Auteur Topic: Wat kunnen we hieraan doen??  (gelezen 7987 keer)

dotten

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Wat kunnen we hieraan doen??
« Gepost op: november 30, 2008, 19:28:45 pm »
Mijn schoonvader was drie weken geledne opgenomen met een bloedende maagzweer, hij heeft toen ook een endoscopie gehad,
zes hapjes hadden ze genomen, vijf waren er goed en 1 hapje zag er niet goed uit, ze hebben nieuwe hapjes genomen.
In de tussenliggende tijd(voor de uitslag) ging het goed met mijn schoonvader, hij mocht ook naar huis.
Vorige week donderdag kregen we de uitslag, dit was echt wel een klap, maagkanker en misschien alvleesklier.
Het ziekenhuis bij ons kan dit niet opereren, dus werden we doorverwezen naar het AMC. Hier gaan ze kijken of hij wel of niet geopereerd kan worden, echt afwachten dus.

Vanaf mijn schoonvader dit te horen heeft gekregen is het gedaan, hij gaat niet meer weg met de auto, hij zit alleen maar op de bank, kan geen eten meer verdragen, mijn schoonmoeder en ik lopen ons de benen onder de kont vandaan om maar iets te verzinnen wat hij wel kan eten, zodat hij een beetje sterk blijft voor als hij hopen wij geopereerd kan worden. Hij staat niet eens meer op om zelf een kopje melk te pakken, de hele dag loopt mijn schoonmoeder. Hij is heel down, wat we ook zeggen niets helpt, we proberen hem op te peppen met we weten nog niets het is afwachten wat het AMC zegt, het helpt niet.
Sorry, maar je wordt er echt moe van het zuigt je leeg, je wil zo graag voor die man maar ik weet het ff niet meer.

Ik hoop dat hier iemand tips heeft hoe wij het beste om kunnen gaan met hem.

Sorry voor het lange verhaal
Diana

marie p

• Bekijk profiel
Re:Wat kunnen we hieraan doen??
« Reactie #1 Gepost op: november 30, 2008, 21:27:12 pm »
Hallo Diane,

Ik begrijp best dat dit voor jullie heel moeilijk is maar ik denk dat je hem vooral tijd moet geven. Weet dat je leven totaal op z'n kop staat als je de diagnose kanker te horen krijgt. Spijtig genoeg weet ik dit uit ondervinding. Ik heb anderhalf jaar geleden bij het begin van mijn ziek zijn alles opgeschreven en als ik het nu terug lees komt elke keer weer dezelfde zin terug: "Laat mij alsjeblief allemaal gerust". Ik weet dat iedereen mij wou aanmoedigen maar ik had er echt geen boodschap aan. Alleen ik wist hoe ik mij voelde en niemand anders. Geef je schoonvader wat ruimte en tijd en je zal zien dat het na een tijdje echt wel beter gaat. Maar als hij nu maar alleen graag in de zetel wil zitten, laat hem dan. Die aanmoedigende woorden hielpen bij mij echt niet, in tegendeel , ik had daardoor het gevoel dat niemand het begreep. Ik hoop dat je hier iets aan hebt en wens jullie veel sterkte.
Groetjes,
                   Marie

dotten

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 01, 2008, 22:05:01 pm »
Dank je wel Marie voor je reactie, ik luister zeker naar je, heb hier ook iets aan.
Het is zo moeilijk, je wil hem maar uit die put trekken.
Ik zeg hem wel hoor dat ik het verschrikkelijk vind maar hoop zo dat hij een beetje hoop houdt.

Vandaag had hij trouwens een goede dag, ik was vanmiddag bij hem en ik was zo blij hem zo te zien, hij had zich aangekleed, keek
anders uit zijn ogen, de tranen sprongen me in de ogen.
Ik hoop dat hij dit volhoudt.
Donderdag moeten we naar het amc, hoop zo dat we goed nieuws krijgen.

groet Diana

little butterfly

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
    • Butterfly
« Reactie #3 Gepost op: december 03, 2008, 18:24:51 pm »
Hoi Diana,

Mij lijkt de reactie van je schoonvader niet zo abnormaal. Het is uiteindelijk een ontzettend zware klap die hij te verduren kreeg. Van het éne moment op de andere wordt de wereld van onder je voeten geveegd, lijkt elke zekerheid verdwenen. Alles wordt onzeker en wankel. Achter je eigen toekomst wordt plots een vraagteken gezet. Een mens zou voor minder down zijn...
Ik denk dat hij 'gewoon' tijd nodig heeft om dit door hem door te laten dringen en er zijn weg in te zoeken. Het verschilt van persoon tot persoon hoeveel tijd dit 'inhoudt'. Je hoeft niets voor hem op te lossen. Dat kan je nu ook éénmaal niet. Je kan hem niet garanderen dat alles goed komt, dus garandeer dat ook niet in een poging hem moed in te spreken. Want als je dat doet, loop je misschien het risico dat hij zich helemaal niet aux sérieux genomen voelt en dat hij zich nog meer van anderen afsluit.
Ik denk dat het mooiste wat je kan doen is: er 'zijn' voor hem. Letterlijk en figuurlijk. En hem de toestemming te geven om te voelen wat hij voelt en zich er zo ook naar te gedragen. Naar hem luisteren (ook al kan je niet veel antwoorden geven). Met hem mee op weg gaan; zonder te moeten oplossen...
Dan komen jullie er samen wel...

Veel sterkte!

little butterfly

dotten

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 03, 2008, 22:50:20 pm »
dank je wel little butterfly,

ik zeg ook niet dat het goed komt hoor maar probeer hem alleen nog hoop te geven, morgen gaan we naar het amc
dan horen we  hopelijk of hij wel of niet geopereerd kan worden

de huisarts is gisteren op mijn verzoek langs geweest, dit heeft mijn schoonvader erg veel goed gedaan
hij is er weer een beetje, hij loopt weer een beetje door het huis
we zijn hier al zo blij mee

sientje

• Nieuwkomer
  • *
  • zoveel verdiet niet te doen
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 04, 2008, 01:30:13 am »
Hallo iedereen
Ik heb dit ongeveer een jaar zelf meegemaakt. Mijn schat had slokdarm-maagkanker; hij werd geopereerd. Na 10 dagen intensieve zorgen bleek alles redelijk goed te gaan. Dan volgende de chemtherapie en een sessie van 20 bestralingen. Alles bleek goed te gaan en wij konden nog een paar maanden genieten. In september vorig jaar begon alles zeer snel bergafwaarts te gaan. Vorig jaar in november is mijn allerliefste ventje overleden.
Ik heb ook van alles gedaan omdat hij wat zou eten. Aanvankelijk ging die nog goed. Maar mijjn schat verloor de moed einde oktober en ik voscht tegen de bierkaai. Ik deed alles wat ik kon om hem iets te laten eten. Ik zou zeggen uit ervaring forceer nooit iemand maar je moet aanvoelen wat die persoon wil. Uiteindelijk vroeg mijn schat naar euthanasie, maar ik was daar tegen en na enkele gesprekken met de palliatieve dienst, is men overgegann tot het plaatsen van een morfinepomp. Ik dacht toen, mijnschat kan nu nog leven zonder pijn. Wat een geluk voor hem en hij was op da moment heel enthousiast. De volgende morgen is hij overleden. Dit kan ik nu nog altijd niet aanvaarden. Ik hoop dat jullie de moed vinden om verder te gaan ook al is dit enorm zwaar.
Sientje

marie p

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 04, 2008, 10:00:19 am »
Hallo Diane,

Fijn voor jullie dat het een beetje beter gaat met je schoonvader. Maar verwacht niet dat dit elke dag zo zal zijn. Er zullen zeker nog dagen komen dat hij het terug heel moeilijk heeft. Ik kan heel goed begrijpen dat hij veel gehad heeft aan het bezoek van de huisdokter. Tenslotte is dat iemand die veel verder van hem afstaat dan de mensen die hij graag ziet. En neem het van mij aan, het zijn die mensen die hij wil sparen. Toen ik pas ziek was, ging mijn grootste bezorgdheid ook naar hen uit. IK wou niet dat ze zich zorgen maakten of ongelukkig waren door wat mij overkwam. Ik kan nutuurlijk alleen maar vertellen hoe ik het ervaarde en ik weet ook wel dat iedereen verschillend is. Probeer zo gewoon mogelijk tegen hem te doen. Praat over de dagdagelijkse dingen, daar had ik het meeste aan. Ik werd alleen maar nog ongelukkiger als vienden of familie mij zeiden hoe erg ze het voor mij vonden. Ik wil hier helemaal geen kritiek leveren op dingen die jij doet of zegt, vertel alleen maar hoe ik het allemaal heb ervaren.Gelukkig ligt dit alles nu al een stuk achter mij en gaat het goed met me. Gisteren heb ik de halfjaarlijkse controles gehad en morgen moet ik naar mijn dokter om de resultaten te bespreken. En natuurlijk ben ik bang en weet tegelijkertijd dat deze controles en angsten voor de rest van mijn leven zijn.
Groetjes,
                Marie

dotten

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 04, 2008, 23:52:25 pm »
Hallo Marie,

Allereerst hoop ik dat je morgen goed nieuws krijgt, wat een spanning telkens weer.

Wij hebben vandaag een spannende dag gehad, we zijn bij het amc geweest, de dokter heeft hem nagekeken, hij is wel erg afgevallen.
Ze willen nu volgende week weer een hapjes onderzoek doen en een echo van de alvleesklier.
Daarna krijgen we op 18 december een afspraak bij de proffesor om alles te door spreken, we horen dan ook of mijn schoonvader wel of niet geopereerd kan worden.
We hopen er het beste van.

Ik neem jullie raad graag aan hoor, zie het niet als kritiek op mijn manier van doen.
Ik wil hem gewoon graag helpen, er zijn voor hem, ik neem jullie advies graag aan.

Ik ben wel erg blij dat hij er weer een beetje is, ik bescherm ook mijn schoonmoeder een beetje, vorige week zei hij steeds tegen
de hond kom maar bij het baasje zitten, nu kan het nog, het baasje gaat dood.
Ik vind het dan erg moeilijk om niets te zeggen, omdat er nog niemand gezegd heeft dat er niets mogelijk is.
We weten nog niet of hij wel of niet geopereerd kan worden.
Als hij zoiets zegt doet dit mijn schoonmoeder ook erg veel pijn, zij probeert positief te blijven maar heeft natuurlijk ook haar
angsten.

Het is gewoon erg moeilijk, op het moment gelooft hij dat het wel mee zal vallen omdat hij weinig pijn heeft.
Ik hoop het zo voor hem en dat zeg ik hem ook.

bedankt allemaal,
groet Diana

little butterfly

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
    • Butterfly
« Reactie #8 Gepost op: december 06, 2008, 14:33:40 pm »
Hey Diana,

Ik ben blij te lezen dat hij al wat 'actiever' aanwezig is. Kan me voorstellen hoezeer jullie dit 'blij' maakt. Geniet van het nu, Diana! Het kan jullie alleen maar energie geven.
Goed dat de huisdokter is langs geweest en hij er veel aan gehad heeft. Want dat is zo belangrijk he! En een huisarts staat toch meestal net iets dichterbij dan al die professoren. En tegelijkertijd 'ver' genoeg om de veiligheid te ervaren om over je angst te praten. Hopelijk mag hij (en jullie) de steun blijven ervaren van de huisarts. Ik weet uit ervaring dat dit een wezenlijk verschil kan maken.

Ik geloof graag dat je hem geen overdreven moed wil inspreken. Dat voel ik aan je schrijven. Maar het is soms gebeurd zonder dat je het weet. Gewoon uit graag zien, vanuit het verlangen die pijn en ellende iets minder groot te maken. En ja, ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om te horen dat hij zegt tegen zijn hondje dat hij misschien niet lang meer zal leven. Misschien kunnen dergelijke uitspraken van hem een aanknopingspunt zijn om een gesprek te beginnen over zijn angsten? Als ik iemand zo iets zou horen zeggen, zou ik vragen of hij bang is dat hij het niet haalt? en zelfs misschien vragen of hij bang is om te sterven...

18 december zal nog lang duren voor jullie. Er lijkt zoveel van af te hangen he!!!!

Zorg goed voor jezelf, Diana... En sterkte...

liefs
little buterfly

sientje

• Nieuwkomer
  • *
  • zoveel verdiet niet te doen
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 07, 2008, 23:12:30 pm »
Hallo
Ik wens jullie veel sterkte en hoop voor jullie op wat positief nieuws. Ik zou zeggen, de moed er in want dat is zo belangrijk. Ik heb alles zelf meegemaakt en weet waarover ik spreek. Mijn schat was nog geen 58 jaar toen er slokdarm-maag- kanker werd vastgesteld. Er kwam een heel zware operatie met achteraf 10 dagen intensieve zorgen. Veel complicatie's maar elke dag ging ik 8 keer naar de afdeling ook al besefte mijn schat het niet. Dank zei veel moed en doorzettingsvermogen zijn we eruit geraakt. Dus veel moed en doorzettingsvermogen toe gewenst en jullie komen er wel. Iedere dag is een gewonnen dag ook al is het heel moeilijk.
Sientje

dotten

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 13, 2008, 00:10:22 am »
Hallo allemaal,

Allereerst hoop ik dat het beetje goed gaat met jullie allemaal en dat Marie een goede uitslag heeft ontvangen.

Vandaag zijn we weer naar het AMC geweest, hij  heeft een endoscopie gehad en een inwendige echo van de alvleesklier.
Toen wij hem mochten bezoeken op de uitslaapkamer had hij ineens een sonde in zijn neus, was wel schrikken want zag wel dat het
geen standaard behandeling was, de verpleegster zei ons dat later de dokter langs zou komen en dat hij even zou uitleggen waarom dit was. De dokter vertelde ons dat de maagingang dicht geduwd werd door de maagkanker vandaar de sonde, hij vond ook dat aan moest sterken voor verdere behandeling, ik ben eerlijk, ik haal hier dan toch weer iets positiefs uit, zo van hij heeft hem gezien van binnen en heeft het over behandeling, maar eigenlijk zegt het weinig, a.s. donderdag moeten we bij prof. Gouma komen in het amc dan  horen we of hij wel of niet geopereerd kan worden, of er chemo mogelijk is, het is nog steeds onzeker.

Mijn schoonvader was na de schrik wel blij met de sonde, de dieetiste heeft ook uitgelegd dat hij op deze manier toch 2000 call binnen kreeg, hij hoeft zich geen zorgen meer te maken of hij wel genoeg binnen krijgt, de pap en flesjes kwamen hem de neus uit.
Ook voor mijn schoonmoeder ben ik blij, dit zal toch een stukje rust geven tussen hun, zij probeert hem toch aan te sporen iets te drinken of te eten omdat hij anders niets neemt.
Toevallig waren ze van de week bij een ander dieetiste geweest die had van alles voor geschreven, flesjes nutridrink maar ook fantomalt en nog meer dingetjes, die fantomalt wilde hij al niet want dat was zo smerig zij hij, wij hadden expres al minder door zijn soep, pap en melk gedaan maar hij proefde het.

Hij is in ieder geval weer een klein beetje de oude, hij wil weer en daar ben ik echt zo blij om.
We gaan hopen op een beetje goed nieuws donderdag.
Groet Diana

marie p

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 17, 2008, 16:18:20 pm »
hallo Diane,

Ja hoor alle resultaten waren ok, dus we kunnen er weer een tijdje tegen en toch weer een beetje gerust zijn. Ik hoop voor je dat je schoonvader het goed stelt en dat het nieuws van donderdag een beetje meevalt.
Groetjes,
                Marie