Auteur Topic: zoladex  (gelezen 12701 keer)

patje

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
zoladex
« Gepost op: augustus 26, 2009, 12:04:25 pm »
goede dag lotgenoten ,

Ik heb een vraag in verband met zoladex.
Vorig jaar in april ben ik geopereerd van prostaatkanker psa 14  gl. sc. 7.
Na de radicale prostaatectomie is er quasi  onmiddelijk gestart met zoladex omdat de psa na de operatie nog 1.4 was, en er een doorbraak was naar 1 zaadblaasje.Ook heb ik een maand of 5 nadien nog is 33 x bestralingen gehad.
Enkele maanden na het starten van zoladex was psa onmeetbaar wat nu nog steeds het geval is.
Nu is mijn vraag , wat zijn de nevenwerkingen van zoladex op lange termijn en hoelang kan men zoladex  krijgen ??
Zijn er lotgenoten die zoladex ook al lang krijgen en wat hun ervaring ermee is ?

vriendelijke groeten patrik
« Laatst bewerkt op: augustus 26, 2009, 12:06:42 pm door patje »

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
Re:zoladex
« Reactie #1 Gepost op: september 29, 2009, 11:03:17 am »
Hey Patje,

Ik heb de indruk dat Zoladex nogal vaak gebruikt wordt in de behandeling van borstkanker. Tik Zoladex eens in hier rechtsboven en gebruik de zoekfunctie van deze site. Je zal zeker en vast veel informatie terugvinden.

Groetjes, Steven
« Laatst bewerkt op: september 30, 2009, 19:30:15 pm door Bostie »

patje

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 30, 2009, 08:39:25 am »
hmmm niet echt veel op te vinden dat me vooruit helpt Steven , maar toch bedankt voor de reactie 

Bostie

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 30, 2009, 19:32:00 pm »
En wat zegt je oncoloog daarover?

Bostie

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 30, 2009, 19:43:04 pm »

bergergeorge

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 03, 2010, 21:33:05 pm »
Hallo Patje---Als je Engels kan lezen, Google de drie woorden: zoladex side effects. je zult veel goede overzichten vinden. Het beste en meest compleet is een van de Amerikaanse Food And Drug Administration. Ik weet niet meer onder welk URL het staat, maar het is erg goed. En de FDA is gezaaghebbende. Good luck.

Mavic

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 03, 2010, 23:09:41 pm »
Hallo,

Zoladex is één van de vele medicijnen die gebruikt worden bij hormoontherapie.  Bij de meeste mensen geeft dit opvliegers.  Voor een volledige lijst van bijverschijnselen kun je kijken op http://www.consumed.nl/medicijnen/2968/Zoladex%C2%AE

bergergeorge

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 03, 2010, 23:34:22 pm »
Hi Mavic-- Dat is inderdaad een goede site. Ik was het vergeten.

vify

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 05, 2010, 18:48:23 pm »
mijn vriend heeft dat gehad,en als de waarde naar 2 gaat moet hij opnieuw beginnen ermee
Dat weet ik alleen van hem
groetjes viviane

edjo

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 23, 2010, 22:21:36 pm »

tja, ik had ook eerst een radicale Da Vinci in Aalst, PSA 6 en gs 7 (bleek 9 op anatomie). Omdat de PSA terug steeg in een periode van ong. 3mnd werd besloten tot IMRT. Maar de radiotherapie had nauwelijks effect: PSA steeg terug. Dan maar Zoladex en hiermee daalde PSA inderdaad tot 0,02.
Ondertussen heb ik 5x Zoladex 10,8 (voor 3 mnd elk) achter de rug.
nu heb ik de keuze om tijdelijk te stoppen of door te gaan, mijn uroloog zegt me dat er geen gegevens zijn over levensverwachting of levenskwaliteit, of ik doorga of stop.
Eerst dacht ik door te gaan kwestie van ie verdomde PSA zo lang mogelijk zo laag mogelijk te houden. Laatste bezoek heb ik beslist om tijdelijk te stoppen om volgende redenen:
- opvliegers: zeer vervelend als je nog werkt
- humeur instabiel, soms depressieve vlagen, niet goed in m'n vel
- dit is de moeilijkste om uit te leggen: ik voel me een andere persoon in hetzelfde lichaam. Voor deze hormoontherapie begreep ik niet waarop transexuelen tot wanhoop werden gedreven, nu wel. Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat ik ook zo wanhopig ben. Toch verdomd vervelend.
- wijzigingen in de huid: vlekken, droger
Uieraard komt dit boven alle andere ongeakken van operatie en bestraling.
Tenslotte: ik word deze week 60. En moet nog verder werken om al die gezonde mensen aan een pensioen te helpen...

tonny

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: augustus 24, 2010, 11:08:23 am »
Hoi,
  Sinds 6 jaar gebruik ik zoladex spuiten voor de prostaat kanker.
Omdat de bijwerkingen heel heftig waren (heel erge opvliegers)
krijg ik cyproteron(andracour) tabletten.
Dat werkt perfekt.
Maar nu heb ik een trombosebeen gekregen en dan mogen er geen cyproteron(andracour) gebruikt worden.
Is er een ander medicijn wat wel zou kunnen.?
Alvast bedankt.

kamiel

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 24, 2010, 16:25:27 pm »
Hoi,

Krijg al 11 jaar decapeptyl,is vergelijkbaar met zoladex mijn psa is een 6 tal jaren onder de 0,1 gebleven toen mijn  psa gestegen was tot waarde1 heb ik er casodex bij gekregen met de bijwerkingen valt wel te leven de eerste jaren ook veel last gehad van opvliegers maar die zijn stilaan weg gegaan
Nu staat mijn psa op 2,05 en merk dat hij het laatste half jaar iets sneller aan het stijgen is
Mijn volgende stap zal chemo zijn of wie weet hoe ver ze al met het andere geneesmiddel staan we wachten wel af iets anders zit er toch niet op ,we genieten ondertussen met volle teugen

edjo

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 24, 2010, 22:44:41 pm »
Dag Patje,
Ik ben nieuwkomer en ntwoorde gisteren al maar deed welicht iets verkeerd.
Mijn situatie is wat vergelijkbaar met de jouwe: operatie, radiotherapie en nu Zoladex sinds 1 jaar.
Je moet onderscheid maken tussen direkte en indirekte gevolgen.

direkt en merkbaar zijn: slecht in je vel voelen, emotie-instabiel, opvliegers, droge huid en vlekken
Positief is zeker het gerustgevende gevoel door de lage PSA-waarden.

indirekt, sluipend: botontkalking. Doe daarom een botensitometrie vooraf en overweeg eventueel een
zometa-baxter, vooral als er genetische aanwijzingen zijn (mijn moeder heeft felle botonkalking).
Sterkte

Mavic

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 25, 2010, 10:59:46 am »
Heb je al eens gevraagd om Zoladex te vervangen door een ander middel, b.v. Depo-Eligard.  Het is mogelijjk dat je lichaam daar beter op reageert.

Ik merk dat na 1 jaar mijn opvliegers verminderd zijn van één keer per half uur tot één keer per twee uur.  Wat ook lijkt te helpen is Mirtazapine, wat eigenlijk een licht slaapmiddel is.

Het blijft toch altijd een kwestie van experimenteren tot je iets gevonden hebt wat bij jou persoonlijk het beste past.