Auteur Topic: thuisonderwijs  (gelezen 4925 keer)

ello

• **
  • mama van twee schatjes
    • Bekijk profiel
thuisonderwijs
« Gepost op: februari 17, 2009, 11:38:51 am »
hallo allemaal !

Ik weet nu niet of dit topic op de juiste plaats is gepost, maar eigenlijk had ik wat vragen over thuisonderwijs.

Ik ben al een beetje informatie aan het inzamelen over thuisonderwijs, voor in het geval dat mijn dochtertje na haar volgende operatie (hersentumor) langdurig afwezig zou zijn van school. Uiteraard komen haar gezondheid en gemoedsrust op de eerste plaats, en het allerlaatste wat ik wil is dat mijn kleine meid gepusht zou worden om zich toch maar bij te benen, maar ze heeft nu al wat achterstand en ik weet dat ze haar klasje heel erg gaat missen als ze het jaar zou moeten overdoen (maar die kans zit er wel in  :-[ als ze veel lessen gaat missen.)
Haar schooltje staat in elk geval heel positief tegenover haar situatie. Als het eenmaal zo ver is dat Lotte terug afwezig moet zijn, wordt er in haar klasje een PC met webcam geplaatst, zodat haar vriendinnetjes af en toe met haar kunnen chatten of mailtjes zenden.

Zijn er ouders die hier ervaring mee hebben?

Veel liefs,

Katrien

rocky

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re:thuisonderwijs
« Reactie #1 Gepost op: februari 17, 2009, 20:25:44 pm »
Hoi Katrien,

Je kan in het ziekenhuis eens polsen of er nog plaats is in het project van bednet.

In dit project wordt er in de school en bij de patient thuis een pc met webcam geinstalleerd, spijtig genoeg zag onze school het niet zitten wegens plaatsgebrek

Groetjes,
Rocky

ello

• **
  • mama van twee schatjes
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 18, 2009, 19:31:37 pm »
Hoi Rocky!

Spijtig dat die school het niet zag zitten.  Ik heb ondertussen wel al informatie gekregen van een vrijwilligersorganisatie die thuisonderwijs regelt. Ik heb er enkele gemaild, voorlopig is er nog maar eentje die gereageerd heeft.
Hier even hun antwoord op mijn mail :

"diep getroffen door uw vraag zoeken we graag met u naar geschikte oplossingen om deze moeilijke periode te overbruggen. Gezien de nabehandeling vermoeden we dat uw dochtertje een tijdlang de school zal moeten missen. Daarom denken we dat de vzw Bednet u al een eerste oplossing kan aanreiken via het internet zodat het contact met de thuisschool en de klasgenootjes niet onderbroken wordt. Op de site www.bednet.be vindt u meer informatie over de werking van het systeem en de naam van de regionale vertegenwoordigers. Bednet is bereikbaar via info@bednet.be of op het nr. 016/ 20.40.45.   
Onze vzw is actief in Oost-Vlaanderen, maar " School in & na Ziekenhuis " is eveneens actief in Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant. Ervaring heeft ons geleerd dat individuele begeleiding via thuisonderwijs een onontbeerlijke aanvulling is bij wat Bednet te bieden heeft. In samenspraak met de thuisschool, het CLB en de juf zoekt de regioverantwoordelijke naar een geschikte vrijwilliger naargelang de behoeftes van het kind. De overkoepelende organisatie van " School in & na Ziekenhuis " is te Brussel gevestigd. Als u een kijkje neemt op de site www.ehd.be verneemt u meer over vertegenwoordiging en werkwijze. Ook over TOAH (Tijdelijk Onderwijs Aan Huis) vindt u nuttige informatie op het Net. Ik bezorg u alvast de coördinaten van onze collega's in Antwerpen en in Limburg en stuur uw bericht naar hen door. "

Misschien is deze informatie voor sommige ouders nuttig daarom dat ik het hier even vermeld.

Lieve groetjes,

Katrien

rocky

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 20, 2009, 11:34:11 am »
Hoi Katrien,

Ik weet niet of je eergisteren het nieuws gezien hebt, bednet werd even toegelicht.

Wij hebben voor onze zoon wel een thuisjuf aangevraagd. Wanneer zijn bloedwaardes het toelaten gaat hij twee tot drie uur per dag naar school. Momenteel zijn er heel veel zieken in zijn klas : griep, infecties van de luchtwegen, .. Hij volgt dan gewoon thuisles.

Deze thuisles kan je naast bednet aanvragen en is voor de ouders kosteloos. De aanvraag moet van de ouders komen en de school moet je dan een interne of externe leerkracht bezorgen voor vier uur per week.Wij hebben een externe leerkracht voor onze zoon, ze valt reuse mee, je moet er natuurlijk een beetje geluk mee hebben, maar die twee hebben reuze lol tijdens de lessen.

De meeste info en aanvraagformulieren kan je in gasthuisberg verkrijgen.
Groetjes,
Rocky