Auteur Topic: Teelbalkanker - ervaringen?  (gelezen 23168 keer)

survivor

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re:Teelbalkanker - ervaringen?
« Reactie #15 Gepost op: november 23, 2009, 18:00:07 pm »
Hi,

Bij mij werd enkele jaren geleden een kwadaardig teelbal carcinoom vastgesteld. Enkele tips:

1) hou de moed er in - teelbalkanker is heel goed te genezen

2) luister good naar je oncoloog, ziekenhuis en laat je regelmatig volgens schema behandelen en opvolgen tijdens en na de behandeling

3) zo positief mogelijk blijven denken, denk aan de toekomst en alle leuke dingen die je nog gaat doen in je leven

4) mocht je immuniteitssysteem verzwakken, ga dan geen gekke dingen doen zoals rosbief eten, bij mensen met longinfecties op bezoek gaan enz.

5) een man met een teelbal in plaats van twee is nog steeds een man (mocht het jezelf of je partner echt storen kan je altijd nog een tweede laten plaatsen)

6) hou er rekening mee dat iemand die van kanker genezen is last kan hebben van PTS (post traumatische stress syndroom) - dit kan zelfs een tijd na de behandeling voorkomen. Als jij en of je familie dit bij jij/jullie zelf vaststellen (bijvoorbeeld: geheugen lange tijd slecht, gestresseerd, nog lang een beetje warrig) dan moet je ook weten dat dit over gaat - jij, je familie en je omgeving hebben gewoon wat tijd nodig om alles te verwerken.

7) als je het toch moeilijk hebt en je komt er niet uit - vraag dan op tijd om hulp of bijstand

Ik hoop dat jullie met bovenstaande tips wat verder geholpen te hebben

Mvg,

survivor

viske

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 23, 2009, 22:21:57 pm »
ik wil eens reageren op dat puntje 5 .
Dit is inderdaad juist he,en ik vindt persoonlijk dat het bijna niet opvalt.

In het begin had mijn vriend daar een beetje last van.
In de fitness probeerde hij gezamenlijke douches te vermijden.

Dan kreeg ik wel soms te horen van ,oei der kwam ene binnen.
Maar dit is nu ook al veel minder denk ik.

Het gevoel van
oei de mensen gaan dat zien enz.

Nu 2 j later durven wij der hier al eens mee lachen .
Van tja ik ben een balleke kwijt.

positief denken en de rest is het verleden nu.

ilse3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 24, 2009, 08:35:24 am »
Dat fameuze "puntje 5" ;D
Daar heeft mijn man totaal geen probleem mee. Voor hem was het belangrijk dat de tumor er zo rap mogelijk uit was. Nu is hij sowieso al niet iemand die zich zal uitkleden of douchen in het bijzijn van vreemden.

Wat het eten betreft, staat hij tot aan de kerstdagen op een "zwangeren-dieet": geen rauw of niet volledig gebakken vlees, geen mosselen of oesters, rauwe groenten enkel thuis en dan liefst kort geblancheerd, geen rauwe  etc. Net om het risico op een voedselvergiftiging maximaal te reduceren.

Vandaag is hij voor het eerst opnieuw gaan werken, hopelijk valt het mee.

viske

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: november 24, 2009, 12:00:56 pm »
ja genezen he dat is het belangrijkste

enne ja hopelijk valt zijn werkdag mee

nans m

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 27, 2009, 16:50:16 pm »
hoi, iedereen
 ik ben een mama van 43jaar
ervaring met die ziekte had ik niet maar onlangs is bij mijn 15jarige zoon teelbalkanker vastgesteld

en is al 14dagen geopereerd
we zijn onlangs bij de oncoloog moeten gaan omdat er uitzaaingen waren die ze kiemcelkanker noemen
ik vraag me gewoon af hoe het mogelijk is aan zo'n jonge leeftijd dit te krijgen

op 7december beginnen ze aan de intensive chemo

en hopelijk verloopt alles goed voor hem want ik ben wel heel ongerust

grtss en ook sterkte aan iedereen

viske

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 28, 2009, 11:44:52 am »
he nansk dit is inderdaad een kanker die je meer op jonge leeftijd krijgt.

ilse3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 28, 2009, 14:41:24 pm »
Hey Nans,

Het is idd een ziekte die je op jongere leeftijd krijgt, mijn man was eigenlijk al "oud" ervoor.
Maar het is een van de meest geneesbare vormen van kanker, een van de weinige vormen waar ze spreken over echt "genezen" en nadien een volledig normaal leven leiden.
Mijn man is nu bezig aan zijn chemokuur en die valt al bij al redelijk goed mee.

Waar zitten de uitzaaiingen? In de lymfeklieren of de organen?

Kop op, het is geneesbaar, reageert zeer goed op radio en chemo en dat is wat je je nu voor ogen moet houden.
Heetf hij een seminoom of een non-seminoom?

nans m

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: november 29, 2009, 11:00:08 am »
hallo

idd het is voor jonge mannen maar 15jarigen is wel heel jong om dit te moeten horen

is ook de jongste patient die de dokter zal behandelen

meestal komt voor tussen de 20/35 jarigen $

het is non seminoom die hij heeft en van al die medische termen ken ik maar weinig

hoe is zijn chemo verlopen van je man

grtss aan iedereen

ilse3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: november 30, 2009, 08:07:13 am »
Nans,

Voor zover ik begrepen heb, heb je 3 vormen: seminoom, non-seminoom en de mengvormen. De chemo en/of bestraling hangt af van het type.

Mijn man heeft sinds donderdag licht bloedverlies bij het plassen. Meer dan waarschijnlijk ofwel een urineweg infectie ofwel (hetgeen hij zelf vermoedt) gruis uit de blaas. Toch weer even paniek, bellen naar spoed en vrijdag op visite bij de uroloog. Binnen een uurtje of 2 zouden de resultaten van het urineonderzoek  bekend zijn.

Nu is het aftellen naar de volgende chemo op 11 december.

viske

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: november 30, 2009, 16:51:26 pm »
als er enig gevaar is dat het in de lymfe zou kunnen komen wordt er steeds preventief chemo gegeven.

nans m

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: december 03, 2009, 00:26:52 am »
hallo iedereen

deze week zijn de laatste testen gedaan van oor tanden en longen zodat ze op 7december kunnen starten met de chemo
mijn zoon heeft ook zijn zaad laten invriezen

ik weet nu een beetje meeer over zijn diagnose het is een gemengde kiemceltumor type embryonaal celcarcinoma stadium pT1N2MxS0 een goeioe prognose groep zegt de dokter

dus nog een beetje afwachten na de chemo wat dat zal doen dan zal ik al een beetje geruster zijn
grts nancy

viske

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: december 03, 2009, 00:46:57 am »
he nancy nu weet ge toch al iets meer,
en zijn jullie toch al een stap verder.

En chemo dat is iets waar je door moet.
Zal wel lukken met jouw steun.

Geert_

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: december 16, 2009, 19:59:29 pm »
Hallo Nans,

Hoe verloopt de chemokuur van je zoon? Heeft hij er erge last van?

Ikzelf heb afgelopen maandag te horen gekregen dat ik ook teelbalkanker heb. Gisteren ben ik geopereerd. Nu is het nog tot volgende week maandag afwachten om welke soort het gaat. Het is echt heel verwarrend hoe snel alles gaat. Ik ben erg "benieuwd" of ik ook chemotherapie zal moeten ondergaan.

Bij mij heeft de dokteres me wel voorgesteld of ik geen prothese wilde laten plaatsen. Wanneer ik dus nu naar beneden kijk, ziet alles er hetzelfde uit als voorheen (als je tenminste de wonde wegdenkt ;-) Ik vind het wel vreemder dan ik dacht. De prothese dien je in het begin immers goed naar beneden in de balzak te trekken. Wat het "puntje 5" betreft, ben ik er niet helemaal uit. Ben je met één teelbal nu werkelijk evenveel? Ik weet dat het in het kopje zit, maar ik heb er duidelijk nog wat tijd voor nodig.

In ieder geval haal ik veel hoop en moed uit jullie getuigenissen.

Groetjes,
Geert

viske

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: december 17, 2009, 00:32:17 am »
he geert
Hier een antwoord van een vrouw.
prothese?
Ik vindt van niet.
Het valt echt niet op.

In het begin had de vriend hier wel een douche complex, om in de fitness iemand anders tegen te komen in de douche daar.
Maar we zijn hier nu twee jaar verder en ik denk dat er hier niemand nog bij stilstaat bij eentje minder.

ilse3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: januari 05, 2010, 08:49:50 am »
Hey Nans,

Hoe stelt je zoon het? Zit de chemo er voorlopig op? Was het een beetje draaglijk? Hoe staat hij er mentaal tegenover?

Mijn man heeft zijn 2e en hopelijk laatste chemo gehad en al bij al viel dat nog mee. Of anders gezegd: we hadden het erger verwacht. Enkel wat vermoeidheid en af en toe last van de hik. Maar dat is inmiddels ook al verleden tijd en sinds kerstavond kan en mag hij weer eten, doen en laten wat hij wil.
Nu is het aftellen tot midden januari voor de resultaten van de analyse van de tumor door de pathologen in Leuven. En begin februari opnieuw bloedtesten en een scanner. Af en toe heeft hij nog een dipje, maar dat lijkt me volkomen normaal. Naarmate er meer tijd overgaat en de controles ok zijn, zal dat wel afnemen.

een gelukkig 2010
Ilse