Auteur Topic: borstreconstructie  (gelezen 11173 keer)

Griet

• Gast
borstreconstructie
« Gepost op: februari 15, 2005, 11:07:18 am »
In september LL. is er bij mij bortkanker vastgesteld. Ondertussen nader ik het einde van mijn chemokuur. Nadien moet ik nog radiotherapie krijgen. Ik zou me willen beginnen informeren ivm borstreconstructies.
Vanaf wanneer na de radiotherapie, hoe , waar.....
Zijn er mensen die me info kunnen bezorgen of al ervaring hebben met die zaken?!
Groetjes

Rika

• Gast
Re:borstreconstructie
« Reactie #1 Gepost op: maart 19, 2005, 10:59:20 am »
Het is aangewezen toch op zijn minst 6 maand tussen te laten na de bestraling. Toch is het inderdaad al heel verstandig je te informeren omtrent een reconstructie. Wil je een reconstructie met eigen weefsel of met prothesen? Als je kiest voor eigen weefsel ga je best informeren bij een plastische chirurg die werkt met de methode van vrije flappen, waar uitsluitend vetweefsel en geen spierweefsel moet prijs gegeven worden. Meestal is er een wachtlijst (van soms meer dan 1 jaar) en het is handig (als je kiest voor dergelijke methode) je al op een wachtlijst te plaatsen. Je kan je immers altijd terug laten schrappen.
Bij een consult bij de plastisch chirurg kan je altijd vragen of hij je contactadressen kan krijgen van vrouwen die reeds een reconstructie kregen op dezelfdde wijze als deze die jij wil.
www.gentplasticsurg.com is een site met informatie omtrent reconstructie met eigen vetweefsel; Ook op www.borstkanker.net vind je informatie omtrent reconstructie en kan je eventueel een oproep plaatsen naar ervaringen in de gespreksgroep.
Ook bij de inloophuizen van de Vlaamse Liga gaan regelmatig voordrachten voor omtrent dit onderwerp.
Goed geinformeerd zijn is immers heel belangrijk.
groetjes,
Rika

Sandrine

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: april 10, 2005, 18:38:58 pm »
Ik heb net een borstreconstruktie achter de rug. Hoewel deze van heel korte duur is geweest. Ik ben namelijk geopereerd op 14/03/2005 omwille van borstkanker. De plastische chirurg opteerde voor een direkte borstreconstruktie met eigen vetweefsel van het zitvlak. Ik had op mijn buik te weinig vetweefsel. Maar de 2 de dag na de operatie is er iets mis gegaan met de doorbloeding. Te wijten aan het feit dat ik een stevige rookster ben. Op 15/03/2005 één dag nadien dus volgde een revisie om de schade te herstellen. Ook dat mocht niet baten. Ze konden voorlopig niets meer voor me doen om me een nieuwe borst te geven.
Het weefsel kreeg geen doorbloeden en begon af te sterven. Na een eerste controle bij de chirurg kon hij niets anders dan me van de pijn van de wonde te verlossen en moest ik een 3de keer worden geopereerd op 07/04/2005 om het afgestorven weefsel te verwijderen. Nu wil de chirurg niets meer ondernemen voor ik het stoppen kan laten. Dus ik hoop dat je niet-rookster bent en alles mag verlopen zoals het moet. Ik wens je veel succes met de ingreep en hoop dat alles bij jou echt goed gaat!

Groeten, Sandrine

Rika

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: april 15, 2005, 23:02:13 pm »
Wat een nare ervaring Sandrine. Werd er op voorhand niet nagevraagd of je al dan niet rookte? Mijn operatie dateert van vroeger en de voorwaarde was duidelijk dat je niet rookte. Zo je wel rookte dan moest je 6 maand gestopt zijn vooraleer je kon geopereerd worden. Ik hoop dat de wonde zich nu herstelt, dat je niet teveel last hebt. Het zal ook moed vragen om nog eens de operatie aan te durven want zo'n ervaring bezorgt je toch wel wat angst. Het vraagt daarenboven ook de opoffering om te stoppen met roken.
Ik wens je veel moed

impie

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: april 21, 2005, 00:24:54 am »
Ik ben geopereerd in 2003: heb een dubbele amputatie gehad met onmiddellijke reconstructie met eigen weefsel van mijn buik.  Ik ben geopereerd in gasthuisberg in leuven en heb er goede informatie gekregen op voorhand.  De plastisch chirurg heeft alles goed uitgelegd wat er precies ging gebeuren.

Achteraf ben ik tevreden met deze beslissing: je wordt dan niet wakker met niks.
Ik heb gehoord dat je inderdaad de kans hebt op een lange wachtlijst terecht te komen, misschien word je het best nu al aangemeld.

Ik heb weinig of niks last gehad van de operatie, het is wel een lange narcose en de eerste 2-3 dagen ben je niet echt lekker.

Als je nog vragen hebt: impens.veerle@telenet.be

Groetjes, Veerle

hope

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 25, 2005, 10:32:10 am »
Hallo  

Ik ben nu 2 dagen thuis van mijn borstreconstructie,ik koos ervoor na een infonamiddag van de vlk Na de deskundige uitleg van de plastisch chirurg gehoord te hebben, restte dan enkel , na de consultatie bij de dokter ,nog het wachten....dat ging ook voorbij, ik vond alles bij elkaar genomen de operatie nog meevallen
Vanuit mijn omgeving kreeg ik ook voldoende steun om mijn beslissing door te zetten, want het is hoedanook toch wel een zware verdoving(7 uur)
Ik zou iedereen die twijfelt het advies geven ofwel eerst eens een info-namiddag te volgen en indien dat niet kan, dan eens kontakt opnemen met mensen die reeds de stap gezet hebben naar reconstructie.
Bij mij was het in elk geval zo , toen ik een eerste keer opnieuw een welving zag vanonder het verband
vond ik het méér dan de moeite waard.
Ik had tevens het geluk om omringd te worden door zowel een heel vriendelijke dokter en vriendelijke verpleegkundigen,daarnaast heel wat bezoek van familie,collega's,vrienden maakten mijn weekje ziekenhuis bijna een feest.

Griet

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: november 14, 2005, 10:41:39 am »
Hallo ,

Toen ik vorig jaar de diagnose van borstkanker als 33-jarige was ik enorm verschoten maar ik wou er tegenaan. De chemo en de radiotherapie ben ik doorlopen of beter gezegd door gestrompeld want een feest is het niet!
Nu, een jaar later ben ik herstellende van mijn borstreconstructie met eigen weefsel...en ik moet zeggen, het doet me goed.
De ingreep is 4 weken geleden en ik ben zeer content dat ik het gedaan heb.Het is zeker niet te ontzien!
Mijn arts heeft me vooraf een zeer goede en uitgebreid info gegeven en stond open voor alle vragen.
Hij heeft mijn buik weggenomen en terhoogte van mijn borstkas heeft hij ook mijn litteken van de amputatie weggesneden.
Er is een stuk rib weggenomen om aan slagaders in mijn borstkas te kunnen en een deeltje van mijn rib zit nu tijdelijk in mijn buikwand om binnen enkele maanden te gebruiken wanneer er dan een tepel zal worden gereconstrueerd.terzelfde tijd zal hij ook mijn andere borst liften maar dat is een kleine ingreep (dagkliniek).
Van de reconstructieve ingreep heb ik niet 1 minuut pijn gehad , enkel wat ongemak aan je buikspieren bij het bewegen in het beging.
Toen ik een 3-tal uur na de ingreep mijn nieuwe borst zag wist ik dat het goed was!!
Ik ben , zoals je al kon vermoeden, zeer lovend over mijn arts en mijn ingreep.Het is iets dat ieder voor zich moet beslissen of hij het al dan niet doet maar ikzelf ben blij dat ik het gedaan heb.
Mijn menig is dat mensen de diagnose van borstkanker krijgen zeker op de hoogte moeten worden gebracht van de mogelijkheden voor reconstructies.
Ik ben er van overtuigd dat het mensen kan helpen bij het verwerken van de confrontatie van de verminking bij een amputatie.Want voor mezelf vond ik het een enorme verminking waar moeilijk mee te leven was.
Hopelijk draag ik langs deze weg mijn steentje bij aan iedereen die langs de vlk-site hulp of info zoekt, want dat wil ik zeker doen, mensen bereiken en helpen waar kan !!!

:-*

Karen

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: november 14, 2005, 13:43:11 pm »
Ik ben erg blij dat het allemaal zo goed verlopen is. Proficiat dus! Graag had ik geweten bij welke dokter en in welk ziekenhuis je ingreep heeft plaatsgevonden, alvast bedankt, grtjes Karen

catjen

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juli 30, 2006, 21:51:05 pm »
Ik ben 37 jaar en vorig jaar geamputeerd. (linkerborst) Ik hoefde geen nabehandeling daar het een carcinoom insitu betrof. Ik overweeg om een borstreconstructie te laten doen met een implantaat. Maar ik geraak er moeilijk uit. Ik denk dat ik me beter zal voelen als dit zal gedaan zijn, maar ik twijfel en ben bang en weet zelfs niet of ik het wel wil. Ben al eens op verkennend gesprek geweest bij de plast. chir. in het ziekenhuis waar ik geopereerd ben. Ik heb een kleine borst en een implantaat na huidrekking zou bij mij de beste en eenvoudigste manier zijn volgens hem. Met eigen weefsel doe ik het zeker niet, de ingreep schrikt mij echt enorm af. Kan iem. mij wat raad geven? Waar laat ik het doen? Welke methode??  ???

aureline

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: augustus 02, 2006, 01:20:53 am »
Hallo,
ik heb toch gekozen voor een reconstructie met eigen weefsel (rug) in combinatie met een zoutwaterprothese. Ik ben héél tevreden over het resultaat en voel me goed bij de keuze die ik gemaakt heb, zeker ook bij de prothesesoort. De littekens zijn relatief (op rug snede ter hoogte van bh-bandje en op borst snede gelijk met omtrek van tepel, wordt weggewerkt door tatoeage)
Esthetisch is het echt een aanrader, zowel de borst als de rug. Ook heb ik nog vrij veel gevoel in mijn borst en heb ik geen enkele bewegingsbeperking.

Catjen, ik heb je een (uitgebreid) mailtje gezonden, met meer uitleg.
Als er mensen zijn die meer info willen, laat maar weten.

Ellentje

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: augustus 10, 2006, 11:58:52 am »
Hallo,

Ik ben Ellen 24 jaar en heb vorig jaar een borstamputatie gehad ten gevolge van zeldzaam tumor. Nu een jaar later wil ik dolgraag een reconstructie met eigen weefsel. Met goede hoop ging ik navraag doen, ik kwam vorige maand terecht bij een chirurg in Genk, die leek me betrouwbaar. Vol enthousiasme begon ik alles te regelen. Vandaag kreeg ik een brief van mijn verzekering dat ik 2500 euro zelf moet betalen. Ik ben nog jong en heb onlangs een huis gekocht dus hier stopt mijn droom want dit geld heb ik niet !
Weet iemand of er nog andere mogelijkheden zijn voor financiele tussenkomst. Alvast bedankt !!

Veel liefs Ellen

catjen

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: augustus 15, 2006, 17:10:15 pm »
Dag Ellen,

Ik ben 37 en vorig jaar in juni geamputeerd. Ben ook stilaan aan t uitkijken en aan t informeren voor een reconstructie.
Ben nog maar bij 1 plast.chir. geweest een tijd geleden en we hebben het toen niet over de prijs gehad. Dat zou ik zeker ook duidelijk willen weten voor ik er echt aan begin. Ik schrik me dood over welke prijs jij het daar hebt!!! Het is nog niet erg genoeg dat we deze ellende meemaakten dat we dan  ook nog eens voor de kosten moeten opdraaien. Dit is een reconstructie na BORSTKANKER, en geen estetische ingreep louter voor de luxe. We zijn nog zo jong, jij nog veel jonger dan ik. Ik wens ook niet voor de rest van mijn leven met een uitw. prothese door het leven te gaan. Ik kan je niet echt helpen maar wou toch even reageren en jou het allerbeste toewensen...
Groetjes,
Cathy

Ellentje

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: augustus 15, 2006, 18:34:51 pm »
Hey,

Het is inderdaad erg  zeker als je dat geld niet hebt.
Ben wel navraag gaan doen en via VLK kankerfonds kan je een tussenkomst krijgen van 125 euro tot 1250 euro.
Je kan misschien ook eens bellen ik ben aan wachten op resultaat alle beetjes zijn welkom he !

Groetjes en veel succes !!!

catjen

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: augustus 16, 2006, 10:59:27 am »
Dag Ellen,

Hou je mij zeker op de hoogte?? Veel succes nog en tot later...

groetjes Catjen,