Auteur Topic: nieuwkomer  (gelezen 15476 keer)

bloempje

• **
    • Bekijk profiel
nieuwkomer
« Gepost op: juni 21, 2010, 11:59:28 am »
Hoi iedereen ik ben Suzanne,heb 9 jaar geleden borstkanker gehad en deze is nu terug gekomen spijtig genoeg.
Ben geopereerd op 2 juni.. borst is weggenomen en er zaten nog klieren terwijl ze die zogezegd 9 jaar geleden hadden weggenomen met een okselreiniging.
Dus was mijn verbazing groot  toen ze me dit vertelde...volgens de dokter was er geen chemo of andere nabehandeling nodig....tot er na 1 dag na de operatie werd gezegd ja mevr er waren 13 klieren verwijdert waarvan ze gaan kijken hoeveel er aangetast zijn...Bij de oncoloog viel ik van mijn stoel....ik krijg 8 chemo's en daarna bestralen en 5 jaar hormonen nemen MIJN HOOFD ZEI NEEEEEEEEEEEJEEEEEE DIT WIL IK NIET...ik ben bang heel bang ben diabeet dus gaat het voor mij zegt iedereen nog harder zijn mhhhhhhhhh wil ik dit wel...maar ja wat zijn mijn andere opties oh ja geen dus...Ik heb dan ook nog eens heel veel last van paniekaanvallen en ga altijd overal lopen dus wat als ik er 1 krijg tijdens de chemo...pffff er gaat zoveel door je hoofd en je vraagt je af ben ik de enige die zo reageert??? ik ben een hele positieve vrouw maar teveel is teveel....je hebt het nog niet verwerkt dat je borst weg is en daar zijn ze al terug met de chemo...morgen mag ik mijn Pac laten steken zoals iedereen het noemt op het forum daar lees ik ook al niet zoveel goeds over maar beter dat dan telkens zoeken naar een ader toch?Goed ik wil jullie vragen of het kan om mij wat energie door te sturen denk dat ik het wel nodig zal hebben....en alvast op voorhand bedankt aan degene die me gaan steunen in mijn bergen beklimmen toch???

lieve en warme groeten suzanne

Kikki

• borstkanker sinds 2006
    • Bekijk profiel
Re:nieuwkomer
« Reactie #1 Gepost op: juni 21, 2010, 12:18:03 pm »
Lieve,lieve Suzanne,
Als er nu mensen zijn die jou door en door begrijpen is het hier wel. Samen staan we sterk en we dragen iedereen over die "denkbeeldige" berg zoals je bedoeld. Je moet vertrouwen hebben in de [medische wetenschap(zeggen ze mij toch altijd),ze kunnen al zo veel en het meeste heb jij al doorzwommen. Ja het valt niet mee om toch na 9 jaar nog eens door die hel te gaan waarvan je dacht je hebt daar die deur achter je toe gegooid en de sleutel gesmolten,dus niet!  :-[ :-[ :-[
Zo'n pac of te wel port-a-cath laten steken is bij mij reuze meegevallen; en zo als je komt te zeggen het helpt enorm om je arme adertjes in de arm te sparen, nu pas begrijp ik het nut er van(bijna 2 jaar)
Sommige dagen zul je het vervloeken en andere dagen kun je er goed mee om, maar dat is voor iedereen ook anders!

pascale1

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 21, 2010, 16:42:03 pm »
dag, suzanne
goh, jouw gevoelens zijn zeer herkenbaar voor mij, heb mij innerlijk ook zo verzet tegen die chemo, ook omdat ik andere gezondheidsproblemen heb die niet zo goed samen gaan met chemo,ook kans op verwikkelingen en zo meer.
Maar na lang overwegen, heb ik dan toch toegegeven,en me overtuigd van de noodzaak hiervan.
Heb verleden week mijn eerste chemo gehad, heb wel geteld drie "slechte" dagen gehad, natuurlijk is dat voor iedereen anders, maar vandaag ben ik op bloedcontrole geweest, en zowel de dokter als ik zelf waren blij verrast dat mijn bloedwaarden nog behoorlijk waren :D
Dat sterkt me toch een beetje, want ik was behoorlijk angstig daarvoor.
De porth a cat plaatsen viel wel mee, had alleen achteraf wel pijn, maar ik ben ook heel mager en dat heeft zo zijn nadelen, mijn spieren en zenuwen worden gemakkelijker geraakt.
Ik hoop voor jou dat het morgen allemaal een beetje meezit, en zal zeker aan je denken. Voor mij is ook nog alles redelijk nieuw. We moeten er door , en misschien kunnen we mekaar daarin steunen.
dikke knuffel
pascale1

kris0043

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 21, 2010, 16:51:24 pm »
succes morgen!  ik zal aan je denken!  veel sterkte gewenst voor de chemo die er aan komt!  hopelijk valt het allemaal wat mee.  iedereen hier op het forum weet wat het is en als je het moeilijk hebt kan je hier alles even van je afschrijven.  fantastisch dat dit bestaat!
ik zal duimen,
groetjes,
Kris

inge10

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 21, 2010, 20:24:58 pm »
Dag Bloempje,

Ontzettend jammer dat je na 9 jaar opnieuw met deze ziekte geconfronteerd wordt, maar zoals je zelf al aangeeft, er blijven weinig andere opties over en we kunnen alleen maar hopen dat het allemaal nogal meevalt met de bijwerkingen. Na 9 jaar staan ze al weer veel verder met de bestrijding ervan, betere medicatie en zo en ikzelf kan getuigen dat het ook best mee kan vallen. Ik ben niet of nauwelijks ziek geweest van de chemo, geen noemenswaardige bijwerkingen gehad enz,. Dit kan dus ook en ik hoop voor jou dat het zo zal zijn. Van de plaatsing van de PAC had ik ook veel negatiefs gelezen, maar dat is ook allemaal reuze meegevallen. Soms stoort het me wel dat ie daar zit, maar anderzijds is dat inderdaad veel beter dan in je arm de chemo toegediend krijgen, want dan kunnen de aders daar serieus gaan ontsteken en dat kan je nu missen, niet ?
Ik wens je in ieder geval veel sterkte toe en als je het nodig vindt, kom dan maar eens piepen hier op het forum en je angst of twijfels van je afschrijven.
Dikke knuffel,
Inge

keikopje

• 42, mama van een dochtertje van 7j
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 22, 2010, 09:21:54 am »
hoi Suzanne,,

verschrikkelijk dat je er opneiuw door moet, maar je haalt het wel, zeker van!
Wat die PAC betreft akn ik je ook een positief verhaal vertellen. Ik heb er zelf nauwelijks last van gehad. Niet van de operatie om hem er in te steken en neit van de PAC zelf nadien. Ik voelde hem wel zitten (hij is er nu al een tijdje uit), maar het is wel makkelijk o bleod te trekken en zo. En zonder PAC worden je aders verbrand door de chemo.
Wat die paniekaanvallen betreft: kan je geen psychologishce hulp inroepen daarvor? Of krijg je die eventueel al? Ik heb zelf door de verwerking van de kankerervaring ook heel veel last van angststoornissen gehad, door gesprekken emt een psycholoog, relaxatie-oefeningen en meditatie-oefeningen heb ik dat wel onder controle gekregen.

groetjes,
keikopje

creatief

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 22, 2010, 09:48:05 am »
dag nieuwkomer,

ben hier zelf ook een nieuwkomer, maar op eind van de behandeling (nog 3 bestralingen)

het kan niet makkelijk zijn te hervallen, en dan nog geconfronteerd worden met klieren die dan toch nog weggenomen worden, chemo,...

ik wens je heel veel sterkte, de berg waar je voor staat, kom je stapje per stapje overheen.

groejes,

creatief

summer36

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 22, 2010, 15:12:30 pm »
Lieve,Suzanne,vind het zo heel erg voor je dat je na negen jaar terug met die rot-ziekte geconfronteerd word.Is niet eerlijk dat één mens zoveel te dragen heeft hé.Maar anderzijds verdient er dit natuurlijk niemand.
Kan me goed inbeelden welke schok het was voor jou om te vernemen dat dan toch niet alle klieren waren verwijderd bij je eerste operatie.Ook ik heb pas enkele weken na mijn eerste operaties(mandag:borstsparend geopereerd en donderdag van dezelfde week:volledige amputatie en alle klieren weg)vernomen dat ze bij de eerste MRI-onderzoeken iets verdachts gezien hadden in mijn rechterborst.Geen uitleg gekregen van de assistent,die me het nieuws meldde(cirurg was in verlof).Ik ben ook een week door een hel gegaan.Het was een heel zwaar,pijnlijk onderzoek:gelukkig was het niet kwaadaardig,waar ze naar op zoek gegaan zijn.
Is er geen mogelijkheid voor jou om er met iemand over te spreken.Wij hebben hier in ons ziekenhuis een borstverpleegkundige en psychologen,die er enkel voor kankerpatienten zijn.Misschien kunnen zij een deel van je angst wegnemen of samen met jou op zoek gaan naar antwoorden.Want ik heb de indruk dat je veel vragen hebt , maar weinig antwoorden voor 't moment.Maar natuurlijk in het begin komt er zoveel op je af;je zit in een draaikolk en je weet niet wanneer de uitgang in zicht zal komen.
Wat betreft je chemo:ook ik ws supernerveus toen ik de eerste keer moest gaan.Heel da nacht niet geslapen,geen hap door mijn keel gekregen.Ik stond te beven op mijn benen.Maar uiteindelijk is 'toch het chemo-toedienen'goed meegevallen.De verpleegsters,die je begeleiden zijn echt schatten.Stel dan ook al je vragen aan hen.Ook al moet je het tien keer vragen,dat doet er niet toe.Ik wens je heel heel veel sterkte

jeannette

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 22, 2010, 16:45:24 pm »
Lieve Suzanne,
Nog een keer alles mee moeten maken, hoe houd je dan je hoofd boven water. O.a. door hulp van de forumlotgenotes. Kom en schrijf. Even over je paniekaanvallen. Die chemo is puur gif dat je binnekirjgt, maar noodzakelijk. Er bestaan een aantal adequate middelen tegen aangstaanvallen (oa Xanax). Heb je daar al eens naar gevraagd bij je artsen? Ik heb Xanax gebruikt en gebruik die nog. M'n leven is een stuk leefbaarder geworden met die Xanax. Chemo help bij het bestrijden van de kanker, Xanax helpt bij het bestrijden van angstaanvallen. Als een ander medicijnen neemt tegen hoge bloeddruk of cholesterol, mag je dan geen medicijnen nemen die je helpen om angstaanvallen iets te onderdrukken? Ik zou het zeker eens bespreken met je artsen. En voor de rest wil ik je heel veel sterkte wensen voor de komende periode.
Warme groeten, Jeannette.

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 22, 2010, 21:15:11 pm »
Hoi Suzanne,

zit hier met tranen in mijn ogen te lezen, wat verschrikkelijk na 9 jaar toch nog terugkrijgen
dan denk je toch dat het wegblijft en dan ineens weer pats boem
ik kan me voorstellen hoe jij je nu moet voelen, en ook die angstaanvallen
bij mij is het nu 4 jaar geleden, heb ook enorme angstaanvallen gehad , vooral als ik op controle moest gaan
door naar een psychologe te gaan beterde dat wel enorm goed, maar echt weg was het nog niet
ik heb de angst volledig weggekregen door meditatietechnieken
waar ik niet aan uit kan, ze hebben al je klieren 9 jaar geleden weggenomen, en toch hebben ze er nu weer 13 verwijderd
met die port-à-cath heb ik ook niet veel problemen gehad, niet bij het plaatsen en ook naderhand niet
je voelde hem wel goed zitten, maar pijn deed het niet
Je ziet er natuurlijk nu als een berg tegenop om het weer allemaal mee te moeten maken
1 keer is al enorm zwaar, 2de keer nog zwaarder denk ik
ik wens je ongelovelijk veel sterkte toe, en ik ga samen met jou die zware bergen beklimmen
we sleuren je er doorheen, kom hier maar veel van je afpraten
hier vind je alle steun die je moet krijgen nu
ik stuur je wat extra kracht, moed en energie door
je maakt een zware tijd door nu, maar je staat er niet alleen voor
wij zijn er hier voor jou
groetjes en dikke knuffel
Sabine

bloempje

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 23, 2010, 09:54:03 am »
lieve mensen het doet me ongelooflijk goed om er met jullie over te kunnen praten...en de aanmoedigingen die doen ook reuzegoed...Heb mijn pac laten steken gisteren en het valt allemaal wel mee doet wel een beetje pijn maar da zal over enkele dagen ook wel weg zijn...wat betreft mijn paniekaanvallen ga ik inderdaad is bespreken met de huisarts om iets te kunnen innemen daarvoor want ze worden steeds erger en erger....ik ga ook al regelmatig naar een psychologe mss kan ik ik het aan haar ook eens even voorstellen....en wat betreft de chemo ja die moet ik toch hebben tis ni zo van de chemo dat ik angstig ben het is meer van het stilzitten tijdens ik heb een soort van vluchtangst wil niet vastzitten daar heeft het meer mee te maken...kan niet verdragen dat ik aan een baxter zit en wil altijd gaan lopen raar maar ik zit hier echt mee...mss met medicijnen dat het betert....alvast bedankt lieve mensen om mijn verhaal te aanhoren... vele sterke knuffels aan al wie het nodig heeft  x

car

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 23, 2010, 11:22:51 am »
Hey Suzanne

Ik wens je heel veel moed en sterkte,ik had dat ook een beetje wat jiij daar beschrijft in mij laatste zware week v mijn chemo,een tumor op mijn eierstok,ik voelde me verschrikkelijk nerveus en opgejaagd maar dat kwam door de morfine die ik kreeg ,is niet hetzelfde als jij maar kwam wel zo over,maar ik dacht ook amai ik zal dat nooit uithouden de hele dag daar vast liggen,terwijl ik niet stil kan blijven en me verschrikkelijk opgejaagd voelde,maar is uiteindelijk meegevallen,was dan zodanig verflauwd dat ik wel moest blijven liggen;heb ook al last gehad van paniekaanvallen,proberen zoveel mogelijk te ademen met de buik alleen maar ja weet is niet makkelijk

stekte caro

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 23, 2010, 13:03:04 pm »
Hoi Suzanne,

ik heb een tijdje bachbloesems genomen tegen paniekaanvallen, kreeg ik van mijn psychologe
hielp wel goed maar wat me nog het beste helpt tegen angst is het volgende:
focus je je op je ademhaling, op je in- en uitademing, klinkt misschien stom
en je zal regematig worden afgeleid door gedachten, gewoon terug naar je ademhaling gaan
zeg bij je inademing in en bij de uitademing uit, dan dwaal je minder snel af
mij heeft het fantastisch geholpen bij mijn laatste controle
ik lag daar echt héél relaxed en ontspannen
groetjes en veel moed
Sabine

inge10

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 23, 2010, 16:10:27 pm »
Hey Suzanne,

Je kan het ook met je oncoloog hebben over die paniekaanvallen en ervoor medicatie krijgen. Hij vertelde eens dat sommige mensen al ziek (misselijk) werden als ze nog maar naar het ziekenhuis moesten vertrekken, dat komt door de associatie die je maakt met de plaats en het gevolg. Gebeurt in je onderbewuste en kan je niks aan doen. Hij zei dat deze mensen op voorhand iets moesten nemen om te kalmeren zodat ze dat onderbewuste als het ware uitschakelen en niet al op voorhand misselijk worden. Als dit kan, moet het ook voor jou kunnen voor deze paniekaanvallen, niet ? Zeker eens vragen, het heeft geen zin om extra af te zien alleen omdat je denkt dat je sterker zou moeten zijn, soms heb je dat niet in de hand.
Veel geluk en tot gauw,
Inge

Kikki

• borstkanker sinds 2006
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 23, 2010, 19:08:11 pm »
Ja ja ik ken dat maar al te goed die paniekaanvallen en die misselijkheid, zit allemaal in't hoofdje en als je dat maar dikwijls genoeg tegen jezelf zegt ga je het nog geloven ook! :-\ :-\
Maar wat ik wel frapant vindt is, als je nog maar op de parking of de afdeling komt voel je je maag draaien en wil je naar de dichtsbijzijnde wc spurten. Bij mijn 1ste chemosessie moest ik op ijsblokjes sabbelen maar kreeg daar enorme opdoffer én braken, nu moeten ze mij geen frisdrank meer voorschotelen mét ijsblokjes of ik vlieg de ober aan! :D :D :D.En Suzanne, voor die paniekaanvallen hebben ze echt wel de middelen hoor, ze moeten ze alleen nog willen geven, en we zouden er niet steeds naar moeten vragen!