Auteur Topic: Opvliegers  (gelezen 5946 keer)

Mavic

  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 47
    • Bekijk profiel
Opvliegers
« Gepost op: juli 07, 2009, 16:48:08 pm »
Bij hormoonbehandeling krijg je opvliegers.  De dokter had gezegd dat dit wel een paar keer per dag kan voorkomen.  Ik ben hierop blijkbaar een uitzondering.  Na 4 maand behandeling met Depo-Eligard zit ik momenteel aan één opvlieger per 30 minuten, die telkens ongeveer 4 minuten duurt.  Je kunt er bijna je uurwerk op afregelen...

Er blijken wel wat  middelen te bestaan om hieraan iets te doen, maar door de bijwerkingen zijn ze blijkbaar ook niet echt een aanrader.

Heeft iemand hier wel goede ervaringen mee ?

ikook

  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 33
    • Bekijk profiel
Re:Opvliegers
« Reactie #1 Gepost op: oktober 04, 2009, 22:59:20 pm »
hallo marvic.

zo erg als jij het beschrijft heb ik gelukkig niet , wel last van opvliegers een keer of 5 per dag en dat zijn wel hevige warmtebronnen.

hier in nederland gebruiken we avodart voor de hormoonbehadeling en er is een tegenmiddel, welke weet ik niet en dat wilden ze ook niet zeggen of ik moest er veel last van krijgen.

groeten ,jan.

Mavic

  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 47
    • Bekijk profiel
Re:Opvliegers
« Reactie #2 Gepost op: november 26, 2009, 14:46:07 pm »
Avodart is een 5-alfareductaseremmer en wordt meestal in een latere fase gegeven, in combinatie met Eligard/Zoladex/Lucrin en Casodex. Sommige dokters geven de hele combinatie vanaf het begin.  De discussie hierover is open.  Ik volg mijn uroloog in de methode van geleidelijk opvoeren van de medicatie.

Ik heb geëxperimenteerd met Prozac en een Betablokker.  Dit was zonder resultaat en ik voelde er mij zeer wazig door.

Momenteel gebruik ik al een maand Mirtazapine 15 mg. Dit bevalt mij meer.  Ik slaap nu veel beter, zodat ik 's nachts niet meer wakker blijf liggen van de opvliegers. Overdag heb ik er nauwelijks last van.  Ik merk wel dat mijn concentratievermogen nu kleiner is geworden.  De vraag is of dit hierdoor komt of door het tekort aan Testosteron (of de combinatie van beiden).

ikook

  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 33
    • Bekijk profiel
Re:Opvliegers
« Reactie #3 Gepost op: november 30, 2009, 00:53:12 am »
naar mijn mening als je deze medicatie gebruikt dan maak je helemaal geen testosteron meer aan, het zijn allemaal vrouwelijke hormonen

bergergeorge

  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
Re:Opvliegers
« Reactie #4 Gepost op: maart 03, 2010, 23:02:05 pm »
Ikook---Deze middelen zijn geen vrouwelijke hormonen. Neem Zoladex, die ik nu krijg. Het werkt op een deel van je heersenen dat "hypothyroid" heet in het Engels (ik ben Amerikaan, Nederlander, en nu permanente inwoner van Zweden). Het voorkomt dat dat heersendeel signalen sendt naar je testiclkelen die zeggen "maak testosteron aan nu". Het is dus geen vrouwelijke hormone. Het werking lijkt omslachtig te zijn, maar het effect is uitstekend.

Mavic

  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 47
    • Bekijk profiel
Re:Opvliegers
« Reactie #5 Gepost op: maart 03, 2010, 23:11:23 pm »
Helaas is het effekt ook tijdelijk.  Na 10 tot 20 maand is het uitgewerkt, wat helaas bij mij het geval is.

bergergeorge

  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
Re:Opvliegers
« Reactie #6 Gepost op: maart 03, 2010, 23:40:01 pm »
Dat schijnt te klopen. Het spijt me om dat te horen. Ik heb het tot nu toe gebruikt om 13 maanden. Eerst met casodex als neo-adjuvant, tijdens de behandeling, en nu als adjuvant. Tot nu toe geen problemen. We zullen zien.