Auteur Topic: borstprothese  (gelezen 5917 keer)

amamieke

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
borstprothese
« Gepost op: juni 29, 2010, 14:15:50 pm »
Hallo,
Een jaar geleden kreeg ik borstkanker en werd mijn borst geamputeerd. Er volgde een nabehandeling van chemo en herceptine. De bijwerkingen van chemo zijn mij heel bekend en heb ik zo goed en zo kwaad mogelijk 'ondergaan'. De chemo is gedaan van december en ik moet nu nog twee maal herceptine krijgen (in totaal 17 maal).  Volgens de oncoloog geeft die geen nevenwerkingen maar ik voel me nog dikwijls misselijk en moet nog vaak overgeven. Ik heb vorige week al een darmonderzoek moeten laten doen en dat is gelukkig in orde. Is er misschien nog iemand die dit herkent.
Ik heb ook lang tijd gehad om na te denken over een borstreconstructie of een borstprothese en ik ben tot het besluit gekomen dat ik veel te bang ben om een reconstructie te laten doen. Bovendien zie ik geweldig op tegen weer een operatie met een herstelperiode tot gevolg. Ik heb mijn buik voorlopig vol van ziekenhuizen. Daarom zou ik nu een kleefprothese willen proberen maar blijkbaar bestaan daar verschillende soorten in. En met die mooie zomerkleedjes van nu wil ik er toch graag zo natuurlijk mogelijk uit zien. Kan iemand mij wat goede raad geven? Ik zou daar heel blij mee zijn.
Vriendelijk groetjes,
amamieke

summer36

• Bekijk profiel
Re:borstprothese
« Reactie #1 Gepost op: juni 29, 2010, 15:48:48 pm »
Hey Amamieke,zelf moet ik vijf jaar hormoontherapie hebben(nolvadex)dus ik kan niet echt uit ervaring spreken.Maar ik ken een lotgenote die ook herceptine moet krijgen:heeft nu haar elfde gehad:nog zeven te gaan.Zij heeft de indruk dat haar haren er trager door groeien en ze heeft veel last van gewrichtspijnen.
Ben blij dat je voor jezelf een besluit hebt genomen ivm reconstructie of operatie.Inderdaad:het is een hele zware operatie.Eigenlijk veel veel zwaarder dan de amputatie zelf.Het herstel ( dan vooral van de buik als je vet van daar laat verplaatsen)is veel moeilijker dan het wegnemen van de borst.
Ikzelf ben vorig jaar geöpereerd in juli.Draag nu voorlopige siliconepothese.En ook ik heb interesse naar de kleefprothese(moet in juli nu om mijn definitieve).Ik ben onlangs naar infomiddag geweest van de firma Amoena(die de prothesen maakt).Hierbij wat ik er van heb opgestoken.
*Als je kiest voor een kleefprothese dan heb je daar drie maand garantie op:stel dat ze niet prettig aanvoelt,dan kan je ze gedurende die drie maand omruilen voor een gewone prothese.
*Een gewone prothese word (mits voorschrift van de dokter)volledig terugbetaald door het ziekenfonds.Bij een kleefprothese moet je 59 euro zelf betalen.
*De silicone , die gebruikt worden voor een KP zijn die die ze gebruiken in brandwondcentra,dus heel goed voor het litteken(wondhelend effect)
*Als  de KP niet uit zichzelf loskomt,onder douche gaan staan
*De kleeflaag moet je verzorgen met een speciaal product:een flesje voor de huid en één voor de prothese(om de drie maand word dit verzorgingspakket terugbetaald):product,speciaal borsteltje
Een KP is heel goed voor lymfedrainage
Je kan er ook mee zwemmen(al bestaan er natuurlijk ook speciale zwemprotheses)

De laatste nieuwe soort noemt men Comfort +        Deze zijn vochtregulerend(dit systeem zit nu in alle nieuwe protheses).Een soort vocht-gelpad zit al in de prothese in :deze neemt lichaamswarmte op.Ze bestaat ook in klevende versie

Als je verder nog info nodig hebt:
Website :        www.amoena.be

pascale1

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 29, 2010, 16:20:35 pm »
hoi,
ik heb een borstamputatie gehad in mei, na zes weken heb ik mij al een definitieve prothese aangeschaft, daar mij litteken goed genezen was en ik geen bestraling moet,alleen chemo.
heb mij een comfort + light van amoena aangeschaft. Ik ben er super content van, van de eerste dag merk ik zelfs nog niet of ik ze draag of niet, ze is zelfklevend en zelfs met dit warme weer blijft ze op zijn plaats, zelfs zonder bh! En inderdaad, ze neemt je eigen lichaamstemperatuur over. Ik raad ze zeker aan.
groetjes pascale

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 29, 2010, 21:01:59 pm »
Hoi,

ik heb een borstreconstructie laten via de diepflapmethode via buik
het is inderdaad een héél zware operatie, heeft 7 uren geduurd
de herstelperiode was ook héél lang, maar pijn heb ik niet gehad
wel lang doodmoe geweest, maar ik heb er nog geen minuut spijt van
het is natuurlijk ieder zijn keuze, ik wou absoluut een reconstructie
groetjes Sabine

amamieke

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 30, 2010, 11:41:45 am »
Hoi,
Ik ben blij met jullie reactie. Sabine, dat is toch wel een heel zware operatie. En dan moet nadien nog een tepelhof en tepel getatoeëerd worden niet? Ik heb bewondering voor degenen die de moed hebben om dat te ondergaan. Maar dat is inderdaad iets wat ieder voor zichzelf moet beslissen.
Indian en Pascale, bedankt voor je uitleg. Ik heb een voorlopige prothese van amoena. Ik vond toen de uitleg en de 'collectie' in die winkel niet zo goed en daarom ben ik eens gaan luisteren bij de Thuiszorgwinkel van de CM. Maar als jullie die comfort+ goed vinden ga ik eens op zoek naar een andere verdeler van amoena hier in de buurt. Wat ik wel vervelend vind is dat je die prothese elke avond zo moet verzorgen. Ik wil er zo weinig mogelijk aan herinnerd worden dat die borst nep is. Maar dat zal ook wel wennen zeker?
Groetjes, amamieke

kris0043

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 30, 2010, 12:48:20 pm »
Hey,

ik heb in juli vorig jaar een borstreconstructie laten doen na 3 jaar van twijfel.  ben ik nu ontzettend blij dat ik het heb laten doen!  gewoon terug 2 borsten, wat een luxe!!!  de operatie is inderdaad niet te onderschatten, maar al bij al valt het goed mee hoor!  normaal moet ik nu in juli een tepelreconstructie laten doen, maar die heb ik afgebeld, ze gingen een stuk van mijn linkertepel nemen omdat het niet anders kon en ja, ik zie dat niet echt zitten, wat als daar geen gevoel meer in is achteraf?  nee, dan blijf ik liever zo rondlopen en dat is niet echt een gek zicht, denk ik?!  maar je moet inderdaad zelf beslissen en ja weer een operatie.... ik heb 3 jaar gewacht en getwijfeld, maar zou er morgen weer voor gaan als het moest!

groetjes,

Kris

jeannette

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 30, 2010, 16:38:50 pm »
Hey Kris,
Kan me voorstellen dat je de tepelreconstructie niet door laat gaan, maar ik zou toch een tatoeage laten zetten, dat maakt het echt af.
Amamieke, je moet je eigen weg volgen, ik hoop dat je de goede prothese vindt.
Lieve groetjes Jeannette

amamieke

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 16, 2010, 20:37:35 pm »
Hoi,
Ik heb gekozen voor een kleefprothese en gebruik deze nu ongeveer 3 maanden. Indian, bedankt voor de informatie. Over de prothese ben ik tevreden, alleen vind ik het heel vervelend dat ik ze elke avond met zeep moet afborstelen. Zoals tandenpoetsen. Dan word ik iedere keer weer met mijn neus op de feiten gedrukt terwijl ik er zo weinig mogelijk wil aan herinnerd worden dat het toch maar een nepborst is. Maar aan een borstreconstruktie denk ik voorlopig nog niet.
Vriendelijke groetjes,
Amamieke

Kikki

• borstkanker sinds 2006
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 19, 2010, 19:37:22 pm »
Ben 4 jaar geleden borstbesparend geopereerd geweest en een tumor van ongeveer 2 cm werd uitgehaald en daarna kreeg ik bestralingen!Maar er bleef een "putje" achter in de borst en heb er tot vandaag zo mee gelopen(verleden jaar dan toch chemo moeten hebben voor uitzaaingen in de lever, en vandaag de dag opnieuw) tot ik een paar weken geleden een nieuw badpak ging kopen en daarbij een silicone protese"ke" bij genomen heb.Dat kan ik in het bovenstuk schuiven en zo zie je het deukje in de borst minder. Dit lijkt een luxeprobleem natuurlijk en is niet te vergelijken natuurlijk met jullie amputatie!
Deze protese werd volledig terugbetaald door de voorzorg en kostte toch vlug 233 euro aub!!!
« Laatst bewerkt op: oktober 19, 2010, 19:39:05 pm door inge52 »