Auteur Topic: kiezen voor een kind als je partner kanker heeft?  (gelezen 6061 keer)

LindaVDW

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
kiezen voor een kind als je partner kanker heeft?
« Gepost op: november 07, 2008, 09:29:23 am »
Even een korte schets van de situatie.

Mijn vriend heeft 12 jaar geleden teelbalkanker gehad.  Na 6 chemo-kuren blijven er steeds uitzaaiingen terugkomen.
Bij de vaststelling kon hij zijn sperma laten invriezen, voor later...   Ondertussen heeft hij nog steeds geen kinderen, zijn vorige 2 partners zagen IVF niet zitten.
Hij is mijn oude jeugdliefde (mijn grootste liefde ooit geweest) en het lot heeft ons weer samen gebracht.  Een geluk bij een ongeluk.
Want helaas zal dit van korte duur zijn.  Er is geen kans meer op genezing, de artsen gaan hem nu palliatief behandelen.  Hij zal binnenkort starten met een fase1-testonderzoek, hopend dat het zal aanslaan.  Indien positief schatten ze zijn kansen 2 tot 4 jaar nog te leven.  Anders... weten ze niet.

De wens om hem (ons) een kind te schenken is bij mij zo sterk aanwezig.  (We hebben het er al over gehad, toen hij nog niet hervallen was.) Bij hem ook, maar omdat de toekomst niet rooskleurig is, wil hij dit niet doen.  Hij wil mij niet alleen achterlaten met 2 kinderen (ik heb al een zoontje van mijn eerste relatie), en hij wil niet hebben dat zijn kind vader-loos opgroeit.
Maar dit zou voor mij het grootste geschenk zijn die hij me kan geven, en ik hem ook.  Ik ben realistisch, een "lang" leven zullen we niet samen hebben en daarom wil ik zijn laatste wens doen uitkomen: het vaderschap en hem er nog even van laten meegenieten.
Ik verlang hier zo naar.

Maar ik heb schrik dat ik dit financieel niet alleen zal aankunnen, want 2 kinderen opvoeden, alleen, is niet niks.

Ik heb het er zo moeilijk mee, met de gedachte nooit een kind van hem te hebben.
Het mooiste geschenk die voortkomt uit onvoorwaardelijke liefde, een kind van ons samen.

Is het raar om te zeggen: als hij er niet meer is, dan heb ik nog zijn kind, een wondermooi aandenken, van onschatbare waarde,aan onze liefdevolle relatie.

Nu had ik eigenlijk graag jullie mening gehad, vinden jullie dit gevoel raar? Ben ik naïef, een dromer?
Mensen hier die hun partner hebben verloren, wat zouden jullie gedaan hebben in mijn plaats?
Mensen die in dezelfde situatie verkeren, wat zouden jullie doen?

Wetend dat mijn hart zegt: "ja, ga er voor"

violetje

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re:kiezen voor een kind als je partner kanker heeft?
« Reactie #1 Gepost op: november 07, 2008, 11:48:04 am »
Hallo,

Jullie moeten er wel beide achterstaan vind ik. Je vriend is bang om je met twee kinderen achter te laten maar tussen iets niet willen of bang zijn is er nog een groot verschil. Praat hierover met hem. Als jij het echt ziet zitten en je weet dat je je er kan doorslaan zeg dit dan tegen je vriend. Je moet wel beseffen dat een kindje het verlies van je partner niet gaat verzachten.
De financiële kant, tja daar kan ik je geen raad bij geven. Mijn echtgenoot heeft mij enkele jaren geleden na 20 jaar huwelijk in de steek
gelaten. Ik heb ook twee  kinderen en het is moeilijk geweest met momenten. Maar de liefde die je van kinderen krijgt is onbetaalbaar.
En vergeet nooit, na regen komt zonneschijn ook al regent het soms hard en lang. Ik zou zeggen praat er nog es over met je partner en als hij het echt niet ziet zitten tja ...

Tina24

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 07, 2008, 12:18:55 pm »
Lijkt mij niet makkelijk, persoonlijk zou ik het wel doen... maar ik ben ook een "moederke" als je snapt wat ik bedoel.  Financieel gezien, weet ik het niet,....

Als jullie beiden dit verlangen hebben, zou het wel mooi zijn om het te doen.... al is het als een ode aan je grote liefde...

In ieder geval wens ik jullie veel sterkte toe...

:-* :-* :-*
Tina

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
« Reactie #3 Gepost op: november 07, 2008, 13:00:28 pm »
Hey Linda,

Ik ben een alleenstaande vader van 2 jonge kinderen. Mama is overleden t.g.v.e. hersentumor.
Voor mij persoonlijk op financieel gebied kan ik niet klagen. Maar indien ik zou heengegaan zijn i.p.v. mijn vrouwtje... ik denk dat An het dan zéér moeilijk zou gehad hebben.
Gevoelsmatig denk ik ook dat je er allebei voor een volle 100% achter moet staan. Enerzijds ben ik geneigd te zeggen om je hart te volgen. Als je anderzijds natuurlijk met de meest nuchtere kijk alles gaat overwegen... OK het kind zou geen natuurlijke vader kennen. Maar ook bij mijn kinderen wordt de herinnering aan hun mama met de jaren vager. Ze waren dan ook nog zeer jong bij het overlijden (2,5 en 5). Niemand kan ook nu al beweren dat er geen nieuwe vaderfiguur op de voorgrond kan treden?!
Ik zou eerlijk waar niet weten wat gekozen in uw plaats.

Groetjes, Steven

LindaVDW

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 08, 2008, 08:33:19 am »
Bedankt voor jullie reacties.

Ik durf er momenteel niet over beginnen praten want mijn partner zit met zoveel dingen aan zijn hoofd momenteel.  Zeker omdat hij nog maar net te horen heeft gekregen dat genezen niet meer mogelijk zal zijn.

Ik weet het, je moet over alles kunnen en durven praten, maar ik heb een beetje schrik van zijn reactie, hij reageert nogal impulsief de laatste week. 

Gisteren lag het op het puntje van mijn tong om te zeggen: ik wil zielsgraag een kind van je.
Maar ik kreeg het er niet uit.

Dinsdag moeten we bij een homeopaat en woensdag terug naar Leuven (bij de oncoloog).  Ik zal zien wat daar verteld wordt.  Misschien dat ik er over begin tegen het einde van de week.

grts xxx

LindaVDW

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 11, 2009, 09:11:53 am »
gezien de situatie zal het er dus niet van komen.
We hebben hier een gesprek over gehad.  Hij is te onzeker over zijn toekomst en wil me niet achterlaten met een kind om alleen voor te zorgen... ik begrijp zijn ingesteldheid... maar heb het er toch moeilijk mee.
Verder begin ik er niet over, ik wil het niet al moeilijker maken dan het al is

groetjes

dutske

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 13, 2009, 22:07:10 pm »
Hoi Linda,

ik zoun het toch ook niet doen hoor, ik heb vorig jaar kanker gekregen en het eerste waar ik aan dacht, was mijn zoontje 4 j, ben ook gescheiden erbij, dus
mijn grootste zorg is dat ik maar zolang mogelijk mijn zoontje mag zien opgroeien.

Dit is mijn grootte angst momenteel, niet mijn vriend ( die ik ook graag zie) achterlate, die komt wel terug terecht, maar mijn kind zonder mama! , dat kan ik moelijk een plaats geven.

Ik ben echt blij dat ik hem heb zene, hij geeft me ook wel de kracht, maar mocht ik geweten hebben dat ik op mijn32ste kanker zou krijgen, dan had ik toch wel 2 keer nagedacht voor ik aan kindjes begon.

Hoplijk heb je hier iets aan.
grtjs
Wendy

LindaVDW

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 20, 2009, 11:40:33 am »
Wendy

eerst en vooral vind ik het ontzettend erg dat deze ziekte ook in jouw lichaam aan het "leven" is.

Ik begrijp jouw standpunt hoor.  Ik zou net hetzelfde reageren.

Mijn partner is er nog steeds over bezig, dat hij heel graag vader zou worden, maar ik weet diep vanbinnen dat IVF nooit zal doorgaan.
We praten er samen over en dromen er samen over, maar dit is dan ook het enige wat we kunnen doen.  De toekomst is te onzeker om hier mee door te gaan.
En eerlijk gezegd, hoe groot mijn verlangen hier ook naar is, ik zou het niet zien zitten om als alleenstaande mama met 2 kinderen door het leven te gaan.  Met 1 kind is het al moeilijk genoeg om alles te regelen (en dan spreek ik nog niet van het financiële).
Laat staan met 2 kinderen.

Maar toch, ...  en dan krijg ik tranen in mijn ogen,... te weten dat dit nooit zal gebeuren...
Is dit raar om te zeggen... ik wil zo graag,als hij me verlaat, een prachtige herinnering van hem, ... zijn kind.