Auteur Topic: Thuizorg is zwaar.  (gelezen 5131 keer)

Vedette

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Thuizorg is zwaar.
« Gepost op: september 26, 2009, 11:47:38 am »
Ik weet niet hoe ik moet beginnen. Mijn (alleenstaande) moeder is palliatief. Ze wordt thuis verzorgd, door mij, mijn broer, een verpleegster, en zoveel mogelijk familieleden en vrienden die inspringen.
Ik mis haar verschrikkelijk de momenten dat ik niet bij haar kan zijn, en heb het ontzettend moeilijk het feit haar te zullen verliezen.
Wat er nog bijkomt is, dat mijn broer en ik niet altijd even goed kunnen communiceren over haar thuiszorg.
Hij woont kortbij, ik doe er een tijdje over om bij haar te geraken. (een uur aan vervoer). Wat mij niet nalaat, al de mogelijke tijd dat mij lukt bij haar te gaan (zijn). Als vrouw schommel ik echter tussen de zorg van mijn moeder, mijn gezin (man en kinderen), het huishouden en werken (gelukkig maar parttime). Toen haar toestand nog vrij stabiel was ging ik 4xweek. Nu ze achteruit gaat uiteraard dagelijks. Omdat ik verder woon (of is dit geen goed excuus) blijf ik meerdere uren na elkaar, en ga ik max. 2x/dag.
Mijn broer springt dagelijks meerdere keren 'binnen', blijft s'nachts ook slapen (moet niet omzien naar zijn kinderen en gezin, gezien zij dagelijks verzorgd worden door zijn vrouw en zijn schoonouders). Hij werkt ook in de buurt, (rijdt er met een wagen rond), waardoor hij ook de mogelijkheden heeft tijdens zijn werkuren bij haar binnen te springen.
Ik doe al het mogelijke dat in ons bereik ligt, en krijg het verwijt niet genoeg te doen. Ik vind dit heel moeilijk. Ik doe mijn best, maar blijkbaar is mijn best zelf nog niet goed genoeg. Palliatieve stelt steun door vrijwilligers voor enz..., maar daar moet hij niet van weten: geen buitenstaander moet zich 'bemoeien', zegt hij dan. Ik weet dat hij het ook heel moeilijk heeft, en heel veel voor ons moeder doet, daar ga ik geen woord slecht over zeggen! Maar hij kan het niet nalaten mijn enorme schuldgevoelens op te zadelen, en verwijten dat ik nog meer tijd bij ons moeder moet doorbrengen. Omdat ze tot dan 'bezoek' heeft zou ik straks tegen 16 uur gaan, er blijven slapen, en dan er morgen blijven tot na 14 uur. Om dan tegen de avond er opnieuw naartoe te gaan. En nog scheld hij mij aan telefoon uit dat het niet genoeg is..., dat dat er nog allemaal moet bijkomen?!  :'(, ben ik dan echt zo slecht bezig?

ello

• **
  • mama van twee schatjes
    • Bekijk profiel
Re:Thuizorg is zwaar.
« Reactie #1 Gepost op: september 28, 2009, 07:01:49 am »
Lieve Vedette !

Je bent helemaal NIET slecht bezig en je mag zeker GEEN schuldgevoelens hebben ! Als ik het zo lees, ben jij een schat van een dochter die al het mogelijke doet om bij haar mama te zijn. Ik kan alleen maar heel veel respect voor je hebben. Je broer zou toch moeten beseffen dat het voor jou niet gemakkelijk is om al je taken te combineren en dat je nu al tot het uiterste gaat. Je moet toch zien dat je er zelf niet aan onderdoor gaat. Moest jou schema van toepassing zijn op mij (en ik moet maar een kwartiertje rijden om bij mijn ouders te zijn), dan zou ik toch behoorlijk wat stress ervaren. (Werk ook deeltijds en heb mijn man en twee kinderen). Daarom dat ik een beetje kan vergelijken en ik kan alleen maar zeggen : chapeau !!!
Je broer werkt zijn stress en angst op jou uit, denk ik.

Nog heel veel dikke knuffels !

Katrien

ilse3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 30, 2009, 23:01:03 pm »
Hey Vedette,

Voel je zeker niet schuldig! Je doet al het mogelijke voor je mama, in combinatie met al je andere taken. Je doet het werk van 2-3 mensen en dat is niet te onderschatten. OOkal is je mama nu diegene die de meeste aandacht nodig heeft, verlies jezelf ook niet uit het oog he. Er zijn zovelen die rekenen op jou, een hoop op je schouders. Neem af en toe wat tijd voor jezelf.
Daarbij is het niet de quantiteit die telt he, maar de kwaliteit. En uit al je posts de voorbije maanden is het duidelijk dat je er 200% bent voor je mama.
Jammergenoeg brengen deze situaties dikwijls spanningen met zich mee, da's onvermijdelijk. Probeer er niet op in te gaan. Jij bent hem zeker geen verantwoording schuldig.

Sterkte
Ilse3

mamavan3

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 02, 2009, 16:13:48 pm »
Vedette,

Het klinkt inderdaad zwaar, meisje...maar je doet het toch maar hé...ik begrijp heel goed dat je ook je kinderen niet wil verwaarlozen, die hebben ook hun mama nodig hé(èn dan nog je man èn je job èn je huishouden :o)...en jammer dat er op zo'n momenten een strijd moet gevoerd worden wie er het meest gedaan heeft of het langst bij je mama gezeten heeft...niet fair hé....
Je kan nu eenmaal niet op 2 plaatsen tegelijk zijn en wees voorzichtig dat je er niet aan onder door gaat. Ik hoop dat je broer dat begrijpt.
Veel moed en ik hoop dat jullie er misschien eens rustig over kunnen praten .

Vedette

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 07, 2009, 21:28:27 pm »
Beste,
Allemaal heel erg bedankt voor deze lieve woorden. Het is mijn broer eens ontschoten het moment het hem allemaal eens teveel werd.
Daarna "gelukkig" niet meer. Kon ook niet, want toen het duidelijk werd dat ons moeder heel snel achteruit ging, ben ik amper bij haar weggegaan.
Mijn moeder is vorige week donderdag gestorven. Woensdagnacht zijn we met 3 bij haar blijven slapen (mijn man, broer en ik). Dat zouden we ook donderdagnacht doen,..., mocht het nog nodig geweest zijn. De laatste dag heb ik nog intens bij haar in bed gekropen, zodanig dat ze mijn adem goed kon voelen... (lag in coma). Mijn schuldgevoel is "gelukkig" verdwenen.
Mijn broer en ik verwerken het overlijden van ons mama op een heel verschillende manier...,
Verpleegsters en verzorgenden maakten er ons meer dan eens attent op dat we totaal andere karakters zijn. Na het berichtje hier op het forum, heb ik ook bij hun mijn hart gelucht, en ze hebben mij op het hart gedrukt dat ik fantastisch werk geleverd heb. Mijn broer ook trouwens. Maar toch compleet anders...

mamavan3

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 08, 2009, 09:47:25 am »
Lieve vedette,

Het spijt me te moeten lezen dat je mama vertrokken is...ik wens je veel moed om dit te verwerken...hoe dan ook.

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
« Reactie #6 Gepost op: oktober 08, 2009, 12:42:22 pm »
Hey Vedette,

Ja staat aan het begin van een emotioneel héél zware periode. Neem de tijd die je nodig hebt om dit enorme verlies te kunnen plaatsen. Lucht je hart en geest en rouw!! Ga niet zitten wegkwijnen in een hoekje, maar praat!! Weet dat je lotgenootjes er hier nog steeds voor je zijn en een welwillen luisterend oor er altijd ter beschikking zal zijn!!

Groetjes, Steven

Kleintje

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 08, 2009, 19:05:38 pm »
Hallo vedette

Ik wou je héél véél moed en steun schenken in die zéér moeilijke periode voor je,zoals Bostie zegt, veel praten en niks opkroppen....
Je hebt gedaan wat je kon voor je mama.....