Auteur Topic: verwerking na een overlijden van een dierbare  (gelezen 22259 keer)

nalleke

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
verwerking na een overlijden van een dierbare
« Gepost op: oktober 03, 2009, 21:07:40 pm »
Ik ben 24 (bijna 25) en mijn ma is anderhalf jaar geleden overleden na een ziekte van 2,5 jaar. Kort nadien ben ik ook gestart met een nieuwe job (omdat mijn vorig contract afgelopen was), zijn een aantal vriendinnen gaan samenwonen en dus een stuk verder gaan wonen, ....
Er zijn redelijk wat veranderingen gebeurt en heb soms een beetje het gevoel dat ik 'alleen' achter blijf. Natuurlijk ben ik niet alleen, ik heb m'n pa waar ik bij woon, heb vrienden, ... maarja toch heb ik soms een beetje het gevoel dat zij in een andere levensfase zitten en met andere dingen bezig zijn.

Ik vraag me af hoe andere mensen verwerken? Zoek je gezelschap op of ben je liever alleen...? Zelf heb ik het gevoel dat dit erg verschilt van moment tot moment. Het ene moment heb ik kracht en voel ik me goed en het andere moment heb ik in niets zin en voel ik me futloos.

Eigenlijk zou ik graag eens een weekje of 10 dagen op vakantie gaan in november of december. Ik heb al gekeken voor een soort groepsreis, maar de meeste reizen zijn al bezet, vrij duur ....en eigenlijk heb ik het lef niet om alleen te vertrekken zonder dat ik iemand ken (misschien beetje flauw van me zelf, ma toch :()

Mensen die gelijke ervaringen of tips hebben?

De boeken of lezingen van Manu Keirse vind ik zelf wel een aanrader.

Ik wens iedereen nog veel moed en sterkte toe in het verwerken en vind het aangenaam dat dit forum bestaat al was het gewoon maar eens om tot het besef te komen dat je niet alleen staat.

Groetjes

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
Re:verwerking na een overlijden van een dierbare
« Reactie #1 Gepost op: oktober 04, 2009, 06:01:17 am »
Hey Nalleke,

Al eens geprobeerd om je gevoelens van je af te schrijven in een dagboek of weblog?
Ook kan je eens een kijkje nemen op www.jjpv.nl waar je tal van lotgenoten die met verlies te maken hebben in contact kan komen.

Groetjes, Steven

ilse3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 12, 2009, 10:31:17 am »
Nalleke,

Ik denk dat iedereen het op zijn of haar manier moet verwerken.
Zelf heb ik na het overlijden van mijn papa (nu alweer meer dan 1 maand geleden- wat gata het allemaal zo ontzettend snel) héél lang en goed nagedacht over een aantal zaken. Geen wereldschokkende dingen hoor, maar ik heb mijn prioriteiten in het leven eens opnieuw bekeken en gewijzigd.
Voor een aantal mensen zijn hier (onaangename) verrassingen uit vooruitgekomen, voor mij voelt het nu beter aan.
Praten heb ik vooral met mijn man gedaan en met enkele vrienden en zelfs collega's. Niet steeds de mensen waarvan ik het op voorhand het meest zou verwacht hebben, maar wel mensen waar het stuk voor stuk goed bij aanvoelde. Die mensen heb ik des te meer leren appreciëren terwijl ik in anderen een stuk ontgoocheld ben.
Maar altijd is er wel iemand, dicht of ver, die er is voor jou. Die luistert, de juiste dingen zegt of vraagt en waarbij het goed aanvoelt.

Als je een reis een te grote stap vindt, waarom niet beginnen met een weekendje? Of gewoon een dagje er tussenuit? Af en toe doe ik dat, op een vrije dag eens op m'n eentje de stad in. Op een terrasje iets drinken, naar het volk kijken, herinneringen ophalen en nadenken. Dat kan zo'n deugd doen!

caroline01

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 05, 2009, 11:55:41 am »
Hoi,

Ik kom hier de eerste keer op het forum en jullie verhalen zijn oh zo herkenbaar.

Mijn vader is drie maand geleden gestorven aan kanker.  Vier jaar geleden is zijn helse toch begonnen, ondertussen 'genezen verklaart' al geloof ik daar niks van !!
Maar vorig jaar is alles opnieuw begonnen en begin dit jaar hebben we te horen gekregen dat er niks meer aan te doen was, hij heeft nog volg gehouden en kei hard gevochten maar is deze zomer toch overleden.
Dat is heel kort zijn ziekte een beetje.

De eerste twee maanden had ik het gevoel dat het mij best wel ging, maar de laatste maand begint het besef meer een meer te komen dat ik hem nooit meer ga zien ofzo.
Echt zwaar hoor, maar dat moet ik jullie zeker niet vertellen !!!!
Wij hadden echt een supergoeie band, kwamen iedere dag bij elkaar, ook in de weekends, mss dat dat het gemis eens zo erg maakt?

Ik heb ook heel vaak het gevoel dat mensen uit mijn omgeving 'wegblijven'; ik heb een vriendin waar ik echt al jaren mee overeenkom en nu hoor of zie ik haar bijna nooit meer.
Ze heeft me is gezegd dat mijn sms-jes altijd zo triestig zijn als ik antwoord en mss dat ze me daarom maar ontloopt denk ik.
Wat je zegt van selecteren; dat heb ik ook gedaan; de mensen waar ik niks aan gehad heb de voorbije maanden, zullen ook niet meer op mijn steun kunnen rekenen !
Komt idd hard aan voor sommige, maar jammer...

Ik wens jullie nog heel veel sterkte toe !!

annegato

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 18, 2009, 00:23:37 am »
mijn man is 1 jaar en half geleden overleden en het verdriet en gemis zijn nog alleen maar erger geworden.
er zijn inderdaad weinig vrienden overgebleven, stilaan blijft iedereen weg.
zelfs mijn eigen brioers en zussen blijven weg, ik heb nog alleen contact met 1 broer (wij waren met acht thuis).
dit jaar zullen wij ook voor de eerste maal in mijn hele leven (ik ben 59) geen kerstmis vieren met mijn broers en zussen.
dat doet bij mij nu heel veel pijn.
gelukkig heb ik nog mijn vier kinderen en kleindochter die mij onvoorwaardelijk blijven helpen en steunen.
men weet pas wat men mist als het er niet meer is, dat ondervind ik nu heel erg.
ik voel me zo verlaten en eenzaam, ik heb het gevoel dat ik nu echt niet meer verder kan zonder mijn man,
ik denk elke dag dat het nu wel lang genoeg geduurd heeft dat ik hem niet meer gezien heb.
ik weet natuurlijk wel dat het zo blijft, maar daar mag ik niet echt aan denken want dan gebeurt er iets met mij denk ik.
van alle beloftes die vrienden en familie deden aan mijn man op palliatieve, schiet echt niet veel meer over.
toen gingen ze allemaal voor mij zorgen, hij wou dat zo graag.
maar mensen vergeten toch zo rap.
nu breekt weer een tijd aan die ik graag zou overslagen, maar ik moet dit wel doen voor mijn gezin,
zij willen wel kerstmis, zij missen hun papa ook heel erg, ze willen de feesten zo goed als het kan toch "vieren".
als het goed gaat en men kan profiteren van iemand, is er volk genoeg maar als het niet meer zo goed gaat,
is er niet veel volk meer over.
ik ga nu weer een slapeloze nacht tegemoet en morgen word ik weer wakker met de vraag "wat doe ik hier eigenlijk nog?"

rudy

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 16, 2010, 20:17:48 pm »
Men vriend is gisteren 6 weken overleden aan een tumor op de ruggegraat, na een jaar helse pijnen is hij dan aan de morfine pleisters begonnen, het werd erger en erger, 3 weken voor hij ingeslapen is was hij lam geworden . kon alleen niet meer eten of drinken.
kheb veel schuld gevoelens dat ik hem niet meer heb kunnen helpen, heb er anders alles voor gedaan wat ik kon maar ja...
hij was tenslotte nog zo jong (54jr), kan er niet mee leven met dat idee, kmis hem.
Kwou dit even kwijt,
Rudy.

Nix

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 08, 2010, 20:08:38 pm »
Op 23 augustus zal het drie maanden geleden zijn dat m'n vrouwtje overleed. Volgende weekend zaterdag zou ze 41 geworden zijn.. dan hou ik hier een soort herdenking thuis.
Ik kan momenteel niemand vertellen hoe ik me echt voel. Onze dochtertjes zijn 5 en 8, ook tegen hen kan ik niet veel vertellen.
Mensen hadden me verwittigd dat het echte verdriet pas na een tijdje opsteekt. Ik mag het goed geloven nu.

Het is ook niet motiverend telkens weer overal te lezen dat het nog jaren kan duren. Ik las enkele dagen geleden in een zoveelste boek over rouwverwerking dat
men niet hoeft 'los te laten'. Onderzoek heeft uitgewezen dat bijna niemand dat ooit echt doet, dat bijna niemand dat eigenlijk wil doen.
Het is een goed boek, ik begreep er ook door dat rouw in je leven komt en er helemaal geen tijd aan vasthangt... je krijgt het voor altijd mee en daar moet je maar mee zien te
leven.
Hoe groter de liefde was, hoe intenser de pijn. Het is raar. Het is een liefdevolle hel, dagelijks.
Ik beleef zo goed als niks meer, ik duld alles, ik zoek, ik loop de muren op,...
Sommige dagen voel ik ook niks. Dan word ik heel bang, van mezelf. Ik moet volhouden, ik heb haar beloofd m'n best te doen voor onze meisjes..

Ik wens jullie allen sterkte toe.
Ik begrijp héél goed dat sommigen denken 'wat doe ik hier nog', ik denk dat ganse dagen ook, momenteel kan ik me totaal niet voorstellen
dat ik dit ga overwinnen.

Ik ga kapot aan het gemis, ik pik het niet, maar ik moet, niet?

franny5

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 09, 2010, 23:17:37 pm »
Inderdaad Nix,je moet verder,geen keuze,klinkt hard maar er is geen terug ....
Ik ben een zus die haar broer heeft verloren,en er is geen weg terug......anders zou ik u zeker de weg wijzen..
Door iemand te verliezen waar wij zoveel om geven,komen we zo dicht bij de essentie van het leven dat het heel moeilijk wordt,om verder te gaan als voorheen. Nog nooit heb ik mensen beter begrepen, als de meesten hier op dit forum....Ik voel zo goed de pijn die zij voelen , het gemis, de eenzaamheid die dit verdriet brengt.
Wij zijn allemaal omringt door familie en toch komen wij hier terecht omdat wij met dit verdriet geen weg weten....
Nix,
Kijk naar uw twee mooie meisjes,daarom moet je verder.....
Toch stuur ik u veel sterkte,en een virtuele schouder indien nodig...

Fran
« Laatst bewerkt op: augustus 10, 2010, 17:19:26 pm door franny5 »

Nix

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 10, 2010, 23:59:17 pm »
Dankjewel Franny... ik probeer me recht te houden door oprechte boodschappen van medeleven, vanuit welke hoek die ook komen, tastbaar of virtueel.. bedankt!

summer36

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 11, 2010, 10:49:25 am »
Men zegt wel:"tijd heelt alle wonden".Wel dat is niet zo,het gemis van een dierbare went nooit.Zowel op verwachte momenten als verjaardagen,feestdagen,....is er dat plaatsje dat leeg blijft.Maar vaak ook op onverwachtte momenten:het horen van een lied,het lezen van een mooie tekst,een simpele gebeurtenis( bv eerste sneeuw,iets wat jullie altijd samen deden).Mensen zeggen vaak:je moet je sterk houden voor de overblijvenden,je kinderen,je vrouw,je pa,....Maar jij wil je helemaal niet sterk houden jij wil enkel weer samen zijn.Een keuze is er echter niet.
Mij helpt het altijd om mijn gevoelens van me af te schrijven.In zo'n situatie kan ik niet goed praten met anderen.Ofwel komen er direct tranen ofwel klap ik toe.Op papier kan ik wel neeschrijven hoe ik me voel:het verdriet gaat er niet mee over,maar het verlicht de pijn wel een klein beetje.Ik geloof ook dat het niet gedaan is na ons aardse leven.Het geloof en diepe gevoel dat de diegene,die ik zo mis,van hierboven zorgt voor me,geeft me een enorme steun.Aan allen hier op het forum,die met een verlies te maken hebben,wens ik heel heel veel sterkte en goede moed.Weet dat er geen tijd staat op rouwen.Iedereen heeft daar een andere invulling van,iedereen geeft dat een plaats op zijn eigen manier.

nederbelg

• desiree, single mama van 2 meiden. 11 en 13jr
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 21, 2010, 08:57:38 am »
hi,
mijn vader is nu ruim 2 jaar geleden overleden aan prostaatkanker met uitzaaiingen naar de botten, een moeilijk proces waarin hij veel van het leven heeft genoten in de tijd van zijn ziek zijn, en heeft gelukkkig door de pallitieve zorg niet te veel moeten afzien.....
ik mis mijn papa nog elke dag. zijn raad, zijn recht door zee zijn...al is dat niet even makkelijk altijd.
ik heb een foto staan van mijn pa op een speciale plaats. soms praat ik tegen hem en vraag hem om raad, in de hoop dat ie toch nog ergens is. maar het leven gaat verder, de wereld gaat door. mijn ma heeft al een andere partner, dolverliefd. hij slaapt op de plaats van mijn papa, zit op de plaats van mijn pa, doet de hobby's die mijn vader en moeder hadden nu samen met mijn ma. het leven gaat door en mijn vader is niet te vervangen, hij is ergens anders..
en toch denk ik dat het goed is om het leven terug op te pakken en te weten dat geluk iets is wat mss nog kan komen.
een partner, vader of moeder is niet te vervangen, maar soms zit geluk in een klein hoekje....je kinderen, familie of iets anders.
mijn ervaring is dat na een overlijden er dus toch nog geluk kan zijn voor de partner, een ander leven, maar niet minder mooi.
mss heb je hier helemaal niks aan..
desiree

Teske

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 03, 2013, 15:44:40 pm »
Hey allemaal, zelf is dit mijn eerste keer dat ik op dit forum kom. Ik ben dit komen opzoeken omdat ik na 4jaar de dood van mijn oma niet kan verwerken. Zelf is ze gestorven aan darmkanker met uitzaaïng naar de lever. Ze was mijn god, mijn alles. Ik weet diep vanbinnen dat ze niet meer terug komt maar toch kan ik het niet plaatsen, ik zou niet weten hoe ik eraan moet beginnen. Zelf ben ik al met iemand gaan praten maar die willen je alleen maar pillen geven om je te kalmeren. Kan er miss mij iemand helpen hoe ik eraan moet beginnen.
Bedankt alvast om even te luisteren

Jet

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 03, 2013, 17:10:48 pm »
Hallo Teske..

Verwerken van een verlies... ach meiske... dat kan ook zo verschillend zijn en gaan.
Daar is geen pasklaar antwoord op.
Het is een gevoel wat een plaatsje kan krijgen zodra je daar zelf "klaar" voor bent.
Raar woord in deze..ergens klaar voor zijn.. toch schrijf ik het wel, omdat ik dat zelf zo ervaar.

4 maanden geleden verloor ik mijn man aan de rotziekte kanker.
Vrij recent zal je zeggen en dat is ook zo..
Toch, kon en kan ik dat goed verwerken.. heeft het nu al een goed plaatsje gekregen. 
Waar het bij tijd en wijle nog weleens even uit komt piepen. Ach dat kan door een woord, herinnering, foto, muziekje enz..zijn..
Ook dat is logisch ..en dat mag.
Verdriet moet je niet blijven verstoppen, maar ook beleven.. en dat is wat ik de eerste 2 maanden  mezelf heb toegestaan en ook tegen alle verhalen en goed bedoeld adviezen in, heb willen voelen zoals dat voor mij goed was.
Dit was en is mijn manier nu geweest om met verdriet om te gaan en het voelt heel goed..

In het verleden heb ik zoals velen die al wat ouder zijn, meer dierbare verloren gehad.. soms liet ik mijn verdriet gewoon niet toe.. en daardoor bleef het ook langer en werd het steeds moeilijker om het goed te verwerken.. Bleef het ook heftiger!!
Ik heb er toch van geleerd gehad.. blijkt.. omdat ik, nu het zo dichtbij was, en ik mijn lief en maatje verloor, het anders deed en kon  doen. En dat heel bewust ook wilde doen.
Door niks van anderen aan te trekken en mijn gevoel volgde..

"t Verdriet, door het zo te beleven, eerder kon Loslaten... en plaatsen zonder dat het  helemaal verdwijnen moest..
Verdriet, mooie herinneringen dat mag er altijd zijn, als het nodig is voor even..
Daarna  kan ik gelijkertijd realiseren hoe rijk ik ben, dat ik dat waardevolle over gehouden hebt.
Omdat die persoon waar ik afscheid van moest nemen, heb gekend en dat zo belangrijk was in mijn leven.
 Ook omdat hij ..ook altijd graag zag dat ik gelukkig was en ben.. en tja, dat gelukkig zijn, is wat je voor jezelf na het verlies, toch weer aan mag en moet gaan werken en aansturen..

Koester daarom het mooie.. en laat los wat belast.. zo krijgt het verdriet de plaats waardoor je zelf ook weer goed verder kunt met het leven.
Zonder dat het als een molensteen om je nek komt te hangen..
De nog onmogelijke verwerking.. omdat je daar teveel in blijft hangen .. niet los kunt laten of jezelf daarin blokkeerd,  dat het  je ongemerkt verstikt..
Maar juist door het mooie te koesteren en ruimte te geven, datgene wat fijn en mooi was, je dat brengt en gaat geven wat je sterker en rijker maakt of gaat maken.

En nee, dat los je niet op met een pilletje, maar een medicijn kan je wel wat rust in je bol geven tijdelijk, waardoor je wel toe komt aan het verwerken..
Praten..ook dat kan fijn zijn..
Dapper en goed van je, dat je hier op het forum ook een hengeltje uitwierp om steun, en mogelijk een oplossing  te vinden.

Alle beetjes ..die je opweg helpen zijn zinvol!!
Lieverd, ook dit antwoord is een van de vele die gegeven kunnen worden.. realiseer dat..en bedenk dat jij zelf de sleutel voor de oplossing in handen hebt!

Ik wens je veel liefs, en goeds, en wens je een positieve ontwikkeling voor jouw, voor mij o zo begrijpelijk probleem toe!

Dikke warme steunknuff,
Jet

coki

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 08, 2013, 17:44:28 pm »
Teske

Mijn mama is overleden in december 2010.(borstkanker en na 2 jaar 3 hersentumoren)
VErwerken doet iedereen op zijn eigen manier maar je kan er je laten bij helpen.
Ikzelf heb baat gevonden met een paar sessies bij een rouwtherapeute.(pillen wou ikzelf ook niet)
Zij heeft mij doen inzien dat ik alles op een andere manier moest bekijken.
Niet dat ik zomaar alles los moest laten maar wel mijn eigen denkwijze veranderen, het gemis is niet minder geworden maar ik kan het nu beter een plaats geven.

Hopelijk kan jij ook een manier vinden om het verlies wat beter te verwerken.
Ik wens je nog veel sterkte toe!!

Elke

mariane

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re: verwerking na een overlijden van een dierbare
« Reactie #14 Gepost op: december 15, 2013, 19:28:33 pm »
lieve jet, ongelooflijk hoe jij andere helpt met je berichtjes, ik had er al eentje zelf gekregen, en had al gezien hoeveel je er al verstuurde, maar dit keer heb ik er verschillende gelezen tot ik niet meer kon. daarom lieve jet heb ik een vraagje.  Mijn allerbeste vriend en man is woensdag overleden en je schreef op 3 april 2013 dat je verdriet niet moet verstoppen maar beleven. Hoe heb je dat gedaan?  Ik was 30 jaar heeeel gelukkig met jan en ik weet niet hoe ik het aan ga kunnen zonder hem.  Ik voel nu nog niets met heel die voortdurende jacht om alles te regelen en alle mensen die bellen en komen. maar daarna????? xxxmariane