Auteur Topic: Teelbalkanker  (gelezen 51047 keer)

Lynn

• Gast
Teelbalkanker
« Gepost op: februari 28, 2006, 23:10:23 pm »
Hallo,
Ik ben Lynn, 23 jaar, en heb vandaag te horen gekregen dat mijn broer teelbalkanker heeft. Hij, Robbert, 20 jaar, had vorige week pijnscheuten en eerst werd er gedacht aan een torsie. Toen bleek dat dit niet het geval was is de molen gaan draaien. Vanmorgen ging hij binnen in het ziekenhuis voor een operatie. Ze zouden een stukje weefsel uit zijn teelbal nemen en dit direct onderzoeken; Als het slecht was dan zouden ze direct de teelbal verwijderen. Toen hij terug op de kamer kwam wisten we dat het niet goed was. De teelbal was weg. Ook werd hij direct weggeroepen voor een scan van zijn longen. Na de hele dag wachten kregen we het verdict. Teelbalkanker. Nu wordt er onderzocht of het om een seminoom gaat of niet en hoever deze al gegroeid en ingegroeid was. Morgen wordt er een scan genomen van de onderbuik om uitzaaiingen op te sporen.
Het nieuws sloeg best hard in moet ik zeggen, vandaar dat ik hier eens kom kijken of er mensen zijn die er over willen praten. Het is nog allemaal een beetje vaag, maar dat het kanker is, is zeker.
Hoop dat jullie me wat meer kunnen vertellen hierover.

ottomatic

• Gast
Re:Teelbalkanker
« Reactie #1 Gepost op: maart 01, 2006, 17:25:42 pm »
Hallo Lynn,

Het goede nieuws bij zaadbalkanker is dat het relatief goed te genezen is. De behandeling hangt af van het stadium van de kanker, maar ook in vergevorderd stadium zoals bij mij in 1988 (uitzaaingen in buik en longen) was het nog goed te genezen. Wel is de behandeling erg zwaar, en kan er door deze behandeling onvruchtbaarheid optreden.
Veel sterkte toegewenst voor jou en je broer de komende periode.

Otto.

Laartje

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: april 18, 2006, 16:02:22 pm »
Hoi,

een goede vriend van mij heeft dit gehad en is nu genezen, het duurt wel nog een eindje voordat ze hem gezond verklaren. Er moet 5 jaar overgaan maar het goede nieuws is dat zijn vriendin zwanger geworden is van hem. Er is sperma ingevroren maar dat blijkt nu niet nodig te zijn, gelukkig voor hen zijn ze zwanger geworden op een natuurlijke manier en dit geeft hoop voor jullie.

Groetjes en veel sterkte.

Lynn

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: mei 16, 2006, 09:28:28 am »
Hallo! Hier ben ik weer, we zijn ondertussen 2,5 maand verder. Robbert heeft twee chemokuren achter de rug en het gaat hem eigenlijk goed. Hij had geen uitzaaiingen, enkel vaatinvasie. Vandaar de 2 preventieve kuren. Nu is het 2 maanden afwachten en dan een scan om te kijken of er niks groeit...
Hij heeft de chemo super doorstaan en door zijn humor is hij er doorheen gefietst! Nu rust hij goed uit met kale kopke en is het even bang afwachten. Maar de vooruitzichten zijn positief en daar houden we ons dan aan vast hé!

barry

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 18, 2006, 12:15:29 pm »
Hey,
mijn verhaal is gelijkaardig, vastgesteld op 2 maart, op 3 maart geopereerd, op 28 maart gestart met chemo (BEP).  Normaal was dit voorzien voor 4 kuren (van 28 dagen).  Maar nu zijn de resultaten zo goed, dat de kuren worden stopgezet na 2 i.p.v. 4 :), nog anderhalve maand uitrusten, en dan eindelijk terug gaan werken.

k-style

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juni 08, 2006, 23:12:31 pm »
Hey

Ik ben gisteren naar mijn huisarts geweest
en ze  hebben een gezwel vast gesteld in mijn linker teelbal
volgende donderdag naar de euroloog ...
ik heb wel beetje schrik

mijn vraag is nu ... kan je teelbalkanker ok door andere verschijnsellen vast stellen ? misselijkheid of uitslag noem maar op ....

Wat kan zo iets veroorzaken

Mvg kenny

gravis

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: augustus 01, 2006, 09:38:56 am »
Hoi ,

Ik loop nu 2 dagen met pijn in mijn rechter teelbal , de pijn is niet zo hevig hoor maar wel heel vervelend. Toen ik eraan voelde merkt ik op dat hij bijna dubbel zo dik is als de andere.  Ik weet niet of er ergens een knobbeltje op staat, want hij voelt héél oneffen aan. Ik ben nog niet naar de dokter geweest , omdat ik toch eerst een kleine week wil afwachten .
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn ?

Elsie

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: augustus 01, 2006, 13:20:18 pm »
Gravis,
Niet wachten, ga onmiddellijk naar de dokter ...
Waarom zou je in godsnaam een week wachten ?
Als het niks is, zoveel te beter, in het andere geval kan je er niet snel genoeg bij zijn !

brecht

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: oktober 20, 2006, 18:40:13 pm »
Hoi Lynn.
Ik ben een (redelijk) jonge man van 34.
2 jaar geleden werd bij mij ook teelbalkanker vast gesteld.
Ik kan dus goed begrijpen wat er door jou heen ging bij het horen van het verdict ivm jou broer.
Ik heb wel het geluk gehad dat ik er tijdig bij was. Het was al een paar weken dat ik op mijn teelbal een bolletje voelde die aanvoelde alsof er een erwtje op zat.
De dokter vertelde me (na onderzoek ) dat ik een kwaad aardig gezwel had en dat dit zo snel mogelijk moest verwijderd worden.
Ik kan je verzekeren dat de grond onder je voeten open gaat.
Je krijgt van de dokter een hele hoop uitleg, maar je luisterd maar met een half oor. Want dat ene woord blijft hangen !!!
Op maandagavond was ik bij de dokter en de donderdag morgen ben ik geopereerd geweest. De rechter teelbal werd weg genomen.
Mijn verwerking en aanvaardings proces, bestond evenals jou broer, uit humor.
We zijn nu twee jaar later en alles is nog steeds in orde. Ga om de 2 maanden bloed afnemen en geregeld onder de scanner.
Er niet voortdurend aan denken was voor mij ook deel van de verwerking.
Het grote voordeel van teelbalkanker is dat men het volledig kan genezen.
Ik begrijp jou en je broer. Hij blijft een man zoals hij was.
Uitwendig zal niemand er iets van merken. Dus niet met hangend hoofd rond lopen.
Mijn vrouw heeft mij ook steeds gezegd ( nu nog ).
Het is niet omdat er een stukje van jou verdwenen is, dat je daarom anders bent.

marc2

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: april 06, 2007, 16:58:08 pm »
Bij Teelbalkanker is het heel belangrijk er vroeg bij te zijn. Op de afdeling lag een lotgenoot van mij die eerst nog met zijn scouts naar het kamp was geweest. Hij had 3 sessies Chemo meer dan ik.
8 jaar geleden, was toen 30 ben ik bij de eerste symptomen van pijn naar een uroloog gegaan die direct een echo heeft gedaan. Twee dagen erna wist ik het nieuws na de operatie.
Ik herinner mij die beelden van de dokter, die na de operatie binnenkwam, nog als gisteren. Bij het schrijven nu krijg ik nog de rillingen. Hij zei wel dat ik er heel vroeg bij was, en dat ze de teelbal hadden weggenomen. Chemo was strikt medisch gezien in mijn stadium nog niet nodig, maar ik heb 2 sessies gekregen voor de zekerheid. Indien er toch iets was achter gebleven van de operatie.
Die Chemo sessies zijn zwaar maar doenbaar. Na enkele maanden ben je weer de oude fysisch. Het blijft alleen nazinderen in het 'koppeke'. Achteraf denk ik nu dat ik toch beter naar een praatgroep was geweest ofzo. Nu heb ik het zelf verwerkt, maar ik ben er zeker van dat het nu langer heeft geduurd.
Je voelt je eerst minder 'man' omdat ze de helft van je edelen delen hebben weg genomen. Maar daar is niets van aan!
Wat ik ten zeeeerste aanraad is van alle vragen op te schrijven en ze ook te vragen wanneer de dokter langskomt, zonder dat je moet denken dat ze dom zijn of wat dan ook. Want achteraf is de dokter buiten en blijf je met vragen zitten.
Wat ik ook gedaan heb uit zekerheid is dat ik sperma heb laten invriezen. Achteraf bleek (omdat ik niet veel chemo heb gehad) dat ik het helemaal niet nodig had om kinderen te krijgen. Onze zoon is nu 5 maanden zonder dat we de natuur hebben moeten helpen.  

« Laatst bewerkt op: april 06, 2007, 17:07:13 pm door marc2 »

Tompy

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juli 05, 2007, 11:48:29 am »
Als man is het erg om dit te krijgen. Kan er over mee praten. Zeker als je het op jonge leeftijd krijgt wanneer alles nog moet beginnen in het leven. Ik kan zeggen het is een kreuk in mijn leven. Maar gelukkig is het 1 van de kankers die goed te genezen is. Ik ben er nu 6 jaar van af maar denk er nog wel vaak aan. Langs de ene kant is het wel een mooie levens les. Je begind alles veel anders te bekijken. Je snapt een beetje meer de zin van het leven.

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
« Reactie #11 Gepost op: juli 05, 2007, 17:33:58 pm »
Hey Tom,

Inderdaad jammer dat we eerst met kanker geconfronteerd moeten worden om deze wijze levensles te 'ervaren'. Ik heb zelf géén kanker, maar ben er wel mijn echtgenote aan verloren. Dus ook als 'omstaander' heb ik diezelfde levenservaring opgedaan. Enerzijds zou ik zeggen "helaas", maar je leert er anderzijds wel heel veel uit. Doch ik had het natuurlijk ook liever anders gezien :-\

Groetjes, Steven

Tompy

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juli 09, 2007, 22:01:03 pm »
goeie avond,

Dat is natuurlijk wel erger da je er iemand aan verloren Hebt. Maar denk dat iemand die zijn echtgenote, vriend of naaste kennise ziek is dat da ook niet te onderschatten is. Dat is ook een serieuse pijnlijke weg is. Je moet je altijd sterk houden,  positief zijn en altijd proberen te lachen. Moet alles regen van papier werk en zo. Dus die mense mogen ook zeker ni vergeten worden ze.

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
« Reactie #13 Gepost op: juli 09, 2007, 22:22:55 pm »
Het leed van de 'omstaanders' wordt inderdaad heel vaak over het hoofd gezeien. Het is inderdaad een niet te onderschatten situatie die veel meer van je vraagt dan een buitenstaander kan vermoeden. Vooral mentaal is kanker - en dit voor beide zijden - een harde noot om kraken. Mijn echtgenote zei me zelf op 't laatste dat zij er best van af zou komen en dat wij, als overblijvenden, er het slechtst aan toe zouden zijn; nadien. Weet je... ze had nog gelijk ook. Maar dat besef is er pas nadien gekomen.
Een doordenkertje: Elke levenswijsheid dien je eerst beleefd te hebben.
Als ik je kan helpen of vragen hebt, laat het gerust weten.

Groetjes, Steven

Tompy

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juli 16, 2007, 17:29:23 pm »
eigenlijk is da hier wel rustig e.
word er weinig achtergelaten e.