Auteur Topic: 28 jaar en borstkanker  (gelezen 32089 keer)

christl

• Bekijk profiel
Re:28 jaar en borstkanker
« Reactie #15 Gepost op: juli 26, 2010, 15:52:27 pm »
Hoi Thalia,

Ik was 42 toen ik de diagnose kreeg, nu bijna één jaar geleden. Omdat ik twee kleine tumoren had, heb ik wel een volledige borstamputatie gehad. Verder heb ik ook het goede nieuws gehad dat mijn klieren helemaal zuiver waren. Ter preventie heb ik ook een chemokuur ondergaan (6X FEC).
Die angsten voor herval zijn heel herkenbaar hoor. Voor de buitenwereld ben je genezen na je behandeling en zelf hoop je het ook...maar bij het minste pijntje of ongemak steken de twijfels en angsten terug de kop op. Je wordt de eerste jaren goed opgevolgd, gelukkig, maar elk controle-onderzoek brengt weer de nodige stress met zich mee.

Ook ik vond het heel erg om mijn haren te verliezen, ook al had ik een kort kopje. Laat je in het ziekenhuis door de borstverpleegkundige maar goed informeren over goede 'pruikenzaken'. Ik weet niet van waar jij afkomstig bent, maar ik ben in Geel geweest bij haarkliniek Madena en ben daar heel tevreden over.
Een pruik met echte haren is wel verschrikkelijk duur en moeilijk te onderhouden. Ikzelf heb voor een synthetisch model gekozen waarbij de haartjes manueel werden ingeplant, toch ook al goed voor zo'n 500€.
Ik heb mijn pruik gedragen van begin december tot einde mei. Ik had nog maar een superkort kopje maar ik was zo blij dat ik die pruik kon achterwege laten. Pas toen was het voor vele mensen uit mijn omgeving duidelijk dat er iets aan de hand was. De meesten hadden het niet gemerkt dat ik een pruik droeg.
Ondertussen heb ik een blonde krullenbol.....vroeger nooit krullen gehad. Mijn haren zijn ook veel blonder dan vroeger. Ik heb er al veel complimenten over gehad.
In Turnhout kan je ook bij Christine Laeremans terecht voor heel mooie mutsjes en sjaaltjes. Iets duurder dan de gewone confectiestukken maar in mijn ogen veel mooier.

Voila, ik hoop dat ik je hier een beetje mee kunnen helpen heb. Ik wens je ontzettend veel sterkte toe voor de volgende maanden. Het is doorbijten maar je komt er wel.

lieve groeten,
Christel

bloempje

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juli 26, 2010, 16:08:14 pm »
hoi Thalia,

wel ik heb 1 chemo gehad en 2 weken later was men haar aan het uitvallen...ik had ook lange haren en was er best trots op verzorgde ze heel goed mijn haar betekende veel voor mij..maar ja dit hoort er nu ook eenmaal bij dat je daar afstand van moet doen ik heb het gewoon gemillimeterd echt vanaf dat het uitvalt gewoon doen ik wou het rekken maar dat heeft geen zin want je ergert je gewoon aan al het haar dat uitvalt allee zo was het bij mij ...nu een paar dagen verder ben ik het korte kopje gewoon en ik denk nog enkele dagen voor dat het allemaal weg is dit is hard echt waar niemand kan zeggen van pffffff het valt mee het is een deel van u identiteit die je verliest zo ervaar ik het toch...maar wat pruiken betreft die zijn heel duur en zeker als je een lange wil ik ben in begin ook gaan zoeken voor een mooie lange pruik en een met echte haren kost je gemakkelijk € 1300 ongeveer toch..ik weet niet waar je woont maar in Merksem is er een goeie winkel...nu ik draag sjaaltjes vind het beter heb een pruik gekocht niet lachen maar in de carnotstraat is een Afrikaanse pruikenwinkel en daar heb je meer dan genoeg keuze en mijn pruik was bijna gratis bij wijze van spreken....je moet dit zelf aanvoelen en ik weet het gaat allemaal heeellll snel je hebt zoveel te doen op korte tijd....bij mij was het net zo en wat betreft financieel kan je even gaan praten met de sociale werkster van je ziekenfonds die raad hebben ze mij hier ook gegeven.....verder wens ik je veel sterkte toe en veel kracht meisje...we zijn er voor je...

groetjes suzanne

Jazzy

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: juli 26, 2010, 17:59:23 pm »
Hallo Thalia,

Ik ben moeder van 3 kindjes en heb sinds mei borstkanker, heb 3 X fec gekregen en vorige donderdag de 1x taxotère, al bij al valt het best mee. Van de fec was ik een 4-tal dagen misselijk, van mijn taxotère, heb ik spierpijn en botpijn, maar dat is te verhelpen met dafalgan. Ik heb ook mondonstekingen, maar weet dat dat ook van voorbijgaande aard is.
Voor de rest positief denken dat helpt om alles door te komen, elke dag verder is een dag gewonnen.
Ik word pas na mijn chemo's geopereerd, dubbele amputatie met rechts okseluitruiming. Nadien nog bestralingen.
Ik draag mutsjes en sjaaltjes die ik besteld heb via internet op de site www. mooihoofd.nl
Ik krijg er heel goeie reacties op, ook omdat ik het met mijn kledij mooi combineer, echt ik vind zelf dat het heel mooi is.
In plaats van voor mijn kleerkast te staan welk bloesje ik ga aantrekken is het nu welk mutsje en sjaaltje doe ik aan, want er zijn heel mooie bij.
Het is natuurlijk ieder zijn keuze en je moet er je goed bij voelen wat je ook kiest.
Bij mij stond het van in het begin vast dat ik geen pruik wou, maar ik begrijp dat andere lotgenoten liever een pruik dragen.

Alvast veel sterkte.

Jazzy

zizzy

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juli 26, 2010, 19:39:52 pm »
Hier nog een lotgenootje die vorig jaar op bijna 40 jarige leeftijd met borstkanker geconfronteerd werd.

borstsparend geopereerd, 6 x FEC chemo kuren en 35 bestralingen verder is de berg beklommen en we zijn erdoor gesparteld en dat gaat jullie ook wel lukken, de nieuwelingen op dit forum.
Je moet ervoor gaan en zeker leren luisteren naar je lichaam, niks forceren.

chemo : 6 X FEC, eerste dagen vooral misselijk en geen eetlust en vooral doodmoe maar dat betert wel
haarverlies; ja binnen de 3 weken na de eerste chemo; ik had hallflang haar, ja een serieuze schok wel maar geen nood dat komt terug.
Ik heb een pruik bij een kapper besteld (ben van Limburg).  Die met echt haar zijn wel een stuk duurder dan de andere met synthetisch haar maar vermits ik krullen heb van nature was ik verplicht een met echt haar te nemen.  Kostprijs : 800 euro maar de CM betaalt een gedeelte terug en de hospitalisatieverzekering ook zodat je nog ongeveer de helft zelf moet betalen.
sjaaltjes heb ik daar ook gekocht maar ik had meestal men pruik op, ik kwam niet buiten zonder. Dit moet iedereen voor zen eigen uitmaken he.
En nu heb ik een kort coupke en iedereen zegt dat ik ermee sta dus...   de pruik heb ik toch van februari tot november gedragen want men haar groeide echt traag.

Ik moet nu nog 4 jaar Nolvadex slikken om de kans op herval te reduceren.  Ik had ook geen uitzaaiingen en was er heel snel bij maar ja de angst daar blijf je wellicht voor altijd mee zitten.... zeker als er weer een controle aankomt.

Ik wens jullie allemaal veel goede moed en veel kracht.

groetjes,

Zizzy.  je mag me ook steeds persoonlijk mailen. 

vify

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juli 26, 2010, 19:47:06 pm »
hallo Thalia

Ik wil je ook welkom heten  hier op dit forum, wel spijtig dat het zo moet gebeuren en zeker zo jong
Sorry  mijn late reactie maar ben even met mijn dochter bezig die allerlei onderzoeken moet doen omdat ze het genBRCA1 geerft heeft en ben er even meer voor haar

Ik wens je heel veel sterkte nog met wat je moet ondergaan, voor elk mens is het andersnikzelf was mijn haar kwijt een week na de eerste chemo, en ik vond dit erger dan mijn borst verliezen, klinkt misschien vreemd

Ik had een goed pruik en kreeg 100euro terug van de ziekenkas, weet niet of je in belgie of nederland woont want dat is een verschil

Heb je een speciale verzekering zou het kunnnen dat je de pruik volledig  terug betaalt krijgt

Sabine(chocolaatje) weet daar alles van maar zij is nu even nog op vakantie en komt de 29ste terug

Lieve groetjes viviane

summer36

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juli 26, 2010, 20:11:17 pm »
Hey Thalia,naast alle beangstigende dingen,die me te wachte stonden,was voor mij " het verliezen van mijn haar"ook het ergste wat me te wachten stond.Althans dat dacht ik.De oncoloog had me aangeraden om mijn haren al kort(er) te laten knippen,want dat ik het anders te moeilijk zou hebben:mijn haren waren tot halverwege de rug.Maar(koppig als ik ben)heb ik dat geweigerd:als ik dan toch m'n haar kwijt zou raken,wilde ik mijn lange haren houden tot de laatste dag.De dinsdag kreeg ik mijn eerste chemo,vier dagen later ging ik mijn pruik bestellen.Ik kreeg via de borstverpleegkundige een boekje,waarin alle adressen instonden:via haar ervaring kon ik er dan één uitkiezen.Ik woon in Brugge en ben naar Scharminka in St.-Kruis Brugge gegaan:een afspraak heel alleen;we hebben rustig gepraat,ik heb uitgelegd wat ik wilde en mijn keuze gemaakt.Dan heeft de dame van de zaak haar keuze voorgesteld,aan de hand van mijn wensen en ik ben uiteindelijk gegaan voor de pruik,die zij voorstelde(halflang).Toen ik buiten kwam bij haar,heb ik een klik gemaakt in mijn hoofd:"beter gezond worden zonder haar,dan doodgaan met haar".Anderhalve week later ben ik de pruik gaan ophalen en heeft de dame mijn echte haren geknipt in het model van mijn pruik.Twee dagen daarna heb ik 's nachts pijn gekregen in de haarwortel:het was begonnen.ik wilde absoluut niet wakker worden met haren op mijn hoofdkussen,dus heb ik mijn pa de dag erna alles er laten afscheren en direct mijn pruik aangedaan.Mijn pruik koste 582 euro.Daarvan krijg je 180 euro terug van het ziekenfonds(allez toch bij CM),de rest heb ik allemaal terug gekregen van de hospitalisatieverzekering(hospitaalplan van CM).Waar ik mijn pruik heb gekocht,kon je ook sjaaltjes kopen.Overdag had ik gans de dag mijn pruik aan,'s nachts sliep ik met een sjaaltje aan.Toen ik om mijn vierde chemo moest,kwam mijn eerste dons tevoorschijn:volgens de oncoloog zou het niet meer weggaan door de nieuwe soort chemo:hij had gelijk.Begin maart kon ik mijn pruik aflaten:iedereen vroeg naar mijn ultrakorte kopje én weet je wat:ik wil het kort houden nu.Vraag zeker voldoende uitleg aan je hospitalisatieverzekering:kanker valt onder ernstige ziekten,wat een groot verschil maakt in terugbetaling.Oh ja,voor terugbetaling van het ziekenfonds heb je een voorschrift nodig voor een pruik:daarop zet de oncoloog welke soort chemo je moet hebben.Dit voorschrift krijg je in het ziekenhuis(oncoloog of sociale dienst)
Heel veel sterkte meid met deze nieuwe moeilijke stap:weet dat het maar tijdelijk is.En als ik eerlijk ben:mijn haar is mooier dan voordien,veel zachter,al zit er nu wel een lichte krul in(maar dat neem ik er graag bij)

Thalia

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juli 31, 2010, 13:58:44 pm »
Hallo dames,

Ben een tijdje niet meer op het forum geweest want momenteel is het echt wel lopen van links naar rechts.

Ik ben uiteindelijk gegaan voor een synthetische pruik van ongeveer 650 euro met halflang haar. De coupe en de kleur lijken zelfs op mijn eigen kapsel. De pruik met echt haar was zowat het dubbele van de prijs. Ik heb lang getwijfeld omdat je met echt haar meer kan doen dan het synthetische haar. Dat heeft wel zijn voordelen en nadelen natuurlijk. Het voordeel is dat je er veel mee kan doen maar het nadeel is dat ik misschien niet zoveel zin zal hebben om die pruik telkens te moeten brushen. Synthetisch haar is gemakkelijker te onderhouden en blijft altijd goed zitten.

Ik heb ook een soort bandana gekocht met echt haar in die ik dan kan aandoen onder een petje, hoedje of sjaal. Nu ben ik natuurlijk of zoek naar diverse sjaaltjes om aan te doen. Ik wil zeker zijn dat ik alles op tijd heb als mijn haar begint uit te vallen.

Ik twijfel wel nog altijd of ik mijn haar niet beter direct afknip. Zo hoef ik 's morgens niet op te staan en mijn lange haren op mijn kussen te zien liggen. Ik ben een beetje bang dat ik er niet zo goed zal tegen kunnen. Langs de andere kant heb ik het dan ook weer moeilijk om mijn haar nu al te scheren want ik blijft steeds hopen dat MIJN haren het wel zouden kunnen houden als bij mirakel. Is het dan zo dat IEDEREEN echt zijn haren veliest? Pfff, lastig als je zo twijfelt.

Ik moest dinsdag naar het ziekenhuis voor een gesprek met de oncoloog. Er zat ook een psychiater bij en de hoofdverpleegkundige. Blijkbaar is er maar 1% kans per jaar dat die stomme kanker terug komt maar toch moet ik voor de zekerheid die chemio ondergaan en de stralen.

De chemio zou om de 2 weken zijn. Ik krijg blijkbaar 2 soorten chemio als ik goed verstaan heb. 4 x een vrij zware waarvan ik mijn haar zowieso zal kwijt zijn en daarna nog eens 3 x een chemio waar mijn haren waarschijnlijk al zouden terug groeien. Kan dit kloppen of heb ik weer alles verkeerd begrepen? 14 weken afzien!!!! Dat lijkt me echt een hel.
Ik ben heel erg bang dat ik zowat 14 weken misselijk ga zijn en zo moe dat ik niets meer kan doen.

Volgende week woensdag moet ik al binnen voor het plaatsen van een katheder. Hebben jullie dat ook en doet dat ding geen pijn? Diezelfde dag zou ik nog meer info krijgen over de chemio. We zouden dan samen kijken welke dat ik de chemio het liefst krijg. Ik ga een woensdagnamiddag kiezen gezien mijn moeder dan thuis is en samen met mij de chemio kan gaan halen. Zo ben ik niet alleen. Ze gaan me dan ook een afspraak regelen met een dokter in Bordet (ziekenhuis). Blijkbaar 1 van de top 5 in borstkankers. Deze persoon gaat met nog meer uitleg geven over de chemio en ook de stralen. Zijn jullie ook al naar bordet moeten gaan?

Als ik goed verstaan heb zou ik dus 14 weken chemio hebben, 1 maand stalen en daarna nog eens een hormoontherapie. Weet iemand van jullie toevallig want die hormoontherapie inhoudt?

Ik heb zoveel vragen.!!Ik denk dat ik ze allemaal ga noteren zodat ik zeker geen vergeet tegen volgende week.

nogmaals bedankt voor jullie hulp en informatie. Soms heb ik de indruk dat die dokters chinees spreken en dan is het toch gemakkelijk dat ik jullie heb om me wat meer inzicht te geven.

groetjes

wannes1952

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juli 31, 2010, 15:16:28 pm »
Beste Thalia,
wil je allereerst veel moed toewensen in deze onzekere periode met de chemo en bestralingen.
Ja, je bent nog héél jong en dan je toekomst beetje in duigen zien vallen door die kanker, smerige ziekte.
Maar, Thalia 'je bent er nog'.
Ik en vele anderen met U en mij hebben in het achterhoofd dat zwaard van Damocles in het geheugen gegrift gekregen. Zal ik goed reageren op de chemo?(niet chemio-de i mag weglaten ) Zou, zoals je het zelf schrijft er nergens geen slechte kankercel zich verstopt hebben om in de nabije toekomst ook weer uit te breiden?
Lieve Thalia, je bent 18jaar jong, er ook al eens aan gedacht dat ja je echt wel kans hebt om nog véél ouders te worden !!! EN zoalsd ik meermaals doe bij mensen-mijn verhaaltje, kort en bondig: "als je een glas water voor je zet, bekijk dat eens goed. Doe er voor de helft water in en bekijk, denk na, wat zie je???
In het begin, toen ik vernam dat ik kanker heb (Waldenström) zag ik dat het glas half-leeg is. +- na een 2tal maanden zag ik wel dat het glas ook half-vol is !!!
Niemand kan dit tegenspreken. Kan je een beetje volgen.
Een catheter (zal in jouw geval een Port-a-cath zijn) plaatsen doet een beetje pijn-hangt ervan af hoe hoog of laag je pijngrens ligt. Je zal hoogstwaarschijnlijk wel misselijk worden-vreemde geuren in de neus beginnen krijgen- je smaak kan veranderen - je kan enkele weken een gevoel van msiselijkheid hebben en moeten overgeven. Niemand kan voorspellen in welke mate je deze dingen zal ervaren.
Dus, ga ervoor Thalia, probeer positief te denken en je niet blind te staren op de negatieve gevolgen vd. chemo en de bestralingen. Je hebt 99 % kans dat de tumor niet terugkomt hé-denk aan het halfvolle glas.
Ik ben blij voor jou dat je goeie steun hebt van je man en familie, ook iets om heel dankbaar voor te zijn.
Goed, ja kan ook altijd terecht in het inloophuis in je buurt of iets verder. Daar ben je elke dag welkom tussen 9u en 16u. Er zijn op dinsdagvoormiddagen en donderdanamiddagen koffiemomenten waarom toch geregeld andere lotgenoten ook aanwezig zijn, je habt daar de kans om met hen te praten over vanalles en nog wat, ik heb er alleszins veel deugd aan.
Het ga je goed Thalia,
groetjes,
wannes1952

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: augustus 01, 2010, 19:12:23 pm »
Hoi Thalia,

Ik vind het zo erg dat die stomme kanker ook al zo jonge mensen moet treffen
ik heb de diagnose 4 jaar geleden gekregen op 42-jarige leeftijd
mij hebben ze wel een borst moeten amputeren, was vrij agressief, had ook 2 klieren aangetast
heb 6 chemokuren gehad en 30 bestralingen
ben nu nog bezig met hormoontherapie
In het begin van mijn ziekte ben ik op een nederlands forum geraakt, ik kende dit forum toen nog niet
heb daar zoveel steun gekregen, en dat is nu héél belangrijk voor jou
van die port-à-cath heb ik niet zoveel geweten, hebben ze onder plaatselijke verdoving gedaan
van de chemokuren ben ik héél ziek geweest maar is voor iedereen verschillend
van die hormoonbehandeling heb ik veel gewrichts- en spierpijnen, maar heeft ook niet iedereen
vergelijk je niet met iemand anders, beste is dat je het gewoon op je af laat komen
probeer je er niet teveel in op te jagen ook al is het moeilijk
Ik aanzag mijn chemokuren als bergen, ik was altijd blij en fier als ik weer een berg over was
probeer positief te blijven en je vechtlust te houden
je staat er niet alleen door, wij helpen je
veel sterkte aanstaande woensdag
ik duim ervoor dat alles goed zal verlopen
dikke knuffel
Sabine

summer36

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: augustus 01, 2010, 19:35:38 pm »
Hey Thalia,inderdaad veel vragen ineens ,maar er komt ook zoveel op je af hé.Eens de ziekte vastgesteld kom je precies in een stroomversnelling.Iedereen(dokters voornamelijk)sleuren je mee van hier naar daar:onderzoeken,uitslagen,behandeling,...Je hebt geen tijd van na te denken,het een plaats te geven,laat staan te verwerken.Dan is het inderdaad goed dat je hier op het forum je ei eens kwijt kan,dus als je vragen hebt:vuur maar af.
Ik heb ook preventief chemo en bestraling gehad.Bij mijn tweede operatie(amputatie)is alles wel weggenomen;maar omdat ik één microscopisch aangetaste klier had moest ik toch de volledige behandeling ondergaan:preventief.De port-a-cath werd bij mij onder volledige verdoving geplaatst én gelukkig maar(want ze kregen er hem niet op de normale manier in).Zelf ben ik nogal mager aan mijn sleutelbeenderen,vandaar dat ik flink wat pijn heb gehad toen het wakker was:omdat ik daar geen vet heb,hebben ze hem eigenlijk op een spier moeten plaatsen,vandaar.Maar denk dat ik één van de weinigen ben,met zo'n reactie,want al de andere dames,die ik er al over aansprak(in reva en zo)hebben daar totaal niks van gevoeld.Nu zit hij er in sinds 20 augustus vorig jaar en ik voel er totaal niets van.Eens de wonde volledig genezen is,word aangeraden om het litteken dagelijks één of meerder keren in te smeren met nivea.Ik heb dit ook gedaan en het litteken valt redelijk mee(ook het litteken van de operatie).Eens de chemo gedaan is en de port-a-cath dus eigenlijk niet meer word gebruikt,moet je hem wel regelmatig laten spoelen:in mijn ziekenhuis doen ze dit elke acht weken.Gewoon evenjes binnenspringen,naaldje in de port-a-cath en ze vullen die dan met heparine:dat vormt een soort slot(want die port-a-cath(of toch het kanaal)zit tot juist boven je hart.Om de hoeveel weken hij gespoeld moet worden,zullen ze je wel zeggen bij je laatste chemo-bezoek.
Wat betreft de chemo:ik kreeg drie keer FEC,daarna drie keer taxotere.Het is door toediening van de FEC(de rode zak)dat je je haren verliest.Ik heb mijn lange haren(tot halfweg de rug)laten korter knippen,toen ik mijn pruik ging afhalen(twee dagen,vor alles eraf ging).De oncoloog had me aangeraden om direct de haren heel kort te laten knippen,maar ik heb dit geweigerd.Juist twee weken na mijn eerste chemo kreeg ik ‘s nachts verschrikkelijke pijn in de haarwortels;toen ik opstond en in de badkamer door de haren ging,kwamen de eerste trossen haren los.Ik heb er direct korte metten mee gemaakt:want net als jij wou ik ook mijn haren niet vinden op mijn hoofdkussen.Tondeuze erin,efkes slikken en pruik aan.Het is een moeilijk moment,maar hier moeten we door hé
Ik had ook een synthetische pruik:veel gemakkelijker in onderhoud.Om de twee à drie weken wassen met de shampoo(die je allicht gekocht hebt,waar je je pruik hebt gehaald);drogen tussen een handdoek;glansspray op verstuiven en laten drogen.Wanneer deze pruik weer droog is,behoud ze haar model.Met een pruik van echt haar zou dit niet het geval zijn.
Zoals gezegd:ik kreeg eerst ook drie keer FEC.Vóór de eerste en ná de laatste FEC moest ik een hartonderzoek ondergaan:maar da’s niks ergs hoor:je krijgt eerste een spuit met een contrastvloeistof,dan eventjes wachten en dan zo’n kwart à halfuur op een tafel stil liggen met van die zuignappen op je lichaam.
Wat betreft de bestraling:ik kreeg er 25 omdat mijn borst volledig weg is genomen.Een vriendin van me,die een borssparende operatie heeft gehad,heeft er nog 8 extra gehad:precies daar waar de tumor werd weggehaald.Hier vooral in de gaten houden naar verbranding toe.Preventief smeren:bepanthol babyzalf(vrij verkrijgbaar bij de apotheek).Maar nooit insmeren juist voor de bestraling.Ook niet in bad gaan tijdens de bestraling,zodat je de tekening er niet af wast.
Wat de hormoontherapie betreft:ik moet die ook nemen.Dat word gegeven als je tumor hormoongevoelig is.Op die manier zouden ze een extra zekerheid proberen te geven zodat je niet hervalt.Ik moet nolvadex innemen.Veel hinder heb ik daar niet van.In de menopauze was ik reeds al door de chemo:dus best wel veel vapeurs.Ik drink ook veel meer dan vroeger(een tip:als je chemo krijgt of hebt gehad,is contrex aan te raden omdat daar ca en mg inzit).Soms heb ik ook wat stijve gewrichten en pijn in benen(maar al bij al valt dat nog wel mee).Ik heb ook wat meer moeite om me te concentreren en kan niet meer zo goed onthouden(dus maar wat meer op een briefje schrijven):kan zijn door de verdovingen(ben drie keer volledig verdoofd in een maand tijd);door de chemo of door de hormoonmedicatie.
Nog een tip:de weg waar je nu voor staat,lijkt en is ook heel lang.Ikzelf heb alles ingedeeld.Een blad gemaakt voor de chemo:daar de eerste chemo opgeschreven en zo verder alle dagen opgezet tot drie weken na de laatste chemo.Dit heb ik dan verdeeld:in 50% gedaan,25% gedaan,75% gedaan.Om mezelf moed te geven heb ik zelfs onderverdeeld in 12%.Telkens ik een lijntje gepasseerd was,zei ik tegen mezelf:da’s weeral een stukje dichter bij het einde van die rotchemo.Ook voor de bestraling heb ik dat zo gedaan.
Een blad maken met al je vragen is een heel goed idee.Want eens je voor die dokter zit,ben je anders al veel vergeten of word je zodanig overdonderd door informatie,dat je de helft vergeet.Ik deed ook altijd een gans blad mee,nu nog trouwens(de dokter vind dat zelfs heel goed)
Zo,een beetje een lang antwoord.Maar ik hoop dat ik toch enkele van je vragen heb kunnen beantwoorden en een beetje van je angst verlicht heb.
Ga ervoor meid.En als het je even teveel word,dan staan we hier allemaal klaar om je weer vooruit te helpen,groetjes,Indian.
Je mag me altijd persoonlijk ook mailen als je vragen hebt

vify

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: augustus 03, 2010, 07:15:09 am »
Thalia heel veel sterkte vandaag

Kaat46

• diagnose september 2009
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: augustus 04, 2010, 19:26:36 pm »
Hoe ging het vandaag Thalia?
Het is normaal als de plaats rond de poort nu heel gevoelig is. Dat gaat na een tijdje wel over.
Liefs
Kaat

Thalia

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: augustus 05, 2010, 13:42:30 pm »
Vify,

Bedankt voor je berichtje!!

Kaat,

Het plaatsen van de port a catch is heel goed gegaan. De operatie op zich heeft niet lang geduurd. Het nam meer tijd om me klaar te maken voor de operatie dan de operatie zelf.

De plaats rond de poort is inderdaad gevoelig maar ze hebben me ook gezegd dat het normaal is en nog een paar dagen zou duren. Mijn arm en schouder doen wel vreselijk veel pijn. Dit zou ook normaal zijn en ik moet een aantal dagen vermijden om deze te bewegen (zeker bewegingen waardoor ik de arm naar boven moet brengen). De poort zou ander kunnen kantelen.
De pijn valt heel goed mee moet ik zeggen. Ik had erger verwacht..

VOlgende week woensdag mijn eerste chemo!!! Ik hoop dat deze al even goed zal meevallen. De oncoloog heeft me gevraagd naar de apotheek te gaan om medicatie te gaan halen en dat moet ik dan woensdag meebrengen (Litican, Bactrim en Dexamethason). De Litican ken ik en dat is voor de maag. De Bactrim is blijkbaar voor onstekingen en de Dexamethason is een soort cortisone (om het immuunsysteem wat te helpen, om misselijkheid te voorkomen etc...).

Krijgt iedereen zowieso deze medicatie is verschilt dit ook weer van persoon tot persoon?

groetjes

summer36

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: augustus 05, 2010, 19:48:50 pm »
Hoi,Thalia,bij mijn drie eerste chemo's FEC moest ik ook preventief lithican en omeprazole innemen voor de maag.Verder ook daflagan voor de hoofdpijn.Bij mijn drie laatste chemo's:taxotere kreeg ik telkens vijf pillen dexametasone mee vanuit het ziekenhuis.Eén moest ik nemen de avond voor de chemodag(ik kreeg telkens chemo in de voormiddag).Een tweede een uur voor de chemo,een derde de avond na de chemo.De volgende dag 's morgens en 's avonds nog één.Dit is inderdaad een cortisone.
Verder moest ik ook "medrol" en " oxycontin" innemen omdat ik een overreactie had op de taxotere
De medicatie verschilt wel van ziekenhuis tot ziekenhuis.Een vriendin van me moest zofran innemen voor de maag.
Maar het merk doet er niet toe,als het de bijwerkingen maar onder controle houd
Veel sterkte voor je eerste chemo.

Thalia

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: augustus 05, 2010, 21:25:15 pm »
Hey Indian,

Ik zie dikwijls dat jullie FEC schrijven.Blijkbaar krijgen veel vrouwen dan diezelfde chemo. Bij mij hebben ze nog geen namen genoemd dus ik weet nog totaal niet wat ik ga krijgen. Ik weet alleen dat ik het om de 2 weken ga krijgen en dat de eerste 4 het zwaarste zijn. Daarna krijg ik er nog 3 en daar zal mijn haar misschien al beginnen terug groeien. Toch lastig als je nog zo weinig weet. Volgende week bij mijn eerste chemo ga ik al mijn vragen mogen stellen aan de borstverpleegkundige. EINDELIJK!!!! En ocharme dat mens want ik heb een hele lijst met vragen.

Die medicatie die ze dan preventief geven, helpt dat een beetje tegen de misselijkheid of was jij toch nog altijd heel erg ziek? Bij jou hebben ze de dexametasone pas bij de laatste chemo's gebruikt als ik het goed begrijp. Zou het dan kunnen dat ze van plan zijn dit bij mij nu al te doen gezien ik de medicatie al moest gaan halen? De apotheek heeft me gezegd dat het een zware dosis dexametasone is dat ze me hebben voorgeschreven en dat ik waarschijnlijk zal zwellen in mijn gezicht. Ik dacht "als het dat maar is, laat dan maar komen".

Eigenlijk toch wel spijtig dat het voor elke vrouw een beetje anders is die chemo hé. Bij sommigen valt het blijkbaar heel goed mee en anderen zijn super ziek. Je weet het spijtig genoeg nooit op voorhand. Ik weet dus niet wat het bij mij zal worden maar gezien ik een gevoelige maag heb vrees ik er een beetje voor. Maar ja, ik moet er door hé. Niets aan te doen!!

groetjes