Auteur Topic: mijn mama is hervallen en nu met uitzaaiingen  (gelezen 71881 keer)

Kalyna

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re:mijn mama is hervallen en nu met uitzaaiingen
« Reactie #75 Gepost op: februari 02, 2009, 20:35:04 pm »
hallo allemaal,

steffietje: blij te horen dat het goed gaat, wij hebben gelijkaardig nieuws gekregen (doet deugd e :-) ) mijn moeder haar waarden zijn ook gedaald en ze kunnen de chemokeuren dus mss terug brengen tot een keer per maand (whii hi hi).

Ik heb mezelf ook al een tijdje niet laten zien maar ben razend druk en mijn laptop doet zooo moeilijk dat ik er haast niets meer op doe. toch sorry hoor.

Morgen ga ik voor de eerste keer mee naar het ziekenhuis. Ik vraag me echt af hoe het daar is, ik weet niet echt waar ik me aan moet verwahcten. Ik ben, wel eerder op de oncologie geweest maar het zal toch anders zijn denk ik./ volgerns mama is het vooral veel wachten maar dat geeft niet ik lees toch graag.

groetjes,

Kalyna

steffietje

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: februari 16, 2009, 22:47:42 pm »
hello allemaal,

bedankt voor jullie reakties en de steun, hier weet je dat je nooit alleen bent  :-*

mama is fel vermagerd, ze wilt niet op de weegschaal staan ofwel wilt ze haar gewicht niet zeggen voor ons, maar ik denk dat ze 10kg kwijt is en dan nog in zo'n korte periode, ze heeft ook minder krachten en is heel zwak en dit alles na die operatie van de longen. 
het was heeeeeel pijnlijk zei ze, ze had al gezegd, mocht de operatie niet gelukt zijn, wel dan deed ze het niet meer opnieuw, ze heeft een ganse week in het ziekenhuis moeten blijven :-\

Iedere dag ga ik naar mams of als ik niet kan dan bel ik haar op en telkens hoop ik dat ze beter is, maar het slechte weer doet er toch ook veel aan hoor, ze kan niet buiten, want het is te koud en nu mag ze zeker geen verkoudheid hebben omdat ze zo zwak is, iedere dag is er wel iets, ofwel zit ze met een blaasontsteking, oh ja, ze heeft ook al 2x van de trap gevallen, de eerste keer zat gans haar rug blauw, de tweede keer was het haar been, ze heeft ook veel pijn aan haar vrouwelijke, ze denkt dat het van de sonde is die ze hebben gestoken, het is dus altijd iets, dat je op den duur denkt wanneer wordt ze nu eindelijk eens beter  ??? soms heeft ze zelf geen courage meer, dat is echt wel deprimerend, ik weet soms ook niet meer hoe ik moet reageren, ik kan toch ook niet doen alsof dit allemaal "niets" is, pfffff, maar het is de ene dag bij de andere hoor!!  haar haartjes beginnen terug te komen, ze heeft al gezegd, "als ik terug een mooie bos haar heb, wel dan ga ik iedere week naar de kapper!"  :D, wel zo'n dingen doen dan deugt als ze zo praat, ofwel "van als het terug mooi weer is, wel dan ga ik overal weer met mijn fiets" :D

morgen moet ze terug naar het ziekenhuis voor een baxter met kalk, ze gaan ook terug bloed afnemen, dus weer spanning voor de resultaten  :-\

nogmaals bedankt kathy en meliske dat jullie hier nog de moed hebben om mensen zoals mij te steunen, echt waar, chapeau xxx
hoe gaat het nog ondertussen met jullie ?

kalyna, fijn om nog eens iets van je te horen na al die tijd, hopelijk gaat het de goede weg op met je mama, hoe heb je het dan gesteld in het ziekenhuis vorige keer ?

vele groetjes van mij x  :-*
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2009, 18:58:33 pm door steffietje »

steffietje

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: februari 18, 2009, 19:21:26 pm »
hoi,

mams heeft de resultaten van het bloed gekregen, alles is goed, oef, de tumormarkers blijven stabiel, om de maand krijgt ze kalk en iedere dag moet ze haar pilletje nemen, maar zolang het allemaal zo blijft, komt het "gewone leven" beetje bij beetje terug, het zal wel nooit meer zoals voordien worden (voor de kanker), maar we moeten er mee leren leven, niettegenstaande die angst toch wel blijft, ik durf zelfs geen reis meer boeken  :-\, er is toch heel veel veranderd, maar we passen ons aan, iedere dag dat mama bij ons is, is een geschenk !!!
ze is ook al 1,5kg  aangekomen en heeft terug al een mooi kleurtje, ze heeft haar gewicht verklapt en inderdaad ze is in het totaal 10kg kwijt, nu doet ze alles om bij te komen, terwijl ze altijd gevochten heeft tegen de kilo's, nu zegt ze zelf, "een mens weet niet hoe gelukkig hij is als hij gezond is, niets kan daar tegen op, geen geld, geen luxe,... niets, gezondheid is alles !!!" ;) het is soms jammer dat we het maar te laat beseffen !!!

veel liefs van ikke  :-*

dominique1972

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: februari 19, 2009, 20:43:01 pm »
Dag Steffie,

inderdaad, dat laatste is een belangrijk iets;
Als men gezond is, heeft men 1000 wensen en dromen . Als men ziek is, maar eentje.......

Mijn papa (binnenkort 70 jaar op 7 maart, ikzelf ben bijna 37) heeft zijn linkerlong laten wegnemen in september 2008. Geen uitzaaiingen, uiteraard, anders hadden ze die zware operatie niet uitgevoerd.
Hele zware tijd geweest, lange revalidatie. Maar iedereen opgelucht, hij wordt terug beter !
Na de tweede controle, ongeveer begin november zeggen ze ons dat er nog tumorcellen aanwezig zijn (weggenomen weefsel van bij de operatie) aan het snijvlak. Beginnen met 30 bestralingen. Voor chemo nog te zwak van de operatie, plus ook mijn papa heeft al een zwaar medisch verleden). Overbruggingen, vaatlijder, 1 nier weg, diabetes, ...... Dus chemo wordt uitgesloten voor het moment.
Bij de 22ste bestraling laat mijn vader een bobbeltje zien op zijn rug. Vocht uitgenomen ,twee dagen later valt het verdict. Uitzaaiing naar de huid. Dus toch uitzaaiingen. Weer een ferme klap.
Momenteel wordt hij bestraald op de rug. Vijf maal.
Oncoloog (heel droeve ontvangst gehad) heeft ons gezegd, ook aan mijn vader) dat er geen verwachtingen meer zijn; max 1 jaar. Natuurlijk wel statistische gegevens, maar kom, je moet het maar aanhoren hé.
Nu zit mijn vader er vooral mentaal door. Fysisch valt het voor het ogenblik zeer goed mee, als ik hier verhalen lees, amaai, schrik wat me (en vooral mijn vader) nog te wachten staat. Maar we zitten erin en we moeten er door.
Nu ben ik zeer bang, voor alles en nog wat. Ben enig kind, heb zelf 2 kindjes. Gelukkig kan ik veel tijd met hun doorbrengen, mijn ouders wonen vlak naast mij, een groot voordeel. Heb al veel moeten doorstaan en voel dat mijn gezondheid ook niet meer zo tip top is. Veel stress.
Mijn zoontje doet zijn 1ste communie in mei. Probeer alles zo goed mogelijk te organiseren. Probeer mijn werk nog te doen, maar kan me zeer moeilijk concentreren.
Waarschijnlijk veel dingen die jullie wel zullen herkennen hé.
Maar een mens is sterk zeggen ze, ik hou me sterk voor mijn vader en mijn moeder. Want als ik er niet meer voor ga, geven ze de moed op en is alles verloren. Zolang er hoop is, .......is er leven.......
groetjes
en sterkte aan iedereen
x

MelissaM

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: februari 26, 2009, 19:11:11 pm »
hoi steffietje en domenique

eerst en vooral steffietje: KEEEEEIII blij met het nieuws, alle kleintjes moeten gevierd worden!!! ik ben echt enorm blij voor je! en ik ben ook heel erg blij af en toe iets van je te horen seg! :) hihi doet deugd! (ook voor mij!) soms is het wel moeilijk (dan denk ik, waarom heeft mama geen goed nieuws gekregen) :) maar ik blijf blij voor jullie!

domenique: genieten is de boodschap, de eerste dagen en of weken moet je het zelf kunnen plaatsen. Maar na een tijdje zal je beseffen dat je zelf verder kan en dat je nog zoveel mogelijk voor hem moet doen, die momenten ga je na zijn dood nog heel erg in je hart sluiten (ik spreek uit ervaring). Mama was in september nog redelijk goed (pijn in haar bil) maar was 1 november al dood. Het kan dus snel gaan, mama was nog jong dus dan zaait de kanker wel heel wat sneller uit dan bij oude mensen...

ik wens jullie allebei nog het beste, op jullie eigen manier!
veel liefs

melissa

steffietje

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: februari 27, 2009, 12:15:08 pm »
hello,

dominique, je zal het nu wel niet gemakkelijk hebben meid, altijd maar die hoop kunnen hebben iedere keer dat het goed nieuws was, maar nu dit,  :'(, ik kan me voorstellen dat je je afvraagt "hoe ga je hier nu mee om ??", probeer inderdaad, zoals melissatje hier zegt, te genieten, (ja ik weet het is gemakkelijker gezegd dan gedaan), maar gewoon veel bij je papa zijn, veel babbelen met hem, je aanwezigheid is voor hem op dit ogenblik alles, ook voor je mama, chapeau voor jou, meid, maar zorg dat je er zelf niet onder door gaat, desnoods kan je hier wel altijd terecht, schrijf, roep, schreeuw, maar alles hier van je af !!!! en zoals je zelf schreef, zolang er hoop is, is er leven !!! en omgekeerd ook, zolang papa leeft, moet je hoop hebben, niemand kan zeggen hoelang je papa nog kan leven, je leest hier veel verhalen, maar ieder mens is anders, alsook ieder kanker is anders, dus baseer je niet teveel op al die verhalen hier !!! hoe langer je papa leeft, hoe meer nieuwe dingen ze ondertussen uitvinden tegen kanker, dus blijven hopen, meid !!!!

meliske, blij om nog iets van je te horen, kheb eens gaan kijken naar jouw topicje, tof om je foto te zien, nu weet ik tegen wie ik hier af en toe praat (leuke meid !!! ;))
ik kan geloven dat je zegt, dat het niet gemakkelijk is, om dit hier te lezen, "waarom heeft je mama die kans niet gekregen  :-\", maar toch blijf mijn angst hoor!
 maar ik wil ook eens wat goed nieuws brengen op het forum, (en hopelijk mag ik dat nog vele jaren doen), de meeste mensen, die goed nieuws krijgen, blijven meestal weg en pikken de draad weer op, dus daarom mijn berichtje, dat er altijd hoop is en dat je ook altijd MOET blijven hopen, hoe erg het ook is !
veel liefs van mij :-*

« Laatst bewerkt op: februari 27, 2009, 23:05:17 pm door steffietje »

MelissaM

• Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: maart 19, 2009, 10:56:14 am »
hoi meiden,

ik ben sinds maandag terug in belgie (was een tijdje in new york met school -eindejaarsreis). Het was een fijne week en ik heb mijn gedachten heel erg goed kunnen verzetten maar sinds ik terug ben heb ik al enorm veel terug gedacht aan mama.

Ik mis haar. Ook het verdriet en de tranen die na haar dood wegbleven beginnen nu te komen. Ik heb me al drie dagen achter elkaar in slaap gehuild (ook een jetlag die me laat wakker liggen zal er wel mee te maken hebben). Het besef en de pijn van toen komt er nu langzaam maar zeker uit, heb ik de indruk.

soms overleef je dingen in een roes, maar de pijn komt er nu wel langzaam maar zeker uit.

Het thuiskomen, ouders die hun kinderen staan op te wachten... het deed pijn om 'mijn verhaal' niet aan mama te kunnen doen... (krijg er nog altijd een krop van in de keel).

Ik vind het zo moeilijk... de angst om zelf ziek te worden, angst voor de dood, het komt allemaal terug nu ik het langzaam maar zeker verwerk. Het leven lijkt soms zo ontzettend dubbel. Leven om te sterven... (ik weet dat ik het zwart in zie)

ik voel me ook vaak schuldig als mijn vriend en ik plezier maken. dan zit papa in de keuken en heb ik het gevoel dat ik hem 'pest' met alles wat hij nu wel mist. Dan hoort hij ons lachen en knuffelen en doen... zucht. ik weet het allemaal niet meer...

hmmm. ik hoop dat het met jullie beter gaat.
ik ben blij dat ik hier altijd terecht kan.

melissa

steffietje

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: maart 20, 2009, 19:54:22 pm »
hey meisie,

krijg de tranen in de ogen, toen je zei "dat je uw verhaal aan je mama niet kan vertellen", eens ze weg zijn, dan weet je pas echt hoeveel je ze mist, ik ben daar toch ook zo bang voor, kmag er niet aandenken  :'( :'(,  ik weet niet wat het is, maar ik kan het me wel heel goed voorstellen, soms begin ik nu al te wenen, door daar gewoon maar aan te denken, meliske, krop vooral niets op meid, ween, huil, schreeuw het hier maar allemaal uit, doe maar uw verhaal tegen mij, ik heb het gevoel dat je een dipje hebt meid, laat het niet te ver komen hé, kan je met niemand eens praten buiten uw familie ??

Soms heb ik ook zo'n gedachten, dan zit ik gewoon te denken, hoeveel miserie er is in een mensenleven, altijd maar opnieuw de mensen verliezen waarvan we houden, maar we moeten door, hoe moeilijk het ook is, we mogen ook de mooie dingen niet vergeten in het leven, daarom meliske, mag je u zeker niet schuldig voelen tegenover uw papa, die verstaat dat wel hoor, jij hebt nog een heel leven voor jou, ik denk zelfs dat hij  blij is voor jou, dat je toch nog ergens kan genieten van uw jonge leventje, dat is toch ook wel een zorg minder voor hem, als jij een beetje kan genieten !!  Hopelijk gaat het al wat beter met je papa, hij is ook nog zo jong en met je zus, hoe gaat het met haar ?

lieve meid, een dikke knuffel, want dat verdien je, vergeet niet hier kan je altijd terecht, je bent niet alleen !!! :-*
veel liefs xxx

MelissaM

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: maart 25, 2009, 11:28:52 am »
hoi steffietje

fijn om iets te horen van je....echt waar. Soms is het echt nodig om hier langs te komen.
ik zat idd echt in een dipje, momenteel gaat het wel weer. ik kan toch terug slapen dus dat is al iets.

momenteel twijfel ik werkelijk aan alles, mijn relatie, mijn leven, al de dingen die ik wil. Ik weet het gewoon niet meer.

ik hoop dat alles goed is met je?
heb momenteel niet zoveel tijd om veel te schrijven want ik heb morgen jury voor school. Alhoewel ik maar twee dagen per week les heb zijn de dagen heel erg goed gevuld. Het huishouden op me nemen...soms valt het mij zwaar. Ik doe het graag maar ik heb soms wel het gevoel dat ik graag wat respect zou krijgen voor alles wat ik doe.

Mijn zus is enkel in de weekends thuis dus door de week (en eigenlijk ook in het weekend) valt alles op mij terecht. Ik snap het ook wel en vind het op zich niet erg (ben zowiezo oud genoeg om op mijn eigen te gaan wonen ook) maar soms komt mijn vriend naar me toe en ik weet dat hij denkt dat ik niks te doen heb omdat ik bijna geen les heb... terwijl ik het soms wel zwaar vind en ik graag  had dat iemand me een compliment zou geven.

toen ik het moeilijk had met mama en ik 's nachts me in slaap weende was hij ook te moe om me echt te troosten. Hij zal me wel graag zien maar ik heb het soms zo moeilijk met het idee dat hij zo anders denkt als mij...

veel liefs...
M

muisje 73

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: april 14, 2009, 22:21:39 pm »
hoi,

Ik ben nieuw hier, ... en mijn mama is ook hervallen, wel zonder uitzaaiingen, maar toch.
Zo'n 28 jaar geleden kreeg mama borstkanker, en moest ze haar linker borst afgeven (zij was toen 34 jaar), in 2007 moest ze haar rechterborst afgeven, daarna kreeg ze bestralingen en chemo. in augustus 2007 was de kuur ten einde.
Tot midden vorig jaar was alles goed, ... dan kreeg mama last van kolieken, in december is gebleken dat ze met galstenen zat. Haar gal werd operatief verwijderd in februari van dit jaar (toen kreeg ze ook weer veel onderzoeken, waaruit oa bleek dat de lever oké was).
Vorige week moest ze bloed laten onderzoeken om vandaag de hele rimram aan onderzoeken te krijgen (botscan, leveronderzoek, longen, ...), daar kreeg ze te horen dat haar tumormerkers wel verhoogd waren. Dus ze ging er al van uit dat ze hervallen is, ...
Vandaag is gebleken dat dat ook zo is, ... jammergenoeg, er is een vlekje zichtbaar op de lever, een vlekje dat niet groter is dan een M&m'ke volgens de oncologe, maar dient toch onderzocht te worden, donderdag punctie, en dan wellicht weer wachten op resultaat, ... en daarna behandeling starten !
Ik zou dolgraag met haar meegaan, maar weet niet hoe dat te regelen valt op 't werk, hebben wij recht op vakantie hiervoor, onbetaald natuurlijk, (onze vakantie ligt helemaal collectief vast), in 2007 werkte ik in een andere firma, en dat was geen probleem want al het verlof was vrij te kiezen, ...
Hoe hebben jullie dat geregeld ? Wat met kleinkinderen (onze kids), ... oma is terug ziek, hoe hebben jullie dit aan kids uitgelegd ? Ik loop zelf zoooooooo verdrietig en ontgoocheld in het leven, dat ik dat momenteel heel moeilijke op een deftige & kindvriendelijke manier kan uitleggen... >:( :(
Gr.
M.

MelissaM

• Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: mei 04, 2009, 18:11:31 pm »
probeer de situatie op het werk uit te leggen ... ik denk wel dat er mogelijkheden zijn qua verlof (ik heb dat ergens gelezen maar weet niet meer waar!)

probeer het op je eigen manier te vertellen aan je kinderen...ik denk dat dit nog altijd de beste manier is. ook zijn er boekjes speciaal voor kinderen om uit te leggen wat kanker is enz...

veel sterkte in dit proces...

steffietje

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: juni 30, 2009, 09:39:21 am »
hello allemaal,

dominique hoe gaat het ondertussen met je papa ?  heb je er al kunnen over praten met je kindjes ? veel sterkte meid !!!  :-*

meliske hoe waren de examens, hopelijk alles goed !! het is nu tijd voor vakantie, geniet er maar van met volle teugen, want dat verdien je !!!  :-*

met mama is alles goed, maar in onze familie is het minder goed, zaterdag zijn we naar een begrafenis geweest van mijn neef (22jaar), toen we uit de kerk kwamen stond mijn tante daar ook, we (we = de rest van de familie) verschoten ons een bult toen we haar zagen, ze zag zo geel, zelfs het wit van haar ogen was geel, ze is ook heel fel vermagerd, ongelooflijk, ze had zelfs nog niet naar de dokter geweest, want volgens haar was er niets aan de hand, we hebben haar kleindochter erbij geropen, zodanig dat ze met tante naar huis moest en de  dokter kon opbellen.  's avonds heb ik dan een telefoontje had van haar kleindochter, de dokter had langs geweest en bloed genomen, maar hij moest nu nog afwachten voor de resultaten, hij dacht aan de geelzucht  ???
enfin, voor een lang verhaal kort te maken, gisteren kreeg ik telefoon van mijn mams, ze hebben de uitslag, tante is opgenomen in het ziekenhuis en heeft lever- en pancreaskanker, het is ongelooflijk, zo'n sterke vrouw, nooit gerookt, nooit gedronken, altijd gezond geleefd !!! 
tante zelf weet nog van niets, maar moet vandaag naar gent voor één dag, ze zal ook wel doorhebben dat er meer aan de hand is of de geelzucht  :'(
da stopt hier gewoon niet !!!

in ieder geval wens ik jullie allemaal veel sterkte, dikke kus  :-*

MelissaM

• Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: juli 12, 2009, 23:48:57 pm »
Oei?

Je neef was ook nog wel jong (even oud als mij) :(
Wat is hem overkomen -als ik mag vragen-

Ja...geel zien heeft vaak met de lever te maken,
ik weet nog dat mama op het einde van haar leven ook heel erg geel begon te zien (leven met uitzaaiingen enzo). Ik hoop voor jouw weer mee op het beste. Het leven gaat door maar het doet pijn natuurlijk... en er zijn zoveel mensen die ook in de miserie zitten.

zucht. Ik had gehoopt op wat beter nieuws voor je...
maar je kan het, sterk zijn! ik weet dat je het kan.

Momenteel ben ik thuis, geslaagd voor school -had ik nooit gedacht begin dit jaar- & doe ik wat werkjes voor mensen. Moet ook werk beginnen zoeken maar daar heb ik nog niet al te veel zin in eigenlijk :)

hou je goed,
hopelijk tot snle.

M

Isabelle_

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: juli 29, 2009, 19:30:49 pm »
Hoi iedereen,

ik ben 15 en mijn opa is op 24 december 2008 overleden aan kanker..
Ik hield heel veel van hem en mis hem nog elke dag.
Een maand nadat hij overleden was,
werd er een knobbeltje ontdekt in de borst van men mama.
Ze heeft borstkanker, kwaadaardig, werd er gezegd.
In het begin wist ik niet hoe te reageren,
nu heb ik het er heel moeilijk mee.
Ze is geopereerd en ze krijgt chemo,
en het gaat wel beter, maar ze heeft er heel veel last van.
Ik weet niet hoe ermee om te gaan,
alles wat is zeg of doe lijkt fout.
Ik hou heel erg veel van haar en wil haar nooit kwijt.
Maar het lukt me niet om er met haar over te praten.
Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen..
Het wordt me allemaal te veel.

Liefs Isabelle.

viske

• Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: juli 29, 2009, 20:35:13 pm »
he isabelle ,jij hebt de leeftijd van mijn zoon.
en in mij kreeg ik ook dit nieuws te horen (kijk maar eens onder borstkanker daar vindt je wel meer)

Maar jouw mama is al efkes bezig zie ik aan haar kuur
van februari???

Het is een moeilijke periode voor het hele gezin.
Ik weet niet wat mijn kinderen zonder typen?
Maar ik denk dat die het toch ook wel moeilijk hebben soms.

Het enigste wat ik van hen verlang is een beetje meer hulp en steun.

En gewoon haar zeggen dat je bang bent en haar niet wilt verliezen.

Ik weet nog hoe mijn zoon hier spontaan op mijn tranen reageerde en mij om de hals vloog met de woorden dat hij mij ook niet kwijt wou.

En in mijn positieve dagen denk ik /hoop ik an dit alles komt ook een eind.
En dan zet ik mijn kinderen op de vlieger voor een verdiende vakantie samen.

Want het is hard he
plots veranderd jullie leven ook.

mama die heel ziek kan zijn en nu moet leven van de éne goeie dag naar de andere.

Ja kanker zet je leven plots op zijn kop en toch moeten wij doorzetten.

Als je eens wilt mailen met een leeftijdsgenoot van jou?