Auteur Topic: Inloophuis  (gelezen 185240 keer)

Kikki

• borstkanker sinds 2006
    • Bekijk profiel
Inloophuis
« Gepost op: juni 12, 2010, 21:46:03 pm »
Hallo iedereen, ben er nog even.
Heb enkele weken geleden  het inloophuis leren kennen van het VLK en het is me ontzettend meegevallen. Zoals de naam het zelf zegt,t'!s een huis waar je zomaar kan binnen lopen en waar de koffie steeds klaar staat. Je wordt er zo hartelijk en warm ontvangen dat je haast zou vergeten dat je op dat moment "nieuweling" bent??.Deze mensen hebben allemaal maar één doel en dat is om samen te komen en je zorgen even te vergeten over je kanker en te praten en praten..... (heel belangrijk), en om je te realiseren dat je niet de enige bent met welke vorm van kanker dan ook ,iedereen begrijpt je zonder al te veel woorden, wat met buitenstaanders zowiezo niet of nauwelijks zal lukken.
Dus ik kan maar één raad meegeven, ga ervoor en ga letterlijk over die drempel heen, je zal het je niet beklagen.

summer36

• Bekijk profiel
Re:Inloophuis
« Reactie #1 Gepost op: juni 12, 2010, 22:25:53 pm »
Heel goed gezegd Inge.Ik heb een jaar geleden de diagnose borstkanker gekregen.Na operatie en tijdens chemo en bestraling kreeg ik massa's kaartjes,sms'en,telefoons.Vaak drie-vier bezoeken per week.Nu is de behandeling gedaan en ben ik sinds einde maart bezig aan een moeizame,trage revalidatie.Van de aandacht en steun,die ik kreeg tijdens de behandeling,zijn er nog maar weinig overgebleven.Men vraagt nog wel hoe het gaat,maar men luistert niet meer naar mijn antwoord.Integendeel als ik eerlijk zeg hoe ik me voel,minimaliseren ze het en vertellen over hun problemen(die dan vaak gaan over een rokje , dat niet meer past:alsof dat 'een probleem is')De enige steun,die heb,is van enkele vrienden,die ook al zoeiets meemaakten van heel dichtbij en van de mensen,met wie ik revalidatie volg in het ziekenhuis.Vorige maand ben ik ook voor het eerst naar het inloophuis gegaan.Ook ik werd heel warm onthaald,omarmt met steun.Eindelijk een plaats waar men luistert naar mijn problemen,klachten ,zorgen.Waar men steun,raad geeft of enkel dat luisterend oor.Daar moet ik mezelf niet steeds weer verdedigen zoals in de buitenwereld(mijn wereld van voor mijn ziekte)wel het geval is.Daar oordeelt men niet " je ziet er nochthans goed uit,wanneer ga je eigenlijk terug werken".Een oordeel waar ik me nog slechter van ga voelen.Moet ik er slecht,onverzorgd uitzien opdat ze zouden geloven hoe ik me vanbinnen voel?In het inloophuis moet je de schijn niet ophouden.Wil je huilen dan kan je dat,wil je enkel vanop de zijlijn luisteren naar de anderen dan kan dat ook.Daar word je gesteund in je ziekte,behandeling,herstel zonder oordelen.Dus ook van mij een dikke proficiat en dank aan de mensen van het inloophuis en van mij dezelfde raad:zet de stap,je zal je er zo gesteund voelen

Kikki

• borstkanker sinds 2006
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 13, 2010, 10:44:12 am »
Lieve Indian,
Ja, voel mij zo goed daar in dat inloophuis(Carnotstraat Antwerpen)alhoewel ik daar maar 2 x geweest ben, bij de plechtige eropening en bij mijn eerst cursus geheugentraining.
Je wordt al snel aan elkaar voorgesteld en de uitdaging is natuurlijk de namen te onthouden maar dat lukt goed!! Nu Maandag ga ik weer op training van 13.30u tot 16.00u In welk inloophuis ga jij??

summer36

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 13, 2010, 10:55:49 am »
Hey Inge,ben zelf ook nog maar twee keer geweest:info over zon én over problemen met slapen en vermoeidheid:waar ik veel van geleerd heb.Ik ga naar Brugge,daar ik ook in de buurt woon

Kikki

• borstkanker sinds 2006
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 14, 2010, 17:44:25 pm »
Tof, vandaag weer naar het inloophuis geweest en lekkere geheugentraining meegedaan. T'is daar altijd een toffe en ontspannen boel zene en er wordt toch veel gelachen!

marie p

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 14, 2010, 22:17:02 pm »
Hoe doen jullie dat toch? Hoe durven jullie dat? En kan je daar ook nog naar toe als de diagnose al 3 jaar geleden is? Ik zou er zo graag eens naar toe gaan maar ben gewoon bang. Sinds de voorbije 3 jaar ben ik bang voor nieuwe situaties. En als je daar binnen gaat, tot wie moet je je dan wenden? Als ik al een beetje wist hoe het er gaat, maakt dat de stap een misschien een beetje kleiner...

Marie

keane

• Borstkanker oktober 2008 - opnieuw november 2015
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 15, 2010, 13:18:18 pm »
Hallo Marie,

Mijn ervaringen met het inloophuis zijn ook heel positief hoor.
Hoe doe je zoiets hé , daarbinnen stappen.?!
Ik heb eventjes geslikt en toen zonder twijfelen de deur opengemaakt..
Er staat altijd iemand klaar om je op te vangen en dat was toen bij mij ook het geval.
Een hartelijke begroeting.. Lekker koffietje en een babbeltje. 't Ijs was meteen gebroken..
Ik stap nog regelmatig binnen voor de tweewekelijkse koffiemomenten.
En ik kom er elke keer  super rustig en tevreden naar buiten.
Ken je niet  iemand die je de drempel over kan helpen, een lotgenootje misschien?
Iemand die er al geweest is? of een lotgenootje dat ook niet durft?
Met twee is misschien eenvoudiger?
Zeker doen, Zelfs al is je diagnose 3 jaar geleden... Je bent er in elk stadium van je ziekte welkom!
Zelfs familieleden, als ze daar behoefte aan hebben.
Keane
Keane

Kikki

• borstkanker sinds 2006
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 15, 2010, 18:02:50 pm »
Lieve Marie,
Zoals Keane al komt te zeggen, gewoon binnenstappen en doen zoals je altijd doet.Ik weet het ,de eerste keer is het niet gemakkelijk, al die hoofdjes richting jou en afwachtend wederzijds!Maar eens je eerste woordje"hallo" gezegd ,ben je over het "ergste" heen. Je wordt direkt opgenomen in het"groepje"net alsof je er al jaren komt!Met de naamsaanduiding komt al snel de koffie en de koekjes zijn niet ver hahaha :D :D :D
Je vroeg je je ook af of je nog wel welkom bent, al ben je "al" 3 jaren rein?Maar natuurlijk, in wezen is iedereen welkom die met kanker te maken krijgt, direct en indirect. Je kan daar je vragen, frustraties en bedenkingen kwijt, een antwoord zal niet lang op zich laten wachten, vertrouw daar op!

marie p

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 15, 2010, 19:31:12 pm »
ja, ik zal het toch moeten proberen  al weet ik nu al hoe moeilijk de stap zal zijn. En nee, er is niemand die ik ken die zou kunnen meegaan. Ik ken zelfs geen lotgenoten. Blijkbaar komt darmkanker weinig voor als je nog net geen 50 bent en dan zijn de meeste ook nog mannen. Het enige lotgenootje dat ik kende is vorig jaar overleden en vanaf toen werd het voor mij pas echt moeilijk, terwijl de resultaten best wel goed zijn en ik weinig of geen lichamelijke klachten heb. Ik hoop dat ik toch de moed heb om binnen te gaan. Na de vreselijke ervaring van vorige week in het ziekenhuis kan het mij alleen maar helpen.
Groetjes,
                   Marie

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 16, 2010, 11:49:16 am »
hoi Marie, ik begrijp jouw angst en drempelvrees
ben ook nog nooit in een inloophuis geweest, had altijd drempelvrees
en nu nog eigenlijk, ik zit ook met vragen met " wat moet je doen als je daar binnenstapt,
tot wie moet je je wenden",
allemaal vragen
gr Sabine

Kikki

• borstkanker sinds 2006
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 16, 2010, 12:06:00 pm »
Beste
Marie,
Waar woon je ergens, in welke stad. Ik kan je misschien een ruggesteuntje geven indien in Antwerpen. Daar ga ik in de Carnotstraat in het inloophuis en dat bevalt mij wonderwel, t'lijkt mij leuker om niet alleen te moeten gaan en zo verlaag je je drempelvrees!!Laat je iets weten?Inge52

marie p

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 16, 2010, 13:55:36 pm »
Inge, dit vind ik echt fijn. Ik woon in Berlaar dicht bij  Lier dus zou zeker het inloophuis van Antwerpen worden. Ik zou dan met de trein komen, dat is maar een klein half uurtje. Ik had gedacht van ergens begin juli omdat ik nu nog naar school moet.
Sabine, spijtig dat jij een stuk verder woont anders konden we samen gaan, dat zou toch leuk zijn? Ik stuur je straks een mail want heb nog heel veel te vertellen.

Marie

Kikki

• borstkanker sinds 2006
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 16, 2010, 14:14:54 pm »
Ja Marie, laat maar iets weten!Als je dan met de trein tot in centraal station komt, kun je tram 10 of tram24 nemen aan Astridplein ongeveer 3 haltes (tegenover de Kerkstraat)vlak aan ingang inloophuis!!!!
T!is elke dinsdagmorgend van 10 tot 12u koffiemomenten!

Lees juist in mijn foldertje op 22/6 dinsdagmorgen van 10 tot 12u en op donderdagnamiddagen( dus morgen )17/6 en 1/7 van 14u tot 16u!!
« Laatst bewerkt op: juni 16, 2010, 14:34:24 pm door inge52 »

marie p

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 16, 2010, 15:06:30 pm »
Inge, 1 juli zou voor mij wel kunnen en 8 juli ook... Wanneer is voor jou het gemakkelijkste? Bij mijn profiel vind je mijn email-adres, dat is misschien makkelijker om verder af te spreken. Alvast heel erg bedankt hoor!

Marie

Kikki

• borstkanker sinds 2006
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 16, 2010, 15:28:27 pm »
Marie,
1 juli komt voor mij niet goed uit daar ik met mijn ventje iets te vieren heb,nl onze 32 ste huwelijksverjaardag en dat krijgt voorrang he! Maar volgende dinsdag 22/6 van 10 tot 12u zou ik wel kunnen!