Auteur Topic: Leukemie (AML) en alcohol  (gelezen 3641 keer)

E

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Leukemie (AML) en alcohol
« Gepost op: september 02, 2008, 02:52:32 am »
Hallo,

Wanneer in een gezin iemand kanker krijgt is het niet meer dan normaal dat de andere gezinsleden deze persoon helpen en steunen in deze moeilijke periode. Omdat dit niet zo evident is in slechte gezinssituaties en hierover weinig wordt gezegd, wil ik naar buiten komen met mijn verhaal.

Eind 2004 werd leukemie vastgesteld bij de partner van mijn moeder. Sindsdien heeft hij al viermaal chemotherapie gekregen en in maart van dit jaar heeft hij een stamceltransplantatie ondergaan. Nadat de leukemie werd vastgesteld zijn ze in 2006 gaan samenwonen omdat mijn moeder hem niet aan zijn lot wilde overlaten ondanks het feit dat hij voor zijn ziekte meer aandacht spendeerde aan zijn stamkroeg(en) dan aan mijn moeder. Na zijn eerste chemotherapie heeft hij zich verontschuldigd bij mijn moeder voor zijn vroegere gedrag en beloofde hij zich voortaan als een echte partner te gedragen omdat hij haar nodig heeft. Helaas van deze belofte is niet veel van in huis gekomen. Buiten de periodes dat hij in het ziekenhuis ligt, zit hij bijna dagelijks op café en komt hij dronken thuis. Met dronken bedoel ik niet licht in de wind, maar echt strontzat. Twee weken geleden hebben buren hem naar huis moeten dragen omdat hij niet meer op zijn benen kon staan en vorige week heeft iemand hem in een gracht gevonden. Als hij thuiskomt is hij daarenboven vaak agressief tegenover mijn moeder: de politie is al eens moeten langskomen omdat hij haar slaapkamerdeur wou intrappen (zijn voetafdruk staat op de deur). Hij is van mening dat elk zijn leven moet leiden, dat hij met haar niets te maken heeft en dat hij aan haar geen uitleg verschuldigd is. Zijn loon (= € 2000) spendeert hij bijna volledig aan zijn cafébezoeken en mijn moeder mag opdraaien voor de kosten aan het huis, de wagen,... en de andere gezinsuitgaven.

Op zich heeft mijn moeder daar geen probleem mee ware het niet dat ze wel dag en nacht voor hem paraat moet staan: hem naar het ziekenhuis brengen, zijn was en plas doen (wetende dat hij al maanden continu last heeft van diarree en, dankzij de alcohol, ook van bedplassen is dit geen lachtertje), het huishouden runnnen, enzovoort. Wanneer mijn moeder vraagt om haar een klein beetje te helpen, antwoord hij hierop dat hij daarvoor te ziek is terwijl hij zich kennelijk niet te ziek voelt om zich dagelijks te bezatten. We weten dat een stamceltransplantatie zeer zwaar is en dat men maandenlang zwak is, maar aan de andere kant is hij wel sterk genoeg om kilometers te stappen om een trein te nemen om zich meer dan 100 kilometer verder te gaan bezatten in één van zijn vroegere stamkroegen.  

Daarenboven heeft mijn moeder vroeger borstkanker gehad waardoor een nieuwe confrontatie met kanker voor haar sowieso al geen gemakkelijke opgave is. Het ergst van al is dat mijn moeder op weinig steun kan rekenen. Zijn dokters zijn op de hoogte van zijn gedrag maar hij is hun patiënt die voorrang moet krijgen. Eén van zijn dokters zei zelfs letterlijk 'laat hem nu niet in de steek want hij heeft je nodig', ook al wordt de situatie voor mijn moeders steeds moeilijker. Vrienden en buren stellen zijn gedrag af en toe in vraag, maar voor hen is hij vooral de toffe peer die kwistig trakteert op café en de 'sukkelaar' die leukemie heeft.

Deze situatie zorgt voor veel innerlijke spanningen bij mijn moeder: enerzijds heeft ze medelijden met hem en wil ze hem helpen, anderzijds voelt ze zich voor de gek gehouden en heeft ze het gevoel dat ze haar leven voor hem opoffert. Ook ik ben ten einde raad.

Zijn hier mensen aanwezig die zich in deze situatie herkennen of die misschien tips hebben hoe we deze situatie verder moeten aanpakken?

E

adm

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re:Leukemie (AML) en alcohol
« Reactie #1 Gepost op: september 02, 2008, 08:23:13 am »
hallo
als maatschappelijk assistente kan ik je moeder adviseren eens contact te nemen meteen centrum voor algemeen welzijn (adressen kan je vinden op hun algemen site, afgekort is dit CAW
dit is een eerstelijnshulpverleningsdienst waar ze volkomen vrijblijvend terecht kan met haar verhaal
dit kan zelfs anoniem en is meestal gratis
zij kan daar terecht voor wat steun, advies, ... zodat ze een duidelijke kijk kan krijgen op haar situatie en kan groeien naar een voor haar aanvaardbare situatie
zij kunnen haar eventuel ook nog doorverwijzen naar andere diensten die haar ook kunnen helpen (ik denk bv aan al anon - veren iging voor partners van alcoholverslaafden, of een psycholoog voor zichzelf of ...)
veel sterkte!

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
Re:Leukemie (AML) en alcohol
« Reactie #2 Gepost op: september 02, 2008, 18:05:57 pm »
Hoi E,

Ik dacht ook in die richting om je mama op zijn minst psychologische hulp op te laten zoeken. Anders gaat ze er zelf nog onderdoor en dat kan de bedoeling ook niet zijn.
Ik denk trouwens dat deze mensen de raad van die andere arts - om hem nu niet te laten zitten - sterk in twijfel zal gaan trekken. Samen kunnen hulpverlener(s) en je mama wellicht wel tot een meest geschikte oplossing komen.

Goed dat je zo om je mama geeft  ;)

Groetjes, Steven