Auteur Topic: Op zoek naar twintigers - lotgenoten  (gelezen 33875 keer)

saske

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Op zoek naar twintigers - lotgenoten
« Gepost op: augustus 21, 2010, 13:31:59 pm »
hey iedereen

ik ben saske, 27 jaar.  Ik wou graag beginnen aan kinderen en ging eerst nog naar de gynaecoloog. daar liep het helemaal fout en er werd baarmoederhalskanker vastgesteld.

de afgelopen maanden werd ik meermaals geopereerd en kreeg ik negen weken chemo.

Ik ben eigenlijk op zoek naar "lotgenoten". Ik ontmoete op de dagzaal wel veel mensen met borstkanker, maar deze waren meestal veel ouder. En hoe vriendelijk en lief ze ook waren voor mij ( ik dank hen nog steeds voor alle steun), het voelde niet alsof ze me echt voor de volle honderd procent begrepen.

veel groetjes
saske

summer36

• Bekijk profiel
Op zoek naar twintigers - lotgenoten
« Reactie #1 Gepost op: augustus 21, 2010, 19:44:55 pm »
Hey,lieve lotgenootjes,ik ben dan zelf wel al een tijdje voorbij de tienerleeftijd.Maar toch was het ook voor mij schrikken toen ik als full-timewerkende 36jarige in  superconditie te horen kreeg dat ik borstkanker had.Chemo en bestraling volgden en nu ben ik reeds vanaf februari bezig met hormontherapie én volg sinds einde maart revalidatie in het ziekenhuis.Mijn ganse verhaal is te lezen onder :  Andere forums / Lotgenotencontact / Borstkanker:1 jaar later:mijn verhaal
Wie vragen heeft over de ziekte mag mij altijd een mailtje sturen(door te klikken op het envelopje onder mijn naam)
Ik wens jullie verder allemaal veel goede moed,blijf positief,jullie staan er niet alleen voor

Veerle Mol

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re:Op zoek naar twintigers - lotgenoten
« Reactie #2 Gepost op: oktober 22, 2010, 17:03:40 pm »
Beste Saske

Een maand geleden kwam ik erachter dat de oorzaak van mijn darmklachten een kwaadaardige tumor is. Ik ben nog maar 23 jaar oud dus een vrij zeldzaam geval. Darmkanker komt over het algemeen voor bij mensen boven de 50. Omdat ik zo jong ben en aan een kankerbehandeling met bestraling moet beginnen, heb ik al een operatie gehad waarbij één eierstok is verwijderd en de andere hoger is gehangen. Zo is de kans groter dat ik na de kanker nog vruchtbaar ben.

Ik snap dat het nieuws zwaar aankomt maar toch goed dat het ontdekt is bij de gynaecoloog. Kan je nog zwanger geraken na de behandeling? Persoonlijk vraag ik me af of het goed is om kinderen te krijgen in mijn geval. De dokters hebben het over een fout in mijn DNA dat dit veroorzaakt. Zoiets mogelijk doorgeven vind ik een zware verantwoordelijkheid. Ik weet niet of je iets hebt aan deze tekst want jouw situatie zal anders zijn dan de mijne. In ieder geval mag je mij steeds mailen.

groetjes Veerle

s.e.

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 21, 2010, 23:12:05 pm »
Hey

Ik heb in november 2008 kanker gekregen (Non-Hodgkin). Mijn behandeling is heel goed verlopen, ik heb 6 maanden chemo gehad. Tijdens mn chemo heb ik een aantal keren een spuit gekregen om mn eicellen te beschermen. Op dat moment dacht ik er niet aan.. tijdens mn chemo heb ik mn maandstonden niet gehad, maar 6 maanden na mn chemo terug(ik was toen dolgelukkig..) ik heb ze 8 maanden lang regelmatig gekregen,maar sinds augustus krijg ik ze niet meer..

ik ben nu 22jr en dacht niet onmiddelijk aan kinderen, maar wil er zeker binnen enkele jaren..kheb ondertussen een afspraak bij de gynaeco..
ik heb gelezen dat dit een vervroegde menopauze kon zijn..:s:(
heeft iemand hierover meer info?ervaring?
grtjes

sociale dienst Kom op tegen Kanker

• Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 24, 2010, 10:42:27 am »
Hallo,

Op de website www.jongerenmetkanker.be kan je wat meer lezen over vruchtbaarheid en seksualiteit.
Op 4 december is er ook weer een jongerenontmoeting in Gent. Meer info kan je vinden op website of opvragen bij jongeren@tegenkanker.be Op zo'n dag kan je met andere jongeren zelfs over dit onderwerp praten of je kan deze vraag eens voorleggen aan een van de begeleiders/verpleegsters van het jongerenproject. Zij zijn ondertussen zo gewend om met deze thema's om te gaan!
groetjes, Liliane

Thalia

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 24, 2010, 14:42:06 pm »
Hey Saske,

Ik ben 28 jaar oud en heb borstkanker. Niet echt hetzelfde als jij maar qua leeftijd...

Ikzelf was reeds een jaar gestopt met de pil omdat we graag kindjes wouden. In April kreeg ik plots longontsteking en ben daardoor tot eind mei thuis gebleven. Daarna ben ik nog een weekje gaan werken en dan 3 weken verlof. We waren toen echt van plan om met een kindje naar huis te komen :-) Gezien ik toen geen medicatie meer moest nemen en ik toch al een jaar de pil had gestopt omdat we graag kindjes wouden... We hoopten echt op congé zwanger te geraken. Toen kwam het... 1 Juli, een dag om NOOIT meer te vergeten.

Op 1 juli is mijn wereld ingestord samen met alle dromen die ik had. Ik kreeg die dag de ene hamer op mijn kop dan andere : kanker, chemo, stralen, proberen borstbesparend te werken, weghalen klieren, operatie, katheder, haarverlies, ziek zijn, vermoeidheid,... dit waren zoal de woorden die ik allemaal heb onthouden maar dan kwam er nog een grotere hamer : ze moesten een spiraaltje plaatsen om te voorkomen dat ik zou zwanger geraken tijdens de chemo.

Tja het was al niet erg genoeg hé!!!

Ondertussen ben ik 2 operaties en 7 chemo's verder. Nog 1 te gaan en dan krijg ik dit hopelijk NOOIT MEER!! Daarna nog een maandje stralen maar daar zie ik minder tegenop.

Als je dus graag eens contact met me opzoekt, geen probleem. Je mag me zelfs persoonlijk mailen ook.

groetjes

keikopje

• 42, mama van een dochtertje van 7j
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 24, 2010, 17:12:11 pm »
Met mijn 39 jaar hoor ik ook niet meer echt bij de "jongeren" met kanker. Ik wil toch mijn verhaal doen, misschien heeft iemand er iets aan.
Wij hebben 1 dochter van nu 4 jaar. Op het moment dat bij mij Non-Hodgkin werd vastgesteld, in februari 2008, was zij 1 jaar en waren we aan het proberen voor een 2de kindje.
Mijn NHL was al ver uitgezaaid, ik heb dus niet veel tijd gekregen om na te denken over mijn kinderwens. De hematoloog heeft het wel besproken, gelukkig, en mij alle opties uitgelegd. Eitjes invriezen kwam voor mij owv mijn leeftijd niet meer in aanmerking, er was ook geen tijd meer voor omdat ik heel snel chemo moest krijgen. Spuiten om mijn eitjes te beschermen kon wel, maar omdat die zo verschrikkelijk pijn doen, heb ik dat niet gedaan. Ik ben tijdens de chemo mijn pil opniuew gaan innemen, enerzijds om zeker niet zwanger te raken (hmm ???), anderzijds had ik daarmee zelf het gevoel dat ik mijn eitjes dan toch een beetje zou beschermen, en in ieder geval niet zou "op" maken.
Een poos na de chemo ben ik met de pil gestopt om te kijken of mijn menstruatie terug op gang kwam. Intussen was ik ook in behandeling gegaan bij een homeopaat om het herstel van mijn lichaam te bevorderen.
Na een half jaar is mijn menstruatie inderdaad terug gekomen, wat ik op zich al ene klein mirakel vindt op mijn leeftijd.
Na overleg heeft de hematoloog meteen zijn fiat gegeven om nog aan onze kinderwens te werken, als we dat willen. Tot nu toe oznder resultaat, jammer genoeg. We geven het enkele jaren de kans. Mijn homeopaat werkt intussen ook aan het herstel van mijn hormoonbalans, en dat vole ik wel. Dankzij de folliculinum die ik krijg, wordt mijn mesntruatie regelamtiger en voelt ze weer 'normaler' aan.
Elke kanker is anders, en jemoet de mogelijkheden natuurlijk bespreken met je behandelende arts. Maar als je graag kinderen wil, moet je de vraag zeker stellen en via verschillende kanalen hulp zoeken. Als je wat leest op internet, merk je ook dat het echt wel KAN, zwanger worden na chemo. Informeer je goed, en blijf er in geloven

groetjes,
Natacha

katiaT

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 04, 2011, 13:45:20 pm »
Hoi,ik ben katia 24jaar

Voorig jaar ben ik behandeld voor lymfeklierkanker.Zelf wou ik net met de behandeling beginnen
voor ivf .Het lot besliste daar anders over.Zelf wou ik ook met andere jongeren praten.
Toen ik hoord 'u hebt kanker' d8t ik onmiddelijk 'ik ga dood' en ik d8t dit kan toch niet ?Ik heb nog zoveel te doen :-\ NEEN ik wil dit niet.Dus ben met volle moet aan de behandeling van 6 chemo's en 18x bestraling begonnen.En nu ben ik goed en zelfs weer aan het werk

Grtjs

Nora

• Nieuwkomer
  • *
  • Met Volle Borst Vooruit .*
    • Bekijk profiel
    • B(r)ea(s)t.Cancer. - Met volle borst vooruit.
« Reactie #8 Gepost op: juli 05, 2011, 22:00:15 pm »
Hallo,

ik ben Nora, 23 jaar, en bij mij werd er vorig jaar in augustus 2010 borstkanker vastgesteld. Ondertussen zijn we weer een eindje verder. Na 6 chemo's en mastectomie met okselevidement rechts zou ik stilaan terug de draad kunnen oppikken. Juli 2011 zou ik terug starten met werken. Maar jammer genoeg mocht het niet zo zijn. 2 à 3 maanden na de operatie voelde ik terug een knobbel op mijn borstspier. Mijn kinesist bevestigde dit. De dokters, waarbij ik me liet behandelen, dachten er alleszins anders over. Tot ik een maand later, in de kliniek waar ik werk, een echo liet nemen. Al gauw zag ik tussen mijn resultaten dat de uitslag niet zo gunstig was. Er was een duidelijk gezwel zichtbaar op de borstspier, alsook een positieve lymfeklier in mijn oksel.

De dag nadien, na het opnieuw controleren alsook het nemen van een biopsie, werd alles zo snel mogelijk in gang gezet (Bloedafname, CT Thorax, PET-scan en een second opinion in Leuven). In Leuven wisten ze mij niets nieuws te vertellen, maar toch opteerde ik voor de kliniek met de meeste expertise. Ik moet wel zeggen ik ben er heel goed opgevangen. Aangezien ik al een mastectomie heb ondergaan, leek het niet zo evident om de wonde mooi te sluiten en hebben ze dit gedaan a.d.h.v. een latissimus dorsi flap (rugspier). Al een geluk heb ik hier geen tot weinig last aan ondervonden. Pijn? Geen denken aan.

De operatie is nu een anderhalve week achter de rug. 12 juli weet ik meer i.v.m. het onderzocht weefsel en over de post-operatieve behandelingen (zeker bestralingen, de kans is klein dat ik terug chemo zal krijgen aangezien deze niets geholpen heeft). Nu leef ik toch wel een beetje in angst, want de kanker lijkt wel erg agressief te zijn. Ik hoop dat het ditmaal voorgoed wegblijft. Anders ziet de toekomst er voor mij niet al te rooskleurig uit.

Lieve groetjes Nora

katiaT

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 07, 2011, 17:32:50 pm »
Hoi Nora,

In leuven zit je goed.Daar ben ik ook!Als je geen chemo moet krijgen is dit toch een goed teken ?
En de borst volledig wegnemen?Ik ken wel niks van borstkanker maar een collega van mij heeft dit ook gehad en omdat ze haar hormonen niet onder bedwang kunnen houden moetten ze nu haar eierstokken verwijderen(preventief) .Ik hoop dat voor jou alles in orde komt.En vooral niet opgeven ! Het is moeilijk maar het leven is het waard ! Doorbijten xxx

els2

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 07, 2011, 21:07:21 pm »
Dag Nora,

Ik hoop, samen met anderen, op een 'positief' (of medisch gezien: negatief) resultaat.
Hier gisteren ook wat minder goed nieuws gekregen. Dat wachten he ...

Take care !

Nora

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 10, 2011, 19:03:06 pm »
Hey dames,

dank je wel! Ik hoop natuurlijk ook met jullie mee dat alles goed mag gaan! En inderdaad de expertise in UZ Leuven is net iets groter dan de meest perifere ziekenhuizen he. Ze worden er ook continu geconfronteerd met zowel banale dingen tot de meest ernstige zeldzame pathologieën. "We zijn ten einde raad, verwijs maar door naar Leuven." ;)

Euhm inderdaad de kans bestaat dat ik geen chemotherapie moet krijgen. In mijn context is dat, omdat de chemotherapie nauwelijks tot geen effect had op de tumor. Dus dat is aan de ene kant wel jammer als je met uitzaaiingen zit. Het verkleint de kans op overleving. Maar waarschijnlijk ook omdat het niet echt van toepassing zal zijn. Het zat nog lokaal op de PET-Scan te zien. En ja ze hebben mijn volledige borst in januari weggenomen. Ditmaal hebben ze een groot deel van mijn grote borstspier weggehaald en dit gereconstrueerd met een spier en huid van de rug (latissimus dorsi flap).

Hoe gaat het ondertussen met jou Katia? Volledig terug aan het werk?

Hou jullie goed he! x

katiaT

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 14, 2011, 16:58:42 pm »
Hey els2,

Oei slecht nieuws ? Ja idd dat wachten pff ...Hou ons op de hoogte xx

Hey Nora ,

Idd ik zat 1st in Sint-Niklaas alles Wees op lymfeklier maar de biopsie sprak dat tegen.
'Ja mvr wij weten het niet meer hoor wij sturen u door naar Leuven' En daar wisten ze onmiddelijk dat het wel degelijk lymfeklier was.Ik ben ook geruster in leuven daar geven ze ook niet zomaar op.En moesten er bij u uitzaaïngen zijn (wat gelukkig nu niet zo is)geven ze je in leuven niet zomaar op er zijn verschillende chemo's he en ze blijven toch proberen ze!Schiet dat ding maar stuk met de stralen !! Bij mij na de chemo was er ook nog iets klein te zien en dat is ook verdwenen met straling.We kunnen dat van elkaar nu natuurlijk niet vergelijken ..Maar onze emotie's en pijnen zijn wel dezelfde!Daarom ben ik blij dat ik hier eens iets kan typen!Met mij gaat alles goed.Wel wat minder is dat ik vaak (zoals nu weer)Slijmen aanmaak die dan niet zomaar lossen en een verkoudheid heb omdat de luchtwegen en klein stukje van de long beschadigd is met de stralen.Maar ach ...Als het dat maar is ! ik ben hier nog en dat is mijn grootste vreugde!Ik werk nog steeds part -time via het ziekenfonds.Als ik gewerkt heb ben ik toch nog moe in augs ben ik 6m aan het werk.Maar ik ben logistieke in een psychiatrie dus dat is constant op de benen staan en rond wandelen he.En die benen kunnen dan nog zo zeer doen.Dan doet het lekker voetbadje zo'n deugd :D

xxxxx

Nora

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 14, 2011, 20:05:55 pm »
Hey Katia,

de zorgsector is toch een zware job he ;) Ik voel het ook altijd aan mijn benen als k een tijdje niet gewerkt heb. Hopelijk duurt het niet lang meer voor ik terug van start kan gaan. Want ik heb weer een domper gekregen. Het weefselonderzoek wees uit dat er ipv een er zes aangetaste klieren te vinden waren. Maar dat wel alles goed en ruim genoeg is weggenomen. Maar om zeker te zijn dat er geen celletje eraan is ontsnapt gaan ze bestralen. Zoveelste rapper zoveelste beter denk ik dan maar. Want ik heb aan de radioloog gevraagd of ze eens wou voelen aan mijn halsklieren, omdat die al een tijdje opgezet waren. En ik mocht diezelfde dag nog voor een echo gaan. De radioloog was toch niet zo zeker van een klier en heeft hier dan maar een FNAC (biopsie) van genomen. Nu zit ik weer vol spanning te wachten op de resultaten. Ik hoop dat het dit keer niets zal zijn, anders ziet het er niet echt gunstig uit. Ze kunnen dit al een geluk wel in het bestralingsveld nemen. Maar jong zijn heeft op gebied van kanker geen voordeel hoor. Veel agressiever en snellere celdeling. Jeetje. Hoeveel moet een mens blijven slikken. Maar we maken er gewoon het beste van zeker.

Ik ben blij dat het voor jou de goede richting uitgaat! Stap voor stap alles terug opbouwen ;) Met zo'n sterk karakter kan dat alleen maar in orde komen ;)

xxx

Nora

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 18, 2011, 11:36:29 am »
Vandaag weet ik normaal de resultaten van de FNAC (biopsie) die genomen werd van een halsklier vorige dinsdag (Leuven).
Om eerlijk te zijn, ik zit hier weer vol spanning te wachten en dat vraagt zoveel energie!!
Het microscopisch onderzoek was al negatief, nu hopen dat de rest van de bijkomende onderzoeken (kleuringen) ook negatief zijn.
Dat zou pas positief nieuws zijn. Anders heb ik weer een heel zwaar jaar voor de boeg en wordt mijn toekomst heel onzeker.
Duimen jullie mee?!