Auteur Topic: open kaart spelen bij sollicitatie of mondje houden ?  (gelezen 7921 keer)

ello

• **
  • mama van twee schatjes
    • Bekijk profiel
open kaart spelen bij sollicitatie of mondje houden ?
« Gepost op: februari 06, 2009, 21:57:49 pm »
hallo beste mensen,

Na het faillisement van de winkelketen waar ik werkte, ben ik meteen bij een andere keten kunnen beginnen te werken. Op het moment van de sollicitatie wist ik wél dat mijn jongste dochter een hersentumor had die zou terugkeren, maar ik was er van overtuigd dat dat nog enkele jaartjes zou duren. Ik had dat dus ook niet vermeld.
Na enkele weken bleek dat de tumor sneller dan verwacht was teruggekomen en dat er een operatie zou volgen (samen met bestraling en evt. chemo). Ik nam mijn collega's en mijn overste in vertrouwen en deed het hele verhaal. Het begrip dat ze opbrachten bleek al snel een goed staaltje komedie te zijn en vrij snel werd alles in het werk gesteld om het me zo moeilijk mogelijk te maken. Regelmatig zei mijn baas me dat ze me gerust wou laten vertrekken, dat ik beter thuis zou zijn. Maar dochterlief gaat nog steeds elke dag vrolijk naar school, zich nog niet bewust van haar situatie (in maart wordt pas de datum van de operatie bepaald). Dus ik hield koppig vol dat er geen reden was voor mij om hele dagen thuis te zitten.
Gaan werken, na een half uur naar huis gestuurd worden, dan weer opgebeld worden om toch te komen, naar een ander filiaal gestuurd worden om 's avonds laat thuis te komen, overuren maken die niet betaald worden... ik slikte het als zoete pap om toch maar te bewijzen dat ik gemotiveerd was.

Maar ja, uiteindelijk moest ik vertrekken. Crisis, er moesten uren ingeleverd worden (collega's krijgen uren extra, dat wel). Iemand met een ziek kind kan volgens hun niet functioneren, zeggen ze wel, maar dat zal wel niet op mijn C4 staan, dan gebruiken ze de term "reorganisatie".

En toch wil ik niet thuis blijven zitten. Ik denk er over na om - met de komende operatie in het achterhoofd - me in te schrijven als uitzendkracht. Maar moet ik dan de situatie uitleggen? Of moet ik toch voor een vaste baan solliciteren ? Niets zeggen en dan opeens oeps, ik ben een tijdje out. Iets in mij zegt me dat ik gewoon eerlijk moet zijn, dan kan me niets verweten worden. Maar dan ga ik misschien veel mislopen.

Jullie mening en raad zijn erg welkom!

Lieve knuffels,

Katrien

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
Re:open kaart spelen bij sollicitatie of mondje houden ?
« Reactie #1 Gepost op: februari 08, 2009, 10:05:27 am »
Hey Katrien,

Indien je gecyndiceerd bent, zou ik zeker aan je syndicaat deze vraag stellen. Denk dat dit het 'zekerste' is.

Grtz, Steven

natalie22

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 08, 2009, 20:11:28 pm »
Hallo,

wij zitten in dezelfde situatie.
We hebben een eigen zaak die we binnenkort stopzetten omdat we de afloop niet kennen en mijn man en ik geen 15 u per dag kunnen werken en niet bij onze zoon te zijn.
Mijn man is nu aan het solliciteren en heeft besloten om openhartig te zijn ivm onze zoon.
Ik weet niet welke uitdraai het zal hebben want hij is pas begonnen.
Ik kan momenteel niet werken omdat zoneke nog volop aan t herstellen is en het loopt minder vlot dan gedacht.
Hij mag ook niet meer naar school en derg. en heeft dagelijks bestraling, dus nogal moeilijk.
Ik begrijp wel dat je wil en/of moet gaan werken, maar misschien toch beter interim?
Kan je ook altijd stoppen zonder hat gedoe met de C4 en zo. :-\

ello

• **
  • mama van twee schatjes
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 18, 2009, 19:22:16 pm »
Hallo allemaal !

As. vrijdag heb ik een gesprek met iemand van een outplacementbureau (dienst die aangeboden wordt omdat ik uit een faillesement kom). Bij ons eerste telefonisch onderhoud hebben ze me ook aangeraden om open kaart te spelen tijdens sollicitatiegesprekken. Maar vrijdag gaan we er dieper op in, hoe het op de juiste manier aanbrengen, enz...
Ik ben er erg benieuwd naar.

Veel liefs,

Kathy

Bert Rolloos

• Bekijk profiel
    • bert786.faym@blog.hyves.nl
« Reactie #4 Gepost op: juni 04, 2009, 11:18:22 am »
Hallo, Ello,
half januari ben ik op ziekenkas gegaan en na de diagnose uitgezaaide prostaatkanker heb ik in februari op mijn werk mijn bureau leeg gehaald omdat ik mijn werk niet weer kan uitvoeren. Mijn vrouw is in die tijd haar baan kwijtgeraakt en we financieel kwamen we dus aardig in de problemen. Van mijn uitkering van 60% en een werkloosheidsuitkering van mijn vrouw van hooguit 250 euro zouden we net onze vaste lasten kunnen betalen en ik was blij dat we nog wat reserves hadden.
Mijn vrouw kon begin april , via een uitzendburo, weer voor 24 uur per week aan de slag, met een aardig uurloon bovendien, en nu hebben we financieel weer wat ruimte.
Bij de sollicitatie heeft ze over mijn ziekte echter niets gezegd want er waren nog meer gegadigden en ze hadden maar twee mensen nodig. Ik weet, als ex-productieleider, dat het soms maar om details kan gaan of je wel of niet wordt aangenomen en heb haar dit ook geadviseerd. Als ik de keuze heb tussen twee mensen ,die allebei dezelfde kwalificaties hebben, dan zou ik ook niet kiezen voor degene waar je van te voren al van weet dat hij/zij veel afwezig zal zijn, al klinkt dat misschien wel hard.
We zijn nu twee maanden verder en ze heeft nog steeds niets gezegd op haar werk, alleen één collega weet wat er aan de hand is. Ik moet volgende week terug naar de uroloog maar dan moet ze werken en kan ze dus niet mee, tenzij ze het verteld. Ze zit nu te twijfelen of ze het wel, of niet moet vertellen.
Ze is daar nog niet vast aangenomen en ze kunnen dus op ieder moment zo van haar af. Haar chef is best wel tevreden over haar werk en ze heeft er een goede band mee en ik heb haar gezegd dat ze het risico nu dan wel kan nemen en dat ze maar eens apart met haar baas moet gaan zitten om te een praatje te maken en dan alles maar eerlijk moet vertellen, en dan kan ze ook uitleggen waarom ze dit niet heeft verteld.
Bovendien hebben ze nu ook al aardig wat tijd en moeite in haar opleiding gestoken en bij een ander moeten ze dat weer helemaal opnieuw doen, en ik denk niet dat haar chef daar veel zin in heeft.
Ik hoop dat haar baas er begrip voor kan opbrengen want het gaat tenslotte om haar prestaties en niet om wat ik heb of doe.
Eerlijkheid duurt het langst zeggen ze, maar misschien is deze maatschappij er nog niet klaar voor. Ik hoop er maar het beste van.
groeten Bert Rolloos
« Laatst bewerkt op: juni 04, 2009, 11:42:26 am door bertrolloos »

keane

• Borstkanker oktober 2008 - opnieuw november 2015
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 04, 2009, 20:23:38 pm »
hallo allemaal,

wat verschrikkelijk toch al die negatieve reactie's van werkgevers en collega's ! Ik schrik daar nogal van en als ik dat allemaal zo lees
dan is mijn eerste reactie zoiets van !neen, niets zeggen als je gaat solliciteren en ook niet als je de job hebt! Gewoon afwachten hoe de zaken verder evolueren en pas als het niet anders kan, ja dan kan je eventueel je baas op de hoogte brengen. Niet eerlijk van mij ?? Misschien maar is 't eerlijk dat ze je wegdrummen als je in zo'n rotsituatie komt???
Ik wil hier wel een positieve noot aan toevoegen hoor... Ik heb een tijd thuis gezeten na een borstamputatie wegens kanker en mijn collega's zowel als mijn verantwoordelijke op de afdeling zijn super geweest. Ik heb veel begrip en medeleven mogen ontvangen. Intussen ben ik wel weer aan het werk en nog steeds vragen ze regelmatig hoe het met mij gaat... 'T Kan ook anders dus hé. (Al heb ik misschien wel super veel geluk gehad met mijn collega's , kan ook)

Sterkte

Keane

ello

• **
  • mama van twee schatjes
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 05, 2009, 07:16:52 am »
hallo !

ondertussen heb ik terug werk. poetsen met dienstencheques, via een uitzendbureau. mooie uren en steeds thuis als de kids van school komen.

ik ben op een bepaald moment gewoon bij het uitzendbureau binnengestapt en heb mijn uitleg gedaan. voor hen was de hele situatie geen probleem. ze weten dat ik in schijven van drie maanden moet leven en dat ik iedere keer pas na de controlescans van Lotte kan zeggen of ik nog drie maanden voort kan werken of niet. (vandaag moet ik trouwens naar Leuven bellen voor de uitslag van de scan van eergisteren te bespreken, dus ben op van de zenuwen.)
ook de gezinnen waar ik poets weten dat Lotte een tumor heeft, maar niet dat ik er om de drie maanden kan (moet) mee stoppen. ze reageerden eigenlijk allemaal heel begripvol en vragen regelmatig hoe het met Lotte gaat. behalve eentje dan. sinds die het weet is die heel afstandelijk en uit de hoogte. nochtans heeft hij een heel sociaal beroep, nu ja, als diaken zou je toch anders moeten reageren, vind ik. maar blijkbaar is het iemand die zijn werk niet mee naar huis neemt.

dikwijls komt begrip van iemand waar je het totaal niet van verwacht.

nog veel liefs,

katrien

aurora

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 05, 2009, 09:42:51 am »
hoi,hoi,

Ik ga voor open kaart,ikzelf werk niet en was gestopt voor ik de diagnose kanker kreeg.Mijn voormalige collega's hebbben steeds navraag gedaan,ik ging hun af en toe opzoeken.Tot ik zieker werd en het contact verwaterde.
Mijn Man zijn baas heeft geen probleem met de veelvuldige ziekenhuisbezoeken(die dag heeft hij niets aan mijn man),hij doet alijd navraag hoe het in Leuven is geweest die dag enz.Ook bij plotse opnames doet hij niet vervelend(dan moet hij zijn hele werkplanning omgooien,klanten hebben een afspraak,hé).
Zijn baas kennen we wel als persoonlijke vriend,dat wil niet zeggen dat hij vriendelijk hoeft te zijn(gelukkig is dat niet het geval).
Ik vind open kaart spelen(waarheid) het beste,dan hoef ik mij niet slecht er over te voelen.De anderen die mensen zo behandelen,hebben totaal geen idee hoe met zo'n zware,onzekere,dure ziekte moeten omgaan.
Ja het is niet fair,als je zelf niet waarheidsgetrouw bent,kan je het ergens niet van een ander verwachten.Daar bovenop heeft ieder recht op zijn manier van denken,spreken en handelen.
Natuutlijk praat dit de onrechtvaardigheid weg,als je op de weg van waarheid zit,krijg je veel tegenstand ;)
Aan iedereen,volg je gevoel,je weet zelf wat het beste is voor jouw en als die keuze verzwijgen is zal daar wel een rede voor zijn.

een dag vol waarheid aan allen,

Groetjes,Karen