Auteur Topic: hoe kinderen met handicap voorlichten?  (gelezen 2742 keer)

patrice

• Gast
hoe kinderen met handicap voorlichten?
« Gepost op: maart 01, 2005, 10:50:11 am »
Hallo allemaal,

Ik ben moeder van drie kinderen en heb baarmoederhalskanker gehad, de bestralingen en de chemo zijn juist achter de rug.

Nu heb ik twee zoontjes van 8 met autisme, het was moeilijk om aan hen uit te leggen, waarom mama zo lang ziek was, er bestaan spijtig genoeg voor deze kinderen geen duidelijke boekjes om hen een beetje wegwijs te maken in deze situatie.

Nu is mijn vraag : er zullen wel meerdere ouders zijn met kanker of kinderen met kanker, die een handicap hebben, en hoe leggen deze mensen het aan boord? Mijn zoontjes spreken gelukkig, maar ik stel mij de vraag naar kinderen die zwaar mentaal zijn of met kernautisme die niet taalvaardig zijn?

Waarom bestaan daar geen kinderboekjes voor om hen het een beetje gemakkelijker te maken? Groetjes een mama  ::)

sociale dienst Kom op tegen Kanker

• Moderator
    • Bekijk profiel
Re:hoe kinderen met handicap voorlichten?
« Reactie #1 Gepost op: maart 01, 2005, 16:42:56 pm »
Beste mevrouw,

Kent u ons (voorlees)boekje 'mama heeft kanker'?
Het boekje is eveneens geïllustreerd met prenten. Misschien kan dit jullie al een eindje op weg helpen?
Surf ook eens naar de website www.kankerspoken.nl.
Hier wordt in eenvoudige bewoording uitgelegd wat kanker is en wat er allemaal door je heen kan gaan als één van je ouders kanker heeft.

Met vriendelijke groeten,
Sociale Dienst VLK
U kunt ook contact met ons opnemen via de Kankerlijn, 0800/35.445, elke werkdag van 9 tot 12 uur en van 13 tot 17 uur. Of stel uw vraag op www.kankerlijn.be of per e-mail op kankerlijn@tegenkanker.be.
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2014, 13:48:17 pm door admin »

dedapper

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: oktober 15, 2005, 13:43:47 pm »
hallo,

ik ben mama van een zoontje met autisme,ik heb het zelfde probleem,papa heeft leukemie en moet een transplantatie krijgen
hoe leg ik dit uit,het boekje met mijn mama heeft kanker,is niet van toepassing voor ons,hoe heb jij je probleem aangepakt,
wij hebben tevens gedacht,mijn man moet 2 maand in carentaine
wij zoeken dus een laptop en 2 webcams,zodoende dat ze waneer ze het willen even hun papa kunnen zien.Alsook wonen wij 101 km van leuven,dus niet haalbaar om alle dagen papa te bezoeken,ikzelf ben een ms patiente,er staat me dus een zware periode te wachten,hopelijk kun jij me wat raad geven
ik wens jezelf veel sterkte

patrice

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: oktober 18, 2005, 12:16:39 pm »
Beste,

Mijn kinderen heb ik voorgelicht op een realistische manier, heb heel veel informatie gezocht op internet, en met veel afbeeldingen laten zien wat er juist met mama gebeurde, dit heeft enorm geholpen.

Het is beter voor hen als je duidelijk en zoals het echt is, aan de kinderen alles toont met veel foto's, hun fantasie is niet zo groot als bij andere kinderen, daarom heb ik ze voorbereid op alles zoals bij een volwassene, veel gepraat met hen. Ze merkten toch dat er iets meer was dan gewoon een griepje en als je gaat liegen is het niet eerlijk tegenover je kinderen.

Van die webcam vind ik een heel goed idee van je, zo verliezen ze het contact met papa niet. Wens je in ieder geval veel sterkte de komende tijd.

Bij ons is het gelukkig verlopig achter de rug, ik moet 15 december pas terug op controle, maar alles is voorlopig goed. Zit momenteel in een speciaal programma van het ziekenhuis, het heet herstel en balans, het is zowel pyschologisch als fysio  therapie gedurende 3 maanden voor mensen na kanker, ik heb er veel baat bij.

Als je nog vragen hebt, mag je ze altijd stellen, groetjes van Patricia.