Auteur Topic: 28 jaar en borstkanker  (gelezen 32088 keer)

Thalia

• Bekijk profiel
28 jaar en borstkanker
« Gepost op: juli 22, 2010, 11:34:08 am »
Hallo iedereen,

Ik ben 28 jaar en er werd bij mij op 3 juli verteld dat ik borstkanker heb. Ik ben nieuw op dit forum maar wou toch graag even mijn verhaal kwijt.

Ik ging op 2 juni slapen en merkte dat er plots een "bolletje" in de borst zat die er normaal niet zit. Ik doe al jaren zelfonderzoek van de borsten omdat borskanker veel voorkomt in mijn familie. Mijn man voelde het ook dus dit was alles behalve normaal. Ik heb kleine borstjes dus als er iets teveel zit dan voel je dat onmiddelijk. Heb direct mijn gynaecoloog gebeld en kon 2 dagen later al bij hem voor een echo. Het bleek niet kwaadaardig te zijn maar het het MOEST er wel uit omdat het nog zou groeien en ik er dus zeker last van zou krijgen. Ik moest de week nadien wel op verlof vertrekken dus de operatie is maar een 3-tal weken daarna gebeurd. Op 24 juni, onmidelijk na mijn terugkomst, werd het gezwel er onder lokale verdoving uitgehaald. Op 3 juli moest ik dan terug bij hem zijn zodat hij de nietjes kon weghalen.

En ja, op 3 juli kreeg ik dan een serieuse klets in het gezicht. "Meisje, het spijt me vreselijk maar ik heb slecht nieuws. Alles wat we uit iemand zijn lichaam nemen wordt zowieso verstuurd naar een labo voor onderzoek en nu blijkt dat er kankercellen zijn gevonden. De tumor is agressief en groeide dus snel maar je was er dan ook wel snel bij. Normaal zijn deze fibro-adenomen niet kwaadaardig maar bij jou blijkt van wel. Dit is zelfzaam".

Ik wist niet meer wat denken. Ik hoorde plots niet meer wat hij me nog aan het vertellen was. Hier en daar kon ik woorden oppikken zoals : "chemio, stralen, pruik, etc...". Ik werd alsmaar banger en begon gewoon te wenen.

Ik kon het nauwelijks geloven. Waarom ik? Waarom nu? Ik ben toch te jong? Ga ik afzien? Ga ik dood????????

Ik ben nog naar het werk gereden want moest daarna terug gaan werken (was gewoon even weggegaan om mijn nietjes laten uit te halen, dacht ik). Op het werk aangekomen wou ik zo snel mogelijk mijn gerief ophalen en opdonderen. Natuurlijk is dit niet echt onopvallen gebeurd gezien mijn rode ogen vol tranen :-(
Ze hebben me dan maar thuis afgezet. Lieve collega's dat ik toch heb!!!!

Ik ben daarna nogmaals met mijn man en ouders terug bij de gynaecoloog langs geweest want ik had maar de helft van zijn uitleg gehoord. Ik moest dus een week nadien (6 juli) onder hem mes om een veiligheidsmarge weg te halen die rond te tumor zat en om mijn klieren uit te halen.

Eergisteren heb ik eindelijk goed nieuws gehoord : Rond de tumor zaten al geen kankercellen meer en in de klieren ook niet. Ze moeten mijn borst dus niet amputeren. Na een botscan, echo lever, RX longen en ribben, etc... is gebleken dat ik zeker al geen uitzaaiingen heb ook niet. Mijn familie en vrienden waren opgelucht. Ik weet niet waarom maar ik slaag er niet in om opgelucht te zijn. Ik ben nog steeds bang dat er toch nog iets zou zitten dat microscopisch klein is en dat ze zouden gemist hebben in het labo. Voor alle veiligheid moet ik 3 maanden chemio doen en 1 maand stralen.

Ik ben eigenlijk wel opgelucht dat ik chemio en stralen krijg want dan is er toch nog meer kans dat de kanker verdwijnt (voor het geval er toch nog een heel klein ding zou zijn dat ze gemist hebben).

Nu ben ik wel bang wat die chemio en stralen gaan geven. Ook ben ik bang dat die kanker ooit terug komt. Blijkbaar ben je maar na 5 jaar genezen verklaard!!! Pfffff dat is erg lang. Steeds maar in onzekerheid leven en niet weten of dat ding gaat terugkomen of niet.

voilà, dit is zowat mijn verhaal. Ben blij dat ik het even kon delen

Kaat46

• diagnose september 2009
    • Bekijk profiel
Re:28 jaar en borstkanker
« Reactie #1 Gepost op: juli 22, 2010, 15:46:41 pm »
Beste Thalia

Goed dat je hier even je verhaal kwijt kunt hé

Spijtig dat we jou op deze manier leren kennen. Maar ja, je zal dat hier nog wel vaker lezen, niemand heeft er voor gekozen en je staat er voor, dus geen keuze, je moet er door, gelukkig heb je blijkbaar een man en je ouders. Ik hoop dat zij je veel kunnen steunen.

Je bent wel heel erg jong, dan is dat allemaal nog moeilijker te aanvaarden. Ik ben 46 en vind dat ook nog onaanvaardbaar jong

Gelukkig ben je er wel heel snel bij, niet uitgezaaid, dat is het allerbelangrijkste!

Je staat nu voor een heel lang traject, reken toch maar op minstens een jaar als je chemo en bestralingen moet krijgen.
Anderzijds: gelukkig hebben wij zo'n prima gezondheidszorg dus je kansen liggen zeer goed.
Misschien helpt het je wel een beetje te weten dat ik heel weinig last heb gehad van de chemo en de bestralingen.
Er zullen nog heel wat vragen opduiken. Niet vergeten ... je dokter en borstverpleegkundige zijn natuurlijk het best geplaatst, maar als 'wij' je wat kunnen steunen dan zullen we dat zeker doen!

Sterkte
Liefs
Kaat
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2010, 15:49:52 pm door Kaat46 »

Thalia

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 22, 2010, 21:25:37 pm »
Beste Kaat,

Bedankt voor de lieve woorden en de steun. Momenteel kunnen alleen lotgenoten me begrijpen en daarom dat ik mijn verhaal hier even kwijt wou. Mijn man en ouders zijn er zeker om me te steunen maar het blijft voor hen zeer moeilijk om me ook maar een beetje te begrijpen. Ze denken wel dat ze het weten maar ik weet beter hé. IK weet nog hoe ik een collega heb gesteund toen ik hoorde dat ze kanker had maar nu weet ik pas echt wat er in haar hoofd omging.

Iedereen is gelukkig met het goede nieuws dat ik heb ontvangen "geen uitzaaiingen en geen kanker meer gevonden" maar toch blijf ik panikeren. Ik heb zowat de indruk dat iedereen nu op zijn gemak is behalve ik. Ik laat me zeker niet hangen hé, begijp met niet verkeerd, ik ben een vechter en wil en zal hier doorkomen. Maar toch kan ik het niet laten om bang te zijn. Bang van het onbekende (chemo en stralen) en toch ook een beetje bang voor de toekomst.Wat als de kanker toch terug komt??? Is de kans groot dat die terugkomt? Is de kans op herval groter omdat ik nog zo jong ben?

Ik zit met 1001 vragen en het ontbreekt me aan info en antwoorden.

Binnenkort mag ik eindelijk naar de oncoloog en naar een verpleegkundige. Ik hoop daar meer info te ontvangen. Zeker betreffende chemo en stralen.

Wat is jouw verhaal eigenlijk en waar kan ik dat lezen (ben nieuw op het forum en ken dus mijn weg nog niet zo goed :-)
Wat waren bij jou zoal de neveneffecten van chemo en stralen?

groetjes
Liefs

summer36

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 23, 2010, 10:54:48 am »
Tahlia,jammer dat we je langs deze weg moeten leren kennen.Maar anderzijds kan je geen betere plaats vinden om steun te krijgen dan hier bij lotgenoten.Bij mij is het een beetje zoals bij jouw diagnose gegaan:dinsdag een punctie gehad,woensdag:eerste resultaten:niks kwaadaardigs,vrijdag:definitief resultaat:borstkanker.Ikzelf was 36 toen de diagnose gesteld werd.En ja,inderdaad,er komt ineens zoveel op je af,zoveel vragen,zoveel onzekerheid.Plots komt je leven in een stroomversnelling in een leven dat je helemaal niet wil,een rivier die je willen of niet moet bevaren.Mij heeft het enigszins geholpen dat ik alles indeelde in fases.Een fase overwonnen,was voor mij een stukje gewonnen tegen de ziekte.Ik had gelukkig,net als jij,geen uitzaaïngen.Eén okselklier was wel microscopisch aangetast.De chirurg zei dat ik me daar geen zorgen moest over maken:het was microscopisch.Maar voor mij was aangetast,aangetast,of dat nu microscopisch of groot was,dat maakte geen verschil.Ik heb onmiddellijk gevraagd om me de zwaarste behandeling te geven,die ze hadden.Net als jij veel te bang om te hervallen.Maar het is niet één dokter , die daarover beslist;maar een gans team(zo'n 16 dokters(chirurg,radioloog,oncoloog,...).Ik heb zes chemo's en 25 bestralingen gehad(je moet maar eens mijn verhaal lezen).Of en zo ja welke bijwerkingen je zal hebben,hangt af van de soort chemo , die je krijgt.Ook hoe sterk je staat op dat moment.Ik ben eerst geöpereerd en in die weken tussen operatie en eerste chemo heb ik zoveel mogelijk energie proberen op te slaan,zowel fysiek als geestelijk:heel veel vitaminen (fruit)eten.Wat betreft je vragen:ik maakte altijd een blad:telkens er een vraag in me opkwam,schreef ik ze op.Want eens de dag er was dat ik naar de dokter moest,was ik al zoveel vergeten.Wij,in Brugge,hebben ook twee hele goede borstverpleegkundigen,waar we altijd terechtkunnen met vragen.Een gouden raad als je met vragen zit,stel ze aan iemand:de dokter,verpleegsters,...Desnoods stel je ze tien keer tot je een antwoord hebt,waar jij mee verdre kan.Als je vragen hebt,mag je ze hier ook altijd stellen of je mag mij ook privé contacteren,heel heel veel sterkte

bloempje

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 23, 2010, 13:32:47 pm »
hoi thalia,

ik ben ben 44 jaar en voor de 2 keer borstkanker..heb sedert 2 juni een borst moetten afgeven en ben nu bezig net met de chemo...en ik moet zeggen het valt allemaal goed mee hoor je moet proberen het te aanvaarden en het ondergaan allee ik moet zeggen zo doe ik het toch...ikzelf had ook heel veel angsten geloof me maar en paniekaanvallen maar hier op het forum halen ze je er wel mee door echt waar je kan alles kwijt deze mensen hebben er ook ervaring mee en helpen je zoveel ze kunnen...voor mezelf is het het beste om gewoon de chemo te nemen en niet teveel na te denken over de bijwerkingen en dat is ook bij iedereen anders mijn 1 ste chemo is reuze meegevallen ikzelf had er zoveel over gelezen en ik dacht pffffffff als ik da allemaal ga krijgen amai dan.. wel ik was gewoon 1 week moe een beetje misselijk en wat last van mijn maag dus kijk da gaat dan nog e toch..en je moet zo zien tegenwoordig is de chemo niet maar zoals 30 jaar geleden voor alles hebben ze iets..kop op meiske en vechten je komt er sterker uit...en als je wil praten doen echt gewoon doen....

warme knuffel Suzanne

summer36

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 23, 2010, 16:15:01 pm »
Er is ook massa's info te vinden op : www.borstkanker.net
Maar zoals al eerder gezegd:daar staat heel veel op qua nevenwerkingen.En als je dat allemaal leest:denk je"amai,hoe moet ik hier door".Doch de grote meerderheid van die bijwerkingen zal je nooit krijgen.Eigenlijk geld er maar één regel en dat is:van zodra je één of ander ongemak hebt,melden aan de verpleging of de dokter.Mij hebben ze ook preventief medicatie gegeven ( voor maag,aften,spier-en botpijnen,...).Ik zal niet beweren dat je door de chemo kan vliegen,alsof het niks is(al ken ik wel persoonlijk iemand,die totaal geen klachten had).Maar zoals Suzanne zegt en dat zegden ze tegen mij ook toen ik chemo kreeg:ze staan nu alweer zoveel verder en voor elke klacht hebben ze een oplossing.Maar praat over je ongemakken,als die er zijn.En doe niet zoals ik bij mijn eerste chemo,toen ik misselijk was,en denk'het hoort erbij'.Het hoort er niet bij,daarom spreek erover met je dokter.Heel veel sterkte,we sleuren je hier wel door.Dikke knuffel,Indian

Kikki

• borstkanker sinds 2006
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 23, 2010, 18:03:07 pm »
Hey Thalia,
Ook van dit getroffen individutje een klein schouderklopje
Zoals gezegd hier, je bent zeker niet de eerste en zeker niet de laatste die haar verhaal hier willens nillens zal plaatsen, maar steun aan elkaar hebben we wel, wij allen hebben een apart clubje!!Spijtg dat het jou zo vroeg heeft getroffen, laat alles maar op je afkomen, je kan er toch niets tegen doen!
Ik zelf werd de 1ste keer getroffen met borstkanker in 2006 het jaar dat ik 50 werd, dat moet toch normaal gevierd worden?Hebben het ontdekt na een mamografisch onderzoek door de landelijke vereniging(dus je was niet verplicht he?)Al goed dat ik op dat aanbod ben ingegaan!!
2008 was het opnieuw bingo(uitzaaingen)
Maar zal je verder niet vervelen met mijn verhaal (kan je trouwens lezen hier hoor!)onder"inge52,mijn verhaal"

inge10

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 24, 2010, 15:02:38 pm »
Dag Thalia,

Het spijt me zeer dat jij ook getroffen bent door deze mottige ziekte, het ware leuker geweest je op een andere manier te leren kennen. Maar nu het toch zo is, ben je hier op de juiste plaats om dit leed te delen.
Wat die chemo en bestralingen betreft, als je wat geluk hebt kom je er vrij goed doorheen zonder al te veel bijwerkingen. Hangt van het soort chemo af, maar ook van je fysieke conditie en je hebt het 'geluk ' van nog redelijk jong te zijn, dus dat zou best wel eens kunnen meevallen. Ikzelf heb nauwelijks last gehad van de chemo en volgende maandag krijg ik de allerlaatste bestraling, dan zit voor mij ook een traject van 8 maanden er op (vaststellen, operatie, chemo en bestralingen) en kan ik me helemaal wijden aan rusten en genezen en de draad van voordien weel helemaal oppakken. Alhoewel ik moet zeggen dat ik me eigenlijk nu al héél goed voel.
Hopelijk valt het voor jou ook goed mee, indien je vragen hebt, vuur maar af, we willen je graag begeleiden en helpen.

Goede moed,

Inge

sproet1

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 24, 2010, 16:51:48 pm »
Hey Talia,

Ik ben net zoals jij nieuw op dit forum, maar ik wil je bij deze een hart onder de riem steken. We hebben dezelfde leeftijd, ben eind mei net 29 geworden en in maart dit jaar werd er een agressieve kwaadaardige tumor gevonden in mijn rechterborst. Begin april heb ik een borstsparende operatie gehad en zijn er 18 okselklieren verwijderd. Kort daarop werd dan op dezelfde dag mijn poortje geplaatst en eerste chemo gegeven en eerlijk gezegd, dat is wel een zware dag geweest. De tweede week na de eerste chemo, heb ik dan een zware mondontsteking gekregen, mijn wijsheidstanden waren de boosdoeners. De oncoloog heeft dan beslist om twee wijsheidstanden te laten verwijderen, want de ontsteking ging terugkomen. Ik heb nu 3 kuren fec achter de rug, en buiten het probleem van de tanden, kan ik zeggen dat alles al 'redelijk vlot' is verlopen. Ben nu wel terug bang voor de 3 volgende kuren met taxotere, omdat dit een totaal andere werking heeft dan fec en het onbekende boezemt me angst in. Ik probeer niet te veel verderop te denken want ik weet dat ik nog een lange weg heb af te leggen, en anders raak ik in paniek. Ik probeer alles gewoon te ondergaan en ik zie wel wat mijn pad kruist, stap voor stap. Laat je omringen door de mensen waar je je goed bij voelt. De steun die ik krijg van vrienden en familie helpen me er telkens weer bovenop als ik het eventjes niet meer weet. Ook wil ik voor jou een steungenoot zijn, omdat ik denk, aangezien onze jonge leeftijd, dat we met veel dezelfde vragen over onze toekomst worstelen.
Ik wens je alvast veel sterkte en moed in deze strijd!

Liefs x

summer36

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 24, 2010, 19:31:51 pm »
Hey,Sproet,ook aan jou wil ik graag zeggen:jammer dat ik je hier onder deze omstandigheden moet tegenkomen.Maar zoals je zelf al aangeeft:je staat ervoor en je moet erdoor.Maar dat moet ook jij niet alleen.Als je vragen hebt,stel ze hier gerust.Hier wordt je omringd door mensen,die hetzelfde hebben meegemaakt of die hetzelfde nu doorstaan.Alvast veel goede moed verder

Kikki

• borstkanker sinds 2006
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 24, 2010, 20:55:35 pm »
Sproet en Thalia,
Jullie zouden eens moeten weten hoeveel jonge vrouwen op de afdeling waren toen ik de eerste chemokuur kreeg,2 jaar geleden!Was er danig van geschrokken, je moet mij niet meer komen zeggen dat het niets te maken heeft met onze leefwereld en voeding in de dag van vandaag he! :o :o :'( :'(

Kikki

• borstkanker sinds 2006
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 24, 2010, 21:08:23 pm »
Sorry Thalia,
"Mijn verhaal inge52"staat niet hier op dit forum ,maar op "Borstkanker.net"

Kaat46

• diagnose september 2009
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 25, 2010, 13:09:43 pm »
Dag Sproet
Ook van mij heel veel sterkte toegewenst.
We kunnen het onszelf nooit teveel zeggen, altijd alles stapje voor stapje.
Mijn oncoloog vertelde dat als je de FEC goed doorstaat het dan waarschijnlijk ook zo zou zijn bij de Taxotère en in mijn geval was dat inderdaad zo. De misselijkheid heb je daar niet maar wel pijn in je beenderen en je gewrichten. Ze zullen je vooraf zeggen welke pijnstillers je mag nemen en dan is het goed onder controle (waarschijnlijk gewoon Dafalgan en ik had dit maar een dag of twee nodig).
Veel sterkte sproet! ... en ook aan alle lotgenootjes natuurlijk!
Liefs
Kaat

nada

• Ik ben 49 jaar, zoon van 21 en dochter van 26
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 26, 2010, 08:21:09 am »
Hey Thalia en Sproetje,

Ik wens jullie heel veel sterkte in de komende periode.
Het zal niet altijd even makkelijk zijn,
maar jullie komen er wel,
dikke knuffel Nada

Thalia

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 26, 2010, 13:31:19 pm »
Hey iedereen,

Bedankt voor jullie antwoorden. Al jullie steun in zeker welkom. Ik vind het ook spijtig dat ik jullie via deze weg moet leren kennen maar ben ook blij dat ik jullie heb!!! Momenteel zijn jullie de enigen die ALLES begrijpen.

Ik mag morgen bij de oncoloog en ben eens benieuwd wat die me allemaal gaat vertellen. Ik hoop meer informatie te krijgen over het soort kanker dat ik had want ik wil weten of dit ding snel kan terugkomen of niet. Daar ben ik momenteel het meeste bang voor. Ik heb het de laatste dagen nogal moelijk. Ik weet dat ik super goed nieuws heb gehad (niets gevonden rond de plaats waar gezwel zat en klieren) maar toch ben ik niet op mijn gemak.

IK ben nu volop aan het informeren bij mijn mutualiteit en verzekering voor alle kosten die nog moeten komen. Ik weet ondertussen wat ik zal terugtrekken voor een pruik maar ik heb wel geen idee in welke prijsklasse ik zo een pruik kan verwachten. Weten jullie soms wat zoal de prijs is voor een goede pruik. Ik heb zeer lang bruin haar en vrees dat het voor mij dus superduur zal zijn. Ik zou ook liefst een pruik willen met echt haar want ik ben van plan deze te dragen tot mijn haar een zekere lengte heeft. Voor mij is het verliezen van mijn haar momenteel een 2de klap in het gezicht. Ik hou enorm veel van mijn mooie lange haren en het zal jaren duren eer dit gaat terug groeien. Ik zou er dan ook alle moeite mee hebben om met een kort coupke te moeten rondlopen. Enig idee wat de prijs is voor zo een pruik?

Ik zou ook een paar mooie sjaaltjes willen kopen zodat ik thuis niet altijd die pruik hoef te dragen. Enig idee waar men die kan vinden (pruikenwinkel?) en hoeveel deze kosten?

alvast bedankt voor jullie reacties

groetjes