Auteur Topic: lastig jaar  (gelezen 2822 keer)

kvanbuyten

• Gast
lastig jaar
« Gepost op: december 22, 2005, 18:53:02 pm »
Hoi!
Mijn naam is Kristel. Vorig jaar, oktober 2004, werd er bij mij borstkanker vastgesteld. Op dat moment was ik 24 jaar. Ik werd 25 op het moment dat men met mijn eerste chemo startte -> taxotere, xeloda. Daar bleef het echter niet bij. Er volgde ook een operatie (volledige mastectomie), nog 6 chemokuren (deze keer FEC), en dan natuurlijk de bestralingen. Sinds midden oktober dit jaar ben ik van alle beproevingen vanaf. Alhoewel.... De volgende stap is een genetische test en dan een reconstructie.
Ik vroeg me af of er nog andere vrouwen tussen de 20 en 30 met dit probleem te maken hebben / of hebben gehad.
Ik ben steeds positief  :)gebleven, en zoveel mogelijk blijven sporten. Ik had ook enorm veel steun van mijn fantastische familie en vriendenkring! Dit maakte het voor mij natuurlijk veel aangenamer en gemakkelijker. Er over praten is zeer belangrijk, en maakt het gemakkelijker voor de anderen om normaal te blijven doen, en je niet uit de weg te gaan -> wat ik wil zeggen: veel mensen weten niet goed hoe ze moeten om gaan met dit probleem en vermijden het onderwerp liever waardoor ze onnatuurlijk overkomen.

Na de kerstvakantie start ik weer met lesgeven. Het zal een hele aanpassing zijn, maar ik kijk er wel naar uit om weer in het "echte" leven te stappen.

Aan iedereen die nog bezig is met een of andere kuur of net geopereerd of bezig met bestralingen, hou er de moed in, en geniet van elk goed moment! Je zult de slechte momenten sneller vergeten dan je denkt!
Kristel.

Nathalie

• Gast
Re:lastig jaar
« Reactie #1 Gepost op: december 22, 2005, 22:44:33 pm »
Dag Kristel,

Ik heb dit berichtje maar na je reactie op het mijne gelezen. Ons verhaal is zo gelijklopend. Bij mij is de borstkanker begin november vastgesteld, ik was 1 week 28...
Ik ben wel terug aan het werk, eerst enkele maanden half time en nu sinds begin december terug full time (eigenlijk 4/5 gezien mijn overschot van verlof...). Dat lukt heel goed hoor, de vermoeidheid is zo goed als verdwenen.
Ik wens je veel succes, je zal zien, terug gaan werken is een opluchting...

Groetjes,
Nathalie

hildeke

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 08, 2006, 19:43:26 pm »
hallo,
Ik kan goed begrijpen wat je bedoeld met een lastig jaar.
Ik zelf ben 35 en ze hadden borstkanker vastgesteld op 14 juni van vorig jaar ben begonnen aan 8 kuren chemo en toen ik 3 kuren ver was werd er bij mijn papa longkanker vast gesteld. Ik wist van in begin dat hij het niet zou halen en we hadden ook dezelfde oncoloog. In oktober werd mijn borst verwijderd en wou mijn papa die alleen woont naar huis toen ben ik enkele dagen voor hem gaan zorgen maar het was nogal zwaar en hij was erg verzwakt. Dus ging hij terug naar het ziekenhuis. Ik bezocht hem 2 maal per dag en ondertussen moest ik in december naar de stralen. Op 20 januari ging ik de laatste keer. Op dat moment is mijn papa  nog meer verzwakt en enkele dagen later naar palliatieve zorgen gegaan. Daar heb ik aan zijn bed gewaakt tot hij op 27 januari overleden is na een wel erg zware strijd, hij was amper 61 jaar. En ik kan niet uitleggen wat een gemis dit is.
Nu op 7 maart gaan mijn eierstokken eruit omdat mijn kanker sterk hormonaal was. En ik eigenlijk ook wel heel erg bang ben om te hervallen.
Dus als je spreekt van een lastig jaar weet ik perfect wat je bedoelt.
Gelukkig heb ik een heel lieve man die mij steeds heel goed bijstaat en een schat van een zoon die heel veel van mij houd want zonder deze twee was ik deze periode nooit door gekomen.
Vroeger was ik een echte optimist en zag alleen de leuke dingen nu word lachen soms al heel moeilijk.

Elsv

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 09, 2006, 12:02:42 pm »
Dag,

jullie verhalen zijn heel herkenbaar. Ik heb vorig jaar juni mijn diagnose gehad. Ben gelukkig borstsparend geopereerd, heb 6 chemokuren gehad (FEC) en 33 bestralingen. De laatste is op 19 januari geweest. Bij mij was de tumor ook sterk hormonaal, maar voorlopig krijg ik alleen Arimidex. Ik hoop dat mijn eierstokken nog wat mogen blijven.
Ik probeer nu mijn werk weer terug op te pakken, maar mijn hersenen werken zowat in "Alzheimer-mode". Ik vergeet alles, en nieuwe dingen moeten 5 keer uitgelegd worden en een uur later weet ik het dan weer niet meer! Heel vervelend, maar dat moet wel beteren.
Dus ik weet ook best wat je bedoelt met een lastig jaar.
Morgen word ik 35, maar ik heb daar toch wel een dubbel gevoel bij.  ???   :o
Ik probeer positief te blijven, maar dat hoort met 35 nog niet nodig te zijn. (vind ik tenminste).
groetjes,

Els.
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2006, 12:03:33 pm door Elsv »

hildeke

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 10, 2006, 17:25:19 pm »
Els een heel gelukkige verjaardag :)