Auteur Topic: mijn opa overleden en mijn oma heeft ook kanker  (gelezen 5944 keer)

Alyssa

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
mijn opa overleden en mijn oma heeft ook kanker
« Gepost op: september 08, 2008, 17:05:45 pm »
Mijn opa is overleden op 15/02/2008 aan maagkanker. Tijdens de kerstvakantie 2007 kreeg hij chemo en moest hij veel naar het ziekenhuis. De eerste keer sloeg de chemo aan maar het mocht niet baten. De tweede keer sloeg het niet meer aan, dat was op 4/2/2008. Dat kregen we te horen en ik moest van mijn papa mij stilaan beginnen voorbereiden op zijn dood. Maar hoe bereid je jezelf voor op zoiets? Na het verdict is het rap gegaan. Het was namelijk uitgezaaid tot aan zijn milt en lever. Hij heeft nog maar een week geleefd. Tijdens de week van de 15de was hij de helft van de week heel blij. Hij was levendig. Dat was mijn opa zoals ik hem kende maar erna verzwakte hij meer en meer tot op de 15de dat hij zijn laatste adem blies. Ik was er nog voor zijn dood en ging om 100 dagen te gaan vieren. Tot ik telefoon kreeg om 16.30 van mijn papa die zei dat opa dood was.
De week er na was zijn begrafenis... het was mooi... mooi afscheid... Ik heb nog niet veel kunnen verwerken of er kwam ander slecht nieuws
Op 16/5/2008 werd mijn oma met spoed opgenomen in het ziekenhuis. Er werd een gezwel ontdekten in haar maag. De bol werd verwijderd met succes maar op 28/05/2008 kregen we te horen dat ze kanker had. Er werden vlekjes gevonden op haar longen. Ze krijgt nu al een maand chemo en het gaat met up en downs. De eerste uitslag toont aan dat de vlekjes op haar longen vervagen en dat de rest stabiel... Het is niet zoals de dokters hadden gehoopt. maar ik ben al blij dat ze overleefd

Ik weet niet of ik dit hier mag plaatsten maar ik wil het gewoon kwijt.
Ik wil mijn angst kwijt, ik wil mijn verhaal kwijt aan mensen die mij begrijpen omdat ik met anderen niet kan praten of niet veel.
Mijn papa en broer praten niet over mijn opa nog minder over de ziekte. Met mijn mama kan ik dat wel een beetje maar die heeft ook genoeg aan haar hoofd.

sorry als dit hier niet hoort of als het maar raar klinkt

omamanita

• Bekijk profiel
Re:mijn opa overleden en mijn oma heeft ook kanker
« Reactie #1 Gepost op: september 08, 2008, 17:43:25 pm »
Hallo Alyssa, grootouders zijn belangrijk en het is meestal het eerste verlies waar je als kind of jong volwassene dicht mee geconfronteerd wordt. Dat nu op zo'n korte tijd je opa gestorven is en je oma ook ernstig ziek is kan niet anders dan zwaar zijn om aan te kunnen.
Probeer er toch over te praten met iemand, je Mama, een tante, een goede vriendin of zelfs je oma zelf als je denkt dat ze dit aankan. Want als patiënte zelf heeft ze misschien ook behoefte om te praten over haar ziek-zijn. Praten zal de angst niet wegmaken, maar gedeelde angst is toch beter te dragen denk ik.
Niet aarzelen om je hart te luchten op het forum, we hebben er allemaal wel eens heel erg behoefte aan.
Groetjes.
Omamanita

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
« Reactie #2 Gepost op: september 08, 2008, 18:48:37 pm »
Hey Alyssa,

Tuurlijk mag je dit hier plaatsen! Je moet er net over praten, en naar ik lees kan je dat niet altijd even goed in je naaste omgeving. Schrijf hier gerust je grieven neer en lucht op je tijd eens je hart. Het zwijgen helpt je immers niet verder in je rouwverwerking. Als je niet kan praten, is schrijven een zeer mooi alternatief. Je kan bvb een dagboek gaan bijhouden...

Groetjes, Steven

Alyssa

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 08, 2008, 18:58:55 pm »
Mijn oma is een harde en dat liet ze ook blijken na de dood van haar man. Ja ze heeft tranen gelaten maar er over praten. Toch niet tegen mij of niet direct af en toe maar het zijn dan wel blije herinneringen. Ze praat niet over de ziekte van mijn opa geweest en ze praat nog minder over haar eigen ziekte.
Het enige dat ze tegen mij zei is dat ik keer mocht kijken voor een pruik voor haar wat ik wel lief vond.
Ik vind het ook moeilijk om zelf het onderwerp aan te gaan. Het doet pijn om er over te praten maar tegelijk lucht het mij op zeker als ik dan tegen mijn vriend er over praat.
Maar om echt over kanker te praten hier thuis, nee dat gaat niet. Mijn papa zat aan een depressie aangezien alles op korte tijd gebeurde en mijn broer is puber.
Alleen met mijn mama haal ik nog fijne herinneringen op wat wel eens deugd doet om er over te praten :)

Alyssa

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 08, 2008, 19:00:47 pm »
Hey Alyssa,

Tuurlijk mag je dit hier plaatsen! Je moet er net over praten, en naar ik lees kan je dat niet altijd even goed in je naaste omgeving. Schrijf hier gerust je grieven neer en lucht op je tijd eens je hart. Het zwijgen helpt je immers niet verder in je rouwverwerking. Als je niet kan praten, is schrijven een zeer mooi alternatief. Je kan bvb een dagboek gaan bijhouden...

Groetjes, Steven

dankje voor je reactie!
Ik vind schrijven inderdaad een mooi alternatief en dit doe ik dan ook in gedicht vorm. Aan een dagboek heb ik niets omdat ik geen reactie krijg op eventuele vragen, op mijn angsten, op mijn eigen gedachten... Ik heb nood aan af en toe eens een reactie of eens iets van raad of gewoon te weten dat ik niet alleen ben... Vandaar dat ik ook op dit forum ben gekomen :)
TOch bedankt voor de tip!

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
« Reactie #5 Gepost op: september 08, 2008, 19:08:14 pm »
En een blog? of een dagboek zoals ik op m'n website gezet heb (zie link onderaan mijn artikels)??
Je zal versteld staan van de antwoorden die je aan jezelf zult geven!!!

Groetjes, Steven

Alyssa

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 08, 2008, 19:13:28 pm »
hey Steven

Ik denk niet dat een blog iets voor mij is maar toch bedankt voor de tip!
misschien dat ik er later nog eens zal over nadenken of het initiatief zal nemen. En een dagboek heb ik wel aangezien het helpt om het eens van mij af te schrijven :)
« Laatst bewerkt op: september 08, 2008, 19:17:04 pm door Alyssa »

Alyssa

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 24, 2008, 10:43:40 am »
Het is alweer een tijd geleden. maar ik zal nog eens iets posten

Op 24 oktober 2008 zou mijn opa 84 jaar geworden zijn. Ik heb op die dag veel aan hem gedacht, wat wel logisch is denk ik. Het was een rare dag. Ik moest dan ook bij mijn oma gaan eten maar heb er niets over gezegd. Ik weet nie hoe het komt maar ik durfde lijk niet.

In de herfstvakantie waren de uitslagen bekend van de chemo van mijn oma. Het resultaat is dat het stabiel is in haar darmen en dat de vlekjes op de longen amper te zien zijn. Wat een opluchting zeg! Eindelijk eens goed nieuws. Nu krijgt mijn oma geen chemo meer gedurende 3 maanden daarna terug testen afleggen en dan kijken. De veranderingen zonder chemo zijn nu al te zien. Haar haar groeit terug. De eerste keer toen dat ik het zag was het zo raar. Ik heb haar namelijk nooit zonder pruik gezien. Was wel effe schrikken maar nu is het al weer gewend.

Op 1 november kwam de familie van opa om naar de mis te gaan om daar opa te herdenken. Ook mijn oma ging naar de mis. Ze vroegen of ik meeging en ik zei nee. Ik ben daar nog niet klaar voor. Nu nog niet.

In deze maand krijgt mijn oma ook allemaal uitnodigingen om mijn opa te herdenken. Sommige missen zijn echt mooi zei mijn oma. Ik ben blij voor haar dat ze ergens iets kwijt kan ofzo.

Ondanks alles, voel ik mij toch wel ergens schuldig. Schuldig omdat ik niet naar de mis ga of naar het kerkhof. Schuldig tegenover mijn oma en opa. ookal kan ik er ergens niets aandoen. Toch voelt het zo.
Maar ik doe mijn best en ben er voor mijn oma op een andere manier.