Auteur Topic: uitgezaaide kwaadaardige prostaatkanker, op zoek naar lotgenoten  (gelezen 458961 keer)

Bert Rolloos

• Bekijk profiel
    • bert786.faym@blog.hyves.nl
Re: uitgezaaide kwaadaardige prostaatkanker, op zoek naar lotgenoten
« Reactie #15 Gepost op: juni 18, 2009, 14:40:57 pm »
Ik heb heel lang lopen nadenken of ik deze reactie wel op het forum zou plaatsen, maar na het lezen van het artikel van Manu Keirse over " medisch begeleid sterven" in het juli nummer van Leven heb ik besloten om dat toch te gaan doen.
Mijn voorspelling dat het straks allemaal heel snel zal gaan als ik resistent word voor die hormoonkuur, word me ingegeven door mijn verstand en het gevoel dat ik in februari had.  
Een PSA van 9800 met een gleason score van 9 is volgens mij echt heel erg hoog ,en voorspelt niet veel goeds. De nu bestaande rekkende behandelingen zorgen er,in mijn ogen, niet voor dat de kwaliteit van mijn leven er op zal verbeteren, en mijn oude motto was altijd al  "je kan beter kort branden dan lang gloeien"
Ik heb 2 jaar geleden mijn broer ook aan kanker verloren en hij heeft echt alles geprobeert wat er voor hem mogelijk was. Ik kon dat op het laatst eigenlijk niet meer aan zien en ik heb toen voor mezelf besloten dat als ik in de zelfde situatie zou komen, ik zo in ieder geval niet aan mijn einde zou willen komen. Ik heb daar best veel over nagedacht en Ik ben me,toen ik de diagnose gehoord had, heel bewust gaan verdiepen in palliatieve zorg. Dat was ook één van de eerste dingen die ik met mijn huisarts heb besproken nadat de ik weer hoop had gekregen omdat ik geen pijn meer had en de eerste schrik weg was.
Verder ben ik iemand die absoluut niet van een ander afhankelijk wil zijn en ik wil ook niet dat mijn dochter heel lang moet toekijken hoe haar vader beetje bij beetje steeds meer aftakeld. Het leven moet het waard zijn om geleefd te worden en ik ben op dit moment echt heel bewust aan het  genieten van de extra tijd die ik heb gekregen.
Toen ze me in februari vroegen of ik nog iets speciaals zou willen doen, heb ik geantwoord dat ik eigenlijk alleen nog even van mijn gezin wil genieten en dat ik augustus wil halen omdat ik dan opa word. Ik heb altijd al zo veel mogelijk overal van genoten en ik ben altijd een echte vrijbuiter geweest, en als ik straks zal sterven, heb ik zeker het gevoel voor me zelf, dat ik er uit heb gehaald wat er voor mij in zat.
Ik heb net de prostaatkankerlijn eens gebeld en gevraagd of zij wel eens zulke hoge PSA waarden zijn tegen gekomen en ook deze man zei me dat hij dat nog nooit gezien heeft.
Hij zei wel dat, omdat ik nu zo goed reageer op die hormonen, de kans wel groter wordt dat andere medicijnen dan ook weer aan zullen slaan en dat ik daar toch wel in moet blijven geloven. En voorlopig moest ik maar zo veel mogelijk proberen te genieten van iedere dag, en me niet al te veel zorgen maken over wat er allemaal op me af zou kunnen komen.
Mijn vrouw heeft zondag hetzelfde gezegt, en toen heb ik boos gezegd dat er op mij geen knop zit die ik om kan zetten om mijn gevoel uit te zetten. In mijn hart weet ik best dat jullie allemaal gelijk hebben, en dat ik hoop moet blijven houden, maar ik ga voor de zekerheid toch maar eens contact opnemen met een palliatief bureau om te vragen hoe zij dit zien.
Ik wil bij deze iedereen bedanken voor de steun en hoop dat voor iedereen de zon weer gaat schijnen, maar bij mij zit er even een wolkje voor en ik hoop dat de wind snel zal draaien.
Bert Rolloos
« Laatst bewerkt op: juni 18, 2009, 14:50:20 pm door Bert Rolloos »

Mavic

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 19, 2009, 10:52:23 am »
Dag Bert,

Ik denk dat we allemaal hetzelfde voorhebben.  De ene week ben je optimist en geloof je dat het misschien allemaal nog zal meevallen en dat de nieuwe medicatie die op komst is hopelijk nog net op tijd komt om je een extra paar jaartjes te geven. De andere week wordt je weer eens gekonfronteerd met de realiteit dat de kans dat je nog 10 jaar leeft niet erg groot is.  Je kunt alleen hopen dat je lichaam goed reageert op de medicatie. Dat kan 1 jaar duren, maar dus even goed 10 jaar.

Waarschijnlijk is het meest frusterende dat je de toekomst niet meer in de hand hebt. Je bent totaal afhankelijk van het toeval en dat ben je niet gewoon.  Maar in je leven zijn er altijd zoveel dingen afhankelijk geweest van het toeval zonder dat je er erg in had.  Zo ben je je vrouw tegengekomen, heb je werk gevonden, enz..  Het toeval kan dus evengoed meevallen...

Eigenlijk is er maar één oplossing : je niet teveel aantrekken van de realiteit en zoveel mogelijk genieten zolang het nog kan. En dat kan nog heel lang zijn.

Bert Rolloos

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 22, 2009, 00:08:46 am »
Hallo Mavic,
het feit dat ik het de laatste week allemaal wat somberder in zag, komt volgens mij ook omdat ik nu zelf vind dat ik dingen op papier moet gaan zetten, die ik tot nu toe, voor me uit heb kunnen schuiven omdat ik eerst dit gesprek wilde afwachten. Ik heb er na de diagnosestelling wel veel over nagedacht maar als je het dan op papier moet zetten dan lijkt het allemaal ineens zo definitief. Maar ondanks dit, ga ik maar gewoon door de zure appel heen bijten, en de boel in orde brengen, zodat ik me daarover geen zorgen meer hoef te maken, en me daarna helemaal kan concentreren op het leven. Ik ga eerst nog wel even praten bij de palliatieve zorg in Turnhout, en na dat gesprek hoop ik dat ik voldoende informatie te hebben om met mijn huisarts alles te kunnen regelen. 
Dit weekend heb ik het allemaal naast me neer kunnen leggen, en ik heb echt een fantastisch weekend gehad, en zo hoop ik er echt nog héél veel te krijgen. 
De hoop om te leven is bij mij echt nog lang niet verdwenen, en ik kan ook nog steeds heel veel lachen en plezier hebben, en ik hoop dat dit bericht de boel een stuk positiever maakt dan het bij mijn laatste bericht is overgekomen. 
Bert Rolloos

viske

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 22, 2009, 11:33:55 am »
he bert persoonlijk zou ik ook alles willen uitpluizen.
zoals je zei info over palliatieve zorg en het einde.
Dat gaat je mss een gerust gevoel geven.
Te mogen gaan als den tijd daar is.
Tegen de kinderen hun oma (ex schoonma) hebben wij ook gezegd nu mag je gaan ,je hebt genoeg gestreden.
Mss kun je in dat gevoel rust vinden.

Maar ook de hoop he ,de hoop om verder de vechten .
weten dat je mag sterven en dat alles geregeld is,.
Kan je weer die boost geven van ,we gaan nog effe verder.

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
« Reactie #19 Gepost op: juni 22, 2009, 18:49:44 pm »
Hey Bert,

Het regelen van alles en nog wat dat met je 'vertrek' te maken heeft, is inderdaad iets dat je best doet terwijl je nu nog goed bent. Het zijn zeer intense momenten die je met je partner beleeft, maar jullie zullen er beiden ook een deel rust en voldoening in terugvinden.
Gezien het niet iedereen gegund is om afscheid te kunnen nemen, kan ik je enkel aanraden om deze aangeboden kans met beide handen te grijpen.
Wens je ooit op een palliatieve zorgeenheid opgenomen te worden of verkies je voor palliatieve thuiszorg? Weet dat er bij die eerste vaak wachttijden zijn! Informeer je goed over ALLES !!

Groetjes, Steven

anne

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 23, 2009, 22:09:01 pm »
hallo Bert ,

ben wel wat geschrokken dat je zo diep zat hoor , zou je liefst van al een flinke schaar sturen om al die wolken stuk te knippen en dat "knopke" zit er denk ik bij niemand , zou anders wel handig zijn !
Hier is het ook weer bang afwachten , PSA  verdubbelt nu al om de drie weken en da's flink snel , oncoloog weet ook niet goed meer wat of hoe .
Volgende week woensdag terug een afspraak en tot dan bang afwachten hé .
Wens jou alle sterkte en moed en weet dat het vrouwke het goed bedoelt en begrijp jouw uithaal ook .......... maak soms hetzelfde mee .
Vriendelijke groetjes en geniet van de zon !!
Anne

Bert Rolloos

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juli 07, 2009, 09:36:11 am »
Ik heb de laatste week heel erg slecht geslapen vanwege de warmte, en ik dacht dat ik nu wel weer wat beter zou kunnen slapen maar dat had ik dus mis.
Het lijkt wel of die warmte opvliegers met dat warme weer minder erg zijn geworden maar gisternacht ben ik er weer een keer of drie, badend in het zweet, wakker van geworden.
Ik wilde eigenlijk om vijf uur vanmorgen mijn bed al uit want ik lag me er verschrikkemijk aan te ergeren , en als ik wakker ben heb ik er helemaal geen last van.
Snap niet dat ik nog niet omval van vermoeidheid want maximaal 4 uurtjes slapen per nacht hield ik zelf in mijn gewone doen nooit zo lang vol.
Bovendien ben ik de laatste dagen heel onrustig en ik ben het liefste de hele dag bezig met alles wat ik me maar kan bedenken.
Gisteren heb ik samen met mijn dochter zelfs al haar speelgoed uitgezocht, want dat begon wel heel veel te stapelen, en het lijkt wel of ik nu pas voorjaarskriebels heb.
Het wordt dus hoog tijd dat ik er met mijn dochter eens op uit trek, want ik ben bang dat als ik hier blijf, ik de verf nog van de kozijnen af zal poetsen.
Mijn vrouw blijft dan thuis , omdat ze moet werken, en zo heeft zij dan 's avonds ook eens wat meer tijd voor zich zelf en ik denk dat zij dat nu best wel een weekje kan gebruiken.
Maandag nog even een hormoonspuit halen en in de loop van volgende week dan maar rap de spullen inladen en wegwezen, weer of geen weer.
Ben eigenlijk meer toe aan vakantie dan anders, al ben ik al 5 maanden thuis en weet ik al bijna niet eens meer hoe de gieterij er uit ziet, want het ziek thuis zitten wordt je op den duur toch aardig zat.
Ik hoop dat iederen de kans heeft om hetzelfde te doen (alleen niet allemaal op dezelfde camping als ik aub) en wens iedereen dan ook een hele mooie vakantie toe.
Groeten Bert Rolloos 

viske

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juli 07, 2009, 11:32:43 am »
he bert
eindelijk een berichtje van jou.
Ja mss zal het deugd doen der even uit.
Ik denk dat jij ook iemand ben die bezig wilt zijn.
En dan is er maar één remedie vakantie ,zodat je ook dat kopke vanboven eens rust gunt.

Bostie

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juli 08, 2009, 12:26:38 pm »
Geniet er maar eens goed van Bert !!

Steven

Bert Rolloos

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juli 28, 2009, 11:33:52 am »
Hallo iedereen,
ik heb samen met mijn dochter Annabel een heerlijke vakantie gehad en zaterdagmiddag ben ik weer helemaal uitgerust thuis gelomen.
Zou eigenlijk nog een dagje langer blijven maar vrijdag heb ik me verdraaid en ik kreeg veel pijn in mijn rug waardoor ik bijna niet meer kon lopen.
Mijn vrouw Ria moest vorige week werken, en toen die vrijdagavond bij de tent aan kwam ,lag ik plat en was aardig in paniek, omdat ik bang was dat dit het begin was van mijn lichamelijke aftakeling. Ik heb me met veel moeite in een stoel gehesen om wat te eten en we hebben die nacht tot een uur of drie de voorraad bier en rum maar opgemaakt , en ik denk dat de buren blij waren dat we zaterdag weg gingen, want we hebben die nacht heel veel samen zitten lachen.
Met een aardige slok op zijn we lekker tegen elkaar aangekropen en ik heb die nacht heerlijk geslapen. De warmte heeft me goed gedaan, want zaterdagmorgen had ik bijna geen last meer van mijn rug, en ik denk dat het natte weer en de klammigheid van vorige week te veel voor me waren.
In de vakantie heb ik Annabel (11jaar) voor de eerste keer verliefd zien worden en ik heb echt staan te grinniken toen er ineens een jongen, aan de overkant op het veldje, haar aandacht stond te trekken.
Ik wist eigenlijk niet goed wat ik er verder mee aan moest, want ik vind haar eigenlijk nog veel te jong voor verkering en bovendien was die jongen al 14 jaar, maar toen ze me met een stralend gezicht vertelde dat ze een heel raar gevoel kreeg in haar buik als ze hem zag, kon ik haar dat echt niet gaan verbieden. We hebben er wel heel lang over zitten praten en toen ze vroeg hoe dat bij mij is gegaan heb ik haar eerlijk en open antwoord gegeven, en ik besef nu dat mijn kleine meisje echt groot geworden is.
Omdat die jongen al eerder weg moest, heb ik snel nog wat foto's van hem gemaakt, en ik heb er verder voor gezorgd dat ze , voor dat hij weg ging, zijn emailadres gevraagd heeft zodat ze elkaar nog eens kunnen schrijven. Mijn dochter was me dankbaar, maar wilde dat ik niets tegen Ria zou zeggen, omdat ze bang was dat die het niet goed zou vinden.
ik heb haar toen gezegd dat ze altijd alles met haar moeder kon bespreken, en vrijdagavond heeft ze haar toen alles verteld, en ik was blij dat er twee lachende gezichten de tent in kwamen want ik wist natuurlijk ook niet wat Ria er wel van zou vinden.
ik heb in deze vakantie dus een heel andere dochter gezien, en ben heel blij dat ik dit nog heb mogen mee maken, want ze is echt een mooi mens aan het worden.
Omdat er op die camping maar weinig mensen weten dat ik ziek ben , en je dat ook niet aan mij kan zien, heb ik er maar weinig aan gedacht ,maar toen ik zaterdag mijn pc aan zette, en las dat er een lotgenoot was overleden die ik ontmoet had bij de VLK, heb ik alle vergeten huilbuien van de hele vakantie in één keer ingehaald. 
Ik voel me nu gelukkig al weer veel beter ,en ga zo maar in mijn hof werken, want zaterdag houden we een groot feest en dan wil ik dat alles er netjes uit ziet.
We hadden dit eigenlijk pas volgend jaar willen doen omdat we dan op 5 juli twaalfeneenhalf jaar getrouwd zijn ,maar ik durf daar niet op te wachten omdat niets zeker is.
Toen ik Ria 18 jaar geleden mijn liefde heb verklaard, heb ik dat gedaan in een brief waar ik toen een gepikt roosje op had geplakt,en nu heb ik voor mijn vrouw een ring gevonden met een roosje er op, en die wil ik op die dag aan haar geven zodat ze dan toch eindelijk een ring van me kan dragen, want toen wij trouwden hebben we elkaar geen trouwringen gegeven.   
Zaterdag zal dus best een speciale dag worden en ik hoop dat we het volgend jaar op 5 juli nog eens flink kunnen herhalen.

Bostie

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juli 29, 2009, 10:53:44 am »
Dank u Bert om dit mooie verhaal met ons te willen delen.
Vooral die openheid in jullie gezinnetje, is iets waarvan we allemaal kunnen leren : PRACHTIG !!!

Groetjes, Steven

viske

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juli 29, 2009, 12:42:36 pm »
hier nog eentje die blij is dat je een prachtige vakantie gehad heb.
en blij je terug te horen hier he.

ja eerste vriendjes ,doet raar he.

Weet je toen ik in de kliniek lag kwam mijn zoon ook plots met zijn eerste vriendinnetje binnen.
Dan is het effe van euhhhhhhhh maar ik was ook blij.
Dat hij in deze moeilijke strijd iemand vond om op te leunen en alles wat kon vergeten.
Hij is hier bijna 16 dus iets ouder maar ik had ook zoiets van ,ah dat zijn die eerste kriebelkes (die nu al weer over zijn maar  :))

Bert Rolloos

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: augustus 05, 2009, 11:20:33 am »
Een mooi zomerfeest,
afgelopen zaterdag is voor ons een hele mooie dag geworden en ik heb het super naar mijn zin gehad , al was het de week  er voor wel  heel erg druk. Maandag heb ik de campingspullen schoon gemaakt en opgeruimd,dinsdag het gras gemaaid want dat stond aardig hoog en verder nog wat onkruid weggehaald ,woensdag heb ik het zwembadje schoongemaakt en ik heb de kelder opgeruimd en een hele boel spullen naar beneden gezet. Donderdag heb ik de serre opgeruimd zodat we bij slecht weer binnen kunnen zitten, want ze gaven voor zaterdagavond onweer op en vrijdag heb ik het hele huis opgeruimd en de logeerkamer in orde gemaakt en nog 2 tenten opgezet. Zaterdagmorgen heb ik eerst een partytent gehaald en opgezet, het kippenhok schoon gemaakt en toen alles in de tuin alvast gereed gezet. 
Om drie uur ’s middags was ik klaar met alles wat ik wilde doen en om half vier kwamen de eerste mensen aan. Ik heb om 4 uur drie bbq’s aangestoken want Ria had zo veel dingen klaargemaakt dat we wel vroeg moesten beginnen, en ik heb tot een uur of 6 achter het vuur gestaan. Toen voelde ik dat het die week allemaal te veel was geweest voor me, want ik was aardig moe en de rest van de avond heeft er een vriend het bakken van me overgenomen. Ik was daar heel blij mee, want eigenlijk zou ik dat allemaal zelf doen , en nu had ik tenminste tijd om lekker rustig met iedereen te praten. Er waren veel familie en vrienden gekomen en van mijn werk waren de mensen er, met wie ik altijd het beste heb kunnen opschieten. Toen ik nog werkte ,ging ik iedere dag wel even langs Ria die de administratie doet , en we hebben samen heel wat koffie gedronken en buiten staan te roken. Als ik het weer eens even gehad had , door alle stress die mijn baan met zich mee bracht, kwam ik altijd helemaal tot rust bij haar, en als ik zag dat er iets met haar aan de hand was nam ik haar altijd mee naar buiten , hoe druk ik het ook had, en ik was heel blij dat ook zij er zaterdag bij kon zijn omdat ik weet hoe druk zij het altijd heeft.
Omdat het prachtig weer was hebben de kinderen tot een uur of 10 ’s avonds in het zwembad gespeeld en als je vanuit ons huis naar buiten kwam lopen leek het wel of je op een campingfeest was.
Het was dus een hele mooie geslaagde dag, en het was laat voor we er erg in hadden, en toen bedacht ik me opeens dat ik nog steeds die ring niet aan Ria had gegeven, en die heb ik dus pas heel laat aan haar gegeven. Ze vond hem heel mooi en we hebben samen aardig lang staan te knuffelen.
Het is uiteindelijk 4 uur geworden voor ik mijn bed in lag en 's morgens heb ik lekker uitgeslapen terwijl mijn vrouw het ontbijt had gemaakt voor de mensen die zijn blijven slapen.
Toen zondag om 1 uur de laatste mensen weg waren zijn  Ria en ik samen op de bank gedoken en het enige wat we nog gedaan hebben was wat te eten halen bij de chinees.. 
Omdat we tegen iedereen hadden gezegd dat ze niets moesten mee brengen behalve een zonnig humeur , en als ze dan toch wat mee wilde brengen dat ze dan maar drank mee moesten nemen, staat de kelder nu dus nog steeds vol met allemaal verschillende flessen drank en kunnen we nu nog wel een feest geven, en we gaan nog wel wat verzinnen.
Het was dus echt een geslaagd dag en ik heb van iedereen afscheid genomen met de boodschap dat we dit volgend jaar op 5 juli nog eens zullen herhalen , en daar gaan we nu dan ook voor, je moet tenslotte altijd hoop houden. 
Binnenkort komt er weer een speciale dag voor ons aan, want de dag dat we oma en opa worden komt nu wel heel dicht bij, en ik kan haast niet wachten tot het zo ver is.
Ik laat dan wel weer horen hoe dat weer allemaal verlopen is.
Groeten aan iedereen van een stralende Bert Rolloos, en weet dat ik me nu heel goed besef dat zoveel geluk echt wel bijzonder is en dat zoveel geluk, jammer genoeg, niet voor iedereen is weg gelegd.         

viske

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: augustus 05, 2009, 12:57:57 pm »
amai super goed
heb genoten van je bericht
En ik kon het zo voor mij zien.

profiteren van elke mooi dag.

Bert Rolloos

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: augustus 13, 2009, 23:18:06 pm »
Hoera, ik heb net de boodschap gekregen dat mijn oudste dochter Wendy, is bevallen van een gezonde dochter, en dat haar naam Daphne is.
Ik ben nu dus echt opa geworden en kan haast niet wachten tot we haar morgenochtend kunnen zien.
Alles zit er op en er aan en mijn dochter klonk net dolgelukkig aan de telefoon, en er loopt hier nu ook ineens een kersverse oma rond, met een hele grote lach op haar gezicht.
Ik heb net al wat lekkers uit de kelder gehaald en vanavond zullen we, als kersvers opa en oma, maar een aardig glaasje drinken op de gezondheid van onze kleindochter.
Groetjes aan iedereen van een dolgelukkige kersverse opa.