Auteur Topic: Onderweg stoppen met chemo - help!  (gelezen 11134 keer)

Polly-Gis

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Onderweg stoppen met chemo - help!
« Gepost op: december 10, 2010, 12:12:14 pm »
 ???

Hallo,

Heeft er iemand van jullie ervaring met het stoppen met chemo voor het volledige aantal sessies doorlopen zijn.

Ik heb nu 7 keer chemo gehad met 2 producten, waarvan één zorgt voor heftige bijwerkingen.

Gisteren bij een arts geweest die alternatieve geneeskunde beoefent, die mijn bloed heeft onderzocht en zegt dat ik een hevige allergie heb voor één van de chemoproducten, dat mijn lever en mijn pancreas zijn aangetast. Hij beweert dat ik onmiddellijk met chemo moet stoppen, of dat ik anders letsels riskeer op beide organen.

Ik heb darmkanker, die is bestraald en met chemo verkleind, geopereerd en alles is verwijderd, en nu krijg ik preventieve chemo van 12 sessies. Ik heb één van de best geneesbare darmkankers.

Wat denken jullie, zijn er mensen die ook preventief gestopt zijn, waarom en hoe loopt het daarna.

Bedankt voor jullie antwoorden

Polly-Gis

summer36

• Bekijk profiel
Re:Onderweg stoppen met chemo - help!
« Reactie #1 Gepost op: december 10, 2010, 20:19:30 pm »
Hey Polly-Gis,ik heb ook preventieve chemo gehad,wel ter nabehandeling voor borstkanker.Zes in totaal.Van de tweede soort die ik kreeg,heb ik ook een ferme overreactie gehad.Resultaat:weken aan een stuk drie cortisonen.Ook ik vroeg me wel eens af of het een verschil zou maken als ik vijf chemo's kreeg ipv zes.Maar eerlijk:ik zou het niet echt gedurfd hebben om ermee te stoppen.Zou je toch willen aanraden om er nog eens goed met je behandelende dokters over te praten:eventueel andere medicatie om de nevenwerkingen te doen minderen of een lagere dosis chemo(ik zeg maar iets,want ik ben natuurlijk geen dokter);veel goede moed verder

Polly-Gis

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 23, 2010, 11:44:38 am »
Hallo Indian,

Bedankt voor je berichtje, heb inderdaad jouw wijze raad opgevolgd en er met mijn behandelende arts over gepraat.
Ik zat er echt totaal door, had al 7 keer zware chemo gehad en ontzettend veel last van de bijwerkingen, maar mijn arts bleef maar zeggen volhouden, op je tanden bijten, etc. Tot vorige week, na veel tranen van mijn kant, heeft hij toch ingestemd om de dosis te verlagen met 50% en ik voel een immens verschil.
Op die manier kan ik het waarschijnlijk wel uithouden tot de laatste keer (12 in totaal). Dus nu nog 4 te gaan!

Is met jou alles in orde ondertussen? Ben je ondertussen al terug aan het werk en hoe verloopt dat?

Groetjes en fijne feestdagen
Gisèle

summer36

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 24, 2010, 16:05:18 pm »
Hey  Polly-Gis,wat een goed nieuws op deze vooravond van kerst:te mogen lezen dat je je chemokuur toch verder zet.Ik denk dat je een goede beslissing hebt genomen:niet alleen in het verder zetten op zich,maar zeker ook in het bespreken met je arts.Zo kunnen ze inderdaad de dosis aanpassen,naar een voor jou beter verdraagbaarder niveau,maar zodat de chemo toch nog al z'n werk kan doen om die rotte k-cellen te doden.Ik help hier alvast aftellen met jou:doe zo voort,je doet het goed.

Zelf start ik terug met werken op 3 januari:2 keer 4 uur per week(normaal deed ik er 36).Ik moet wel eerlijk bekennen dat het met een bang hartje is.Enerzijds voel ik dat ik fysiek zeker nog niet sterk genoeg ben(maar heb ook niet de indruk dat ik de laatste 3 maanden verneterd ben,dus vraag ik me wel stilletjes af of dit misschien het hoogste niveau zal zijn dat ik nog kan bereiken:de adviseur van het ziekenfonds gaf me ook al die indruk).Anderzijds is het natuulijk mentaal vechten tegen de reacties van niet-zieken,die blijkbaar er van uitgaan:" je ziet er goed uit,dus zal je dat vanbinnen ook wel zijn".De nevenwerkingen,waar ik nog steeds veel last van heb,lachen ze meestal gewoon weg als onbestaande.Kreeg zelfs die reactie van de arbeidsgeneesheer.Maar allez,ik zal er maar het beste van proberen te maken zeker.

Ik wens jou en je familie en vrienden verder prettige feestdagen en een gelukkig en vooral gezond 2011.Laat zeker eens weten hoe het verder gaat met je.Hier blijven de duimen op scherp staan

marie p

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 25, 2010, 19:12:00 pm »
@Polly-Gis.
Ik heb drie jaar en een half geleden ook darmkanker gehad. Ook preventief chemo. Naar het einde van de kuur toe mezelf ook heel dikwijls afgevraagd waar ik mee bezig was. In nederland krijgen mensen met dezelfde diagnose als ik nooit chemo. Ik heb de kuur uitgedaan met enorm veel last van mijn handen en voeten, het zogenoemde hand voetsyndroom. Toen ik een maand met de chemo klaar was waren alle bijwerkingen verdwenen al is de vermoeidheid nog wel lang aanwezig geweest. Nu drie jaar later heb ik nergens nog last van. En  ben ik wel blij dat ik doorgezet heb.

Groetjes,
                   Marie

ppeterr

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 26, 2010, 17:14:04 pm »
hallo  marie  p  sorry  dat  ik  het  je  vraag  hoe  is  het  met  je  stoelgang gesteld 
ik  moet zeggen  vorig jaar  sept  ben  ik geopereert  soms  heb  ik  last van diarree  moet  nog  altijd  emodium nemen
en  ben gelijk  ook men  laatse stuk darm kwijt  endeldarm 
nu  heb  ik een  microbe  in men maag  moet  ambiotica  nemen  doe  ik dit  niet  kan het aanleiden tot maag kanker 
ben wel  ongerust  want  het  is de  tweede  keer dat  ik ambiotica  ga  nemen 
alvast bedankt  voor de  info

marie p

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 29, 2010, 22:22:56 pm »
Ik heb na het beëindigen van de chemo geen diare meer gehad. Wel heb ik sinds kort opnieuw last van aambeien en dat maakt mij behoorlijk ongerust.
Groetjes,
                 Marie

Polly-Gis

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 03, 2011, 14:32:17 pm »
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie steun en advies. Ik wens jullie een fijn en gezond 2011!

Aan Indian, veel succes met je job, hoop dat die paar uren toch meevallen en dat je er toch veel steun en begrip mag krijgen.

Het is inderdaad zo dat mensen die nooit kanker hebben gehad, niet weten wat wij doormaken of doorgemaakt hebben. Ze zien alleen de buitenkant (met make-up valt veel te verdoezelen), maar voelen niet hoeveel pijn/moeite we moeten doen om een beetje normaal te leven. Wat ik ook ergerlijk vind is dat ik steeds opnieuw hetzelfde moet herhalen tegen dezelfde mensen. Wanneer ik chemo heb, wat dat inhoudt, hoe ik mij voel, dat ik misselijk ben en neen dat ik nog niet beter ben en dat elke chemo erger wordt, etc...

Aan Marie, hey Marie hoop dat met jou alles in orde is. En dat je aambeien, echt alleen maar aambeien zijn, niks anders. Het is waar wat M-R Morel schreef in haar boek, iemand met kanker draagt altijd een schaduw met zich mee.

Aan Peter, hoop dat je maag snel beter wordt.

Groetjes
Polly-Gis