Auteur Topic: prostaatkanker  (gelezen 4802 keer)

snor

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
prostaatkanker
« Gepost op: mei 02, 2009, 11:27:16 am »
hoi  mijn echte naam is walter,graag zou ik wat raadgevingen voor het nemen van beslissingen in een zo vroeg stadium van prostaatkanker ,het is nog niet uitgezaaid en het is nog ingekapseld,mijn psa is nog maar 4;3 mijn ratio 13 ,zou ik kiezen voor de wachtperiode of voor de andere mogelijkheden gr walter

pedal01

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re:prostaatkanker
« Reactie #1 Gepost op: mei 05, 2009, 03:26:26 am »
Hoi Walter...is bij mij over 4 jaar ook zo begonnen PSA van 4,3 Gleason 3+3....werd toen een Brachytherapie voorgesteld en datum voor ingreep reeds vastgelegd in ziekenhuis....na wat zoekwerk op internet en boeken lezen ....andere Uroloog opgezocht in Mortsel die van mening was dat we ook de 'afwacht-therapie' konden aanwenden....zesmaandelijkse controle van PSA en nog wat testen......nu na 4 jaar was PSA 8.2 (tussentijds meer en minder) over twee maanden door Uroloog voorgesteld om voor de tweede maal een prostaatpunctie te laten uitvoeren (geen bang van hebben weinig pijnlijk)..nu was er echter al een tumor gevormd van 25% in de linkerkwab en was ingrijpen de boodschap....echter nog steeds geen enkel probleem met het urineren of op sexueel vlak...voor Brachytherapie of Hifu-therapie kwam ik niet meer in aanmerking dus bleef alleen nog bestralen of prostatectomie over.....uiteindelijk dan maar voor volledige wegname.....uitgevoerd door Dr.Maes (vrouwelijke Urologe)in het H. Hartziekenhuis te Lier......gekozen op het laatste nippertje voor Laporoscopie (kijkoperatie).....heel goed meegevallen...geweldige Urologe, goede verzorging en na 6 dagen terug thuis....geen incontinentie ...erectie valt nog af te wachten...maar in 't slechtste geval probleem oplossen als het zich voordoet.....zou zeggen aarzel niet ...neem met haar contact op of zelfs nog met andere Urologen en neem zelf een beslissing en hopelijk de beste....alles tegen elkaar afwegen....(brachytherapie, Hifu-therapie, afwachten, operatief ingrijpen (keuze tussen open- of kijkoperatie, waarbij ook nog eens mogelijkheid met Da Vincie robot of niet)....
Hopelijk heb je hier wat aan.....Ludo

guidomay

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 05, 2009, 13:41:51 pm »
mijn vriend word op 18mei geholpen van prostaatkanker door een kijkoperatie,daar we ook veel op internet hebben opgezocht blijft toch de grote struikelblok na de ingreep,incontenentie en inpotentie,vooral dat is voor ons een zorg meer daar we pas 4jaar een relatie hebben!!heeft iemand ervaring met deze vervelende bijkomende nasleep?? en voor de anderen met prostaaatkanker een hele goede genezing en "keep the faith"GUIDO EN MAY

snor

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 05, 2009, 19:40:40 pm »
hoi ik dank jullie al voor de reacties daardoor heb ik toch al een klein beeld van de mogelijkheden ,toch heb ik nog een vraag een andere eetgewoonte kan dat ook bijdragen tot afremming van de kanker en zo ja wat te eten. groeten en steun aan alle lotgenoten walter

Ludo

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 08, 2009, 11:07:16 am »
Hoi Walter, op de website www.wijook.be kan je informatie vinden betreffende de goede voeding. Op de homepage moet je "kijk op de nieuwsbrieven pagina" aanklikken en in de nieuwsbrieven 4-2005, 2-2007,3-2007, & 4-2007 wordt er o.a. over voeding gesproken. Ikzelf ben 5 jaar geleden behandeld (externe radiotherapie) en voel mij nog steeds goed. Mijn voeding heb ik sindsdien wel volledig aangepast: veel water drinken, ook groene thee, sojamelk en geregeld een glaasje rode wijn; veel groenten eten waaronder broccoli, rode biet, sla, wortelen, noten... Vooral te mijden: rood vlees en produkten afkomstig van de koe zoals melk en kaas. En verder veel bewegen. Gr, Ludo