Auteur Topic: wat denken jullie daarvan?  (gelezen 2540 keer)

adem

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
wat denken jullie daarvan?
« Gepost op: september 03, 2010, 07:50:26 am »
Hoi,

Heb vorig jaar een borstbesparende operatie gehad en bestraling. Nu neem ik nolvadex. In de week voelde ik weer een bolletje in die borst. Paniek, dadelijk mammo en echo. Bleek dat het een goedaardige kiste is. Oef ! Maar toch vertrouw ik het niet.

Sinds mijn borstbesparende operatie loop ik rond met de gedachte dat ik die borst ga laat verwijderen. Ik draag nu ook een deel prothese , dus zoveel verschil zit daar ook weer niet in en dan ben ik gerust. In die borst kan ik dan gene kanker meer krijgen.

De gedachte laat me niet meer los en ben hoe langer hoe meer van overtuigd dat die borst weg moet. Wat vinden jullie daarvan?

keane

• Borstkanker oktober 2008 - opnieuw november 2015
    • Bekijk profiel
Re:wat denken jullie daarvan?
« Reactie #1 Gepost op: september 03, 2010, 08:07:33 am »
Ik persoonlijk denk dat uw borstchirurg of oncoloog u daar het best een antwoord kan op geven.
Ongerust blijven rondlopen is zeker geen optie. Ga bij je arts te rade, hij of zij zal je zeker kunnen helpen !
Keane

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 03, 2010, 08:08:16 am »
Hoi,

Ik begrijp jouw angst volkomen, zeker omdat je daar al een bolletje hebt gevoeld.  Mijn linkerborst hebben ze verwijderd, ik heb lang met het idee rond gelopen om die rechterborst ook te laten verwijderen, kon ik daar ook geen kanker meer krijgen.  Maar mijn oncologe vond dit té drastisch en werd boos over mijn voorstel.  Heb lang enorme angst gehad om het rechts ook te krijgen, nu ik vier jaar verder ben is mijn angst wat gezakt, en ben ik eigenlijk wel blij dat ik mijn rechterborst nog heb.  
Ik zou het gewoon eens bespreken met je oncoloog, kijken wat hij ervan vindt, vertel van je angsten, ik hoop dat je oncoloog daar voor open staat en dat je dat rustig kunt bespreken, ik kon het niet want ze werd boos.  
Ik kan me zo jouw angsten voorstellen, en ook dat je er niet gerust in bent.  Ik heb 3 jaar en half met enorme angsten rondgelopen, het minste wat ik voelde of ik moest op controle was ik in paniek, had die angst niet onder controle, ik had enorme angst om te hervallen.  Begin dit jaar was ik het beu om voortdurend met zo angsten rond te lopen en via ademtechnieken en meditaties heb ik mijn angst nu onder controle.  Ik heb die paniek zo niet meer, ik zou het gewoon bespreken met je arts.
groetjes Sabine

summer36

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 03, 2010, 09:19:37 am »
Als ik van jou was zou ik dit zo vlug mogelijk bespreken met je behandelende dokter.Ikzelf heb eerst een borstsparende operatie gehad:de randen waren niet kankervrij,dus drie dagen later moest ik een volledige amputatie hebben.Daar was ik , voor zover dat al kan,op voorbereid.Doch vóór ik met chemo kon starten moest ik onder MRI nog een biopsie hebben in de andere borst,omdat ze op de eerste foto's daar iets verdachts hadden gezien.Ik stond echt doodsangsten uit voor dat onderzoek.Zo erg dat ik vroeg aan de dokter om gewoon die andere borst ook weg te halen zodat ik dat onderzoek niet moest ondergaan en ik ook bijna geen(1 à 2 %) risoco meer zou hebben om terug borstkanker te krijgen.Tijdens m'n consultatie bleef ik maar door razen.Hij liet me zo'n tien minuten schreeuwen en roepen.Dan heeft hij me vastgenomen bij mijn schouders en gezegd:" jij gaat morgen naar dat onderzoek,er zal niks aan de hand zijn je zal wel zien.Nu ga je kalmeren of ik stuur je naar neurochirurgie en we halen je hersenen er voor enkele dagen uit".De angst die ik had voor het onderzoek was terecht:het was enorm enorm pijnlijk(ze konden me ook niet verdoven voor dat onderzoek).Maar de dokter had gelijk:er was niks aan de hand(het gezwel werd er onder MRI volledig uitgehaald en bleek niet kwaadaardig te zijn).In het begin had ik altijd zo'n gevoel als ik naar die borst keek:" sukkel nu sta jij daar alleen".Ondertussen heb ik het een plaats gegeven,al is er in m'n hart nog zo'n deeltje dat denkt:was je ook maar weg.Ben er dus vrij zeker van wat ik zal doen indien de uitslag van mijn genetisch onderzoek slecht zou zijn.
Ik zou er dus zeker over praten met de dokter als ik van jou was,sterkte

vify

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 03, 2010, 09:50:12 am »
Beste is dat je  je zorgen aan je oncoloog meld, dat je ongerust bent heel normaal

Ik vroeg ook om tweede verwijdering van borst na de agressieve vorm wat ik links had gehad

Ik had aan oncoloog gevraagtt en aan genecoloog, en beide waren het er mee eens dat dit veel te drastisch was
Tot de oncoloog mijn achtergrond kenden van bk,in de famillie heel kort, heeft ze me naar leuven gestuurt voor genonderzoek,ik had prijs en waren het er toen mee eens dat ik het preventief liet verwijderen

Ik hoop dat je vertrouwen in je arsten kan hebben
Heel veel sterkte nog voor je