Auteur Topic: Klachten na darmoperatie  (gelezen 32832 keer)

Polly-Gis

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Klachten na darmoperatie
« Gepost op: augustus 23, 2010, 18:09:40 pm »
Hallo,

Ik stel me even voor, Gisèle ben 48 jaar en net een maand geleden geopereerd van een rectum carcinoom zo'n 10 à 15 cm boven de anus. De operatie is goed verlopen (geen stoma) en na 8 dagen mocht ik naar huis. Het herstel verloopt veel trager dan ik had verwacht en ik krijg maar geen controle over mijn darmen, om de haverklap zit ik op het toilet met loze aandrang of heb ik 'ongelukjes'. Ik volg nog altijd het restenarm dieet 2, dus weinig groenten en geen fruit maar zelfs dat blijkt niet afdoend om de stoelgang te normaliseren. Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt voor de tips.

Gisèle

ppeterr

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re:Klachten na darmoperatie
« Reactie #1 Gepost op: augustus 26, 2010, 21:26:59 pm »
beste  polly  ik  ben  peter 31 jaar  heb  ook  zoon  tumor  gehad  bij  mij zat  het  wel  iets  lager  dan  bij  jou  .
men  operatie  is  net  nog  geen  jaar geleden  ik  moet   eerlijk  zijn  het  is  ook  nog  niet  zoals  ik  het wil
maar  het  is  wel  al  beter   ik  moet  soms ook  6 imodiums  nemen  dan  heb  ik geen diarree  meer  ik wel veel en  makkeljker  diarree  aan 
ik  weet  niet  hoe  het  bij  jou  is 

maar een  paar  goeie tips  die  helpen  zijn  goed  maar  helpen wel niet  meteen

1.rijst ook het rijst  water met klein beetje zout
2.gekookte kippe wit
.3 hard gekookt  ei
4. wortelen gekookt
5.geraspte appel .en  5 min laten staan  dat  het goed  bruin is  zo dat de vertering  beter gaat  voor je darmen 
6.toost  wit
dat zijn een paar  dingen die  bij mij  helpen  al ik wel het gevoel  blijf  hebben  dat  ik  moet  gaan ontlasten

nu zal  ik een  paar  dingen zeggen  die  ik niet  goed kan verdragen 
en die  ook eigenlijk  niet goed zijn  voor  je 

koffie 
alcohol
druiven
abrikoos
peer
cola
limonade
kool soorten
prei
champions
ui
look
sterke kuiden zoals  pikant 
paprika's rood groen geel
schorsenelen
zo zijn  er  nog  een  paar  dingen 

ik hoop je  een beetje  te  kunnen  helpen  hebben   wil  je  meer  van  mij horen mail mij gerust  dan spreken we  wel  verder af  want  eindelijk  heb  ik denk  een  beetje  een  lot  genoot tegen  gekomen  om ervaringen uit te  wisselen  bobdebower@msn.com  met vriendelijke  groet  peter  uit  oostende 

ppeterr

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 26, 2010, 21:33:51 pm »
beste  polly  ik  ben  peter 31 jaar  heb  ook  zoon  tumor  gehad  bij  mij zat  het  wel  iets  lager  dan  bij  jou  .
men  operatie  is  net  nog  geen  jaar geleden  ik  moet   eerlijk  zijn  het  is  ook  nog  niet  zoals  ik  het wil
maar  het  is  wel  al  beter   ik  moet  soms ook  6 imodiums  nemen  dan  heb  ik geen diarree  meer 
 wel maak  makkeljker  diarree  aan  dan vroeger 
ik  weet  niet  hoe  het  bij  jou  is 

maar een  paar  goeie tips  die  helpen  zijn  goed  maar  helpen wel niet  meteen

1.rijst ook het rijst  water met klein beetje zout
2.gekookte kippe wit
.3 hard gekookt  ei
4. wortelen gekookt
5.geraspte appel .en  5 min laten staan  dat  het goed  bruin is  zo dat de vertering  beter gaat  voor je darmen 
6.toost  wit
dat zijn een paar  dingen die  bij mij  helpen  al ik wel het gevoel  blijf  hebben  dat  ik  moet  gaan ontlasten

nu zal  ik een  paar  dingen zeggen  die  ik niet  goed kan verdragen 
en die  ook eigenlijk  niet goed zijn  voor  je 

koffie 
alcohol
druiven
abrikoos
peer
cola
limonade
kool soorten
prei
champions
ui
look
sterke kuiden zoals  pikant 
paprika's rood groen geel
schorsenelen
zo zijn  er  nog  een  paar  dingen 

ik hoop je  een beetje  te  kunnen  helpen  hebben   wil  je  meer  van  mij horen mail mij gerust  dan spreken we  wel  verder af  want  eindelijk  heb  ik denk  een  beetje  een  lot  genoot tegen  gekomen  om ervaringen uit te  wisselen  bobdebower@msn.com  met vriendelijke  groet  peter  uit  oostende 

ppeterr

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 27, 2010, 16:21:46 pm »
kan je  nog eens  je  juist eail door sturen aar  mij ben hem vergeten  op te slaan   met vriendelijke  groet  peter 

Polly-Gis

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 28, 2010, 09:56:09 am »
Dag Peter,

Bedankt voor je uitgebreide toelichting, zowel per mail als telefonisch. Ik heb onmiddellijk gisterenavond al je advies gevolgd en droge rijst met droge kip (zonder vel en zonder saus) gegeten en wonder boven wonder, het 'toiletcrossen' is gisteren totaal uitgebleven. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat verlopen.
Ik wens jou alvast heel veel sterkte toe in het overwinnen van je problemen.

Groetjes
Gisèle

ppeterr

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 05, 2010, 23:03:07 pm »
hallo  polly  gis hoe  het  nu verder  met  je  ik  moet dinsdag een  onder de  scanner  en  donderdag een maag  onderzoek 
groetjes  peter 

ppeterr

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 07, 2010, 08:00:13 am »
hallo  polly gis 

heb  allang  niets  meer van  je gehoort 
als  je zin  hebt  om  te  praten  dan  laat  je  je  maar horen 
met vriendelijke groet  peter 

marnixrobbe

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 20, 2010, 11:59:20 am »
Hallo,
Mijn behandeling (ben 52 jaar) van rectumkanker is gestart in februari dit jaar: radiotherapie, chemotherapie, operatie, opnieuw chemotherapie. Op 9 december laatstleden is mijn tijdelijke stoma verwijderd. Vorige week ben ik gestart met mijn revalidatie. Het gaat inderdaad niet van een leien dakje. Mijn rectum is volledig verwijderd. De tips van Peter zijn terecht en goed. Ik probeer echter mijn vroeger eetpatroon zoveel mogelijk te behouden. Na een week is er al verbetering, maar het is verre van goed natuurlijk.Vorige week 30 maal per dag naar 't toilet, nu 20 maal per dag. Ik oefen enorm in het 'ophouden'. M.a.w. als je de drang voelt, je wel op het toilet zetten, maar alles ophouden. Vorige week zeer moeilijk, nu kan ik toch al wat uitstellen. Wat ook goed is, d.i. hoe tegenstrijdig ook, is véél wandelen. Als ik te veel naar het toilet moet (zoals deze morgen), heb ik een uurtje gewandeld. Het gevolg is dat je lichaam je spijsverteringsstelsel wat 'on hold' plaatst ten voordele van je andere spieren. Na mijn wandeling duurt het toch 2 tot 3 uren vooraleer ik opnieuw naar het toilet moet.
Vandaag ben ik gestart met carbolactanose ipv immodium. Nu neem ik 2 immodium pilletjes per dag, maar dit is een geneesmiddel en carbolactanose is een natuurlijk product. Ik zal je informeren of ik tevreden ben van de werking.

Ik heb nog een andere vraag. Ik woon in de regio Kortrijk-Harelbeke. Ik ben op zoek naar een begeleid sportprogramma om geleidelijk aan mijn conditie weer op peil te brengen én te behouden. Weten jullie waar ik dit kan doen?

Mijn dank.

ppeterr

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 21, 2010, 15:09:27 pm »
hallo  marnix als  je zin  hebt  in  belletje  of email  msn  laat  het  mij gerust  weten  op bobdebower@msn.com

Polly-Gis

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 23, 2010, 11:37:26 am »
Hallo Marnix,

Over begeleide sportprogramma's in jouw regio ben ik niet op de hoogte. In Gasthuisberg in Leuven hebben ze een heel fijn begeleid programma, maar enkel voor borstkankerpatiënten, niet voor mensen met darmkanker zoals wij. Misschien kan het VLK je helpen, er moet toch een inloophuis bij jou in de buurt zijn.

Ik wens je alvast veel succes met je revalidatie. Heb je Enterol of Beneflora al geprobeerd, dit zijn ook natuurlijke middeltjes die je darmflora weer op peil brengen en die je zonder voorschrift bij de apotheker kan verkrijgen. Bij mij stopt Enterol de stoelgang en maakt hem normaler, zodat ik hem ook beter kan ophouden.

Groetjes en veel succes
Gisèle

marnixrobbe

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 29, 2010, 20:25:33 pm »
Ik zoek eigenlijk sportbegeleiding maar niet via bv VLK, want dan zit je weer 'onder (ex)-kankerpatiënten' bij elkaar. Dit is de-motiverend. Ik vind dit eigenlijk niet tof. Ik vind het beter dat we ons niet afzonderen in aparte groepen. Dit heb ik ook al 's gezegd aan de VLK. We moeten in heterogene groepen zitten.
Wat de stoelgang betreft, voor mij is het geen kwestie van diarree hoor, zeker niet. Mijn darmflora is weer normaal. Het is het aantal keren naar het toilet-gaan beperken, niet omwille van diarree, maar omwille van het feit dat mijn endeldarm verwijderd is, hé.
Groetjes en allemaal een fijn eindejaar.

ppeterr

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 03, 2011, 22:15:38 pm »
hallo en  een  gelukkig  newjaar  allemaal 

mijn  ontlasting  is  nog  steeds  pijnlijk als er te veel komt 
soms  smorgens  moet  ik vier a vijf keer  gaan   met imodium is  het  beter 

enkel  heb  ik nu een  microbe  in men  maag  ben  nu bezig  met ambiotica  aan het  nemen  om dat  het  zou kunnen aanleiden tot maag  kanker  het is  er  nog  niet  kan er  wel  komen  boink  weet  niet hoe  ik dit  moet verwerken  maar ja 
dit  wil ik echt  niet  meer  mee  maken 
ik neem die  pillen al een  week  en ontlasting  is zuur  bach  en  pikt 
maar  ja  uit nemen zij de dokter  en  tanden bijten 
maar van die  maag pijn af komen lukt  niet  pfff  krijg er net slaag  in 

Polly-Gis

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 05, 2011, 19:17:15 pm »
Hallo Peter,

Hou de moed erin! Het komt allemaal wel goed denk ik.
Hoop dat je maagklachten snel beteren.

Groetjes
Polly-gis

makesa

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 30, 2011, 18:12:24 pm »
Dag Gysèle,
Ikzelf heb dit ook gehad in '91. Het is ten 1ste te zien hoeveel darm ze er hebben uitghaald. Hoe meer darm, hoe meer en/of blijvend diaree. Bij mij hebben ze heel de dikke darm eruit gehaald en ik heb nooit gelet op mijn eten. Ik at alles. Je moet dat zelf aanzien, waar je het meeste last van hebt. Bij mij waren dat pruimen en fruitsappen. In't begin ging ik soms 15 à 20 keer naar het toilet per dag. Na een paar maanden verminderde dat wel. Dat was erna nog maar een 4 tal keren meer. Diaree dat blijft wel voor mij de rest van mijn leven. En bij de ene persoon gaat dat al beter dan bij de andere. Dat ligt ook aan je gestel. Heel veel beterschap, maar vooral geduld en optimistisch blijven. Doorzetten is de beste oplossing en je niet te veel zorgen maken.
Marina