Auteur Topic: 2010 !!!!  (gelezen 8032 keer)

whoopi

• Kanker is als een achtbaan.Het ene moment zit je h
    • Bekijk profiel
2010 !!!!
« Gepost op: januari 07, 2010, 01:24:24 am »
Lieve lotgenoten,

Ik wil nu even ernstig zijn, tegenover "gezonde " mensen doe ik mezelf heel positief over,lach en ben opgewekt,
maar binnen in mij is er sedert de vaststelling en amputatie van de borst en verwijdering van de lymfeklieren
iets geknakt.
Ik ben bang van alles, het kleintste mugje( gelukkig zijn er in de winter geen!!) of wondje, voor
alles heb ik schrik.
Iederren zegt me dat ik er gelukkig en gezond uit zie. Ik denk dan aan de clown die lacht om
niet te moeten wenen.
Ik ging een borstreconstrutie doen met eigen weefsel maar heb er nu enorm schrik van en twijfel.
Langs de andere kant kan ik nu zo niet blijven lopen. Nog nooit zo gelukkig geweest dat het winter is, je kan nu alles
 onder een mooi cape wegstoppen.
Ik weet dat jullie mij begrijpen, krijg ook veel bezoek van mensen die alleen over hun klein zierige kwaaltjes
zitten te praten en niets van onze miserie begrijpen. Ook vrienden die niet meer langskomen, langs de andere
kant nieuwe echte vrienden gemaakt.
Wat is het leven soms vreemd.Ik lees niets anders meer dan boeken van uit de bib over borstkanker.
Whoopi  slaap wel ik moet om 8 u op mijn kiné zijn, 5 dagen per week.

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
Re:2010 !!!!
« Reactie #1 Gepost op: januari 07, 2010, 08:33:39 am »
Hoi Woopi,

hoeveel herkenning lees ik hier toch, net of ik het geschreven heb
heb net hetzelfde dan jij, tegenover gezonde mensen heb ik altijd de schijn hoog gehouden
lachte altijd, als ze vroegen : hoe is het, zei ik altijd: het gaat wel
ik hield er ook altijd de humor in, ik was zelfs dikwijls anderen aan het troosten inplaats van zij mij
ik lachte veel, maar diep binnenin voelde ik me zo ellendig, huilde mijn hart
ook tegen mij zei iedereen dat ik er zo gezond en goed uitzag, die woorden hadden bij mij een wrange bijsmaak
mensen begrijpen ook niet, als alle behandelingen achter de rug zijn, kan je gewoon verder met je leven
zo redeneren ze toch, je ziet er goed uit, alles is gedaan, niet meer klagen dan
maar zo is het wel niet, dan begint het pas, na je behandelingen ben je doodmoe en geknakt
je moet terug op je positieven komen, je hebt nog zoveel last van de behandelingen
want dat werkt zolang door, de hormoontherapie met al zijn bijwerkingen
ook je zit van de ene dag in de andere in een gedwongen menopauze met alle gevolgen vandien
die arm die niet meer altijd meewilt, de vermoeidheid, je verminderde energie
en zo kan ik nog even doorgaan, alleen lotgenoten begrijpen dat
ik heb een boek geschreven na mijn behandelingen, heb het daar ook allemaal uitgelegd
hoe het voor ons is naderhand, in de hoop als mensen dat lezen, dat ze ons eindelijk een beetje zouden begrijpen
Heb je zo last van je arm, dat je zoveel naar de kiné moet?
Ik heb ook vele nieuwe vrienden gemaakt, ik laat me ook minder doen door mijn omgeving
zeggen ze mij iets om te kwetsen , ik zal vlugger antwoorden
ik heb me altijd véél te sterk gehouden, heb dan ook in 2008 mijne klop gehad
ben sindsdien bezig met een psychologe en nu voel ik me al stukken beter
ik heb een borstreconstructie laten doen met eigen weefsel
had daar ook enorm schrik voor, maar getwijfeld heb ik nooit, vanaf het begin dat ik geopereerd was
en ik mijn amputatie zag en die prothese was het voor mij duidelijk dat ik zo rap mogelijk een reconstructie wou
heb dat anderhalf jaar na de diagnose laten doen, en heb er nog geen minuut spijt van
het is een zware operatie, maar pijn heb ik praktisch niet gehad
en dat goed gevoel dat je krijgt als je je nieuwe borst ziet is van onschatbare waarde
groetjes Sabine

keikopje

• 42, mama van een dochtertje van 7j
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 07, 2010, 08:48:40 am »
Hallo Whoopi,

ook hier, heel herkenbaar. Tijdens mijn behandelingen (non-hodgkin) heb ik ook altijd de spirit er in gehouden, mensen zeiden me altijd dat ik er helemaal niet ziek uit zag,e n dat ik altijd zo opgewekt klonk en vol humor zat. Dat was ook zo, tijdens de strijd tegen de kanker heb ik alles gegeven om keihard te vechten, ik heb al mijn mositivisme in de strijd gesmeten om te kunnen winnen. Als ik in een dip zat, keek ik naar de foto van mijn (toen 1-jarige) dochter en wist dat ik het voor haar deed. En dat is ook allemaal goed. Maar zoals Shodan al zei: dan ben je er door, kanker is weg, en dan val je in een diepe put en begint het eigenlijk maar pas. Zodra je min of meer op krachten bent en niet meer de heme dag plat ligt, verwachten "gezonde" mensen dat je je leven weer opneemt. iedereen wil je zien, wil op bezoek komen, nodigt je uit, en niemand beseft hoeveel energie het kost om je hele doodservaring (want dat is kanker toch) te verwerken en een plaats te geven.
Ik hield 8 maanden lang na de behandeling de schijn hoog, toen ben ik ingestort. Ik heb ook last van paniekaanvallen, ben bang voor de meest belachelijke dingen (op familiebeozk gaan, een halve dag gan winkelen, een sperkramp, een verkoudheid, een steek ter hoogte van mijn borstkas, de reeks is eindeloos).
Ik ben ook bij psycholoog en psychiater terecht gekomen, volg nu revalidatie en relaxatietechnieken en ga naar een homeopaat. En stilaan, met ups en downs, gaat het beter. De angstaanvallen worden minder (nu in de donkere winterdagen zijn er weer wat meer >:(), de volgende emoties die er uit meoten zijn de woede en het verdriet.
Je bent dus wel een paar jaar bezig om alles op een rijtje te krijgen, en je goeft je daar absoluut niet voor te schamen. Als de statistieken kloppen dat in 2015 1 op 3 mensen kanker zal hebben, dan hoef je maar rond je te kijken en dan weet je dat er allicht iemand naast je staat die hetzelfde doormaakt, ook al wordt er niet over gepraat.
Wat dat lezen betreft: voor iedereen is dat anders. Ik voor mezelf zocht in het begin ook vanalles op, vooral op internet. Maar internet staat meer onzin dan iets anders, en ook met literatuur moet je naar mijn mening ook oppassen want iedere kanker is individueel. Ik heb al snel gemerkt dat elzen over kanker me meer slecht dan goed doet, het bezorgt me iedere keer een angstaanval. Ik doe dat dus neit meer. Ik stel mijn vragen alleen nog aan mijn oncoloog.

Sterkte in je strijd!

groetjes,
natacha

Kleintje

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 07, 2010, 18:13:04 pm »
Hey Whoopi

Ik kan me volledig aansluiten op je berichtje,,,ik zie er ook volledig mezelf in, je kan het echt niet beter beschrijven
Ik voel me ook soms de clown, alhoewel ik het er de laatste tijd echt moeilijk mee heb...
Ben terug aan het werk van maandag, ben blij van terug onder de collega's te zijn hoor, maar na 4 uur werken ben ik doodmoe (arbeid) en leeg, gene energie meer, kheb het onderschat geloof ik...
Ik wens je nog véél sterkte en veel courage, de ene dag zeg ik ook ik doe een reconstructie, maar de andere dag weer niet.... ???

Groetjes

keikopje

• 42, mama van een dochtertje van 7j
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 07, 2010, 19:39:06 pm »
hei Kleintje,

ik kom je even steunen met je job. Het is inderdaad niet te onderschatten. Ik ben zelf sinds een jaar halve dagen aan het werk, en het blijft met momenten loodzwaar. Ik heb nu nog dagen dat ik 's middags thuis kom en volledig op ben. De goede evolutie die ik voel, is dat ik sneller recupereer. Toen ik pas begon, moest ik zowat de hele namiddag plat liggen om te recupereren en dan het avondeten te kunnen maken. Nu merk ik dat ik na een kwartier-half uur rusten er wel weer tegenaan kan.
Goeie moed dus! Geniet er van dat je weer bij de werkende bevolking hoort, luister naar je lichaam en beetje bij beetje zal het wel gaan. vooral als binnenkort het zonnetje weer wat warmer wordt.

groetjes,
natacha

viviane37

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 15, 2010, 23:06:38 pm »
Hey Whoopi,

Zoooo herkenbaar!!!! Blijven lachen, ook al ben je doodsbang vanbinnen... Vrienden en familieleden die zich amper laten zien of horen...de omgeving die het niet aankan...
Dat terug direct voortdoen zoals de BV's in de boekskes is dikke zever hé, luister naar jezelf en je lichaam. Zelf heb ik in 2005 voor de eerste keer borstkanker gehad en chemo en bestralingen gehad, en vier weken na mijn laatste chemo was ik zwanger!! Ook al ben ik nog altijd dolgelukkig met mijn "wonderbaby" (ondertussen een goedgezind ventje van 3j) voor mijn lichaam was dat een zware dobber. Een jaar na de bevalling heb ik 6 maanden geprobeerd om terug voltijds te gaan werken, maar dat ging echt niet. Op dat moment moet je jezelf ook weer heruitvinden hé, de jobs die ik ambieerde voordien bestaan gewoon niet in halftijds formaat. Vorig schooljaar ben ik een D-cursus gaan volgen om achteraf deeltijds les te kunnen geven. In september 2009 ben ik helemaal onderuit gegaan en iin een depressie gesukkeld, gewoon de klop van vier jaar tevoren ;-))). In november kreeg ik terug te horen dat ik borstkanker had, deze keer in de andere borst. Vandaag zit ik dus ook nog eens met de twijfel van hoe dikwijls moet en kan ik dit nog doormaken, iets waar ik het de eerste keer niet zo moeilijk mee had....
Afin,  dit is een fijn forum dat ik vandaag ontdekt heb. Het doet deugd te lezen dat we niet alleen zijn....spijtig genoeg
Groetjes,
Viviane

XXX

Fabienne

• Nieuwkomer
  • *
  • 37 jaar, 2 kinderen, 15 en 12 jaar
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 17, 2010, 16:15:20 pm »
Hey iedereen, ik ben nieuw op dit forum.
Ik onderging vorige week een borstamputatie en ben nu nog in bange verwachting van de uiteindelijke resultaten van de tumor. Chemo zal ik zowieso krijgen aangezien ik nog veel te jong ben (37) en nadien nog bestralingen. Ik ben van nature een opgewekt, blij persoon en probeer dat nu ook te blijven. Wat mij ook goed lukt ook al weet ik dat dit nog niet het moeilijkste is geweest, dat moet nog komen. Mijn omgeving verbaasd er zich ook keer op keer van dat ik ondanks alles nog zo vrolijk ben, kan lachen en mijn humor nog niet vergaan is. Maar binnenin voel ik mij heel anders. Onzeker over de toekomst, onzeker en ongelukkig over mijn geschonden lichaam, ... Maar wat ben ik ermee als ik zit te huilen in een hoekje en mezelf en anderen ongelukkig maak. Niets denk ik, want dan gaat mijn omgeving ook zo reageren en beurt er niets mij nog op. Op de lange duur wordt dat een vicieuse cirkel waar men niet meer uitgeraakt denk ik.
Dus probeer ik te blijven lachen ....
Voorlopig lukt dat nog,
Groetjes.

Kleintje

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 17, 2010, 17:15:27 pm »
Hey Fabienne

Ik heb alles hetzelfde gehad (38j),amputatie, chemo en bestralingen...het is zwaar maar ben nu goed hoor!!
Je hebt nog een lange weg af te leggen maar je zal er zeker geraken hoor!!
Positief denken!!
Groetjes ;)

zizzy

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 17, 2010, 22:09:49 pm »
Hallo Fabienne,

Ben een lotgenote die op 39 jarige leeftijd een borstsparende operatie ondergaan heeft, 6 x chemo en 33 bestralingen. 
Ik heb me steeds voorgenomen van dag 1 om er tegenaan te gaan met het nodige positivisme.
Het zijn bergen die je nog moet beklimmen maar de top ga je vast en zeker halen.

Indien je steun nodig hebt, schrijf het van je af hier.

Veel sterkte, goede moed.
Zizzy

nada

• Ik ben 49 jaar, zoon van 21 en dochter van 26
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 18, 2010, 06:19:13 am »
goeiemorgen Fabienne,

inderdaad je moet positief blijven,
dit is de helft van je genezing.
Het zal soms moeilijk zijn, maar je komt er wel.
Heel veel sterkte toegewenst.
Liefs Nada

Fabienne

• Nieuwkomer
  • *
  • 37 jaar, 2 kinderen, 15 en 12 jaar
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 18, 2010, 10:18:09 am »
Goedemorgen Kleintje, Zizzy, Nada en alle andere lieve mensen,

Dank jullie wel voor jullie lieve woorden van steun ! Ik voel nu al dat dit me goed doet, dus ik zal ongetwijfeld nog regelmatig op dit forum terug te vinden zijn.

Ik ben net terug van mijn eerste wondverzorging in het ziekenhuis en 1 draintje is al verwijderd (degene die in de borstkast zat). Daar zijn we dus vanaf, hopelijk mag volgende week de tweede er ook uit en zijn we "buisjes en potjes vrij".

En de volgende stap zal zijn : veel krachten sparen voor de zwaarste stap die er is : de opstart van de chemo half maart.

Tot schrijfs,

Veel liefs,
Fabienne.

clousaeuke

• 42 jaar een lieve man en twee kindere 10 en 15 jaa
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 18, 2010, 10:32:49 am »
Hey Fabienne;
Ik wil je ook even een steuntje geven.Ik ben vorig jaar juli borstparend en okselontruiming geopereerd,6chemo en nu nog 7 stralen te gaan van de 33.Een hele boterham hé meisje maar weet dat we dit met beide handen moeten aannemen ook al is het niet van de poes.
We moeten toch blij zijn dat we  dit allemaal kunnen doen want het geeft zo veel meer kans dat we niet hervallen.
Idd jij moet nog aan het zwaarste beginnen en dan lijkt het wel dat je voor een enorme berg staat waar geen einde aan komt,maar weet als er iets is je op ons kan rekenen.Geef jezelf de rust die je nodig hebt tussen de chemo's door en luister vooral goed naar je lichaamstaal.Je zal het kunnen net zoals velen van ons.
Ik wens je veel sterkte toe en laat maat van je horen hé
Liefs Heidi

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 18, 2010, 12:56:55 pm »
Hoi Fabienne,

ik kom je ook veel sterkte toewensen
je zit nog aan het begin van het traject, het is zwaar ik weet het
maar jij komt er ook doorheen, wij helpen je wel
schrijf hier maar van je af, je vind hier alle steun die je moet vinden
groetjes Sabine

soes

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 18, 2010, 13:31:06 pm »
hey Fabienne,

Geniet nu maar wat en wanneer je kunt ga er nog even tussenuit.
Ik wens je veel sterkte, en wanneer het wat minder gaat kijk naar buiten hoe de wolken voorbij glijden, en bedenk dan dat ook de slechte dagen op hetzelfde tempo verdwijnen.
Waar wordt je behandeld ? wie weet kom je één van ons wel niet tegen.
vele sterke groetjes !
soes

christl

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 18, 2010, 16:38:13 pm »
Hoi Fabienne,

Ik wil je ook even een hart onder de riem komen steken. Ik heb in oktober een borstamputatie ondergaan en heb nu vijf chemobeurten achter de rug, nog eentje te gaan. Ik hoef geen bestralingen te hebben omdat mijn okselklieren nog helemaal zuiver waren. Maar ik zit er dus ook nog midden in. De chemo is een loodzware berg die je lichaam behoorlijk op de proef stelt. Maar je komt er doorheen hoor zoals wij allemaal hier. Luisteren naar je lichaam, jezelf de nodige rust gunnen en veel geduld hebben. En het hier regelmatig van je af komen praten.
Ik wens je heel veel sterkte en ook je familie want zij beleven het allemaal ook mee hé.

Lieve groeten,

Christ'l