Auteur Topic: Mama...  (gelezen 31900 keer)

saartjevd

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re:Mama...
« Reactie #30 Gepost op: juni 01, 2009, 19:47:38 pm »
Hoi allemaal,

Ik heb hier met veel belangstelling jullie verhalen gelezen.
Zal even in het kort het mijne doen. (Het staat hier wel al ergens in een ander forum, maar dat maakt niet uit)
Mijn ma heeft sinds april 2007 eierstokkanker met uitzaaiingen in de buikholte (niet in organen). Die uitzaaiingen zijn een soort van "bolletjes" die vocht produceren en heel moeilijk onder controle te krijgen zijn.
Ze is op 14 maand 2 keer geopereerd geweest, heeft 9 kuren carbotaxol en 6 kuren caelyx achter de rug.
De laatste kuur caelyx was ongeveer 2,5 maand geleden.
Toen hadden ze weer onderzoeken gedaan en zagen ze geen nieuwe tumoren of uitzaaiingen. Enkel haar tumormarker bleef te hoog. Toch zijn ze 2 maand gestopt met de chemo.
2 weken geleden moest ze terug op controle. Resultaat: geen tumoren, maar wel vocht rond de darmen (waardoor ze heel veel buik- en maagpijn heeft) en de tumormarker was alweer omhoog gegaan.
Dus: opnieuw chemo. Weer een nieuwe soort: carbogemsar.  3 kuren om te beginnen en dan gaan ze zien.
Het blijft toch zo'n verdomde lijdensweg. Nu, de dokter zegt dat haar toestand nu niet levensbedreigend is, maar ja, goed kan het het ook niet noemen hé.
In elk geval: mijn ma heeft tot hier toe haar ziekte altijd moedig en vrij positief gedragen, maar nu is ze helemaal omgeslagen.
Ze is heel opstandig, kortaf, zelfs soms gemeen en kwetsend in haar uitspraken.
Mij wordt het eerlijk gezegd teveel. Ik weet niet goed meer hoe ermee om te gaan.
Ik doe alles wat ik kan om haar te helpen: ga eten maken, zorg voor mijn jongere broertje van 17 (ik ben 27), wassen, strijken, boodschappen doen en ook nog eens mijn eigen huishouden runnen en daarbovenop gaan werken (ik sta in hetonderwijs). Echt alles wat ik kan dus!!! Maar niks lijkt nog goed genoeg te zijn.
Gisteren heeft ze me echt helemaal gekraakt en ben ik ook volledig ingestort.
Mijn vriend en ik trouwen over 2 maand en nu doet ze daar heel weerbarstig en negatief over.
Ze slingert me dingen naar het hoofd als: "ik kom niet naar jullie trouw" en dergelijke zaken. Ze maakt alles agressief-negatief.
Nu ja, ik moet het jullie niet vertellen: wie wil er niet dat haar mama op haar trouw is? Kwil haar uiteraard daar graag bij en haar ook liefst nog zo lang mogelijk houden, al ben ik ook realistisch daarin...
Ik heb haar dan gisteren ook gezegd dat ik het niet fijn vind dat ze zulke dingen zegt en doet, maar het lijkt haar niet te raken.
Vandaag wou ze zelfs geen woord tegen me zeggen.
Ze is overigens tegen mijn pa en broer ook vrij kort, maar ik krijg het al geruime tijd het hardst te verduren...
Gelukkig heb ik wel heel veel steun van mijn vriend, want anders zou ik het al helemaal niet volhouden denk ik.
Maar ik word stilaan letterlijk ziek van de situatie: ik heb constante maagklachten (ben zowiezo al een stressy persoontje) en ik weet echt niet goed meer hoe ik mijn hoofd boven water moet houden en moet omgaan met die buien van mijn ma.
Heeft er iemand van jullie misschien tips?
In elk geval: ik ben al blij dat ik hier bij jullie ook eens mijn verhaal heb kunnen doen.
Sorry als het wat lang is of wat chaotisch, maar ik heb het hier in een heel emotionele opwelling neergepend.

Verdrietige groetjes,
Saartje

aurora

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juni 01, 2009, 22:01:40 pm »
Hoi Lien,
Wat was het weer een heerlijke dag.Succes morgen met je eerste examen ;)(t'zal wel goed gaan)
Je woont niet echt in de buurt van ons,dat wil niet zeggen dat we daar nooit zouden komen.
Wat betreft die pessimisme,dat legt zich wel als je ouder en wijzer bent(daar hoeven jullie niet van wakker liggen)en goed dat Jens je daar in de weg wijst. ;).

En wat geloof betreft:daar groei je ook in,zelfs al zeg je ik geloof niet,geloof je toch dat je niet gelooft.Ik geloofde vroeger toen ik jouw leeftijd had in het tastbare en door ouder en ziek te worden is dat geloof omgedraaid en geloof ik dat alles mogelijk is,je moet het gewoon geloven.Wat niet wil zeggen dat de docters mij kunnen genezen en het andere deel in mij zegt geef niet op er is altijd hoop op een wonder.

Aan melissa,
ja,Lien heeft gelijk"hoe meer zielen hoe meer vreugde"
Als je wat kwijt wil,welkom(daarom heet dit een forum) :D

Aan Saartje,
Nee,das niet zo leuk,het lijkt wel of je moeder depresief is?Heb je haar gevraagd wat er is.
Steeds weer chemo put enorm uit,zeker als de resultaten uitblijven of niet naar behoren zijn.Je kan haar ook duidelijk maken dat ze jouw kwetst met haar opstandigheid en commentaar.Van buik en maagpijn kan ik ook wel een boek schrijven,in plaats daarvan ga ik morgen kefir drinken(dat zou veel klachten ook depresieve klachten verbeteren)Chemo maakt ook veel schade vanbinnen.
Hoe neemt je broer dit allemaal op,ik neem aan dat hij nog naar school gaat?
In iedergeval stort je hart hier maar uit,mischien hebben andere nog tips.
Veel begrip en liefde veel knuffels,Karen

Lientje

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juni 02, 2009, 14:57:38 pm »
Hoi saartje,

Ik ben wat aangedaan van je verhaal. Tips kan ik je niet geven. Mijn mama is zoals je al kon lezen heel erg positief en bedankt iedereen die ook maar het kleinste van het kleinste doet voor haar. Maar we weten het nogmaaar een grote maand dus de donkere dagen zullen er ook wel nog zijn voor ons. Ik geloof dat je mama al heel veel doorstaan heeft. Ik hoop dat je wat kan praten met haar en dat de situatie wat verbeterd. Ik hoop voor jou dat je echt verlangt naar je trouw.

Mijn broer is 2 mei getrouwd. We wisten nogmaar een week de uitslag van mama dus het was ook met dubbele gevoelens. Maar mijn mama zei dat ze wilde genieten van al wat haar nog rest en zeker de trouw van haar zoon. Ik hoop dat ook jou mama zo kan denken. Maar bovenal hoop ik dat je zelf van je trouw geniet en je ook niet teveel van aantrekt. Soms moet je ook eens aan jezelf denken (klinkt misschien egoïstich) maar anders ga je er zelf aan ten onder. Wat je allemaal doet voor je mama is prachtig, schitterend dat je dat kan echt waar! Ik hoop dat ik ook zoveel energie mag hebben om dat later ook voor mijn mama te doen.

Veel raad kan ik je echt niet geven maar ik wil je wel heel veel moed toewensen! Hopelijk heb je ook een vriend/man waar je je verhaal bij kwijt kan! Ik hoop voor jou het beste en we zijn hier voor elkaar te steunen he!

Dag karen,

mijn examen vandaag gaat net op het randje zijn denk ik, maarja we zien wel he... Mijn concentratie is heel wat minder dan anders dus ik ben al blij dat het redelijk ging. Nu ga ik vlug mijn fysiologie studeren want donderdag al terug een examen. Heel veel sterkte iedereen, ik denk aan jullie

liefs lien

saartjevd

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juni 03, 2009, 21:38:44 pm »
Hallo,

Allemaal bedankt voor jullie reacties.
Intussen gaat het al weer wat beter met ons mama.
Ze heeft mijn boodschap duidelijk wel gehoord en heeft zich tussen de regels door toch wat proberen te verontschuldigen (ben het gewend dat ze dat moeilijk kan, sorry zeggen)
Dus voel me ook weer wat beter.

Lien, je hebt zeker gelijk als je zegt dat ik het soms wat van mij moet trachten af te zetten en aan mezelf te denken, maar ik kan dat niet zo goed. Voel me dan nogal vlug schuldig.
Gelukkig heb ik een schat van een man die me door dik en dun steunt en me altijd opvangt als ik het moeilijk heb.

Karen, wat mijn broer betreft: die gaat inderdaad nog naar school. Hij zit in het vijfde jaar kantoor.
Hij gaat er helemaal anders mee om dan ik, maar we zijn dan ook compleet verschillend van karakter.
Ik schrik er soms van hoe hard hij kan zijn. Anderzijds is hij ook wel vrij gesloten, dus weten we ook niet altijd wat er precies in hem omgaat.
In elk geval tracht ik hem altijd zo goed mogelijk op te vangen en voor hem te zorgen nu mijn mama dat niet goed kan.

In elk geval, meiden, bedankt dat ik bij jullie terechtkon en bedankt voor jullie steun!

Lien, nog veel succes met je examens!

Groetjes,
Saartje

Lientje

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juni 04, 2009, 14:29:31 pm »
Hoi hoi,

Saartje, het doet mij een groot plezier om te horen dat het beter gaat! En wat dat sorry zeggen betreft, dat herken ik in mijn vader! :D Als we iets goed gedaan hebben of hij doet iets verkeerd kan hij dat niet over zn lippen krijgen. Maarja, ik ben nu gewent om daar mee om te gaan en weet wel wanneer hij fier is ofzo. Mijn mama compenseert dit heel erg goed! Ik hoop dat je broer er toch bij iemand terecht kan met zijn gevoelens want opkroppen helpt ook niet he! Schitterend dat je zo de "grote zus" voor hem speelt.

Ik heb vandaag mijn 2e examen gehad, ik dacht dat het een flop zou worden maar het ging blijkbaar toch beter dan verwacht. Morgen mijn 3e examen :D Nog vlug wat leren nu... :S

Mijn mama geeft ons altijd een kaartje ofzo als we beginnen met de examens om ons te steunen. (Met ons bedoel ik mijn broers (nu niet meer nodig) en mezelf maar ook de vriendinnen en mijn vriend) Zalig toch... Deze keer stond er een schitterend tekstje op waar je toch eens over kan nadenken vind ik...

Hoop is geloven dat je zowel over de wil beschikt,
als de juiste weg kent om je doel te bereiken,
wat dat ook moge zijn...

Op de trouw van mijn broer is er ook een mooie tekst gelezen, ik zoek ze wel nog eens op als ik tijd heb! Grtjes lientje xxx

Lientje

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juni 10, 2009, 15:50:44 pm »
Hoi hoi allemaal,

Ik heb goed nieuws, eindelijk eens! :P Mama moest gisteren weer naar de huisarts om bloed te laten afnemen. Vandaag de uitslag gehad en het is positief! De kankermerkers zijn voor de helft gedaald!!! Misschien ben ik wat te euforisch maar we zijn er blij mee! Eind juni moeten we naar de oncoloog die zal wel nog wat meer weten.

Ondertussen al 5 van mij 8 examens gedaan en het viel best mee... Je ziet, soms schijnt de zon wel een he! :D Na regen komt zonneschijn... hopelijk toch ook buiten :P

veel liefs allemaal en veel sterkte aan al de mensen die het moeilijk hebben!!!
grtjes lien

MelissaM

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juni 14, 2009, 11:54:00 am »
Hoi Lien.

Ik ben héél erg blij voor je! :)
geniet van je weekend en studeer nog goed! :)
ik heb morgen mijn laatste jury en dan zit mijn schoolcarrière er gewoon op!!!  :o raar :)

Succes hier allemaal.
Liefs! X Melissa

Lientje

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juni 14, 2009, 23:37:00 pm »
Wel melissa, geniet van je laatste examen zou ik zo zeggen :D Ik verlang daar toch wel een beetje naar! Vrijdag heb ik een heel slecht examen gehad. Dit weekend geen tijd gehad om te genieten want een groot en belangrijk vak morgen. Nu nog aan het herhalen in mijn bed... Hopelijk gaat dit beter, we zien wel...

Veel succes nog, grtjes en slpwl

liefs lien xxx

Lientje

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juli 01, 2009, 01:12:12 am »
Hoi allemaal,
de berichtjes zijn hier wat stil gevallen. Ik wil gewoon eventjes melden dat mijn mama haar behandeling mag verder gezet worden. Daar is ze zelf heel erg blij om. Verder heb ik mijn uitslag gekregen. 2 herexamens, maarja, daar de omstandigheden enzo ben ik toch wel heel erg tevreden!

Sry voor het korte berichtje maar nu ga ik slapen, grtjes lientjexxx

viske

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juli 01, 2009, 20:18:45 pm »
he meisjes ,hier ook een mama met kanker.
En ik lees graag wat jullie denken en voelen om zo ook mijn eigen pubers wat te begrijpen.
zelf ben ik 43
zoon bijna 16
dochter bijna 13

Lientje

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juli 09, 2009, 00:10:42 am »
Hoi viske,

Ik wens je heel veel moed in de periode die je doormaakt. Ik heb zelf het voordeel dat mijn mama enkel het positieve probeert te zien. We zijn als gezin ook dichter bij elkaar gekomen en leven van dag tot dag. Mijn ouders hebben zich ingesteld van wat we nog allemaal kunnen genieten moeten we doen. Waar ik heel blij om ben. Mijn mama stelt het nu redelijk goed, ik hoop echt dat je er ook zo over kunt denken want het is al de helft van de genezing en de aanvaarding.

Ik hoop dat je ook naar je kinderen heel open kunt zijn. Wij spreken er veel over wat voor iedereen een goeie invloed heeft vind ik. Jou kinderen zijn wel wat jonger dan mij (19) maar toch, je leven stort in op het moment dat je dit soort nieuws krijgt. Ik ga zelf ook soms mee naar de oncoloog. Voor mij helpt dit, ik mag hem ook alles vragen, hij legde mij ook uit hoe het met de erfelijkheid zit enzo... Tja, voor mij helpt het maar het is niet gezegt dat dit voor iedereen zo is.

Ik wens je alvast veel sterkte!

grtjes lien

viske

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juli 09, 2009, 11:29:50 am »
he lien dank je en ook ginder volhouden he
en dat was een goede tip de zoon eens mee laten gaan bij de oncoloog

Lientje

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juli 13, 2009, 17:33:27 pm »
Tja, als je zoiets meemaakt moet je elkaar steunen he! Blij dat het helpt bij je zoon, ik vond het ook heel verrijkend voor mezelf! grtjes lien

anne-lou

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juli 14, 2009, 16:24:34 pm »
Dag iedereen

Tijdje geleden dat ik nog eens ben komen piepen. Hier volgt een kleine update :
Mama heeft na 3 kuren een controlescan gekregen en de resultaten waren ook positief. We hebben er een glaasje op gedronken. Als ze zo'n goed nieuws krijgen, geeft dat toch een serieuze boost voor de moraal wat  enorm belangrijk is. Ondertussen is de 5e chemo achter de rug en krijgt ze eind deze maand (onder voorbehoud) haar laatste.  Dan opnieuw scan en bloedonderzoeken.  Hopelijk blijft ze er dan een tijdje van gespaard. Alhoewel, ik probeer er toch realistisch bij te blijven want we weten dat het vroeg of laat terugkomt. 
Een tijdje geleden heb ik ook serieuze woorden met haar gehad. Af en toe kan ze zo tegendraads zijn en me zo kwaad maken.  Meestal zwijg ik dan gewoon en maak ik er verder geen woorden aan vuil omdat ik zo met haar inzit.  Maar soms loopt die emmer wel eens over. Ik probeer ook echt te helpen waar ik kan maar ik werk ook nog fulltime, heb een zoontje van 20 maanden en heb een huishouden te runnen.  Ze zeggen altijd dat ze het meeste vitten op de mensen die ze het liefste hebben. Ik weet dat het voor haar zo moeilijk is om die K een plaatsje proberen te geven.  Ik zou zelf ook niet weten hoe ermee om te gaan.  Maar ze heeft nu éénmaal geen keuze.  Ze moet gewoon vechten en ze wordt omringd door zo vele lieve mensen die alleen het allerbeste met haar voorhebben. Meer kunnen we niet doen dan er gewoon voor haar te zijn.

@lien: supergoed nieuws van je mama. Er valt dan toch voor even een groot stuk onzekerheid van je schouders.

@saartje: probeer het je niet te hard aan te trekken.  Gebeurt overal wel eens. Ik wens je alleszins een fantastische huwelijksdag toe. Probeer er, ondanks alles, echt van te genieten.

@viske: ik wens je héél veel moed in deze moeilijke periode.

Gr
Lilou

suikertje

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: januari 29, 2010, 20:29:46 pm »
Dag lien
Hoe is het met je mama.Ik ben 48 jaar en ook lotgenoten.Ik luister juist naar het liedje van clouseau "zij aan zij".
Ja het is idd heel toepasselijk.We staan niet alleen.
Lien heel veel sterkte nog en ook succes met je studies.
Dikke knuffel
Suikertje