Auteur Topic: zwangerschap na hersentumor  (gelezen 5920 keer)

fv

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
zwangerschap na hersentumor
« Gepost op: juli 08, 2008, 12:04:37 pm »
Ik ben bijna 26 en in dec 2006 werd er een pilocitair astrocytoom graad 1 ter hoogte van de hersenstam gevonden. Na twee operaties, een tumorresectie en een operatie tegen hydocephalie ben ik redelijk gerevalideerd. Het enige waar ik echt nog last van heb is vermoeidheid. Nu hebben mijn man en ik een grote kinderwens maar ik twijfel of ik dit allemaal ga aankunnen in combinatie met die vermoeidheid.
Iemand met gelijkaardige ervaringen?

Femke

tumoortje

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re:zwangerschap na hersentumor
« Reactie #1 Gepost op: april 20, 2010, 09:59:49 am »
Helaas heeft niemand gereageerd op je bericht. Wij hadden al een zoontje van bijna een jaar toen ze bij mij een hersentumor vaststelden.
Er is natuurlijk niets mooier dan kinderen hebben. En ik ben heel blij met ons zoontje. Maar als die vermoeidheid aanhoudt zoals bij mij, moet je er zeker van zijn dat er voldoende mensen zijn in je omgeving die mee kunnen instaan voor de opvoeding en opvang. Een slechte nacht vreet energie die je moet inhalen. En uitslapen zit er ook niet meer in. Ik mag niet klagen, mijn man staat 's nachts altijd op en neemt ons zoontje in het weekend mee op pad als ik moet rusten.

We wilden heel graag drie kinderen, maar die kinderwens bergden we op. Het doet pijn, maar we moeten de realiteit ook onder ogen kijken.

keikopje

• 42, mama van een dochtertje van 7j
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 21, 2010, 09:25:08 am »
hier idem dito: onze dochter was 1 jaar toen bij mij lymfeklierkanker werd vastgesteld. Nu, bijna 2 jaar na de laatste chemo, voel ik me stilaan sterker worden en meer conditie krijgen. Maar zo fit als vroeger, ben ik nog lang niet en word ik misschien ook nooit meer. Je wordt ook ouder en een kind slorpt sowieos veel energie op, ook bij gezonde mensen. Toch leeft bij ons ook nog een grote kinderwens (wij wilden er ook 3), vooral nu sinds 2 maanden mijn menstruatie terug op gang gekomen is. Ik was me er net stilaan bij aan het neerleggen dat ik in de menopauze zou komen en die kinderwens moest zien te plaatsen, maar nu laait mijn hoop natuurlijk weer op.
Mijn man en ik hebben besloten het aan de natuur over te laten, en ik probeer daar ook rust in te vinden (wat niet simpel is als je hormonen weer actief worden en er nog zo veel bagage te verwerken is). Als ik nog zou zwanger worden (ik ben er al 39), dan is dat een superbonus voor ons. Mijn man is bereid om de nachten op zich te nemen als zou blijken dat ik te vermoeid ben om dat te doen. En in het andere geval, tja, dan heb ik nog wat te verwerken de komende jaren...

tumoortje

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 21, 2010, 11:25:08 am »
Dat is voor jou dan redelijk positief nieuws toch? Ik hoop voor jou dat het lukt.
Door de medicijnen die ik moet innemen tegen de epilepsie zijn er te veel risico's verbonden aan de zwangerschap. Zeker als ik opnieuw de eerste vijf maanden zou moeten overgeven en ik in het ziekenhuis terechtkom.
Soms denk ik wel eens aan adoptie. Maar de prof was nogal redelijk cordaat toen ik hem sprak over onze kinderwens omdat mensen met mijn soort van hersentumor een gemiddelde levensduurte hebben van 5 jaar. In een glazen bol kunnen kijken zou soms toch wel de ideale oplossing zijn (hoewel???).

keikopje

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 22, 2010, 08:54:08 am »
oei, ik schrik even van de prognose van jouw hersentumor. Sorry, ik weet even niet hoe ik daar op moet reageren.
Wij hebben ook adoptie overwogen, zelfs de verplichte infocursus van KindéGezin gevolgd, maar al bij al hebben we dat plan ook opgeborgen. Enerzijds heb ik nog veel te veel zelf te verwerken om aan zo'n avontuur te beginnen, want je moet sterk in je schoenen staan om een kind te adopteren. Anderzijds zijn de wachttijden voor adoptie intussen opgelopen tot ca. 5 jaar, en vermits ik er ook al 39 ben, zie ik het niet echt zitten om daar nog aan te beginnen.
En die glazen bol, soms zou ik hem ook willen, maar dan op voorwaarde dat er iets goeds in te zien is, anders hoef ik het niet te weten :-\

tumoortje

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 29, 2010, 09:23:46 am »
Ik heb gisteren een goede daad gedaan (allé ik hoop het toch...). Ik maakte me lid van 'plan België'. Ik koos voor een jongetje in Zuid-Amerika. Ik betaal 25 euro per maand. Het is natuurlijk helemaal niet te vergelijken, maar het geeft me toch een goed gevoel. Een collega doet dit ook en je kan blijkbaar ook wel een band opbouwen door te corresponderen of eventueel zelfs op bezoek te gaan (hoewel ik niet sta te springen om zover te vliegen)
Volgende week krijg ik alle informatie toe en ook twee fotootjes van het jongetje. Spannend!

keikopje

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 29, 2010, 11:00:29 am »
Super! Wij hebben ook een Plan-kindje, we zijn lid geworden op het moment dat ik zwanger was van mijn dochter (om haar samen met de idee van een armer kindje te kunnen laten opgroeien). Nu - na de chemo met al zijn verwikkelingen - haal ik daar ook wel eens stukje troost en voldoening uit.
Goed gedaan!