Auteur Topic: 1ste keer  (gelezen 5691 keer)

Linde

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
1ste keer
« Gepost op: juli 01, 2010, 15:21:11 pm »
Dag allemaal,

Ik ben op 31/05 geopereerd aan mijn linkerborst, kwaadaardige tumor graad 3. Ik start in augustus met CEF 4x, en dan 4x taxtore. Natuurlijk ben ik bang hoe ik dit ga verdragen enzo. Ben ook alleenstaande moeder en woon te antwerpen maar al mijn familie een 100km verder. Ik ben van plan om dit hier te doen, heb wel vrienden maar die werken ook tijdens de dag weet je.
Mijn vraag is of jullie tips hebben om dit proces zo goed mogelijk te laten verlopen.

bedankt
ikke

Jazzy

• Gast
Re:1ste keer
« Reactie #1 Gepost op: juli 01, 2010, 20:02:38 pm »
Hallo Linde,
Ik heb vandaag mijn 3e chemo fec gekregen, nu hoofdpijn, maar kan ook van de warmte zijn, want vorige keer had ik geen hoofdpijn.
De eerste 3 dagen slaap ik gewoonlijk veel en ben ik 1 dag serieus misselijk. Vanaf dag 5 begin ik me terug beter te voelen. Elke dag beter en beter, ik geniet dan van de stomste dingen, zoals op mijn terras in de tuin naar de vogeltjes in de bomen kijken, lijkt dom, maar ja, kan ik nu van genieten.
Op 22 juli krijg ik mijn 4e chemo maar dat is taxotere, ben benieuwd, maar die datum is nog veraf, heb nog tijd genoeg om er aan te denken.
De 1e dagen leef ik op cracottes (beschuitjes) die worden mals in mijn mond, want ik heb last van aften en branderig gevoel. Ook yoghurt eet ik dan, zo valt het zware gevoel in mijn maag mee.
Ik word pas na alle chemo's geopereerd, dubbele amputatie met rechts okseluitruiming.
Ik trek mij enorm op aan mijn kinderen en mijn man, geeft mij echt een boost.
Ik draag geen pruik, voelde ik mij niet zo goed bij. Ik heb bij www.mooihoofd.nl zo van die topjes (mutsjes) besteld, ik draag er een sjaaltje rond, heb er in allerlei kleuren assortie bij mijn kledij, kwestie van mezelf op te peppen.
Je moet iets kiezen waar je achter staat, je moet er je toch goed meevoelen hoor, je draagt het toch enkele maanden hé. Dus pruik of mutsjes, sjaaltjes, jij moet zelf kiezen, wat je denkt wat het beste is voor jou.
Mijn man heeft mijn haar ook afgeschoren toen het begon uit te vallen.

Als je nog inlichtingen wenst en ik kan antwoorden, vuur maar af.

Alvast veel moed en sterkte toegewenst.
Jazzy

summer36

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 01, 2010, 20:38:20 pm »
Hallo,Linde,eerst en vooral wens ik je heel veel sterkte en weet dat we hier zijn om er je door te helpen.Bij mij is het ondertussen juist een jaar geleden dat ik vernam dat ik borstkanker had.De tumor was 6,3 cm , gelukkig geen uitzaaiingen.Ik werd twee keer geöpereerd omdat na de eerste operatie de randen niet kankervrij waren.Ik heb dan drie keer FEC gehad.Ik kreeg altijd mijn chemo de dinsdagmorgen om 8 u te starten.Woensdag,donderdag en vrijdag was ik misselijk,last van hoofdpijn en volledig opgezwollen van de cortisonen.Overgeven heb ik gelukkig nooit moeten doen.Vanaf de Zaterdag beterde het dag per dag,vanaf toen at ik ook terug normaal.Week drie was ik zoals altijd,kon ik ook alles.Daarna heb ik drie keer taxotere gekregen en dat was de steile berg naar beneden voor mij.Ik had enorme spier-en botpijnen waardoor ik negen weken drie verschillende soorten cortisonen moest innemen.Volgens de verpleging had ik een overreactie op de taxotere(een uitzondering;want de meesten reageren middelmatig).Ik ben door een hel gegaan;was enorm opgezwollen.
Ik kan je één gouden raad geven.Heb je een nevenwerking,waar je geen weg mee kan.Niet aarzelen en direct contact opnemen met het ziekenhuis,zodat ze medicatie kunnen geven om je te helpen.
Ik zal zeker niet beweren dat het niks is en dat je erdoor zal vliegen(al ken ik persoonlijk iemand die totaal geen nevenwerkingen had)maar ik ben er zeker van dat het jou ook zal lukken.Net zoals het al zovelen hier op het forum gelukt is.Ik wens je heel heel veel goede moed en als je vragen hebt of je hart eens wil luchten , we zijn hier voor jou
Een vast scenario om je chemo's goed te doorstaan is er niet.Voor hetzelfde heb je geen of weinig last van bijwerkingen,maar als je toch last hebt van iets,blijf er dan niet mee lopen en vraag raad.Zoals al aangegeven:je zal allicht meer nood hebben om te rusten.Luister naar je lichaam,het is je beste raadgever om je hier door te helpen

omamanita

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 01, 2010, 22:31:59 pm »
Hallo,
Bij mij is het ondertussen 3 jaar geleden dat ik chemotherapie onderging: 3xFEC met erge misselijkheid voor een viertal dagen, dan toch weer 2 goede weken tussenin, daarna taxotere, maar in de kliniek hier werd die volgens een ander schema gegeven zijnde 3 weken na elkaar 1/3 dosis en dan een week rust, dit 3 maal na elkaar. Het resultaat zou hetzelfde zijn, maar de onmiddellijke impact op je lichaam is veel minder erg, de namiddag na de chemo sliep ik veel, de dag erna was ik nog een beetje moe en had ik wat spierpijn, en dan volgden 5 goede dagen. Naar het einde toe kwamen er wat ontstekingen in neus en mond, tranende ogen en een volledig smaakverlies bij, maar ik hoor van andere lotgenoten die de taxotere in één keer kregen om de drie weken, dat zij veel meer hebben afgezien, met zware spier- en gewrichtpijnen. Misschien eens horen bij jou in de kliniek of ze dat schema ook niet toepassen?
Zoek afwisseling in je goede weken, en doe wat je lichaam vraagt in de slechte dagen; aarzel niet van de verpleegkundigen te raadplegen als je met iets zit, want er zijn middeltjes tegen alle kwaaltjes, het ene al wat efficiënter dan het ander. Als je vragen hebt, stel ze ook aan je lotgenoten, ieder heeft z'n eigen truukjes ontwikkeld.
Ik hoop dat je er zo goed mogelijk doorkomt. Vervelend is dat je nog zo lang moet wachten om er aan te beginnen. Ik was geopereerd op 22 mei (borstbesparend) en 1 juni (okselklieren) en kreeg al op 4 juli m'n eerste FEC.
Groetjes. Omamanita
« Laatst bewerkt op: juli 01, 2010, 22:33:46 pm door omamanita »

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 02, 2010, 08:41:26 am »
Hoi ,

bij mij is het ondertussen 4 jaar geleden, ik ben enorm ziek geweest van de chemo, maar het verschilt echt van persoon tot persoon
heb 3x fec gehad en 3x taxotère, van de fec deed ik niets dan braken, misselijk, aften in de mond, doodmoe, bij de eerste fec was ik 3 dagen ziek, de 2de 10 dagen en daarna was ik telkens 14 dagen ziek.  Ik was blij dat ik toen kon overstappen op taxotère maar daar kreeg ik dan weer ontzettende spierpijnen van.  Ik moest telkens 3 dagen erna pilletjes innemen en bij de eerste taxotère was ik 1 pilletje vergeten, mijn eigen schuld dus, ik kroop bijna over de grond van de spierpijnen dus, de volgende 2 waren draagbaar omdat ik toen geen pilletjes vergat. 
Ik vind wel dat je lang moet wachten vooraleer je met chemo mag starten, ik ben toen al 14 dagen na mijn operatie gestart met de chemo
ik vond het loodzwaar maar ik aanzag ze als bergen en ik ben er over geraakt, en dat gaat jou ook lukken
laat het gewoon op je afkomen, probeer je niet op te jagen op voorhand al, het is echt voor iedereen verschillend, en je moet er door hoe zwaar ook, maar wij staan hier klaar om je op te vangen, je staat er niet alleen voor
groetjes Sabine

summer36

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 02, 2010, 10:42:28 am »
Hey Chocolaatje,bij mij was er ook wat tijd tussen operatie en eerste chemo.Borstsparende operatie op 13 juli ; volledige amputatie op 16 juli ; plaatsen port-a-cath(volledige verdoving)op 20 augustus en eerste chemo op 24 augustus

Linde,verkijk je niet op de nevenwerkingen.Toen ik naar mijn eerste chemo ging,had ik al zowat alles opgezocht of gelezen wat er bestond over chemo en ik beefde van de schrik voor de toediening.Het toedienen viel uiteindelijk heel goed mee.Enkel was het heel vervelend dat ik bij de taxotere telkens zo'n drie uur met handen en voeten in ijs moest zitten:om de nagels te beschermen.En als je dan zo'n keikop bent als ik en erin blift zitten tot je bijna van jezelf gaat van de koude:niet doen dus.Je "kan" inderdaad veel bijwerkingen hebben.MAAR ondertussen is er al weer veel verandert in de bestrijding van die nevenwerkingen.Alleen blijf er niet mee lopen tot je volgende chemo.Als je ergens last van hebt,bellen naar ziekenhuis voor raad.
Verder rusten als je lichaam het vraagt,en als je kan proberen om kleine wandelingetjes te doen:dat heeft bij mij enigszins verlichting gebracht;de rust en stilte van het bos.Voor de rest,gun jezelf iets:heb je ineens trek in iets raars,niet op weegschaal of wat dan ook letten,gewoon eten.De eerste week na mijn FEC ging ik telkens een half uur naar bos wandelen , daar was ik dan zo moe van dat ik twee drie uur sliep.
Ik weet het is nu allemaal heel beangstigend voor jou.Het is ook een nieuwe stap voor je in je ziekte,je behandeling,je genezing.Maar je staat er niet alleen voor.

bloempje

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 02, 2010, 10:53:36 am »
hoi Linde

ik zelf ben ook nog nieuw op het forum en start op 8 juli 1 ste chemo...dus weet ook nog niets over wat gaat komen...maar we kunnen elkaar wel steunen indien het nodig moest zijn..wens je veel sterkte toe en zie als de andere mensen dit allemaal hebben doorstaan zullen wij dit ook wel kunnen toch...

veel sterkte alvast bloempje

summer36

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 02, 2010, 15:07:03 pm »
Hey,Bloempje,net als voor Linde wil ik ook tegen jou zeggen:heel veel sterkte,luister naar je eigen lichaam,als het 'halt' roept,ga er dan niet tegenin.Als je vragen hebt of angsten,bespreek dit dan met je dokters.Of kom hier eens langs op het forum.Ook jullie zullen deze moeilijke periode doorspartelen,daar helpen wij hier op het forum wel mee voor zorgen.Veel goede moed

Kikki

• borstkanker sinds 2006
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 05, 2010, 08:55:10 am »
Hey Linde,
Ik ben de zoveelste blijkbaar die gaat zeggen dat het al bij al goed meegevallen is die chemo, verleden jaar heb ik er zes gehad en was daar een half jaar zoet mee. Ook ik liet mij bang en ongerust maken maar het was half zo erg. Feitelijk begon ik na 2 keer chemo er naar toe te leven, zo van :m'n afspraakje voor die dag zeker niet vergeten en het als een uitstapje naar de oncologie te bezien, dat was voor mij al en punt om door te gaan!Op die momenten had ik echt iets van, kom maar op we zullen eens laten zien wie hier de baas is!Maar als je dan weer op die afdeling komt krijg je weer die slappe benen en dat weeige gevoel in je maag.Het is allemaal voor het goede doel, maar het is en blijft toch vergif dat ze in je aderen pompen.
Maar om kort te zijn, ben er dus toch maar mooi doorgespartelt,alleen die port-a-cath blijft voor mij een enorme belasting(dan vooral geestelijk, want lichamelijk weet ik soms niet of het er nog wel zit en moet ik eens voelen)Zeg dikwijls tegen mijn man, wilde dat ze het eruit namen, maar dat gaat nog niet omdat ik nog steeds botversterker moet krijgen voor de uitzaaingen van deze 2de kanker, én als het ooit nog nodig moest zijn!!!!!Maar ben aan het doordrammen en wilde jou juist moed inspreken en je zeggen dat het buiten een beetje misselijkheid en natuurlijk de vermoeidheid het allemaal best meevalt. Je moet inderdaad naar je lichaam(je hebt er maar één) luisteren, ze zal je wel toefluisteren dat ze af en toe eens wil gaan liggen en rusten, doe dat dan maar, goede raad!

petradw

• Nieuwkomer
  • *
  • Gehuwd en mama van 2 coole jongens
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 05, 2010, 11:55:42 am »
Hoi Linde,

Ik heb zelf ondertussen reeds 3x FEC gekregen. Viel al bij al goed mee. Enkel de eerste dagen veel geslapen maar kon wel de kinderen naar school brengen en afhalen, maar dat was het dan ook. Heb twee weken geleden de eerste Taxotere en Herceptine gekregen. Van de Herceptine kreeg ik een instant griep-aanval maar die was de dag erna al over. De Taxotere ... De eerste twee dagen na de chemo kon ik alles en toen begon het, spierpijn, lopende neus, geen honger, diarree ... Ben nu in mijn derde week en is wel veel beter maar heb 's avonds en 's nachts nog steeds veel last van krampen in mijn benen maar kan mss ook door de warmte zijn. Krijg maandag a.s. de 2de chemo maar ik heb gehoord dat de neveneffecten iets minder zijn bij de 2de en 3de chemo. Fingers crossed want ik wil kunnen genieten op vakantie (we vertrekken de vrijdag na de chemo ...).
Op je slechte dagen laat je gewoon de boel de boel en op je goeie kan je beter iets leuks doen met de kinderen. Probeer vooral om niet te trots te zijn om hulp te durven aanvaarden aan vrienden/familie. Mijn buurvrouw doet geregeld eens mijn strijkwerk en de eerste keer vond ik het een beetje genânt.
Je kinderen zullen je er echt doorhelpen. Die van mij ruimen zelfs soms morren hun kamer op, stofzuigen af en toe (en maken dan ook ruzie wie er welke kamer mag stofzuigen) en doen geregeld eens de afwas. Ik herinner mij mijn eerste chemo, een woensdag = frietjesdag. Ik had geen fluit honger maar toch bracht de jongste mij een bordje met frietjes en mayonaise en toen ik zei dat ik geen honger had zei hij heel streng: 'Mama als je ziek bent moet je eten! Dus bordje leeg eten!" Heb dan maar een beetje gegeten met veel tegenzin en wonder boven wonder werd ik niet misselijk. Heb vanaf toen telkens 's avonds na de chemo frieten gegeten.
Ik wens je allezins veel sterkte en moed om door deze periode te geraken. En als je het eens niet ziet zitten dan schrijf je het maar van je af hier op dit forum! Helpt echt!

Vele groetjes Petra