Auteur Topic: Vraag ivm tumormarkers  (gelezen 4846 keer)

Andastra

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Vraag ivm tumormarkers
« Gepost op: maart 04, 2010, 11:01:26 am »
Even kort het verhaal van mijn mama schetsen:

- eind januari vorig jaar kreeg ze te horen dat ze borstkanker had
- halverwege februari bleek dat er vlekjes over heel haar lever stonden, ze waren te klein om een biopsie van te doen, dus ze gingen er van uit dat het uitzaaiingen waren. Hiermee viel dus het woordje "terminaal".
- ze heeft toen 6 maal fec gekregen (denk toch dat het dit was, 't rode goedje), 't ging oorspronkelijk 3 x zijn en dan 3 x taxotere, maar omdat ze hier zo goed op reageerde, hebben ze haar dus 6 maal fec gegeven. De primaire tumor was niet meer zichtbaar en de vlekjes op haar lever onveranderd.
- na de chemo is ze begonnen met tamoxifen, waar ze ook supergoed op reageert
- in oktober hebben ze beslist om toch een borstamputatie te doen, omdat ze niet 100% zeker zijn of het om uitzaaiingen gaat wilden ze het risico toch wegnemen, en als het toch uitzaaiingen zijn, dan remt het feit dat de primaire tumor weg is blijkbaar de groei van de uitzaaiingen volgens recent onderzoek. Haar tumormarkers waren toen 56 en er werd gezegd dat die niet meer gingen dalen.
- in februari had ze weer controle, de vlekjes op haar lever zijn constant, maar 2 ervan zijn gekrompen. Haar tumormarkers waren toen nog 28.

Jullie verstaan waarschijnlijk wel allemaal hoe verschrikkelijk hard wij hopen dat het geen uitzaaiingen zijn, maar 't feit dat ze niet langer constant zijn, maar nu ook krimpen (zij het een heel eind na de chemo waardoor ze hadden moeten krimpen) doet ons het tegendeel vermoeden. Haar dokters doen geen uitspraken over die vlekjes, ze spreken niet expliciet van uitzaaiingen, maar ze ontkennen het ook niet, feit is dat ze wel zeggen dat haar prognose om mirakuleuze wijze is gekeerd.

Maar wat ik jullie nu wou vragen: hoe belangrijk zijn die tumormarkers? En wat zegt een waarde van 28 dan? Hoe lang na een operatie kan dat nog blijven dalen? Moest het nu tussen de 10 en 18 zitten (wat blijkbaar de waarden zijn voor een normaal gezond mens) zou dit dan betekenen dat alle kanker weg is en het geen uitzaaiingen zijn?

Ik zou al die vragen willen stellen aan mijn mama's oncologe, maar mijn pa wil niet dat mijn zus en ik meegaan, hij vindt dat iets dat hij en mijn mama als koppel moeten doen.

Iemand enig idee?

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
Re:Vraag ivm tumormarkers
« Reactie #1 Gepost op: maart 04, 2010, 11:11:12 am »
Hoi Andastra,

Moeilijke vraag om te antwoorden, ik heb in 2006 borstkanker gehad
mijn oncologe zegt altijd dat mijn tumormarkers niet boven de 28 mogen uitkomen
ik zit gewoonlijk tussen de 20 en 23
je kan wel niet alleen op de tumormarker doorgaan
je kan een hoge tumormarker hebben en daarom nog geen uitzaaiingen
als je ontsteking hebt in het bloed of wat ziek bent kan hij ook stijgen
anderzijdes, een lage tumormarker hebben geeft geen garantie dat je geen uitzaaiingen hebt
zo legde de oncologe me dat uit, ze worden altijd geprikt bij mij
maar ze vraagt me ook altijd of ik ergens klachten heb, daar gaan zij ook op voort
heb ik klachten volgen er onderzoeken
vlak na mijn operatie en behandelingen zat ik rond de 18 tumormarker en nu rond de 20
het feit dat haar tumormarker zo gedaald zijn, met de helft dus lijkt mij wel een goed teken
maar zeker weet ik dat dus ook niet, kan je dat ook niet eens aan je huisdokter vragen
die kan je daar ook meer over vertellen, of neem eens telefonisch contact op met haar oncologe
als je dat kan geruststellen
haar vlekjes zijn gekrompen en de tumormarker gedaald, lijkt me toch al positief
ik hoop dat je iets aan mijn uitleg hebt, vraag verder raad aan je dokter
veel sterkte nog met je mama
groetjes Sabine