Auteur Topic: Berichtje voor het leven  (gelezen 14143 keer)

admin

• Administrator
  • Nieuwkomer
    • Bekijk profiel
Berichtje voor het leven
« Gepost op: juni 24, 2009, 13:52:24 pm »
Na de diagnose kanker verandert je sociale leven vaak. Familiebanden worden hechter en echte vriendschappen nog waardevoller. Anderen nemen wat afstand. Uit angst, schroom of bezorgdheid. Collega’s laten je ‘met rust’. De buurvrouw vraagt niet hoe het met je is om je niet te veel met je neus op de feiten te drukken. Soms wordt de stilte toch doorbroken, en dat kan echt plezier doen.

De Vlaamse Liga tegen Kanker zoekt voor een bewustmakingscampagne in september 2009 een paar korte berichten van mensen met kanker. Vertel ons welk sms’je je dag opfleurde, waarom een telefoontje je weer moed gaf, na welke deugddoende e-mail je voor het eerst in lang weer kon glimlachen of welk kleine berichtje je je leven lang zal blijven herinneren.

Laat het ons hieronder weten. Misschien komt jouw berichtje wel centraal te staan in onze campagne. Bedankt!

sanneke1970

• **
    • Bekijk profiel
Re:Berichtje voor het leven
« Reactie #1 Gepost op: juni 24, 2009, 23:39:54 pm »
eigenlijk ne grappige waar ik enorm heb mee moeten lachen.
de dag dat ik binnen moest in de kliniek om mijn port a cath te laten steken ( poortje) moest mijn man die zelfde dag onze nieuwe auto in de garage gaan afhalen.
krijg ik s'middags rond 16u een sms ke van een goei vriendin die schrijft:

amai het kan nie op:  madam een nieuw poort en meneer ne nieuwen auto !!!
ik lag op da moment plat van 't lachen, dat vrolijkte mij wel op!!
ik kan met da soort humor wel goe om , die vriendin twijfelde wel even of ze het zou sturen , maar wij hebben de zelfde soort humor dus da kwam wel goe . ik denk er nog regelmatig aan en dan verschijnt spontaan ne glimlach op mijn mond. :D

groetjes sabine

Lientje

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 01, 2009, 01:09:50 am »
Mijn mama is leerkracht en bij haar is er kanker vast gesteld. Nu mag ze niet meer werken maar ze wou het zelf aan de kindjes vertellen. (1e,2e en 3e leerjaar) Ze vertelde dus dat er slechte celletjes in de juf haar lichaam zitten en deze waarschijnlijk niet meer zullen verdwijnen. De juf zal geen les meer geven. Toen ze vertelde dat ze pilletjes moet nemen om deze celletjes dood te doen dan antwoorde er een leerling: juf je hoeft daar allemaal niet mee in te zitten, mijn mama moet ook elke morgen een klein pilletje nemen. Dat is echt niet erg!

Mama lag plat van het lachen toen ze dit thuis vertelde. De waarheid komt uit een kindermond zegt men. Wel je ziet maar, kinderen kunnen soms dingen zeggen die een mens zn dag goed maken!

grtjes lien

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 01, 2009, 22:23:22 pm »
Ik weet nog in het begin toen ik de diagnose kreeg, kreeg ik elke week een telefoontje van mijn sportmaatje
ik sport enorm graag, en vond het verschrikkelijk, de gedachte dat ik misschien nooit meer kon sporten.
Zij voelde dat zo goed aan, belde me elke week op en telkens zei ze tegen me : dat komt allemaal terug
na een tijdje sta je hier terug langs me op de step, je zult wel zien.  Dankzij haar ben ik beginnen te
vechten gelijk een leeuw, dankzij haar bleef ik de moed erin houden tijdens mijn loodzware behandelingen,
dankzij haar ben ik niet in een depressie beland.  Het was maar 1 telefoontje elke week, maar voor mij
was het een wereld van verschil.  Het gaf me troost, steun, extra moed en kracht om door te gaan
groetjes Sabine

billie3

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 13, 2009, 20:32:56 pm »
Ik denk dat het heel belangrijk is dat je open kan praten over het feit dat je kanker hebt. Zo maak je het voor je omgeving ook veel gemakkelijker om er met jou over te praten. Toen mijn haar uitviel en ik een sjaaltje begon te dragen heb ik naar familie en vrienden een mailtje gestuurd dat ik vanaf dat moment met een nieuwe "look" door 't leven ging gaan nl. met een sjaaltje. Nu, 6 maanden later heb ik terug een mailtje gestuurd met de mededeling dat het voor mij het jaar van de nieuwe looks is, want dat ik nu met een kort grijs-jongenscoupke naar buiten ging komen. Op beide mails heb ik ongelooflijk lieve en mooie mails teruggehad welke enorm deugd hebben gedaan.

keane

• Borstkanker oktober 2008 - opnieuw november 2015
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 14, 2009, 20:26:23 pm »
 21 jaar geleden, in 1988, heb ik mijn werk opgezegd(in Brussel was dat) om voor mijn kindje te zorgen dat dit jaar geboren werd. Met één collega ( NV)  heb ik contact gehouden en die is met de loop der jaren een hechte vriendin geworden. Dus was ze ook één van mijn dierbaren die ik het eerst op de hoogte bracht toen ik Borstkanker kreeg. Elke week minstens éénmaal belde ze mij op, tot aan mijn operatie, om mij te steunen. En op zekere dag vertelde ze mij dat er een collega van haar was, N., die had ook borstkanker gehad en was ook enkele jaren geleden geopereerd...En ze was goed nu... Of N mij eens mocht opbellen? Om er over te praten? Ja, ik wist nog wie N was en ik zei "OK".
Dus N belde mij een paar dagen later op.. En kijk, dit is het mooiste gesprek van mijn leven geworden.Toen ik een half uur later de hoorn oplegde kon ik heel rustig en vol vertrouwen mijn operatie tegemoet zien. Zoals N mij toen heeft opgevangen en gesteund. Ja, ze had het allemaal zelf meegemaakt en ze kon zich perfect inleven in wat ik voelde en dacht. Het leek ineens allemaal zo vreselijk erg niet meer, ik zou het wel halen! Dit gesprek heeft mij zo'n rust en vertrouwen gegeven, ik vergeet dit nooit meer. Ik had N in geen  21 jaar meer gezien en nooit  meer contact met haar gehad, en toch.. aan de telefoon sprak ze mij alsof we elkaar nooit uit het oog verloren hadden. Binnenkort gaan we samen er opuit. Eens lekker genieten van de zon en een lekker etentje en van een nieuwe vriendschap. N, NV en ik........

Keane

kel

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 14, 2009, 22:12:58 pm »
toen ik in 2006 kanker had,
was mijn dochtertje net 2,
en zij reageerde heel goed op de ziekte, maar vond het ook dat we een rare familie hadden...
want zo zei ze...

Oma kan haar tanden uit (kunstgebit)
Opa mist né vinger (schrijnwerker...)
en mama kan haar haren afzetten,
wat een gekke familie hé!!

dat vond ik zo leuk, maar er blijft meestal ook veel negatieve geluiden hangen hé! mensen die er niet mee kunnen leven dat iemand zieker is dan zij zijn...
met mijn schoonfamilie heb ik in die tijd gebroken... ik kreeg er geen begrip van, met een kaarsje en goed vitaminen in te pakken zou het allemaal wel genezen...
maar ik onthou dan ook graag de uitspraak van mijn lieve dochter

dikke kus Kelly

viske

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 15, 2009, 00:19:54 am »
Hier ook een mailtje dat mij diep geraakt had en dan nog wel van een onbekend iemand.
Toen ik borstkanker kreeg en mijn buurjongens zag ,vertelde ik het hen.
En spontaan kwam de reactie .
Ons moeder heeft dat ook gehad ,hier haar telefoonnr en mailadres.
En ik trok mijn stoute schoenen aan en mailde haar met ppppffff....

sindsdien heb ik een nieuw mailmaatje.

suzyvr

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 02, 2009, 20:43:50 pm »
De avond voor mijn eerste chemo was ik enorm lastig, vervelend en op van de zenuwen. Toen ik vertelde tegen mijn dochter en mijn man dat ik veel schrik had van de chemo, je kent dat wel hé misselijk, haaruitval en je weet niet wat er allemaal nog gaat komen. Onze dochter zei : ma, je moet daar geen schrik van hebben want die chemo gaat u genezen, het wordt eigenlijk uwe boezemvriend ( haha bij borstkanker) en toen ging er een knop om in mijn hoofd en ging ik vol goede moed de volgende dag mijn eerste chemo tegemoet.

Groetjes,
Suzy

joepie

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 05, 2009, 01:50:37 am »
Vandaag een gesprek met mijn zus gehad. Ze vroeg me welke mijn gelukkigste periode in mijn leven was.
Mijn antwoord was 'nu'. In 2006 werd er bij mij kanker vastgesteld. Momenteel gaat alles goed. Ik heb geluk gehad, ik was er waarschijnlijk op tijd bij.

Inmiddels heb ik  een vriendin verloren aan kanker is er een andere terminaal en een derde waar de toekomst ook niet zeker van is. Zelfs met dit verdriet is het leven nog mooi. Gewoon het feit dat je het allemaal eens hebt meegemaakt ( min of meer welliswaar want elke kanker is anders en toch hetzelfde). Deze ervaring geeft mij de kans om voor mijn vriendinnen een steun te zijn. Ik ben dankbaar dat ik dat voor hen kan doen. Daar draait vriendschap toch om, om mekaar te steunen in goede maar ook kwade dagen. Steunen is tips geven ivm de ziekte of samen huilen om die ellendige ziekte, maar ook een leuke uitstap organiseren. En als je dat allemaal ervaren hebt dan weet je pas wat gelukkig zijn is.

Ik kan nu veel beter van het leven genieten. Ik weet wat ik wil en wat niet. Ik laat niet meer met me sollen. En met dwazen ( nu ben je genezen of natuurlijk kun je dat niet meer dat is de leeftijd dat heb ik ook zegt iemand die geen kanker gehad heeft) ga ik niet meer in discussie ik zeg enkel nog 'tja 't zal wel'.

Ook heb ik een nieuwe waardemeter voor vrienden ik kan nu beter vrienden van kenissen onderscheiden. En ik GENIET en probeer mijn omgeving mee te laten genieten.

Het moeilijkste vond ik 'de angst voor herval' een plaats te geven. Je bent nooit meer zeker dat het niet terug komt. Maar deze angst zorgt er wel voor dat ik mezelf er aan herinner nu van het leven te genieten.

Dus als God een deur sluit gaat er wel ergens anders een raam open.

Het klopt

Bert Rolloos

• Bekijk profiel
    • bert786.faym@blog.hyves.nl
« Reactie #10 Gepost op: augustus 05, 2009, 08:10:15 am »
Ioen ik in het gasthuis lag en net had gehoord dat er op de pet-scan kanker was geconstaterd n mijn lymfeklieren was ik heel erg bang en verdrietig geworden, en ik ben even naar buiten gegaan omdat ik de spanning niet meer aan kon. Toen ik daar voor het gasthuis buiten stond liepen er dikke tranen over mijn gezicht en er kwam ineens een andere patiënt naar me toe , die zijn hand op mijn schouder legde en tegen me zei: jongen ik weet hoe jij je nu voelt want zo stond ik hier zes maanden geleden ook toen ik net had gehoord dat ik kanker had, maar geef de moed niet op want bij mij is het sindsdien alleen maar beter gegaan en is de behandeling goed aangeslagen.
Die warmte en dat medeleven had ik nooit verwacht van een wildvreemde, en het heeft me doen inzien dat niet iedereen loopt te hollen en te rennen in het leven, en dat er gelukkig nog mensen zijn die nog wel oog voor elkaar hebben. Ik ben met een heel wat geruster gevoel weer naar binnen gegaan en toen ik dit "s middags tegen mijn vrouw zei, heeft ze me gezegd dat het vast een bedoeling had dat die man op mijn pad gekomen was,en weer kwamen de tranen.

viske

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 05, 2009, 13:04:41 pm »
ja joepie dat is hier ook zo hoor.
Precies of alles nu een speciale gelegenheid is,alles mooier en intenser.
een mooie uitstap waar je nu dubbel van geniet.
Een knuffel van de kinderen.
Een kaart die de postbode brengt.

nini

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 24, 2009, 19:47:54 pm »
ik heb al de berichtjes gelezen over de mensen die vertellen over leuke momenten
dingen die gebeuren zodat je weer moed hebt
spijtig genoeg kan ik dit niet
ik heb het gevoel dat na een tijd er zelfs niemand nog iets wil over horen
dat ze je niet begrijpen
dat ze willen dat je gewoon de draad weer oopneemt maar het lukt mij niet zelfs niet op jullie forum
ik heb in al die tijd maar 1 antwoord gekregen
toch wens ik aan iedereen veel moed en hoop dat alle andere kankerpatienten wel steun hebben
de enige die mij steunt is mijn man maar die heeft het zelf al moeilijk genoeg zodat ik tegenover hem maar doe of alles goed is
toch iedereen veel moed toegewenst

Kleintje

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 24, 2009, 20:46:32 pm »
Hey Nini

Ja ik begrijp je wel, het plaatsen van die kanker is moeilijk, de draad terug opnemen waarschijnlijk ook
Ik ben vandaag nog maar begonnen met bestralingen, heb al keelpijn.....maar het zwaarste ,de chemo al na de rug
Af en toe je gedachten verzetten doet wonderen!!
Denk ook soms hoe het zal zijn erna......positief blijven, meer kunnen we niet doen...

Vele groetjes

keane

• Borstkanker oktober 2008 - opnieuw november 2015
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 25, 2009, 22:12:04 pm »
Hey Nini,

Wat jammer dat je er zo moet over denken... Niemand zou zich moeten onbegrepen voelen omdat ze kanker hebben...Waarom ga je niet eens naar een inloophuis? Daar ontmoet je zoveel lieve mensen die in hetzelfde schuitje zitten en er echt wel ALLES van begrijpen..
Daar kun je echt je hart luchten en moet je niet het gevoel hebben dat je mensen lastigvalt met je problemen.. Het inloophuis is een mooi voorbeeld van een 'berichtje voor het leven'. Doen !!

Keane