Auteur Topic: Hand en voet syndroom  (gelezen 18626 keer)

hoera

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Hand en voet syndroom
« Gepost op: april 18, 2009, 13:40:10 pm »
Na dikke darm operatie en aansluitende chemo (12 sessies Folfox) die stopte eind november 2008 krijg ik nu erge last aan handen en voeten.  Heeft iemand dit zelfde probleem en wat kan hieraan gedaan worden?

mimi14

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re:Hand en voet syndroom
« Reactie #1 Gepost op: april 19, 2009, 20:44:04 pm »
hello,ik heb ook last van handen en voeten na de chemo,maar wel enkele maanden na de chemo.Als ik stap is het alsof mijn voeten bevroren zijn en heb ik tintelingen een heel bizar gevoel.Hoe voelt het bij jou?

hoera

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 22, 2009, 19:54:14 pm »
Hoi,

Mijn voeten kunnen niets spannend verdragen en hebben ook een bizar gevoel zoals bij jou.

Ook heb ik last aan mijn handen, meer bepaald de vingers.

Volgens de professor kan het nog lang duren vooraleer dit zich terug hersteld en er is geen medicatie voorhanden dus geduld hebben is het enige dat overblijft.

Groeten en een spoedig herstel toegewenst!

Kanker

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 10, 2009, 10:31:31 am »
Halo ,
Zijn er al beteringen met het hand en voet syndroom?
Wat doe je er precies aan om het te verbeteren ?

denise

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 13, 2009, 16:49:00 pm »
Ik heb dit nu ook gekregen. Zijn er mensen die ervaring hebben met de duur hiervan. Zijn er waar dit bij gestopt is ?

marie p

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 13, 2009, 19:17:49 pm »
Een maand na het beeindigen van de chemo was het bij mij helemaal over. Mijn handen en voeten stonden vol blaren en kloven en ik had weinig of geen gevoel in mijn vingers. Het enige wat bij mij hielp was compeed-plakkers. Geen gezicht maar het hielp.
Groetjes,
                  Marie

denise

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 02, 2009, 18:37:41 pm »
Hallo,
hoe is het ondertussen met uw handen en voeten. Al beter?
Bij mij blijft het hetzelfde.
Denise

stone

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 21, 2010, 12:19:31 pm »
Hoi,

De folfox is de boosdoener voor deze klachten, met name de oxaliplatin ( folfOX) ) die polyneuropathie kan veroorzaken.

Heb er zelf ontzettend last van aan handen en vooral voeten.
Bij mij is het de laatste maanden erg toegenomen.

wannes1952

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 22, 2010, 22:12:36 pm »
Dag Hoera,
ik heb begin augustus 2008 laatste zware chemo gehad en autogene stamceltransplantatie.
Ik ben begin 2009 ook last beginnen krijgen van tintelingen in vingers en voeten.
En nu nog steeds, sinds ik terug aan het sporten ben (wandelen-fietsen etcetera).
Het is een beschadiging van de uiteinden van de zenuwen op deze plekken door de chemo. (heb zelf al veel gevloekt op diene chemo die ik heb gehad).
Ik heb enkele weken geleden mijn salontafeltje afgeschuurd met machine en met de handen. 's Avonds kreeg ik plots een samentrekking van mijn R-wijs en middenvinger.
Ik schrok er wel even van. (ik dacht aan de ziekte van Rainaud maar dat trekt erop)
Een goede bloeddoorstroming op die plaatsen is heel belangrijk. Ik kan ook niet goed tegen geknelde voeten in schoenen of sportschoenen en heb soms echt wat stekende pijnen op die plekken. Daarom draag ik als het droog is buiten, sandalen die niet al te strak zijn aangespannen, met kousen aan.
Wat bij mij ook helpt, als ik bijvoorbeeld aan het fietsen ben is voeten van de pedaal en voet een tijdje schudden-dit bevordert de bloedsomloop en gaat de knelling weer een tijdje weg. Als je een gazon hebt thuis, daar veel op lopen, vooral 's morgens als de dauw er nog op hangt. Bevordert ook de bloedsomloop.(en binnen ook op blote voeten lopen als dat kan).
Ik las dat de dokter je gezegd heeft dat het lang kan duren voordat dit terug in orde komt. Als hij eerlijk is tegenover zijn patiënten zou hij er moeten bij gezegd hebben dat er mensen zijn die er niet vanaf geraken en dat er mensen zijn die heel veel pijn hebben, blijvende pijn en zware pijnstillers moeten nemen.
Hangt niet af van de leeftijd, wel van hetgeen jouw lichaam aankon met de chemo.
Ik wil niemand ontmoedigen. Gewoon blijven hopen en geloven dat ooit de tintelingen wegblijven en het knellende gevoel van de voeten in schoenen.
Goed zorgen voor jezelf en ik geloof wel dat er in de homeopathie dingen zijn te nemen, die het lichaam helpen terug goed voor zichzelf te zorgen, te reinigen. Ook wel met voedingssuplementen, alles wat de zenuwen kan helpen hé.(bijv. Ginseng).
Je vind hier rond veel dingen op internet via Google en site's ivm kanker-chemo etc.
Vooral op site's zoals hier, seniorennet, site van het CKP enz.
Via Nederlandse site's vind je zeker meer lotgenoten ook.
België heeft op dit vlak nog veel in te halen op de Nederlanders.
Alleszins hoop ik voor iedereen hier dat je lichaam sterk genoeg is om al die narigheden, ALS GEVOLG VAN DE CHEMO, te overwinnen.
Ga ook eens naar www.montperdido.be , mogelijk ook iets voor jou en anderen hier op het forum,
succes,
wannes1952

ppeterr

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 26, 2010, 21:31:59 pm »
van  mij  is  het  nu  een goeie drie maanden geleden   dat  ik die  chemo heb gekregen  maar  ik  moet zeggen  het  is  al  beter  maar  weg  is  het  nog  niet  als  ik bv  in  het  bad  ga  dan  heb  ik zo  het gevoel  dat  ik  op watten  loop  een  beetje raar  eigenlijk 
maar als  het weer  winter  is  en  heb  er  niet  zoveel last  meer van dan  mag  ik zeggen  dat  het de  goeie  kant  uit gaat 

groetjes  peter 

Polly-Gis

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 28, 2010, 10:02:37 am »
Hallo,

Vraagje, kregen jullie dit hand- en voetsyndroom na de preventieve chemo of na de eerste chemo. Ik bedoel, ik heb eerst 5 weken chemo en bestraling gehad, nadien operatie en moet vanaf half september opnieuw aan de chemo. Persoonlijk heb ik van de eerste chemo niet zoveel last gehad, maar maak mij nu zorgen dat dit met de tweede wel het geval zou kunnen zijn.
Groetjes
Gisèle

ppeterr

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 30, 2010, 01:13:50 am »
ik heb  het  beginnen  krijgen  na  eerste  dosis  folfox

groetjes  peter

jackie

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 13, 2010, 21:49:56 pm »
hallo ik heb eierstok kanker en moet mij beschermen tegen hand en voet syndroom ik heb vanuit het ziekenhuis een soort handschoenen en schoenen mee gekregen die in de ijskast moeten en ijskoud moeten zijn en die moet ik 2 x per dag aan doen dat zou veel uitmaken zeiden ze ik heb het nog maar eenmaal gehad de chemo bedoel ik dus ik weet nog niet of het veel opbrengt alvast het proberen waard he alvast sucses