Auteur Topic: longkanker  (gelezen 235358 keer)

Da-Yucka

• Longkanker sinds 2010
    • Bekijk profiel
longkanker
« Gepost op: juni 02, 2010, 17:36:04 pm »
hey iedereen

op 17 maart 2010 kreeg ik te horen dat ik longkanker had. Op dit moment staat de wereld stil maar dan volledig stil. Met nog 2 opgroeiende kinderen, laten we zeggen een gezin volop in de bloei van het leven, gingen we zenuwslopende dagen, weken tegemoet naargelang de onderzoeken die nog moesten plaats vinden. Gelukkig kon na een hele resem onderzoeken het gezwel operatief weggegenomen worden en was ik vrij van uitzaaiïngen. maar de tumor zat op een "rare" plaats (vlak in de kruising van de luchtwegen), dus kon de chirurg maar tijdens de operatie zien of ik een volledige long, de helft of een derde van de long weggenomen zou worden. Een geluk bij een ongeluk was het voldoende om de bovenste longkwab weg te nemen. Intussen is de operatie bijna 7 weken geleden uitgevoerd, veel pijn heb ik niet meer maar wel nog een paar ongemakjes zoals vlug vermoeid zijn bij het uitvoeren van huishoudelijke taken, boodschappen, enz. Maandag jongstleden is beslist geweest om mij preventief bestralingen te geven. Volgende week een eerste afspraak maar toch zie ik er een beetje tegenop. We zullen afwachten, psychisch is het zwaarder dan ikzelf dacht vooral tegenover mijn man en de kinderen... Hopelijk gaat het op dit gebied binnenkort beter...dus langs deze weg ben ik zeker bereid om met lotgenoten te praten die eventueel hetzelfde ondergaan heeft of partners, familie, vrienden, kinderen...

tot gauw
Da-Yucka

Bart72

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re:longkanker
« Reactie #1 Gepost op: juni 05, 2010, 16:28:36 pm »
Hoy,

ik wens je eerst en vooral veel sterkte en hoop voor jou het allerbeste. Ik heb slechts een beperkte ervaring als familielid van een kankerpatient. Wat ik sinds een week allemaal niet gehoord heb (en opgezocht) over longkanker is behoorlijk veel. Wat ik (als niet-medicus) ervan overgehouden heb is, indien men opereert, de kans op genezing groot is. Met inderdaad bijkomende stralen kan dit een defintieve genezing betekenen. Ik wens je het allerbeste en hou je schijfsels in het oog. Veel moed en sterkte !

Bart .

Da-Yucka

• Longkanker sinds 2010
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 10, 2010, 16:26:13 pm »
Hallo

Vandaag mijn eerste gesprek gehad voor het toedienen van bestralingen, normaal gezien waren het 20 bestralingen maar het zijn er 30! Waar we zo voor gevreesd hebben is nu jammer genoeg uitgekomen: onze geplande vakantie naar Oostenrijk gaat niet door (geplande datum volop tijdens bestralingen). Dit is echt balen hoor, wat heb ik hier (en mijn man en kinderen natuurlijk ook) naar uitgekeken. Na alles wat we meegemaakt en ondergaan hebben, rustig op vakantie gaan... echt jammer! Via onze hotel en gids waren de bergwandelingen en beklimmingen al (gedeeltelijk) aangepast aan mij, echt waar want vorig jaar waren wij een beetje het "proefkonijn" van het hotel om uitgestippelde wandelingen/beklimmingen te doen met onze berggids Robbi, echt een toffe gast, ge moet de taal niet kennen om u te amuseren, nog in het hotel nog in de bergen, een aanrader voor iedereen!!! Hopelijk kunnen we misschien in de herfstvakantie gaan... Het fijne van het hotel was dat Manuela de boeking gewoon liet staan zoals gepland gelijk wat de toekomst bracht, vanavond zullen we nu moeten bellen om alles toch af te zeggen... ik zou echt willen vloeken, schreeuwen... nu is het echt weer afzien voor mij... uren wandelen over een bergkam, om 03.00u 's morgens een bergbeklimmen om op de top van de berg zonsopgang te zien... echt zalig, genieten van de natuur... wat zal ik dit missen deze zomer... spijtig....

Da-Yucka

Bart72

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 10, 2010, 19:02:18 pm »
Hoy,

ik lees zopas van uw bestralingen die er uiteindelijk 30 worden. Is inderdaad vreselijk ambetant en uw vakantie in het water zien vallen is helemaal niet leuk . Maar bedenk dat de bestraling bedoeld is om u defintief te genezen en dat er een nieuw verlof zal geboekt kunnen worden na de bestralingen. Hou je voor hoe je volgende keer op vakantie zal gaan samen met uw familie, de bergen beklimmen en de zon zien opstaan in de herfstvakantie. Het is slechts een uitstel van een paar maand.
Hou de moed erin, je bent echt op de goede weg !!!!!!!!

Vele groeten !

Bart.

omamanita

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 10, 2010, 20:39:39 pm »
Hallo,
Op 22 mei 2007 zouden wij voor 3 weken naar Zuid Italië gaan, helemaal zelf uitgepluisd en er al maanden naar aan 't uitkijken, maar neen ... op diezelfde 22e mei werd ik geopereerd voor borstkanker. Ik heb toen gezworen van die reis een jaar later te doen, 't is 2 jaar later geworden voor ik het terug aankon, maar het
was dubbel genieten. Eerst genezen en dan reizen, keuze was er niet.
Hopelijk kun je toch nog wel genieten van de zomer hier.
Gr'tjes.
Omamanita

Da-Yucka

• Longkanker sinds 2010
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 14, 2010, 15:00:23 pm »
Hey

Alvast bedank voor de steun. Ik ben er mij heel goed van bewust dat het enkel uitstel is van vakantie (gelukkig) en dat we eventueel deze winter of in het slechtste geval pas volgende zomer terug kunnen boeken maar het doet toch zeer veel pijn hoor. Morgen moet ik nu nog eens terug naar het ziekenhuis voor de simulatie (om 11.00u) en 2 uur later onder de scanner (13.00u). Het zijn ook die dingen die zo vermoeiend zijn in onze situatie en vooral met zo'n lange "pauze" daartussen waardoor bepaalde patienten bijna verplicht zijn om ter plaatse te blijven omdat de afstand naar huis te ver is, hopelijk begrijpen jullie het en ik weet dat het uitsluitend is voor mij te helpen en hopelijk komt alles goed maar het blijft zeer vermoeiend! Wetende dat ik nooit stil zit, dat ik altijd iets om handen heb, maar nu ligt het natuurlijk anders... maar toch probeer ik samen met mijn gezin er de moed in te houden. Straks nog eventjes gaan wandelen (probeer ik dagelijks te doen) en dan terug zorgen dat er eten op tafel staat. Dan terug uitkijken naar morgen en zo gaan de dagen ook voorbij. Toch blij dat we nog kunnen uitkijken naar morgen en morgen... Nu is het vooral belangrijk om de periode van de bestralingen nog goed door te komen en dan misschien stilletjes beginnen denken aan terug te gaan werken (misschien??), we zullen zien en afwachten wat er daarna komt...

groetjes
Da-Yucka

Bart72

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 14, 2010, 16:20:37 pm »
Hoy,

ik zie dat het je inderdaad zwaar valt. Is niet alleen fysisch doch ook psychisch. Toen ikzelf, lange tijd geleden, er ook volledig doorzat hielp het mij om te gaan wandelen. s' Avonds na het werk, samen wandelen  voor een uurtje, en praten over koetjes en kalfjes--praten over ernstige dingen en zwijgen. Heerlijk en opbeurend. Is echt een psychische opfrisbeurt.
Nadien gezien prachtig en wij (mijn echtgenote en ik) doen het nu nog regelmatig.
Bart.

Da-Yucka

• Longkanker sinds 2010
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 23, 2010, 10:46:43 am »
Hey

per ongeluk mijn laatste berichtje gewist, maar niets aan te doen! Wij gaan, mijn man en ik, regelmatig nu samen gaan wandelen 's avonds maar toch probeer ik overdag ook een klein uurtje te gaan wandelen, naar mijn ouders die niet zover van mij wonen een 20 min. wandelen, 2 tasjes koffie drinken, een beetje bijpraten en dan terug naar huis, gewoonweg ideaal. Heb ik geen zin om te gaan dan wandel ik gewoon bij ons in de buurt, nadenken... genieten... veel nadenken wat er nog komen zal. Zondag zijn we met zijn allen naar de kust geweest en het was gewoon zalig. Veel wind maar niet echt koud. Na een fikse wandeling en het nemen van de nodige foto's (grote hobby van mij) zijn we na een paar uren nog iets gaan eten en om 18.00u terug naar huis gekomen. Moe maar echt voldaan kon ik 's avonds uitzakken in mijn zetel. Ik heb de kinderen en mijn man uitvoerig bedankt voor de hele leuke namiddag, iets waar we een paar maanden geleden niet eens bij stil stonden om gewoonweg eens "dank u" te zeggen voor een leuke dag! Raar hé... Van de wandelingen 's avonds kunnen wij ook gewoonweg genieten, praten over van alles en nog wat, weerom genieten van de natuur en vooral van het samen zijn, spijtig dat de kids niet altijd zin hebben om mij te gaan maar we kunnen ze natuurlijk niet verplichten. Als wij 20 en 16 jaar waren gingen wij ook niet meer mee hé met onze pa en ma...

Intussen heb ik nu al 2x bestralingen gekregen, straks de 3de. Maandag was ik wel een beetje nerveus voor hetgeen ging gebeuren, alhoewel alles mooi uitgelegd was van tevoren was ik toch zeer onzeker... en nerveus. Normaal heb ik daar zeker geen probleem of last van maar nu is het anders... Al bij al valt het nog mee MAAR ik ben mij er wel van bewust dat ik nog maar 2x ben geweest... ik heb natuurlijk nog geen nevenwerkingen en hopelijk krijg ik er niet veel, buiten het constant moe zijn valt de herstelling van de operatie redelijk mee, niet mis te verstaan natuurlijk want de tumor is wel weg maar ik ben zeker nog niet genezen! Soms voel ik me nog heel depri maar ik kom er telkens na een paar dagen weer bovenop, de ene dag is de andere niet... nu naar het ziekenhuis, een beetje eten en deze namiddag (mijn uurtje rust) genieten van de zon, zalig hé...

grt
Da-Yucka

Bart72

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 25, 2010, 07:32:47 am »
Hoy,

fijn te horen dat je regelmatig wandelen gaat en de bijwerkingen van de stralingen nog meevallen. Nu is reeds 1 week voorbij . Het mooie zomerweer is een bonus. Ik heb natuurlijk gemakkelijk praten, ik dien de bestralingen niet te ondergaan noch heb ik de operatie moeten ondergaan. Mijn moeder werd een 4-tal jaren geleden geopereerd van borstkanker, heeft chemo gekregen en bestralingen gehad. De volledige periode van behandeling (van op het ogenblik van diagnose tot "genezing" ) duurde 10 maanden met daarbij nog 12 maanden regelmatige controle. Nu is ze volledig hersteld en tip top in orde.
Nog veel sterkte en hou de moed erin !

Tot schrijfs.

Bart.

ps : fijn dat terug kan gereageerd worden op uw schrijfsels.

Bart72

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 29, 2010, 17:37:41 pm »
Hoy,

nog alles ok ? Gaat alles goed met de bestralingen ?

Bart.

Da-Yucka

• Longkanker sinds 2010
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 30, 2010, 10:21:58 am »
hallo

alles verloopt momenteel goed met de bestralingen. Gisteren terug de dokter gesproken en alles is in orde, luchtpijp wordt juist aan de rand mee bestraalt en normaal gezien zou ik er geen hinder mogen van ondervinden (slikproblemen), de rest van de omliggende organen worden vrijwel gespaard (hart, wervelkolom) of krijgen het minimum aan bestralingen. Het klinkt allemaal goed hé. Veel last ondervindt ik er inderdaad niet van en volgens de dokter zal dit zo blijven maar toch blijf ik ontzettend moe (is normaal), de (lichte) pijn die ik nu nog voel, aan de onderkant van mijn ribben, nog ten gevolge van de operatie zal hoogstwaarschijnlijk blijvend zijn maar dit nemen we er maar bij. Het litteken en de voorkant van mijn borst doen terug pijn (verdraaglijk) maar dit is te wijten aan de bestraling en verdwijnt dan terug. Ook heb ik last van kortademigheid wat ook normaal is van de bestraling en met het warme weer van de laatste dagen doet dit er ook geen goed aan. Ik probeer zoveel mogelijk te genieten van het mooie weer maar kan niet zonnebaden, langs de ene kant spijtig en langs de andere kant naar huidkanker toe is het ook niet ideaal hé. Raar dat we daar nu wel bij stil staan hé zon en huidkanker...
Wij gaan nu alle dagen 's avonds gaan wandelen, soms doe ik nog een kleine wandeling in de namiddag maar het is natuurlijk gezelliger 's avonds met zijn tweetjes en het is dan ook ietsje koeler dan overdag. Nu is het terug vakantie en zit ik niet zoveel meer alleen, joepie!!

grt
Da-Yucka

Bart72

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 03, 2010, 09:28:06 am »
Hoy,

inderdaad raar dat je bij de kleine dingen blijft stilstaan. Ik denk dat het best is dat je bij de kleine dingen kunt stilstaan en beseffen hoe "ongewoon" het gewone wel is. Ikzelf had ook het gevoel dat gezondheid iets is dat gewoon bij het leven hoort. (Het principe van : "Iedereen wordt geboren, leeft zeer lang (minstens 90) en is kerngezond tot zijn/haar dood". Doch niets is minder waar).
Ik heb natuurlijk gemakkelijk praten vanaf de zijlijn. Ik dien het enkel te aanschouwen en niet zelf lijfelijk te ondergaan.
Zopas langsgeweest bij mijn moeder (zoals bijna iedere dag) , zij heeft het zeer moeilijk met het overlijden van vader. Het alleen zijn is voor haar bijna ondraaglijk, het gemis zeer groot. Zij ook denkt terug aan vader, aan de kleine dingen die ze samen gedaan hebben. Werken in de tuin, een strandwandeling, een kleine gebeurtenis,... Het zijn niet de "grote" gebeurtenissen die blijven hangen (dat is bij mij ook zo).
Raar hé. ???
Zijzelf heeft borstkanker gehad een aantal jaren geleden en was slechts enkele maanden voor vaders ziekte genezen verklaard. 't Leven kan echt tegenzitten.Maar er rest ons geen keuze in al die omstandigheden : hoofd omhoog en met de blik vooruit er het beste maken !!! (het klinkt weeral gemakkelijker dan het is, hé...)

Tot schrijfs,

Bart.

Da-Yucka

• Longkanker sinds 2010
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 17, 2010, 10:19:44 am »
hey

het is inderdaad een tijdje geleden dat ik nog iets genoteerd heb. Het is een beetje druk naar het nieuwe voetbalseizoen toe om alles op tijd in orde te krijgen (nieuwe website) en het mooiie weer van de laatste dagen...
Momenteel gaat alles goed met mij, zit aan de helft van mijn bestralingen, joepi, maar begin er toch het één en ander van te ondervinden, hoesten, pijn, moe maar we weten dat dit zal verdwijnen een tijdje na de bestralingen. Onze normale vertrekdatum naar Oostenrijk begint ook te naderen en daarbij voel ik mij echt slecht als ik eraan denk. Ja, we kunnen inderdaad volgend jaar gaan maar toch... als wij naar de tour de France kijken het berglandschap... ik krijg de tranen in mijn ogen...

tot weldra
Da-Yucka 

Da-Yucka

• Longkanker sinds 2010
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 05, 2010, 15:56:20 pm »
Hallo

intussen weeral een tijdje geleden maar waarschijnlijk omdat het nog altijd verlof is zeker voor iedereen? Hoe dan ook vandaag was mijn laatste bestraling JOEPIE en nu maar hopen dat alles vlot verloopt maar de dokter heeft mij vorige week gezegd dat alles (in mijn geval) waarschijnlijk zal goed komen dus niet veel piekeren maar... Nu zal ik in eerste instantie terug proberen te genieten van mijn dagen zonder te moeten denken dat ik op tijd moet zijn voor de bestraling want 6 weken aan één stuk is niet niks hé. Vandaag wordt mijn zoon 16 jaar dus voorlopig kan mijn geluk niet op. Eerlijk gezegd is het toch weer een stap vooruit in de goede richting en mijn eerstvolgende controle is op 2 nov. bij mijn longarts. Wil ik wel ook nog vermelden dat het team van de bestraling echt toffe mensen zijn die je iedere dag moed heeft, ze leven echt met je mee zonder weemoedig te zijn, bieden steun... gewoon ze staan iedere dag klaar voor jou en vangen je gewoon op... allez jullie begrijpen wel wat ik bedoel, je kunt ze niet genoeg bedanken!!!

Mijn bestralingen zelf zijn redelijk goed verlopen qua nevenwerkingen, (meer) moe zijn en de laatste 14 dagen à 3 weken heb ik toch meer pijn in mijn slokdarm vooral bij het eten en drinken. De wonde doet ook meer pijn (waar bestraling plaats vond) maar dit zal vanaf nu stilletjes aan moeten verbeteren dus afwachten maar. Op mijn huid zelf heb ik "geen brandwonden" zoals de mensen mij wisten te zeggen maar ik gebruik elke dag nivea over mijn hele lichaam en 's avonds wrijf mijn man mijn rug in al vele weken, waarschijnlijk daarom dat ik er geen last van heb. :) Ik zal wel nog een aantal weken de "ongemakken" voelen maar we zullen er ons ook wel doorslaan, gewoon luisteren wat het lichaam zegt en genoeg rusten wanneer nodig (dat moet ik echt meer doen!).

Nu zal ik verder mijn voedingssuplementen dagelijks innemen, zoals voor geschreven, en mijn portie groenten en fruit (3 stuks/dag) zeker verder eten want eerlijk gezegd de laatste dagen heb ik dit een beetje achterwege gelaten grotendeels door de pijn bij het eten.

Wij denken wel nog dagelijks aan ons verlof dat we hebben moeten annuleren (want normaal zaten we nog in Oostenrijk tot en met zondag) maar kijken nu volop naar ons verlof voor volgend jaar waar we dubbel en zoveel zullen van genieten. Eerst volop eurootjes sparen want iedereen zal het waarschijnlijk met me eens zijn dat ziek zijn spijtig genoeg veel geld kost!!!

tot gauw
Da-Yucka

Da-Yucka

• Longkanker sinds 2010
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 11, 2010, 14:13:06 pm »
Hallo

Bijna een week zonder bestralingen, het aangename is natuurlijk dat je niet iedere dag meer het uur in de gaten moet houden. Ben je met iets bezig dan kan je gerust verder doen! Veel verandering is er niet, ik blijf moe - eerder uitgeput - bij gelijk wat ik doe. Als we gaan wandelen, wat de laatste week niet zoveel meer gebeurd is, krijg ik gauw draaïngen in mijn hoofd, als dit nevenwerkingen zijn of niet ik weet het gewoon niet... dan maar eventjes wachten met wandelen, thuis heb ik dit ook regelmatig maar dan kan ik mij eventjes in de zetel zetten of liggen tot het over gaat. Hoesten doe ik ook meer (medicatie is uit) en slapen ja de ene dag beter dan de andere, ik durf gewoon over de middag niet indutten bij mijn uurtje (verplichte) rust omdat ik dan 's avonds nog moeilijker in slaap val, 's nachts kom ik ook redelijk veel wakker en denk dan voortdurend terug aan de operatie en mijn dagen op intensief toen ze mij wakker maakten... pijnlijk en onaangenaam om telkens eraan terug te denken... normaal heb ik bij een "gewone" operatie daar zeker geen last van maar dit is anders, het voelt gewoon anders...maar de pijn die ik had na de operatie denk ik nog veel aan terug ook omdat ik nog altijd pijn heb weliswaar een heel stuk minder dan toen maar het zou normaal zijn... waarschijnlijk voel ik mij terug een beetje depri en zal dit waarschijnlijk de ongemakken veroorzaken??? Heb ik tegen eind volgende week nog last dan maak ik terug een afspraak met mijn huisarts...
Ook neem ik terug meer huishoudelijke taken op mij, verlof is voorbij, zoon doet vakantiejob, dochter zit momenteel zonder werk maar start volgende week met opleiding. gewoon het gevoel dat ik terug klaar moet staan... goed of slecht dat gevoel?? Ik weet hetzelf niet... Vandaag samen met dochter woning gepoetst maar na het afnemen van het stof was dit al ruim voldoende voor mij, ik kon gewoon niet verder!! Terwijl dat mijn dochter dweilde heb ik een beetje gerust en toen begonnen met het schillen van de aardappelen en ja dan de keuken en garage toch beginnen dweilen en ik moet het natuurlijk dan terug bekopen hé... ik heb gewoon géén "zittend gat" en dat maakt het juist zo moeilijk voor mij om eraan tot te geven tot ongenoegen van mijn man dan... moet ik alles laten liggen totdat hij thuiskomt van het werk??? Nee dat gaat toch niet vind ik...
Morgen en vrijdag doe ik het gewoon rustig aan, moet om 7.00u op om mijn zoon naar het werk te voeren, doe dit met veel plezier want ik mag alles vragen aan hem hij doet het gewoon...en dan de ganse dag op de laptop verder werken aan de nieuwe site van de voetbal want hij moet dringend volledig online staan (nu staat er nog maar een deel online), dit is een zeer grote hobby van mij maken van websites en alles wat met fotografie te maken heeft (het maken van foto's tot bewerken met photoshop)... maar is ook vermoeiend maar ik stop dan een tijdje en begin dan terug...

tot gauw
Da-Yucka