensen die me hun "vet" willen aanbieden  ;D Als ik wil kan ik de nieuwe "lolo Ferrari" worden. Hi hi hi stel je voor zeg, van 2 muggebeetjes naar 2 zo een grote meloenen. T'zou geen zicht zijn.

Wat dat optimisme betreft... je staat ervoor en je moet erdoor hé!!! Je hebt zowieso geen keuze dus dan doe ik het liever met de glimlach. Trouwens, hoe positiever je ingesteld bent hoe beter je overal doorkomt. Dat heb ik ondertussen al heel goed ondervonden. Ik geniet nu ook veel meer van het leven want voor hetzelfde geld is het morgen gedaan. En ja, ik moet preventief mijn borsten laten weghalen en reconstueren, maar zeg nu zelf, er zijn toch ergere dingen in het leven hé!! Er zijn zoveel mensen die gisteren, vandaag, morgen, te horen krijgen dat ze nog maar een paar maand hebben... dat vind ik dan al een stuk erger. Ik heb nog het "geluk" dat ik er preventief iets kan aan doen. En geloof me, eens je kanker hebt gehad dan wil je het nooit meer!!! Dus als je er dan iets kan aan doen om je kansen op herval of nieuwe kanker te verkleinen, doen gewoon!!! Ik ben al blij dat ik die kans krijg. En ik probeer er het positieve van in te zien, ik krijg een maatje meer  ;D ;D ;)

@mamavan3 : je moeder heeft 4 x kanker gehad???? Amaai, toch erg dat een mens dat moet meemaken en dan nog 4x. Ik heb het tot nu toe maar 1 keer meegemaakt en vind het al meer dan genoeg!!!

mamavan3

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: mei 19, 2011, 12:46:24 pm »
Thalia, ja mijn mama kreeg 2x borstkanker en toen schildklierkanker en dan nog eens botkanker met uitzaaiingen naar longen in een verloop van 12 jaar.  Toen ik bij de oncologe kwam met de uitslag van het gen-onderzoek zei ze mij ' "diegene die het van dichtbij meegemaakt en gezien hebben, twijfelen er niet aan om te kiezen voor amputatie en reconstructie en dat klopt...
Ik wil geen kanker, geen chemo, ...dus ja, dan is er geen keus. Ik zat vorige keer een halfuur in de wachtzaal bij oncologie...heb daar 3 vrouwen huilend zien toekomen of vertrekken. Eén vrouw was alleen en toen ik vertrok zat ze ineengedoken aan de uitgang van het ziekenhuis in een zeteltje...waarschijnlijk aan het wachten tot iemand haar kwam oppikken...ik had zin om naar haar te gaan en een arm rond haar schouder te slaan om te troosten of te babbelen over gewoon zomaar iets...maar ja, zoiets doe je niet hé...ik had zo te doen met die vrouw..herkende er een beetje mijn mama(het was een trotse mooie vrouw) in en ik was diep in mijn hart heel blij dat mijn papa altijd meeging naar onderzoeken, chemo, stralen...niemand zou alleen mogen zijn op zo'n moment dat je slecht nieuws krijgt....

Katrien.

Thalia

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: mei 20, 2011, 16:35:15 pm »
amaai, ik vind het al erg dat een mens het 1 x moet meemaken maar dan 4 x dat is toch teveel van het goede!! En dan nog 3 verschillende kankers!!! Als ik zoiets lees dan kunnen mijn borsten er niet snel genoeg af. Krijg echt rillingen over de rug als ik er maar aan denk dat ik het nog eens zou moeten meemaken.

Je hebt gelijk dat niemand het zou mogen meemaken en dat niemand het nieuws alleen zou moeten krijgen. Spijtig genoeg is dat niet altijd mogelijk. Tja, ik was bij wijze van spreken 1 van die vrouwen die je toen huilend hebt zien vertrekken. Ik herinner me nog dat de mensen in de wachtzaal me nogal raar bekeken. De meesten zag ik echt hardop denken "ocharme, dat kind heeft precies slecht nieuws gekregen". Ben toen ook buiten ineengedoken aan de uitgang gaan zitten. Voor de chemo, stralen, etc... ben ik daarna wel NOOIT meer alleen geweest.

En je oncoloog heeft gelijk. Eens je het hebt meegemaakt of van dichtbij dan twijfel je geen minuut om de nodige maatregelen te treffen. Ik vind het erg dat ik nu al geconfronteerd werd met die rotziekte en dat ik het gen heb maar langs de andere kant ben ik gelukkig dat ik er op tijd bij was en er nog ben!!! Velen hebben minder geluk. We kunnen er gelukkig nog iets aan doen om het nooit/niet meer te krijgen.
Ik ben echt benieuwd naar mijn eerste afspraak met de plast chirurg. Vraag me echt af welke methode het zal worden en of ik nog lang zal moeten wachten voor de operatie zelf.

Wat moet jij nu allemaal doen voor de operatie?? Moet je nog controle's doen?

mamavan3

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: mei 22, 2011, 10:27:02 am »
Thalia,

Ik ben vrijdag op "groot onderhoud" geweest  ;) Dus eerst een MR scan, lastig want halfuur op ongemakkelijke plank liggen in een tunnel (op je buik) en niet bewegen, dan mammo en echo. Personeel in het ziekenhuis was super vriendelijk en een beetje nieuwsgierig ook. Heb 3x mijn verhaal moeten (willen) doen. En telkens hoor ik "amai, jij bent moedig zeg, en je kan ondertussen nog grapjes maken ook..." (moest mijn borsten in 2 openingen leggen voor die scan, ik zei , " wie heeft die openingen hier bepaald...het lijken wel slakommen zeg, zo'n grote maat heb ik niet hoor... ;D) Maar dan vraag ik me af...je kan toch niet hele dagen in shock blijven rondlopen, of constant wenen of bang en boos zijn..." Dat doet niemand toch...ik kan voor een stuk mijn lot en leven zelf bepalen...ja, het is niet leuk en misschien krijg een klop of weerbots of hoe zeg je dat...maar dat zien we dan wel weer hé...ik leef met de geachte "problemen oplossen als ze er zijn" en geen doemgedachten of paniek op voorhand. Wat los je daar nu mee op?
Bon, de testen waren dus allemaal ok...nog geen knobbels, gezwellen of andere shit. Morgen moet ik terug naar de plastisch chirurg en naar de oncoloog voor besprekingen over het hoe en wanneer en in de zomer zal ik nog een 2tal keer voor een onderzoek moeten en dan is het wachten tot 16/9...
Dat zal nu misschien raar klinken hé...maar ik kijk er eigenlijk een beetje naar uit. (klinkt dit heel vreemd?)
Ben deze ochtend gaan lopen, wil absoluut in conditie zijn tegen de operatie. Gezond eten en sport...(en natuurlijk daarnaast ook een glaasje wijn en hapjes  ;))

Thalia, ik denk dat ze in jouw geval voorrang verlenen hoor bij de plastisch chirurg. Dat is nu eenmaal dringender dan iemand die zijn voorgevel wil laten optrekken of botoxen of flaporen en neuzen rechtzetten...die moeten maar een beetje wachten hé....

Thalia

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: mei 23, 2011, 09:42:22 am »
hi hi hi ik vind je echt heel grappig mamavan3  :D :D Groot onderhoud!! Die had ik nog niet gehoord.
Wel ik moet deze week op klein onderhoud (resultaat bloedonderzoek) en na mijn verlof zal het ook een groot onderhoud worden en dan krijg ik ook de plast chirug te zien. En ik veronderstel dat ik dan ook al die lastige tests zal moeten doen. Die MR scan zie ik al niet zitten (half uur op mijn buik en borsten liggen, pffff, dat gaat pijn doen).
Ik hoop dat het dan heel snel gaat want net zoals jij kan ik echt niet wachten. En nee, ik vind niet dat het raar klinkt dat je ernaar uit kijkt. Velen zullen ons misschien minder goed begrijpen want velen hebben een amputatie moeten ondergaan en hebben het er nu nog altijd heel moeilijk mee en vinden misschien dat we er te licht over gaan maar ik wil niets liever dan dat die 2 tijdsbommen verdwijnen. Raar maar waar!!! Ik begrijp dus zeker wat je bedoelt.

Ik hoor ook constant "amaai wat ben je moedig". Dan vraag ik me dikwijls af wat die vrouwen dan in mijn plaats zouden doen. Wenen, wenen en nog eens wenen???? Dat lost toch niets op. Je verliest er alleen kostbare tijd mee. Pas op begrijp me niet verkeerd, ik heb het ook al moeilijk gehad hoor maar ik bijt gewoon effe door, denk aan iets leuks en hoe mooi het leven wel is en dan komt die vechtlust naar boven. En hoe rapper die borsten weg zijn hoe rapper ik geen borstkanker meer kan krijgen. Zo zie ik het! Ik heb al borstkanker gehad dus ik weet wat het is en dat wil niemand meemaken en zeker niet meer dan 1 keer.
Jij hebt je mama 4 x weten afzien en ik kan begrijpen dat je nu zegt "ik heb genoeg gezien".

Trouwens, ik heb een troost in het hele verhaal en dat is dat ik een maatje meer zal hebben. Iets wat ik toch altijd al gewild heb. Maar ik vrees dat het niet zal lukken met mijn eigen weefsel  ??? ??? Ik eet nu al elke dag een lekker ijsje met veel chocolade en crème fraiche en ik ben nog geen gram bijgekomen. Grrrrrrrrr

Ik hoop dat ze met prothesen kunnen en willen werken zodat ik toch dat maatje meer krijg. Maar ik ben een beetje bang dat ze bij mij niet veel opties gaan hebben omdat ik al stralen heb gehad.  ??? ??? Ik heb ergens gelezen dat ze geen prothesen kunnen plaatsen als je al stralen hebt gehad.

Ik hoop ook dat je gelijk hebt en dat ze me voorrang zullen geven. Hoe rapper hoe liever. En ja, diegenen die efkes hun voorgevel komen restaureren omdat hun borsten hangen, of diegenen die er graag zoals pamela anderson willen uitzien, die zullen moeten wachten want het mijne is vind ik net iets dringender

vify

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: mei 23, 2011, 17:44:32 pm »
Thalia en mama3 ik wens jullie veel sterkte toe en jullie hebben zeker een hele goede beslissing genomen en dat er naar uitgekeken word klinkt helemaal niet vreemd ik was ook blij dat ze mijn tweede borst preventief gingen weg halen heel snel nadat ze wisten dat ik gendrager was

Thalia ik denk dat alle pc anders werken,ik heb wel protheses maar via rugspier dan,mijn pc wou niet met expansers omdat mijn huid door de stralen veel te dun was geworden, het beste is raad vragen aan de pc wat voor jou het beste is
groetjes viviane

Thalia

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: mei 25, 2011, 23:10:55 pm »
bedankt Vify! IK ben er ook zeker van dat we de juiste beslissing hebben genomen. Eigenlijk kijk is er zo naar uit omdat ik de indruk zal hebben te gaan slapen met 2 tijdsbommen met kanker en daarna wakker te worden zonder kanker. Tja, klinkt misschien raar maar dan weet ik dat ik er vanaf ben en pas vanaf dan zal ik me terug beter voelen. Nu is het constant panikeren .en dat is niet leuk.

Ondertussen heb ik het resultaat van mijn bloedonderzoek (tumormarkers) en dat was in orde. IK ben dus goedgekeurd. Nu nog grote controle binnenkort (echo lever, echo borst, mammo, rx longen en botscan). En daarna bij de plastische chirurg om alles te bespreken.

Met een beetje geluk zal ik dus niet lang moeten wachten op mijne voorgevel in orde te brengen  :D ;)
Voel me eindelijk een beetje opgelucht.

Ik wou het toch efkes kwijt. Ik heb goed nieuws gekregen en ik denk dat het voor velen hier ook eens tof moet zijn om goed nieuws te lezen.

groetjes

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: mei 26, 2011, 07:42:01 am »
hoi Thalia en Katrien,

wat zijn jullie toch moedige dames, zo vol humor
ik herken mezelf in jullie, maak ook altijd grapjes, als ik ga voor een mammo
ik heb 1 gereconstrueerde borst, dus die mag geen mammo meer hebben
ik zeg dan altijd: haha je kan me maar 1 keer meer pletten, ik noem dat een pletmachine haha ;D

@ Katrien, proficiat voor je goede controle, geeft weer een opgelucht gevoel hé
    ik moet binnen 3 weken gaan voor een groot onderhoud haha ;D

@ Thalia, ook fijn dat bij u al een deel goed is, hopenlijk de rest ook
    en het is zeker fijn om hier goed nieuws te lezen
    ik heb het gen niet, weet niet zoveel daarvan, maar ben er van overtuigd dat je de goede beslissing hebt genomen
groetjes Sabine

mamavan3

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: mei 26, 2011, 08:31:57 am »
Maandag om 18 uur moest ik bij de plastisch chirurg zijn...met een uur vertraging was het aan ons, mijn man was deze keer mee. Beetje uitleg (had ik al gehoord de week voordien toen ik met zus mee was) en dan de vleeswaren eens keuren.
Ik citeer ; "Da's een goed buikje ( bepotelen), daar kan ik je borsten perfect mee namaken (ook bepotelen)... Ik kan ze iets voller maken, van een kleine B naar een volle B?  Ik zei; okay, voor mij goed, als ik mijn bloesjes nog maar dicht krijg.

Dan nog wat uitleg, bevestiging voor de operatie, uitleg dat ik de dag voordien even moet langsgaan zodat hij de lijnen kan uittekenen enz...

In de wachtzaal zat voor mij, een dame met pruik...bleekjes, bang, zenuwachtig...en een domme blonde bimbo die heel de tijd zat te zuchten en te klagen dat er vertraging was, je kon duidelijk zien dat ze heel haar gezicht had laten optrekken...ik kon het niet helpen, maar ik had direct een hekel aan dat mens...het lijkt allemaal zo banaal, als je daar voor reconstructies en amputaties en zo zit, toen het aan haar was, slofte ze als een boerin naar de dokter...ik dacht bij mezelf, "jij kan je gezicht nog 20 keer laten optrekken, maar je houding zal niet veranderen."
Ik trok een knipoog naar die andere vrouw en we glimlachten eens...zonder woorden maar direct begrepen.

Thalia

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: mei 26, 2011, 11:34:40 am »
ha ha ha ha, k'heb je bericht 3 keer gelezen en ik lag 3 keer plat van het lachen. Nog goed dat we er de homor inhouden hé  :D
Ik zie het al voor mij, dat keuren van de vleeswaren. T'zal bij mij juist hetzelfde zijn maar ik vrees dat hij van mijn buik niet veel zal kunnen maken. Hij zal bij mij dan ook niet veel hebben om te bepotelen (k'heb het dan zowel over mijn vet als over mijne kleine voorgevel).

Ik ben blij voor jou dat alles in orde komt en dat de operatie toch nog vrij snel zal gebeuren. Nog 3 maandjes geduld en het is zover. En je zal zien, met het verlof ertussen zal dat rap voorbij zijn.

Ik heb gisteren ook afspraak genomen bij de pc. Eerst moest ik eind juni gaan. Ik heb wel 2 keer gevraagd of het echt niet vroeger kon. Nee sorry mevr. alles zit volledig volzet. Toen ze vroeg waarover het ging en ik dus met de hele uitleg kwam "kanker, preventieve amputatie, BRCA1, etc..." kreeg is plots als antwoord "heeft u een ogenblikje??". Na nog geen minuut kwam ze terug aan de lijn en zei "als u wil dan heb ik een vroegere datum".  ;D :D Tja, zo zie je maar dat ze toch wel het verschil weten maken tussen die domme blonde bimbo's en iemand zoals ik. Daarvoor vinden ze dan toch plots een plaatsje  ;)

Volgende week moet ik RX longen, mammo, echo borst, echo lever, botscan doen. Ben eens benieuwd hoelang het weer zal duren eer ik de resultaten krijg. Voor de echo van de lever zetten ze meestal al ter plaatse dat het goed is. De echo van de borst, mammo en Rx longen zullen een paar dagen zijn maar de botscan??? Het is ondertussen weer een jaar geleden dus ik weet echt niet meer hoelang ik toen op al die resultaten heb moeten wachten.

Ik zie die domme blonde bimbo al voor mij zitten in die wachtzaal. Ik had mijn mond echt niet kunnen houden  ??? ??? Alé zet denkt die dan niet na. Heeft ze die arme vrouw naast haar dan niet zien zitten?? Of dacht ze misschien dat die daar ook zal voor haar plezier. ENfin, zo zie je maar dat er veel van die "gemaakte" vrouwen rondlopen die geen barst van het leven kennen.

De dag voor de operatie moet je dan langs om als kunstwerk te figureren ofwa???? Hi hi hi, dat belooft er niet al te schoon uit te zien met al die tekeningen. Doet me een beetje denken aan de bestraling. Daar heb ik ook 2 maand moeten rondlopen met tekeningen op mijn borsten. En pas op, je zou je in principe op die plaats niet mogen wassen hé want anders gaan die weg. Ja dag Jan, ze hebben ze bij mij toch een paar keer mogen bijtekenen  :P

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: mei 26, 2011, 13:18:39 pm »
hihi dit doet me ook lachen
ik herinner mijn eigen borstreconstructie nog
ik zal op de operatietafel en de chirurg was alles aan het aftekenen
ik zei toen tegen hem: amai jij maakt er nogal werk van, je lijkt picasso wel  ;D
ja zei hij, het moet toch goed zijn hé
ik weet ook nog goed toen hij mijn tepelhof moest kleuren
die assistente van hem moest toen 2 kleurtjes mengen
ik zei toen nog: neem maar een mooi lentekleurtje haha
de chirurg kon er mee lachen maar zij niet
ik heb de chirurg naderhand ook bedankt voor de nieuwe speeltuin van mijn man ;D
humor heeft me altijd recht gehouden
groetjes Sabine

mamavan3

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: mei 26, 2011, 13:23:34 pm »
Thalia, je kan het zowel maar uitbuiten om voorrang te krijgen ;) Maar even serieus, ik vind het dan ook niet meer dan normaal dat ze je ertussen of gewoon naar voor schuiven. Het gaat hier niet om een grilletje of een complex hé...
Och al die onderzoeken, je wilt het weten om gerust te zijn waarschijnlijk, maar ondertussen klopt je hart in je keel dat ze ergens iets zouden zien hé. Bij mij kreeg ik direct feedback over de mammo en echo borst. Hij zei dat het er allemaal prima uitzag...

Sabine, doet dat pijn die tattoos, of verdoven ze dat weer. Ik denk da'k een tekst laat zetten op mijn borsten ;D Ad fundum of veni vidi vici, woehahaha..of is dat erover??

RRRRRRRrrrrrrrrring, wekkertje loopt af, heerlijke chocoladetaart gebakken. Kwestie van het buikvet op peil te houden.