Auteur Topic: pancreaskanker  (gelezen 13265 keer)

dekleinewitte

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
pancreaskanker
« Gepost op: augustus 18, 2008, 18:52:59 pm »
In april werd bij mijn schoonmoeder(81 jaar)pancreaskanker vastgesteld in zeer ernstige vorm niet meer te behandelen.Ze had geelzucht in de hoogste graad.Er is toen een stend gestoken en nu is ze veel beter zo goed zelfs dat ze zelf denkt nog enkele jaren te kunnen verder leven want ze snapt de ernst niet.Volgens de artsen kan ze nog maximum 1 jaar leven.Mijn vrouw heeft toen werktijdvermindering genomen om nog zoveel migelijk tijd met haar door te brengen.Jammere van de zaak is dat je deze vorm maximaal 1 jaar kan nemen met financieele steun.Aangezien wij zelf 2 studerende dochters hebben kunnen wij niet zonder deze steun.Inmiddels is er 5 maand voorbij en onze moeder is nog zeer goed.ze heeft nergens pijn maar verliest iedere maand ongeveer 3Kg aan gewicht.Nu overweegd mijn vrouw om opnieuw fulltime aan het werk te gaan zodat ze eventueel opnieuw er gebruik van kan maken als het echt nodig word.Heeft iemand ervaring met familieleden die hier aan gestorven zijn en klopte de prognose van de artsen want wij kunnen niet geloven dat onze moeder binnen enkele maanden er niet meer zou zijn.Mijn vrouw lijd hier enorm onder en heeft te kampen met stressproblemen aangezien ze zeer close is met haar mama.Wie kan hier wat over vertellen?uit eigen ervaring

adje

• Bekijk profiel
Re:pancreaskanker
« Reactie #1 Gepost op: augustus 19, 2008, 17:01:10 pm »
Wat afschuwelijk moeilijk!!!
Niemand kan ooit zeggen hoeveel tijd je precies hebt, het is altijd bij benadering en vergeleken met een gemiddelde...
Als je schoonmoeder zo'n ongelooflijk sterke wil heeft om te leven, dan kan het heel goed zijn dat ze langer leeft dan de gemiddelde mens in haar situatie, dat gebeurt heel vaak.

Kan ze alleen zijn en voor zichzelf zorgen?
Dan zou het best zijn dat je vrouw terug aan het werk gaat en inderdaad die overige tijd uitspaart voor als het echt nodig is. Maar niemand, niemand kan écht voorspellen wat er werkelijk gaat gebeuren. Ik weet niet of je vrouw terug full-time kan gaan werken en de mogelijkheid open houden om dit binnen een zeer korte tijd terug kan draaien? Studerende kinderen kosten handenvol geld, krijgen ze een studiebeurs? Dat scheelt natuurlijk ook. Onze kids hebben een vakantiejob en betalen daarvan hun studie, waarna ze hun studiebeurs krijgen en alles terug hebben wat ze erin gestoken hebben, zo knopen wij de eindjes aan elkaar.
Wanneer stress chronisch wordt moet je snel stappen gaan ondernemen, want dat gaat ten koste van je lichaam!

Misschien kan je vrouw wat vakantiedagen opsparen voor die dagen/weken waarin haar moeder haar nodig gaat hebben? Dat kun je bespreken op het werk of bij de vakbond.  

Misschien zijn er ook nog mogelijkheden waar je door de stress niet meteen aan denkt!?! Ga eens met de vakbond praten of met de ziekenkas (maatschappelijk werk). Loopbaanonderbreking? Palliatieve zorgen? Er zijn misschien opties die je echt kunnen helpen.

VEEEL sterkte!!!

dekleinewitte

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 20, 2008, 19:35:33 pm »
vandaag is mijn vrouw met mijn schoonmoeder opnieuw naar het ziekenhuis gegaan om een scanneronderzoek te laten gebeuren.De artsen gaan dan de resultaten vergelijken met de eerste resultaten 5 maand geleden.Aan de hand hiervan gaan ze kijken hoeveel het gezwel eventueel is toegenomen en in welke richting (kop-staart) het word dus afwachten want het duurd mischien enkele dagen voor we dit weten.Daarna moeten we een beslissing nemen of ze opnieuw fulltime gaat werken of niet.Gelukkig hebben ze op het werk zeer veel respect voor wat ze doet voor moeder en kunnen we op alle steun rekenen dioe er bestaat.Een studiebeurs hebben onze kinderen niet omdat we vermoeden dat ons inkomen te hoog ligd maar we laten het wel onderzoeken.

adje

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 20, 2008, 19:51:29 pm »
http://www.ond.vlaanderen.be/studietoelagen/
voor inlichtingen ivm een studietoelage.

HEEEEL VEEL sterkte bij het wachten, want dat is altijd een marteling.

YB

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 21, 2008, 07:49:35 am »
Mijn echtgenoot heeft Kahler, tijdens de 3 jaar en enkele maanden van zijn ziekte heb ik "deeltijdse loopbaanonderbreking genomen voor een zwaar ziek familielid", je kunt dit wel maar 24 maand nemen per ziek familielid maar je kan het spreiden, je moet niet alle maanden na elkaar nemen. Deeltijds kon ik nemen aan 50% en 80%. Dit jaar heb ik in april en juli 50% genomen.
Verder heb ik ook mijn verlof gespreid.

Het beste,

Yvette

dekleinewitte

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 02, 2008, 16:58:12 pm »
Vandaag de resultaten van de 2de scanner gekregen.De dokter heeft mijn vrouw aangeraden voorlopig halftijds te blijven werken omdat de uitslag slecht is.De gal is gezwollen tot net voor de stend en volgens de artsen gaan ze de stend niet kunnen vervangen als deze verstopt raakt aangezien de organen te zwaar zijn aangetast.De lever is ook beschadigd en er zijn vlekken op de longen.Voorlopig blijven de artsen bij hun prognose van 6 tot 9 maand waarvan er al 5 verstreken zijn.
We hopen op nog enkele goede maanden maar houden rekening met het ergste.

adje

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 02, 2008, 17:48:47 pm »
Hallo Kleinewitte.

Wat een rot nieuws zeg!!!
Duidelijke voortschrijding van de ziekte...
Fijn dat de dokter je vrouw bevestigd heeft in haar job-situatie.

Zijn er al afspraken gemaakt voor pijnbestrijding enzo?
Hoe is je schoonmoeder onder dit alles? Kunnen jullie er goed over speken?

HEEL VEEL MOED voor jullie allemaal!!!

dekleinewitte

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 03, 2008, 18:42:41 pm »
Mijn schoonmoeder weet dat ze kanker heeft maar beseft de ernst niet.Ze denkt dat ze nog enkele jaren mee kan.Het goede is dat ze op dit moment totaal nergens pijn heeft maar als die er kompt zouden de artsen de pijn verzachten via morfineplijsters en in de laatste fase zouden ze inspuitingen geven zodat ze eigenlijk meer zal slapen dan wakker zijn tot het einde is uitgedoofd.Geen aangename vooruitzichten dus maar het is niet te stoppen dus wat komen moet dat komt zeker.

dekleinewitte

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 20, 2008, 17:10:28 pm »
mijn schoonmoeder is donderdag naar het hospitaal gebracht daar ze langzaam wegzakte in coma.De dokters hebben toen vastgesteld dat de stend die ze hadden aangebracht in de gal verstopt was.vrijdag hebben ze geprobeerd om de stend te vervangen maar de tumor is tot in de maag en de vijfvingerige darm zodat ze de stend niet meer kunnen vervangen.De geelwaarde van haar lichaam is nu op 21 De dokters kunnen niets meer voor haar doen.Jammer dat er 2 dokters zijn die haar nog enkele dagen geven en de derde dokter zegd dat het inderdaad nog enkele dagen weken tot maanden kan duren maar dat is ondraagbaar die uitleg voor ons allemaal.vorige week vertelde de dokter dat de geelwaarde een maximum bereikt had maar hoever kan deze dan nog omhoog gaan?is er iemand waarvan jullie weten dat de geelwaarde van het lichaam meer bedraagd dan 24?wie weet hier meer over te vertellen?het word langzaam ondraaglijk ook voor mijn vrouw en haar broer die nu van s'morgens tot s'avonds bij haar zijn in het ziekenhuis.

adje

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 20, 2008, 20:36:01 pm »
Hallo
Niemand zal exact kunnen voorspellen hoe lang het allemaal kan duren, maar dat het nu heel hard achteruit gaat is wel duidelijk... Ik stel voor om de dienst palliatieve zorgen eens om advies te vragen.

Dit is heel zwaar om dragen.
Ik wens jullie alvast héééél veel sterkte en moed toe en ik hoop dat jullie elkaar kunnen opvangen. Iedereen zal zijn/haar moeilijke dag(en) hebben en hopelijk zijn jullie eerlijk naar elkaar toe en krijg je steun vanuit het ziekenhuis.

violetje

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 26, 2008, 14:42:06 pm »
Beste kleinewitte,

Ook bij mijn moeder werd kanker vastgesteld op de pancreas en ook op de lever.Dit gebeurde een viertal maanden na het verwijderen van een nier waar een kwaadaardige tumor op zat. Op die enkele maanden had de ziekte zo gewoekerd.
Ik heb de foto's gezien dat was in mei en je zag niets anders dan witte vlekjes zo was het
uitgezaaid. Er werd mij verteld dat er weinig aan te doen was en dat ze gingen proberen de toestand te stabiliseren. Ze heeft chemo kuren gehad en met resultaat. De dokters stonden
zelf versteld dat er niets meer te zien viel.Een mirakel zou je kunnen zeggen.  Dit was in de maand augustus. Nu ligt ze weer in het ziekenhuis omdat ze het niet meer kon houden van de pijn in de heup en de benen. Ze krijgt weer hoge dosis verdoving met pleisters. Ik tast in het ongewisse want van de oncologe krijg ik maar heel weinig uitleg. Terug kanker ? Waarschijnlijk wel. Mijn moeder weet ook dat ze kanker heeft maar beseft niet hoe ernstig de situatie wel weer kan zijn. De mensen van de palliatieve eenheid zijn heeeeeeel lief en ze beantwoorden zoveel mogelijk al je vragen. Je krijgt enorm veel steun en uitleg. Adje heeft gelijk dat hij je aanraadt om hen advies te vragen. Ik heb hen ook gecontacteerd en ik ben heel blij dat ik dat gedaan heb. Ik weet wat je vrouw doormaakt want ook ik ga al sedert de operatie in januari elke dag bij mijn moeder. De dagen dat ze thuis was en de dagen dat ze in het ziekenhuis lag en nu weer. Het is enorm zwaar om sterk te blijven. Ik kan alleen maar zeggen sterke.Je vrouw heeft gelukkig een broer met wie ze ook haar verdriet kan delen. Ik heb twee zussen maar de oudtste is gehandicapt en de jongste kan hier niet mee omgaan en zie ik inmiddels niet meer.Dus iedere steun die je haar kan geven zal ze nodig hebben. Ik spreek uit ondervinding. Ook voor jou heel veel sterkte.Ikzelf  troost me met de gedachte dat ik alles doe wat in mijn macht ligt om mijn moeder nog wat fijne momenten te bezorgen door haar zoveel mogelijk te bezoeken met mijn kinderen. Als ik zo lees hebben jullie hetzelfde gedaan en doen jullie dat  nog altijd. Meer kan je echt niet doen hoor. En het belangrijkste is dat de patient geen pijn meer voelt.

dekleinewitte

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 27, 2008, 07:53:58 am »
Het noodlot heeft nog eens toegeslagen.Nu mijn schoonmoeder te horen gekregen heeft dat ze nog maar enkele dagen tot weken te leven heeft is ze helemaal van de kaart.Mijn vrouw blijft nu overdag in het ziekenhuis en ze blijft er ook bij haar op de kamer slapen.Mijn vrouw haar broer waar ze veel steun aan heeft is nu ook opgenomen in het ziekenhuis met hartklachten.Hij moet nu 3 kransslagaders laten overbruggen wat toch ook een zeer ernstige operatie is.Ik hoop dat mijn vrouw sterk genoeg is om al deze tegenslagen te blijven incaseren.
De dienst paliatief heeft zich er ook over ontfermt en nu krijgen we wel veel info en steun maar uiteindelijk blijft het verdict hetzelfde(enkele dagen tot mischien enkele weken met veel geluk)Het klinkt raar maar soms zou je hopen dat alles voorbij was want je voelt jezelf steeds machtelozer.Ik zelf heb al veel meegemaakt in mijn leven en heb op jonge leeftijd mijn broer verloren in een autoongeluk maar wat we nu doormaken doet zeker zoveel pijn vanbinnen.We blijven ons sterk houden voor onze moeder.

MelissaM

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 27, 2008, 10:58:32 am »
hoi dekleinewitte,

veel sterkte in deze moeilijke periode, ik weet hoe het voelt want ik zit in dezelfde situatie... vergeet niet dat je vrouw nu enorm veel steun van je nodig heeft (je moet jezelf niet wegcijferen uiteraard) maar jullie gaan hier sterker uitkomen samen...

ik hoop dat jullie sterk genoeg zijn om het verdriet te dragen en weet dat jullie momenteel niet alleen zijn, ik denk aan jullie,samen met zoveel andere die hetzelfde meemaken of al meemaakte...

hou je goed en schrijf ons zoveeel je wil!

M

adje

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 27, 2008, 12:00:29 pm »
Hallo Witte.

Dat je schoonmoeder nu de waarheid kent lijkt me niet direct een noodlot... Eindelijk kan ze wat ze waarschijnlijk diep van binnen wel al wist gaan verwerken en dat ze dan eerst flink van de kaart is, dat is uiteraard heel normaal. Geef haar rustig de tijd om boos te zijn, om te zeggen wat ze maar wil, om haar emoties te uiten op haar manier. Rationeel worden kan altijd nog, maar dat is nu even niet aan de orde.

Voor jullie is het hééél erg zwaar, en inderdaad zou je willen dat deze periode achter de rug is, ook dat is heel normaal, want het zal best van tijd ondraaglijk zijn.

Voor je vrouw en haar moeder hoop ik dat ze deze periode in (relative) schoonheid kunnen doormaken en dat er een goed plan kan gemaakt worden wat te doen als de pijnen ondraaglijk worden.

Dat haar broer nu ook in het ziekenhuis ligt is wel héél erg!!! Tsjonge zeg... Daar ben ik even van ondersteboven. En dan een uiterst risicovolle operatie voor de boeg... Vreselijk...

Hopelijk krijgen jullie voldoende slaap 's nachts!!! Het lijkt banaal om daarmee bezig te zijn, maar het is wel dat dat je nu keihard nodig hebt hoor. Als je niet kunt slapen of te weinig dan gaat jullie weerstand heel snel achteruit en je hebt alle krachten nodig die je maar hebt. Hou alsjeblieft in de gaten wanneer jullie zelf wat steun nodig hebben van de farmaceutische industrie. Het is écht niet erg om in deze periode een licht inslaapmiddeltje te gebruiken (dat is dan ook uitgewerkt als je 's morgens opstaat dus is veilig om auto te kunnen rijden). Je kunt natuurlijk altijd eerst op natuurlijke wijze werken, maar met alles wat er nu op je af komt lijkt me een directe aanpak meer wenselijk.

Melissa,
ook jou/jullie wens ik héééééééél veel sterkte toe!!!!

Ook ik weet wat het is om familie zo te zien lijden, te zien wegkwijnen... afschuwelijk...

Veel liefs!!!

Adrienne

dekleinewitte

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 27, 2008, 12:13:21 pm »
Ik ben net terug van het ziekenhuis.De artsen gaan de dosis medicatie zoals glucose en nog iets anders langzaam verminderen.We gaan dan zien dat ze meer en meer zal slapen en zo zal ze langzaam blijven inslapen zonder pijn en dat is voor mijn vrouw een oplossing waar ze mee kan leven.We redden ons dus wel.Ik blijf hier het verdere verloop neerpennen zodat ook ik ergens een uitlaatklep vind.toch tof dat er zoveel medeleven bestaat onder de mensen.Je verwacht het niet maar het doet deugd.Bedankt allemaal