Auteur Topic: Mijn meter heeft darmkanker  (gelezen 4496 keer)

Liesemieke

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Mijn meter heeft darmkanker
« Gepost op: augustus 28, 2008, 22:36:41 pm »
Hey iedereen,

Ik ben nieuw hier en zit met wat vragen.
Vanmiddag heb ik vernomen dat mijn meter (75j) in juli geopereerd in aan darmkanker. Chemo heeft ze al gehad, nu krijgt ze bestralingen en daarna zou nog een chemokuur volgen.
Ze is de moeder van mijn pa, en met hem heb ik geen al te beste band.
Blijkbaar vond hij het niet nodig mij te verwittigen dat ze ziek is.

In een eerste reactie ben ik razend kwaad op hem, heb hem een furieuze mail gestuurd en met mijn nonkel gebeld om erover te praten. Ik begrijp niet dat je als vader je dochter buiten dit soort kwesties houdt, tenslotte is ze toch mijn meter? En nee, ik ben zeker dat hij het niet heeft achtergehouden om mij 'te sparen'

Nu weet ik niet goed wat ik over de ziekte moet denken.
Graag zou ik in contact komen met mensen die de ziekte hebben/hadden of familieleden van deze mensen. Ben enorm bang dat ik haar zal verliezen, nadat ik 8j geleden mijn peter (haar man) heb verloren aan botkanker.

Bedankt voor de reacties!
Lies

Liesemieke

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re:Mijn meter heeft darmkanker
« Reactie #1 Gepost op: september 05, 2008, 00:55:02 am »
Allé, bedankt voor de steun iedereen...

omamanita

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 06, 2008, 18:38:41 pm »
Hallo, ik weet niet of ik je de reactie ga geven die je verwacht, maar er moet me toch iets van het hart.
Hoe komt het dat je dit slechte nieuws niet zelf van je grootmoeder hebt gehoord? Het is niet omdat de band met je vader niet goed is, dat jij zelf geen kontakt kunt hebben met je meter, je bent tenslotte een volwassen vrouw.
Nu kwaad zijn op je vader is nutteloos energie verspillen, ik denk dat je veel beter je meter kunt bijstaan waar het zou nodig zijn.
Over de ziekte zelf kan ik je niets vertellen, ik ben (ex?) borstkankerpatiënte.
Groetjes.
Omamanita

Kalyna

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 18, 2008, 01:07:22 am »
Liesemieke,

Ik zie dat je het wachten op een reactie lang vond. Ik begrijp het wel, maar ik denk dat het voor veel mensen heel moeilijk is om op een dergelijke boodschap te antwoorden. Zelf ben ik aan een berrichtje begonnen een dag na jouw posten, maar ik wilde niet dat het verkeerd overkwam dus heb ik het er niet opgezet. Ik zal nu alsnog posten.

Eerst en vooral is kanker altijd shokerend om horen, maar in jouw geval is het waarschijnlijk ook nog eens frustrerend. De ziekte is zeer onvoorspelbaar, ik denk dat dat met elke vorm zo is. Ikzelf heb thuis te maken met borstkanker. Je meter (en begrijp het zeker niet verkeerd) is AL vijfenzeventig. Het is zeker niet heel oud, maar je moet alleszins alvast dankbaar zijn voor de vele jaren die je met haar had en zeker die zij had. Als iemand 75 is, is de kans dat je zo iemand verliest er immers altijd. Het klinkt waarschijnlijk ongemeen hard, maar ik denk dat daarom zo weinig mensen durfden antwoorden. Mijn mama was 38 toen werd vastgesteld dat ze kanker had. Mijn tante is vorig jaar aan kanker overleden, ze was 46. Je zult me zeker niet horen zeggen dat je niet ongerust moet zijn of dat het niet erg is, want dat is het natuurlijk wel. Maar sta er gewoon eens bij stil, misschien helpt dat op een of andere manier ook wel.

Mijn bompa (niet mijn biologische bompa, maar toch 'bompa') is een paar jaar geleden overleden aan botkanker, hij was 73 toen. Ik vond het echt erg, ik had nog nooit echt iemand waar ik een band mee had moeten afgeven. Ik was er tegelijkertijd wel blij om dat hij een mooi leven had, omdat hij zo oud had kunnen worden. (mijn grootmoeders hebben beide de zestig bv niet gehaald) Hijzelf zei dat tijdens zijn ziekte overigens ook en het was ook de reactie van mijn 'bomma'. We waren er niet 'minder verdrietig' om, maar ergens was het wel een geruststelling.

Ik hoop dat alles in orde komt met je meter. Zelf ken ik een man die darmkanker heeft gehad, ook op hogere leeftijd. Hij was toen ongeveer zo oud als haar geloof ik het is al een paar jaar geleden. Hij heeft een operatie ondergaan, chemo weet ik niet (waarschijnlijk wel) en hij is nu alleszins prima in orde. Hij voelt zich zelfs weer fit.

Zoals je ziet kan het altijd alle kanten uitgaan. Als ze al zover geraakt is, is dat misschien (voorlopig althans) al wel een goed teken?

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
« Reactie #4 Gepost op: september 18, 2008, 20:18:06 pm »
Hey Lies,

Ik denk dat Kalyna het inderdaad héél correct verwoord heeft. Mijn echtgenote is op 30 jaar overleden aan kanker en dat maakt het inderdaad niet makkelijker om hierop te reageren.
Ergens hebben oudere mensen een licht voordeel; alhoewel je dit bezwaarlijk een voordeel kunt noemen :-\. Bij oudere mensen gebeurt de stofwisseling en celdeling véél trager dan bij jonge vitale mensen. Dit houdt dus automatisch ook in dat kanker (= strikt genomen een abnormaal verhoogde celdeling met een gezwel tot gevolg) zich ook minder snel zal ontwikkelen op gezegende leeftijd. Die mensen zien anders wél langer af hierdoor... Net door de jonge leeftijd van mijn echtgenote, was die agressieve tumor nog eens zó agressief.
Je bent terecht bang! Want het risico om je meter te verliezen is dan ook relatief hoog; daarin mag ik je geen valse hoop geven. Maar probeer nu toch maar om er nog iets mooi van te maken van de momenten die je nog samen kàn beleven. Profiteer daarvan!!

Groetjes, Steven

Kalyna

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 19, 2008, 23:19:12 pm »
Liesemieke,

Ik hoop echt dat je begrepen hebt wat we wilden zeggen. het is zeker niet zo dat de ziekte van je meter minder erg zou zijn. Ik wilde alleen dat je er even bij stil zou staan dat ze al een heel leven achter de rug heeft en dat dit vooral de reden is waarom velen niet konden antwoorden.

Ik hoop echt dat alles snel in orde komt met haar en dat jullie nog vele jaren hebben.

liefs,

Kalyna

omamanita

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 20, 2008, 12:12:23 pm »
Dag Liesemieke,
Hoe gaat het nu ondertussen met je meter, we zijn nu drie weken verder sedert je eerste bericht? Zijn de bestralingen nu al beëindigd? En hoe voelt ze zich nu, ik hoop voor jou dat je nu regelmatig kunt kontakt hebben met haar, dat zal zeker voor jullie beiden goed zijn.
Laat eens iets weten.
Groetjes.
Omamanita