Auteur Topic: Wanneer naar de dokter?  (gelezen 5005 keer)

creatief

• Bekijk profiel
Wanneer naar de dokter?
« Gepost op: december 20, 2010, 08:04:09 am »
Tja, ik weet het eigenlijk niet meer.

Toen mijn partner begin dit jaar een knobbeltje voelde in mijn borst, was het even schrikken, maar ik dacht 'ach, een knobbeltje, dat gaat wel weg.4

Gelukkig bleef mijn partner aandringen. Ik naar de huisarts, die stelde dat het wellicht een cyste was, maar hij stuurde mij toch op controle omdat mij mama borstkanker had gehad.

Bij de mamografie was er zelfs niks te zien...

Bij de echo was het wel even schrikken toen de arts een collega of verpleegster opbelde met de woorden 'we hebben een punctie...'

Tja, t was kanker

gelukkig vrij vroeg (2 cm) gevonden en niet verspreid.

Vorige maand op controle en de oncoloog voelde iets : echo gedaan en t was een cyste

en nu voelde gisteren mijn parter weer iets...en ik ben het zo stilaan beu...mijn borst doet zeer en ik mijd hem n beetje

en mijn partner ook, die zei dat hij soms bang is mijn borsten aan te raken, omdat hij weer iets zou voelen

en dat hij bang is mij te verliezen

en ik die zeg dat het wel niets zal zijn

maar ik ben zo moe, en wou gewoon dat ik eens geen onrust zou hebben

ik heb mijn tieners die mij nodig hebben, wat zit die borst mij nu lastig te vallen...

En moet ik nu weer naar de dokter? ik wil nu gewoon rust...

Wat vinden jullie? Herkennen jullie dit? Hoe gaan jullie hier mee om?

clousaeuke

• 42 jaar een lieve man en twee kindere 10 en 15 jaa
    • Bekijk profiel
Re:Wanneer naar de dokter?
« Reactie #1 Gepost op: december 20, 2010, 09:04:38 am »
Hallo,
Ja het is niet simpel hé ,het leven na kanker.
Ik moet wel zeggen dat ik zelf ook weer pas geweest ben voor een echo (en het was nog maar 1 maand geleden!!) omdat ik ook iets voelde,en daar de huisarts voelde ook iets en stuurde me dan maar door,gelukkig was het litteken weefsel,en ja mijn borst die doet na een jaar ook nog altijd zo pijn als ge daar aan komt.
Maar ik denk toch dat we beter af en toe eens voelen want zo veel te vlugger zullen we het ook weten als er iets is en is de kans op overleving toch groter.Dat klinkt cru maar het is wel de waarheid!
Ik heb ook altijd zo een bang van iets te ontdekken hoor ,en dat gevoel van laat me nu toch eens gerust is bij mij ook sterk aanwezig,Is het nu nog niet genoeg geweest,ga weg en laat me doen!!!
Ik vind als je twijfeld het toch maar beter even laat cheken en dan kun je daarna weer geruster zijn ,want anders blijf je met dat onzeker gevoel zitten.Hopelijk heb ik je een beetje kunnen helpen .
Als er iets is kom hier maar roepen hé,er is wel altijd iemand naar je luisterd.
Liefs Heidi

summer36

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 20, 2010, 09:55:57 am »
Ik denk dat je eens je éénmaal die zotziekte hebt gehad,je nooit meer echt ' gerust' kan zijn.Zelf ben ik gelukkig niet echt het angstige type,maar enkele maanden terug bij een consultatie bij de huisdokter voor een peesontsteking in de schouder overheerste de gedachte" wanneer ga je het bolletje nu voelen?".Begin deze maand:bloedverlies,mogelijks door de nolvadex.Direct echo van de buik moeten hebben,en weer verwachtte ik dat heel die film opnieuw zou beginnen.Heb hier ooit eens gelezen,één keer die ziekte gehad,draag je een soort rugzak mee met je.Het zakje blijft gesloten,maar het is ook nooit ver weg.
Creatief:ik vermoed dat jij ook nog vrij jong bent.Dat zal de reden zijn waarom er op de mammografie niets te zien was.Dit was bij mij ook zo:komt doordat de verhouding vetweefsel-klierweefsel bij jonge vrouwen verschillend is van bij oudere vrouwen:daardoor zijn die mammo's niet altijd betrouwbaar.
Toch denk ik dat onze angst ook positief kan zijn:maar ze mag natuurlijk niet ons leven overnemen.Onze allertheid zal ons vaker wijzer op dingen,waar we anders misschien geen acht zouden voor hebben.En ik vind nog steeds:beter twintig keer te vroeg naar de dokter dan één keer te laat.

Kaat46

• diagnose september 2009
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 20, 2010, 12:37:03 pm »
Hey creatiefje
We herkennen jou bedenking hoor! We blijven liefst zoveel mogelijk weg van alle dokters en ziekenhuizen.
Maar zoals onze lieve lotjes hierboven al zegden: beter een keertje teveel laten controleren.
Bij mij was het borstbesparend, chemo en bestralingen (klaar sinds eind mei) en mijn borst voelt ook behoorlijk hard en raar aan (littekenweefsel).
Liefs
Kaat

jeannette

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 20, 2010, 13:12:14 pm »
Hallo creatief,
Eerst heel zakelijk: ja ik vind dat je terug naar de dokter moet gaan om je borst te laten onderzoeken. Om de ongerustheid weg te nemen en om te weten wat je voelt.

En dan even een "emotionelere" reactie. Ja, die ongerustheid, het gevoel van "laat me met rust". Ik heb dat na 6 jaar ook  nog altijd. Niet iedere dag maar soms als ik alleen thuis ben roep ik dat ook heel hard, genoeg hebben van die kanker. Bij mijn controles zitten er steevast cysten in m'n lever, ik heb er mee leren leven want ze zijn tijdens een scan door en door bekeken en niet kwaadaardig , nou dan moet je daar dus ook vanuit gaan (maar soms die beren op de weg hé).
Heel veel sterkte en laat je wat weten op het forum?
lieve groeten,
jeannette

creatief

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 21, 2010, 07:39:33 am »
tja, vanavond naar de huisarts - ik heb n excuus : er moeten draadjes uitgehaald worden uit n snijwonde :-)
in januari staat de volgende controle gepland bij de gynaecologe, maar ik vermeld mijn ongerustheid vanavond zeker
inderdaad beter eens te veel dan eens te weinig, hé
heel objectief weet ik dat ook wel, maar soms heb ik er wel genoeg van
ah, hoor mij klagen, alles is goed nu en er zijn mensen die meer te verteren hebben dat dat he

maar die ongerustheid hoort er bij zeker?

keikopje

• 42, mama van een dochtertje van 7j
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 22, 2010, 11:15:38 am »
Ik vrees ook dat die angst nooit meer helemaal weg gaat. Ik ben vorige week compleet in paniek geschoten omdat er een bloedkorstje zat op 1 van mijn moedervlkejes op mijn arm. Ik heb heeeel veel moedervlekken, zit in de familie, in mijn hoofd was ik er dus al 100% van overtuigd dat ik na mijn lymfoom nu opgescheept zou zitten met huidkanker.
Ik heb onmidddellijk een afspraak gemaakt bij een dermatoloog, dat vond ik al ontzettend dapper van mezelf, want ik heb ook de neiging om mijn kop in't zand te steken en wil niets meer te maken hebben met ziektes.
Wat blijkt: niets om me ongerust over te maken, meer nog: het is niet zeker dat dat korstje ooit een moedervlek geweest is :o. Op mijn andere arm heb ik ook zo'n moedervlek die ik in het oog moet houden, dus het zou best kunnen dat ik als pure paniekreactie alleen GEDACHT heb dat mijn moedervlek gebloed had, terwijl e rop die arm misschien helemaal nooit een vlek gezeten heeft.
Ik heb er weer uit geleerd dat ik nog lang niet klaar ben met mijn angsten rond kanker. Maar ik ben ook wel trots op mezelf dat ik zo snel actie genomen heb en me er niks van aan trek dat ik voor niets naar de dr. geweest ben.

keane

• Borstkanker oktober 2008 - opnieuw november 2015
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 22, 2010, 20:14:49 pm »
keikopje,

Ik vind niet dat je 'voor niets naar de dokter geweest bent' hoor. Je laat jezelf geruststellen, dat is niet niks. Dit is iets heel belangrijk.
Mensen die kanker hebben/hadden, hebben af te rekenen met angsten. Angst moet onderdrukt worden, ieder mens heeft recht op rust in het hoofd.
Je kan niet voorzichtig genoeg zijn, als je ongerust wordt om iets dan ga je bij de dokter.( is 't niks dan ben je gerustgesteld. is 't wel iets dan ben je er vroeg bij !) Dit is hoe ik erover denk.
Groetjes !
Keane

jeannette

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 22, 2010, 21:14:04 pm »
Keane je hebt helemaal gelijk!
Ik heb op mijn hoofd een paar moedervlekken die ik zelf moeilijk kan zien (enige voordeel van de chemo-kaalheid was dat ik ze toen kon controleren). Laatst sloeg het K-monster even weer flink toe omdat ik het gevoel had dat een van de vlekken van grootte en vorm veranderde. De huidarts heeft er grondig naar gekeken en geen huidkanker geconstateerd. Ik heb het gevoel dat ik ook gewoon serieus genomen werd.
Bij twijfel: ga naar de dokter en laat je goed onderzoeken.
groetjes Jeannette

creatief

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 24, 2010, 14:48:28 pm »
Ja, als je serieus genomen wordt, doet dat al veel.

Ik kwam net op de supermarkt een heel ver familielid tegen.

30 jaar ouder dan ik, vertelde dat zijn vrouw net een tumor werd uitgehaald.

Niet kwaadaardig.

Toen ik zei dat ik ook een tumor uitgehaald ben, wel kwaadaardig, keek hij even verschrikt.

Tja, zei hij, nu de periode van 5 jaar overbruggen.

En t is zo, he, ergens is er een donker wolkske dat zeker 5 jaar blijft hangen...

Maar niets houdt mij tegen om nu te genieten van de feesten! en dat wens ik iedereen hier toe!!! veel liefde en vriendchap!

creatief

summer36

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 24, 2010, 16:11:34 pm »
Mooi gezegd creatief:nu in de eerste plaats denken aan een warm,gezellig kerstfeest en dan een beter 2011 dan dat 2010 was.
En dat wolkje,tja dat zal er inderdaad 5 jaar zijn,zelfs langer,want ik vraag me af als je eens die ziekte hebt gehad of je dat dan ooit nog uit je achterhoofd krijgt.MAAR.....en da's nog veel belangrijker,achter elke wolk kan ook weer een grote mooie zon zitten.En daarvoor doen we het.Dikke knuffel en fijne feesten