Auteur Topic: Ondraaglijke pijn  (gelezen 4513 keer)

Piene

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Ondraaglijke pijn
« Gepost op: juli 30, 2009, 00:49:34 am »
Graag wil ik via deze weg een vraag stellen. Het betreft mijn schoonvader, hij heeft prostaatkanker en is zoals ze dat noemen "uitbehandeld". Hij gaat op dit moment door helse pijnen. Hij heeft in Tilburg onlangs (nu ongeveer 1 1/2 week geleden) bestraling gehad, puur voor de pijnbestraling. Echter: de pijn is sinds die bewuste bestraling met de dag erger geworden,lees:ondraaglijk. Is dit een "normaal" verschijnsel? Hopelijk is er iemand die mij/ons hier over kan inlichten, of wellicht een tip heeft? Alvast bedankt voor uw antwoord.

Piene

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re:Ondraaglijke pijn
« Reactie #1 Gepost op: augustus 04, 2009, 21:16:45 pm »
Bovenstaand bericht is door mij geplaatst en zoals te zien is deze toch al een flink aantal keren gelezen. Helaas is er niemand die tot nu toe een reactie heeft gegeven. Ik vraag me af waarom niet. En "geen reactie is ook een reactie?" -> zo'n gedachte krijg ik daar bij....

anne

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 05, 2009, 08:40:17 am »
Piene , ik wou dat ik je een antwoord kon geven .
Wij zitten met hetzelfde probleem , mijn vriend is ook uitbehandeld en heeft al enkele weken helse pijnen die hij niet echt kan beschrijven .
Vorige week waren we nog in het VU Amsterdam bij proffessor G. maar die wil hem alleen maar als proefkonijn gaan gebruiken en daar ben ik het niet mee eens , voor mij is levenskwaliteit belangrijker op dit ogenblik en niet die ondraaglijke pijnen .
Dus , magere troost jullie zijn niet alleen wij zoeken ook nog een oplossing , maar waar ???
Vriendelijke groeten en sterkte ,
Anne

Bert Rolloos

• Bekijk profiel
    • bert786.faym@blog.hyves.nl
« Reactie #3 Gepost op: augustus 05, 2009, 09:39:51 am »
Piene en Anne,ik voel met jullie mee, want constante pijn maakt je leven tot een hel en maakt dat je op een gegeven moment zelfs niet eens meer wil leven. Als je uitbehandeld bent, en de pijn die vanuit je botten komt wilt bestrijden, kan dat volgens mij eigenlijk alleen nog door morfine, en de hoeveeldeid die daar voor nodig is zal alleen maar meer en meer worden tot je uiteindelijk bijna de hele dag ligt te slapen en niet eens meer weet dat je nog op de wereld staat. Dit is eigenlijk dus een heel sombere boodschap , en tegelijkertijd misschien ook wel de reden waarom je zo weinig reacties krijgt, maar volgens mij is het gewoon niet anders, want ik heb dit nu al van heel veel verschillende mensen gehoord.
Als je naar een dierbare kijkt, en ziet dat hij de hele dag pijn heeft is dat voor de naasten eigenlijk net zo'n hel, want je wilt wel helpen maar je kunt het niet , en dat maakt je machteloos, kwaad en verdrietig. Het enige wat je nu kunt doen is er zo veel mogelijk voor hem zijn en hem zo veel mogelijk steun geven.
Niemand wil een dierbare afstaan, maar als hij al die pijn iedere dag maar weer moet ondergaan ,is het soms beter om hem te laten gaan , en als hij dit uiteindelijk zelf aan geeft, dan help je hem het meeste door begrip te tonen voor deze beslissing.
Ik raad jullie aan om contact op te nemen met een palliatieve instelling , want ik heb daar heel veel goeds over gehoord, en het maakt het leven voor hem straks misschien iets dragelijker.
Ik hoop dat je door deze reactie niet overdonderd bent, want dat is echt mijn bedoeling niet, en hoop dat er toch nog een andere oplossing voor die pijnbestrijding is dan die morfine.
Wens jullie heel veel sterkte toe in deze moeilijke fase van het leven en hoop echt voor jullie dat er toch nog mooie momenten komen in deze donkere tijd.
Weet in ieder geval dat er een hoop mensen met jullie mee voelen en weten wat jullie nu moeten doormaken.
Probeer in ieder geval nog af en toe te lachen, en zoek steun als je het even niet meer aan kan want jullie staan echt niet alleen.
Bert Rolloos