Auteur Topic: financiële moeilijkheden  (gelezen 14686 keer)

MelissaMortier

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
financiële moeilijkheden
« Gepost op: maart 12, 2009, 19:18:22 pm »
Hoi iedereen

Zoals zovele mensen is mijn vader van 58 nu ook gedoemd om vroeg of laat te moeten sterven aan de meest verschrikkelijke ziekte. Longkanker. Hij heeft het al van in oktober waar ze hem nog drie maanden te leven gaven. Hij zal nog enkele jaren bij ons blijven (laten we ons hopen) maar toch zal hij nooit meer genezen.
Nu, door dat hij heel weinig zich goed genoeg voelt om met de auto te rijden is hij glads vergeten om zijn auto verzekering te verlengen.
Net nu werd hij dan ook tegengehouden door de politie. Zijn wagen is in beslag genomen en hij krijgt het pas terug als hij de verzekering verlengt.
Waarom doe je dat dan niet? vroeg ik :)
'We hebben het geld niet meisje'.. dat antwoordt...dat antwoordt deed mij aan mijn stoel nagelen.
Nooit had ik gedacht dat wij in geld problemen zouden komen. Beide mijn ouders hebben geen inkomen meer, en hebben mij nog ten laste.
Gistern kwam het dan ook bovendrijven dat ze al enkele maanden vechten om de maand rond te komen. Dit wouden ze niet aan mij laten merken.
Volgende week moet hij terug chemo volgen..maar er is geen enkele oplossing die hem naar het ziekenhuis brengt.

Nu heb ik gelezen dat de mutualiteit iets heeft als 'Ziekenvervoer'...
klopt dit?

en kan iemand, alstublieft iemand, ons tips geven hoe wij financieel weer het licht aan de tunnel kunnen zien..?

Dankuwel!
en allemaal veel succes in jullie gevecht

x Melissa
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2009, 19:23:52 pm door MelissaMortier »

sociale dienst Kom op tegen Kanker

• Moderator
    • Bekijk profiel
Re:financiële moeilijkheden
« Reactie #1 Gepost op: maart 13, 2009, 09:45:40 am »
Beste,

De Vlaamse Liga tegen Kanker (VLK) beschikt over een Sociaal Fonds.

Het Sociaal Fonds van de VLK kent een financiële steun toe op basis van criteria als gezinsinkomen, vaste kosten, verhouding tussen minimale medische oplegkosten en inkomen, etc.

De aanvraag moet wel ingediend worden door de Sociale Dienst van het ziekenhuis, het ziekenfonds, het OCMW, etc. Indien u denkt om een aanvraag naar financiële steun in te dienen kan u zich beter richten naar één van bovenopgesomde sociale diensten.

Indien u nog specifieke vragen hebt kunt u altijd contact opnemen met de Sociale Dienst van de VLK op het nummer 02 225 83 92.

Vriendelijke groeten, 
Sociale dienst VLK

wannes1952

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 13, 2009, 22:31:31 pm »
Dag Melissa,

jullie zijn één van de vele gezinnen die in financiële moeilijkheden zitten als gevolg van het feit dat een gezinslid kanker heeft en een behandeling ondergaat ih ziekenhuis.
Ik word zelf 57 jaar en heb enkele maanden (8maanden) chemotherapie gehad.
Ik heb zelf geen zware financiële problemen gehad als gevolg van mijn behandeling ih. ziekenhuis. Ik heb een hospitalisatieverzekering en hospitaalplus van het ziekenfonds.
Er bleven wel enkele bedragen ten laste van mezelf waarvoor ik ook een dossier heb geopend bij het VLK.
Ik heb wel met enkele mensen contact gehad in het ziekenhuis tijdens opnames die ook serieuze problemen hadden als gevolg van de dure chemobehandeling.
Ik voelde me steeds heel machteloos bij al die verhalen.
Ik hoop dat jullie toch een financiële uitweg kunnen vinden en dien zeker, via de sociale dienst ziekenfonds (is de weg die ik ook heb gevolgd) een aanvraag tot financiële steun in ah VLK. Je vader kan ook aan het RIZIV Zwarte Lieve vrouwstraat Brussel een aanvraag indienen voor inkomensvervangende tegemoetkoming, integratietegemoetkoming en een blauwe parkeerkaart voor anders-validen.
Deze aanvraag kan je doen via de dienst sociale zaken op je gemeentehuis.
Als je de aanvraag hebt gedaan ontvang je enkele maanden nadien een uitnodiging om naar de controledokter te gaan vh. RIZIV. In Antwerpen is dat in de Pelikaanstraat. Is je vader ook erkend door het RIZIV als chronische zieke(via ziekenfonds). Misschien heeft je vader recht op een sociaal telefoonabbonnement?  Geeft ook financiële voordelen. Ik weet niet welk inkomen je vader nu heeft maar misschien heeft hij ook recht op het omniostatuut of verhoogde tegemoetkoming. Vraag over deze dingen de sociaal assistente van het ziekenfonds uit. De sociaal assistente van het ziekenfonds (CM - Deurne) heeft mij heel goed geholpen.
Melissa, ik hoop dat je vader nog héél lang bij jullie mag/kan zijn. Zeg hem alleszins dat hij probeert nooit de moed op te geven, blijven vechten en proberen te genieten van elk moment. Ik weet waarover ik spreek Melissa, ik heb geen longkanker maar Waldenström (zit , allee zat in het beenmerg en bloed.) Mijn chemo is zwaar geweest met veel misselijkheid, overgeven en diaree en momenten van weg zijn van de wereld in mijn bovenkamer maar ik ben blijven vechten, me niet afvragend waarom ik, hoe komt het dat ik kanker heb enz..   Ik ben niet gaan zoeken naar het waarom maar heb geprobeerd om tijdens de chemo en onzekerheid er toch iets van te maken.
Mijn kinderen (26,24 en 22j hebben me goed bijgestaan), ik hoop dat jij dat ook kan voor jouw vader,papa. Er brandt hier weer elke avond een kaarsje meer op de schouw... voor jullie,
veel moed, veel courage,
joohan

Juvenalis

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 24, 2009, 23:35:24 pm »
Na het verhaal van Melissa en het antwoord van Wannes1952, zeg ik gewoon allemaal zever!

Mijn vrouw heeft kanker sedert juni vorig jaar, ik heb nog van niemand iets ontvangen...hulp (trek uw plan) ,ja, rekenngen van het ziekenhuis...aanvraag aan de dienst FOD sociale zaken ...toegestaan,voor...belastingen onroerende voorheffing en vermindering van de telefoon rekening en parkeerkaart, uiteindelijk toegewezen de parkeerkaart, voorde rest SORRY maar uw inkomen is te groot???? Zo kan men veel beloven.

De rekeningen blijven wel toestromen.

Ze zijn wel op drie weken tijd hier al tweemaal aan de deur geweest voor steun te geven...voor kanker patient(en)(jes), WELKE PATIENTEN?????????
« Laatst bewerkt op: maart 25, 2009, 14:25:03 pm door admin »

omamanita

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 25, 2009, 09:14:01 am »
Hallo,
Ik kan begrip opbrengen voor uw frustraties, maar mijn begrip stopt wanneer u mensen begint te beschuldigen waar er geen grond voor is.
Wij hebben allemaal kennisgemaakt met de slechte kant van kanker, maar ook met de goede kant en de hulp - onder welke vorm dan ook - van de VLK, de Stichting tegen Kanker... ik vind het onterecht wat u daarover zegt.
Vriendelijke groeten.
Omamanita

Juvenalis

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 25, 2009, 19:05:09 pm »
Frustraties...en de rest!

Hulp...ja ik heb er al meer kosten voor gemaakt dan dat ik heb gekregen (een parkeerkaart, HAHA)

Ik dacht dat het ziekenhuis dit allemaal melde, zo staat het toch op de site, of is die melding alleen voor de statistieken?

En dan nog komen vragen om een bijdrage, begrijpe wie kan...

Ik ben het moe om alle diensten af te lopen, te telefoneren en te bezoeken enz...ik ben geen bedelaar en ook geen schooier.

Ik geef je hier een voorbeeld van de vele.

Een kompleet dossier op gestuurd naar de diensten van FOD sociale zaken (medisch & kopij van de belastingsbrief), antwoord na 4 maand ' je hebt recht op een sociaal telefoon tarief. in de bief was ook vemeld dat ik alle formulieren kon krijgen op het gemeentehuis (dienst bevolking)van mijn woonplaats, wat niet klopt men wist daar van niets "u moet zich wenden tat de dienst zelf.

Gebeld naar de telefoon maatschappij, "ja mijnheer maar je moet een aanvraag doen (natuurlijk) en je telefoon nummer op de naam van je vrouw zetten, het formulier kunt u krijgen in een van onze agentschappen.

Ok, naar een agentschap (14km)het formulier opgehaald, ingevuld en opgestuurd (met de nodige documenten), na twee weken het anwoord "sorry maar uw inkomen is te groot" (het is hoger dan 14624,70€ + 2707,42€ per persoon te laste).

Moet het FOD en de telefoonmaatschappij daarom een kopij van de belasting ed. hebben om mij na maanden het antwoord te geven dat ik er geen recht op heb!

Zo heb ik nog een paar verhalen in petto

Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd.
Bedankt voor het lezen.

Het ziekenhuis vraagt wel stipte betaling van de facturen (binnen de 15 dagen) of men rekent er 12% bij, is dat wettelijk???? ( ik dacht dat facturen binnen de 30 dagen te betalen waren).

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
« Reactie #6 Gepost op: maart 25, 2009, 20:03:08 pm »
Hey,

Het verwondert me ook dat men u niet verder kon helpen op uw gemeentehuis. Wellicht ging het om een onwetende ambtenaar, maar daar ben jij natuurlijk niet mee geholpen. Bij vele van die instanties kan je ook on-line formulieren downloaden en/of aanvragen om je te laten toesturen. Dat bespaart je alvast enkele ritten.
Maar je hebt gelijk dat je wel van hots naar her moeten lopen om van alles geregeld te krijgen. Die parkeerkaart konden we al helemaal naar fluiten; hoewel mijn vrouwtje toen al aan de rolstoel gekluisterd was. Die inkomstengrenzen zijn inderdaad belachelijk laag en onrealistisch. Men zou beter een gedeeltelijk tegemoetkoming doen vanaf dat bedrag en volle  voor de echt minderbedeelden; gelijk ze bij een schooltoelage wel doen.
Je hebt overschot van gelijk dat je alles probeert aan te vragen waarop je mogelijks recht hebt. Gelukkig hebben onze operaties en behandelingen ons op financieel vlak niet de das om gedaan. Mede door de manier van aangifte aan de ziekenkas door de behandelende arts, hebben we voor de duurste dingen niets zelf moeten voorschieten. De ziekenkas kwam rechtsreeks tussen als "derde betaler". Als ik van u was zou ik zeker eens gaan praten met uw ziekenkas. Ook met die laatste vraag kan je zeker en vast bij hen terecht. Normaal staan de kleine lettertjes inzake betalingsmodaliteiten op de keerzijde van de begeleidende faktuur. 12% erbij? Na 2 aanmaningen wellicht wel, maar normaal niet bij een eerste aanmaning hoor!! En tegen dan heb je in principe al een terugbetaling van de mutualiteit/hospitalisatieverzekering. (Onze ziekenhuisfakturen zijn te betalen binnen de maand nà datum van opstelling van de verpleegnota.)

Mvg, een lotgenoot

Juvenalis

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 25, 2009, 23:39:41 pm »
Ok, Bostie, dat lijkt allemaal positief of toch niet?

Gemeentehuis: klacht neergelegd in januari, antwoord de ambtenaar is op zijn vingers getikt...voor de rest...trk uw plan (mijn bewoording).

Derde betalings regeling...gevraagd aan " mijnheer DOKTER" antwoord: "ik wil dat wel doen maar dan moet je...je onvermogend laten verklaren...dank u DOKTER.

Ziekenkas, nog zo iets, Wil je een verhoogde tegemoet koming krijgen dan moet je vrouw een uitkering kriigen van FOD sociale zaken?????????????????mijn inkomen is TE GROOT!!! (1800€/maand)

Ziekenhuis: je gelooft of niet ,betaling binnen de 15 dagen of +12% (UZ Gent)

Vorige maand nog: 2 facturen op 3 feb. 1 factuuc op 6 feb.( deze was voor mezelf) en 2 op 14 feb.
totaal 5 facturen (en geen kleintjes) te betalen voor 1 maart??????????????
Deze 5 facturen samen een kleine 2000€.

Wat wil men eigenlijk...dat ik begin te kruipen.................................................

En overal waar ik kom zegt men " we zullen zien wat we kunnen doen" en ze doen wat...? maar sorry uw inkomen is te GROOT!!!(1800€)

En dan maar zeuren dat de maatschappij verzuurd

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
« Reactie #8 Gepost op: maart 26, 2009, 10:06:57 am »
Oei, dat begint inderdaad door te wegen op deze manier. Gelukkig had de behandelende arts van mijn vrouwtje indertijd wél meer menselijk inzicht. Die heeft toen doelbewust in ons voordeel bepaalde zaken op papier gezet. De ene is natuurlijk ook weer de andere niet; helaas.

Mvg

YB

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 27, 2009, 11:43:20 am »
En ook al heb je een hospitalisatieverzekering, als het ziekenhuis codes gebruikt die niet erkend zijn door de mutualiteit dan betaalt de hospitalisatieverzekering ze ook niet. We hebben het meegemaakt, één voorbeeld : het gebruik van de zuurstofsaturatiemeter was volledig ten laste van ons (was precies een luxe-produkt). Volgens de mutualiteit kunnen de ziekenhuizen verschillende codes gebruiken zodat de patiënt minder moet betalen.

groetjes,

Yvette

MelissaM

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 29, 2009, 11:19:45 am »
wij zitten momenteel thuis in hetzelfde schuitje.
Mama is er niet meer en papa krijgt al de lasten op zich... waardoor het ook moeilijk te dragen valt:

Twee koten (voor mij en zus),
de kosten voor ons eigen huis en huis dat we verhuurden, twee winkels...

Mama en papa hebben altijd heel erg gewerkt voor hun geld en beroep (zelfstandige)
maar dat is nu allemaal verloren gegaan.. het feit dat ze zo hard gewerkt hebben, heeft ons nu letterlijk naar beneden gehaald door onkosten en successierechten...

zucht,
ik weet ook niet wat de oplossing hier is, ben ook nog heel jong en heb weinig verstand van dit soort zaken.

aurora

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 21, 2009, 08:56:38 am »
hallo Melissa,

Ik hoop dat je een oplossing gevonden hebt om tot aan het ziekenhuis te raken.Je kan inderdaad via het ziekenfonds patientenvervoer aanvragen of familieleden of behulpzame buren?
Een chronische ziekte kan enorm veel geld kosten zo hoog dat sommige hun bezit moeten verkopen,er is hulp dat moet je zelf vragen.Je kan naar de sociale dienst van je gemeente gaan die heel wat kunnen regelen als jullie zeggen wat er allemaal scheelt.Dan heb je ook kankerfondsen(socialedienst),w.i.g.w(ziekenkas),gehandicaptenpremie(F.O.D socialedienst)tegemoetkoming voor huishoudelijke taken(ziekenkas). Wij zaten al in een schuldbemiddeling voor ik ziek werd,das onder tussen al zeven jaar.Door herhaaldelijk falen van de chemo's en andere kuren lopen mijn rekeningen zo hoog op(ook omwille van dat ik geen hospitalisatieverzekering heb)heb ik wel eens gedacht ik stop met alles,het leven kost nu eenmaal geld er zijn mensen die jullie kunnen helpen op voorwaaarde dat je die hulp wilt.
Ik weet best hoe moeilijk alles is,ik ben zelf moeder van drie dochters en heb al zes jaar non hodgkin b-cel lymfoma dieniet reageert zoals deze zou moeten,met de nodige gevolgen vandien.Tijdens die zes jaar is onze oudste dochter van huis gaan lopen die kon de hele situatie niet meer aan ook het finacieele wat eigenlijk de doorslag heeft gegeven.Ze is ondertussen ouder en wijzer geworden en heeft ze ons twee kleinkinderen geschonken.Onze tweede dochter kon heel de toestand niet verwerken en is daardoor inde zware drugs gevallen,das ondertussen weer opgelost,op dat moment gaf ons dat extra zorgen.Onze jongste dochter sloot zich voor iedereen af,ze heeft vorig jaar mijn ziekte gebruikt voor haar gipen waarvoor ze een acht kreeg(een hele prestatie aangezien ze ook de hele tijd zit te denken dat mama er misschien volgende maand er niet meer is)zij was de eerste van de drie dochters met een diploma en daar zijn we best fier op.Onze tweede dochter is van vorig jaar terug naar school en als alles mee zit komt ze volgend schooljaar met een diploma thuis(das twee van de drie da's toch nie slecht de omstandigheden te zien)Het is heel moeilijk om steeds weer tegen de kinderen te zeggen sorry da gaat nu nie,of dat je naar school moet bellen om uitstel van betaling van schoolrekening,dat ze paar €5 hadden om weg te gaan.Veel moed met de chemokuur van je vader en geniet van elke dag dat hij er nog is,misschien heeft hij wel langer dan ze zeggen.Ikzelf kreeg zes jaar geleden 25% en ik ben er nog steeds na zes jaar :D morgen begin ik aan de achtsekuur tegen mijn kanker en heb nog steeds hoop op verbetering ??? probeer met je ouders te praten er is hulp,blijf possitief en bekijk het als een grootte berg waar jullie samen over kunnen klimmen. sterkte en groetjes Aurora

wannes1952

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 02, 2009, 19:04:25 pm »
Ik wil toch even reageren op juvinalis ivm zijn financiële moeilijkheden.
Wat moet ik dan zeggen: ik zou heel binnenkort op invaliditeit gaan vh RIZIV.
Maar doordat ik weet dat ik als mindervalide maar 31€ +- dagbedrag zou krijgen ben ik terug op stempelconrole gegaan. Mijn leeftijd maakt dat dit kan.
Ik zou nu 41.5€+- krijgen.
Ik ben vanaf 1 mei volledig alleenstaande, niet samenwonend.
Jij hebt nog 1800 € per maand. Ik zou graag in dit geval zijn. Ik heb reeds lang een hospitalisatieverzekering vd ziekenkas die ook niet alles terugbetalen.
Ik ben naar de maatschappelijk werkster van de zieknkas geweest. Zij hft me in alles goed geholpen en heb zelf veel gevonden op internet en doornavraag bij het VLK.
Ik probeer nu te leven met de +- 41,50 € per dag (26dagen per maand = +- 1075 € per maand). Ze houden nu nog wel een deel af voor he tbetalen voor belastingen, ondeks het feit dat ik geen belastingen meer zal moeten betalen daar mijn inkomen te laag is en .. ik van de RIZIV een erkenning heb als 'verlies van 1/3 verdienvermogen tot 31/01/2010'.
Dan tel ik op mijn belastingsbrief dubbel, dus ook geen belastingen betalen. Maar toch betaald het ACV belastingen, elke maand. Zo komt mijn dagbedrag nog lager te liggen dan 41,50 € per dag.
Dit is een armoede-inkomen, sommigen zullen het een overlevingsinkomen noemen. Ik moet ook huur betalen en heb ook vaste kosten. Mijn maandelijks voorschot zal pas naar beneden gaan binnen een jaar met de jaarlijkse factuur, zowel voor gas als voor electriciteit. Sommigen zeggen dat het een klein spaarpotje is, maar ik kom nu juist rond op het einde vd maand.
Er zijn mensen die hun auto, hun huis moeten verkopen om financiëel rond te komen. Daarbij zal ik een speciaal dieet moeten volgen , hetgeen me meer kost per maand als dan dat ik normaal zou kunnen eten.
Ik wil niet klagen, geen stress op mijn hoofd halen. Ik probeer enerzijds de situatie te aanvaarden en anderzijds deze financiële situatie's van erg zieke mensen in mijn omgeving kenbaar te maken, ook politiekers aan te spreken hieraan iets te doen, als ze daar de kans toe krijgen, en juvinalis, met 1800 € per maand zou ik het, samen met de hospitalisatieverzekering zou ik het wel goed redden,
vriendelijke groeten,
wannes1952

Kimmy

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 03, 2009, 09:12:37 am »
Hoi,
ik weet het niet zeker maar bestaat er in België geen " maximum faktuur"?
Zodat je per persoon per ziekte per jaar niet meer dan een bepaald bedrag moet betalen  ?
Weet iemand  juist hoeveel dan ?
Groetjes , kimmy

viske

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 18, 2009, 14:59:49 pm »
hoikes ik ben kankerpatiënt sinds juni 09
Ik heb nog gen financiële moeilijkheden want  voor mij moet alles nog beginnen.
Ik ben gezinshoofd met twee pubers ten laste.
En als inkomen zit ik op het minimum 1000 euro per maand
ik hoorde hier als over inkomens van 1800 +
Nu ja daar zit ik dan wel fors onder.

ja ik heb een ominiostatuut dus een verhoogde tegemoetkoming
en ja ik weet ook af van de maximumfactuur
geloof dat dit voor de laagste inkomens op 450 euro staat.

Hoewel ik al gemerkt heb dat er minder remgeld op genoteerd wordt dan je in werkelijkheid moet laten vallen.

Moeilijkheden heb ik nog niet maar ppff.

en ik ben ook niet de persoon die zelf om hulp gaat vragen.

iemand hier reactie op?