Auteur Topic: Koppen XL: kom mij maar halen  (gelezen 10103 keer)

duizendpoot

• Bekijk profiel
Koppen XL: kom mij maar halen
« Gepost op: februari 01, 2011, 16:53:31 pm »
Hallo, lotgenootjes
Een vraagje, vanavond geeft Koppen XL om 21u15 een reportage over Bart, een 23 jarige kankerpatiënt die beslist heeft om te sterven wanneer hij beslist. Ik ga deze wel opnemen en misschien ooit zien. Momenteel kan ik er niet naar kijken, ben ik de enige of niet? Net zoals het boek van Marie-Rose Morel
ligt al van het begin in de kast, in afwachting dat ik het kan lezen. Wat vinden jullie, kan en mag zoiets op TV vertoont worden of niet? Zelf vind ik het absoluut heel moedig, zo wordt het toch veel bespreekbaarder. Voor de goede informatie: ik ben niet terminaal, ik ben sedert vorig jaar juni herstellende
Wat vinden jullie?
Groetjes

Kikki

• borstkanker sinds 2006
    • Bekijk profiel
Re:Koppen XL: kom mij maar halen
« Reactie #1 Gepost op: februari 01, 2011, 17:09:36 pm »
Deze jonge man is al weer bijna een dikke maand gestorven zene, heeft al in de "boekskes gestaan"Koppen xl komt er wel rijkelijk laat mee en ja waarom zou je er niet naar kijken, zo'n moedige kerel; Als het bij mij ooit zo ver zou komen , kies ook ik voor euthanasie, zeker weten!!En ja, mijn ventje en ik spreken er over net zoals we over het weer praten, zonder taboe!

hvhbxl

• Nieuwkomer
  • *
  • http://www.vanhellem.eu
    • Bekijk profiel
    • vanhellem.eu
« Reactie #2 Gepost op: februari 01, 2011, 17:38:47 pm »
Uit de trailer blijkt dat hij niet heeft gekozen voor euthanasie maar voor de zgn. palliatieve sedatie waarbij de patiënt in coma wordt gebracht en men daarna het lichaam laat omkomen door honger en dorst. Deze methode wordt overal in de katholieke ziekenhuizen gepromoot als er een vraag is naar euthanasie. Of hoe men de wet niet wil toepassen.

pascale1

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 01, 2011, 18:21:21 pm »
hey,
ja ik ga zeker kijken, was een heel moedige jongen, kan zijn keuze héél goed begrijpen.Zou dit ook doen , moest het zover komen.
pascale1

Nici

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 01, 2011, 18:43:48 pm »
Ik ga niet kijken en niet opnemen ben daarvoor veel te emotioneel! De jongen is inderdaad moedig maar als ik aan die ouders denk......een kind verliezen(en ik weet waarover ik praat!) is het ergste!

pascale1

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 01, 2011, 23:11:06 pm »
ik heb met veel ontroering gekeken naar  het afscheid van Bart. Ik vond het ondanks het trieste ook een zeer mooie serene reportage, de liefde van en voor zijn familie stroomde de huiskamer binnen...zoveel respect voor elkaar, zoveel liefde, ik heb er gewoon geen woorden voor...
Als  het ooit voor mij zover moest komen, zou dit voor mij ook het mooiste afscheid zijn.
Op de één of andere manier heeft deze reportage mij een rustiger gevoel gegeven.
pascale1

viske

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 01, 2011, 23:36:24 pm »
opgepakt

creatief

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 02, 2011, 06:47:41 am »
Heb ook gekeken.
Het is natuurlijk heel dubbel. Het enorme drama, ouders en grootouders die hun kind of kleinkind moeten laten gaan, zijn broer,...
Maar ik onthoud vooral het sterke karakter van de jongen, zijn positieve ingesteldheid ook.
En zijn boodschap : wees vooral gelukkig met wat je hebt en niet ongelukkig om wat je niet hebt...

nederbelg

• desiree, single mama van 2 meiden. 11 en 13jr
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 02, 2011, 10:30:03 am »
hey betty, heb net de reportage gekeken. heel aangrijpend.
het doet me denken aan mijn vader die ook overleden is aan kanker, meer aan het feit dat je wil dat dat afscheid niet bestaat en dat je er niet meer omheen kan. best emotioneel en moedig.
desiree :(

Ceeke

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 02, 2011, 10:31:55 am »
een heel moedige en dappere jongen met veel levenswijsheid!
geniet van de kleine dingen, geniet elke dag! Loop niet constant te zagen en te mekkeren op alles!
geniet van elkaar!
Van hem kunnen veel mensen leren, want vriendelijkheid en dergelijke zijn in deze tijden vaak ver te zoeken!
een lach een goejedag kan er bij 80% zelfs niet meer af tegenwoordig!

duizendpoot

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 02, 2011, 10:45:32 am »
Hey iedereen,
Dat het moedig is van Bart te kiezen voor palliatieve sedatie daar twijfel ik niet aan. Ik hoop, als het ooit zover komt, (binnen een jaar of 20-30) dat ik ook de keuze kan maken. Maar nu, had ik zoiets van, ik ben momenteel beter, voor hetzelfde geld had ik ook voor de keuze gestaan. Ik denk dat het vooral, voor mij dan toch, nogal confronterend is met mijn eigen sterfelijkheid. Je weet wel dat je niet eeuwig leeft, maar je wil toch zo lang mogelijk een kwalitatief goed leven leiden. Nu als ik me nog herinner van de kranten toen, is Bart vrij snel gestorven in zijn slaap. Hij heeft toch afscheid kunnen nemen van iedereen en zij van hem. Elke week sterven er heel veel mensen in het verkeer, waarbij de familie geen afscheid heeft kunnen nemen.
groetjes

summer36

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 02, 2011, 11:09:51 am »
ook ik heb de reportage bekeken.En heel veel traantjes gelaten.Zo pakkend,zo in-triest,zo oneerlijk.Maar langs de andere kant zo mooi,zo sereen,zo zuiver.Bewust de keuze maken zo'n stap te zetten dat vraagt heel veel moed van bart zelf .Het is ook heel moedig van z'n ouders en z'n broer om deze keuze te aanvaarden en hem hierin te steunen.
Ik weet nu al dat ik nog een hele lange tijd veel zal denken aan deze beelden en vooral bart z'n positieve boodschap.
iedereen die deze ziekte krijgt,heeft dat gevoel van machteloosheid,van weerstand tegen het nieuwe leven waartoe we veelal gedwongen worden.En inderdaad:we mogen ons niet zo laten leiden door wat we niet(meer)kunnen.Maar meer genieten van elke dag,ieder mooi moment,hoe klein ook.Zoals bart zei " geniet je van een cola":geniet er dan elke dag van in het besef dat dit jouw moment is,dat niemand je nog kan afnemen.
Ik hoop dat ondanks het trieste verhaal,bart z'n positieve boodschap toch verder verspreid mag worden

viske

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 02, 2011, 13:14:22 pm »
ik heb er net naar gekeken in mijn eentje.
Want ja mijn kids zouden weer gezaagd hebben ,van daar gaat ze weer.
En ik heb ook een traan weggepikt.
heel aandoenlijk.

Thuis zijn ze van mening ,over alles van kanker moet gezwegen worden.
Want ik zoek elk film of reportage op waar kanker in zit.
Wat niet zo is he .