Auteur Topic: kids inlichten  (gelezen 3658 keer)

dochtertje

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
kids inlichten
« Gepost op: november 15, 2008, 19:15:16 pm »
Hallo

Wie kan me helpen....
Mijn vader heeft longkanker
De 1ste keer dat ze dit vastgesteld hebben , hebben we de 2 kleinste toen 5 en 8 gezegd dat opa moest geopereert worden aan zijn rug. die van 16 wist het wel
Nu sinds juni is er vastgesteld dat het uitgezaait is in longstuk lever en bijnieren en nog 6 maanden te gaan
sinds september is het hard achteruitgegaan en is ondertussen ook ontdekt dat er uitzaaiingen zijn in nek en rug....
de middelste heeft onlangs gevraagd of opa nog wel beter wordt?  Ik heb gezegd van schatje we weten het zelf ook niet...
Opa wil dus niet dat we de kids verder inlichten , maarja hallo die zien dat ook wel he!
Nu heeft hij wel een pilletje gekregen dat hij 1 keer per dag moet nemen en daarmee kunnen ze zijn leven rekken, zelfs 2 jaar dat de uitzaaiingen niet zo snel gaan?  Ja mama zei het aan de telefoon, maar kon niet doorvragen want pa wil er niets van horen

Maar hoe kan je de kids nu 6 en 9 goed voorbereiden???

ik weet het absoluut niet meer.  Ze merken het heus wel en voelen mij ook heel erg aan

Alvast bedankt
dochtertje

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
Re:kids inlichten
« Reactie #1 Gepost op: november 15, 2008, 20:40:02 pm »
Hey,

Volledig fout om je kinderen niet correct voor te lichten!!! Vraag dit gerust na bij eender welke psycholoog, die zal dit zeker bevestigen. Feit is vooral dat de schok tussen leven en dood enkel vergroot als je hen niet trapsgewijs de volledige ziekte laat meemaken. De emotionele schok zal voor je kinderen alleen maar groter zijn en nog eens zo moeilijk om dan ook te verwerken.
Vroeger (in de jongere jaren van opa!!) was het inderdaad de gewoonte om de kinderen te 'sparen'. Maar de jaren ervaring van menig hulpverlener hebben het tegendeel reeds ettelijke keren bewezen hoor. Zelfs bij het uiterlijk veranderen van de zieke heeft de psychologe ons er op gedrukt om de kinderen net wél mee te brengen tot bij hun mama!!! En ze had gelijk hoor, helaas.
Roep op tijd professionele hulp in. Die mensen hebben vaak aangepaste literatuur per leeftijdscategorie. Ook op school of eventueel via PMS kan hierop ingespeeld worden.
Wees altijd open en eerlijk tegen je kinderen, op een voor hen verstaanbare manier. Geen onzin, maar louter bij de feiten in klare taal blijven.

Groetjes, Steven

dochtertje

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 15, 2008, 20:48:32 pm »
Hallo Steven

Alvast bedankt voor je snelle reactie
Ikzelf , mijn man en mijn mama weten ook absoluut dat dit niet goed is.
Ik hou niet van oneerlijkheid zelf en ik probeer dat mijn kids ook altijd bij te brengen...

Ik ga maandag eens verder kijken waar en hoe
Hier in de buurt is volgens mij ook zo'n centrum en misschien hebben ze daar ook boekjes, zal het ook ff mama vragen waar dit precies was.... 

Tis allemaal niet makkelijk, maar dat weet ik zelf ook wel natuurlijk....

Mijn vader zal ik ook moeten vertellen wat ik van plan ben en die gaat er niet akkoord mee gaan.
Hij verwerkt het zelf al zo slecht en mama mag er zelfs met niemand over praten en hij wil er zelf ook niet over praten....

Groetjes
dochtertje

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
« Reactie #3 Gepost op: november 15, 2008, 20:51:19 pm »
Mmmmm, ja, maar ik zou het je vader pas nadien vertellen hoor. Dan kan je geen weg meer terug. Anderzijds... Hoef je dit echt wel aan hem te vertellen??? Denk dat ie vast wel andere zorgen aan zijn hoofd heeft hoor.
Als je niet direct weet waar naar toe, kan je vast ook ten rade gaan via je huisarts. Of eventueel zelfs via de dienst oncologie waar je vader behandeld wordt!!!

Groetjes, Steven

little butterfly

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
    • Butterfly
« Reactie #4 Gepost op: november 28, 2008, 15:13:00 pm »
Hey 'dochter',

Ik lees je verhaal met pijn in mijn hart. Want je lijkt naar mijn gevoel verscheurd te worden tussen het respecteren van de wens van je vader en je eigen gevoel dat het niet goed is om voor de kinderen de waarheid te verzwijgen. Dit moet een 'moeilijke' keuze zijn. Misschien heb je zelfs het gevoel dat je sowieso één partij zal moeten kwetsen...

Ik zelf ben rouwcounselor van opleiding en heb ook zelf op privégebied al een aantal mensen moeten loslaten. Net als Steven, zou ik je aanraden om de kinderen de waarheid te vertellen! Er is immers niet zwaarder dan voelen dat er dingen fout lopen en steeds maar weer te horen krijgen dat het wel 'goed' komt... Kinderen raken hierdoor alleen maar meer in de war. En deze situatie is op zich al verwarrend genoeg, lijkt me.
Ik kan me voorstellen dat je vader niet wil dat erover gepraat wordt. Vermoedelijk wil hij jullie ook de pijn en ellende besparen. Wat op zich getuigt van zijn liefde voor jullie. Toch geloof ik niet dat 'verzwijgen' en 'doodzwijgen' de 'juiste' weg is... Voor niemand...
Hoe moeilijk en pijnlijk ook: de waarheid lijkt me de beste weg. Want als je de waarheid kent, kan je er oprecht mee aan de slag, kan je in verbondenheid samen op weg. Iets wat jullie allemaal keihard nodig hebben, op dit moment.
Dus ik zou je aanraden om de kinderen op hun niveau de waarheid te vertellen. Kinderen zijn veel sterker dan mensen soms denken. Ze kunnen dit alles wel dragen; als alles op hun niveau verteld wordt en ze de kans krijgen om hun emoties te uiten, om hun vragen te stellen...
Als je dit zelf niet ziet zitten, zijn er zeer zeker mensen die je hier kunnen en willen in bijstaan. Professioneel of niet-professioneel. Als je het niet alleen ziet zitten, schakel dan gerust hulp in. Dit kan jullie alleen maar steunen...

Ontneem jezelf en de kids niet de kans om bewust afscheid te nemen, om samen dit leed te dragen. Hoe moeilijk deze weg ook wordt: ga hem SAMEN!!!

Je mag me altijd contacteren als je wil!!

Sterkte!

little butterfly