Auteur Topic: verlof ?  (gelezen 4081 keer)

hildev

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
verlof ?
« Gepost op: juli 01, 2008, 22:29:19 pm »
Hallo iedereen,

Ik ben na een periode van bijna 1 jaar ziekteverlof (borstkanker) terug aan het werk gegaan.  Voorlopig nog 50% werk en 50% ziekteverlof , dit gedurende 2 maanden.  Daarna terug in hetzelfde ritme als vroeger.  
Volgens mijn werkgever heb ik slechts recht op een gedeelte van mijn verlof omdat ik tijdens het vorige jaar (1997) slechts een half jaar gewerkt heb en nu maar terug begin aan 50%.  Is dit inderdaad waar ?  
Ik dacht dat de periode van ziekteverlof meetelde voor de berekening van het verlof.  
Is er iemand die hier iets meer van weet ?
Alvast bedankt !

Hilde

Lieve47

• Bekijk profiel
Re:verlof ?
« Reactie #1 Gepost op: juli 03, 2008, 09:38:27 am »
Hallo Hilde,

Ik vrees dat dit inderdaad waar is. Alleen de 1e maand heb je gewaarborgd loon. De rest val je op de mutualiteit en die maanden zijn niet gelijksteld voor je verlof.
En vermits je in 1997 maar een half jaar gewerkt hebt en nu ook maar deeltijds werkt heb je ook maar recht op de helft van je verlof, als het al zoveel is.

groetjes
Lieve

Els1

• Gast
Re:verlof ?
« Reactie #2 Gepost op: juli 04, 2008, 10:14:01 am »
Hilde,
Als bediende of arbeider wordt je verlof berekend op de prestaties van het vorige arbeidsjaar. Aangezien ziekteverlof ALTIJD gelijkgesteld wordt met arbeidsprestaties, moet je kijken naar het laatste jaar dat je gewerkt hebt. En als je dan maar een half jaar gewerkt heb omdat je vb. pas op 1 juli bent beginnen werken (ook al was dat in 1997, dat speelt geen rol als je sindsdien arbeidsongschikt was), dan heb je inderdaad nu maar recht op halftijds verlof.
Moest je in 1997 een heel jaar voltijds gewerkt hebben, dan zou je nu ook voltijds verlof hebben.
Het feit dat je nu 50% werkt en 50% ziektevergoeding geniet, zal geen consequenties hebben voor je verlof van volgend jaar aangezien ziekte wordt gelijkgesteld met arbeidsprestaties (Lieves eerste alinea is dus niet correct).
Bij twijfel, contacteer je best je vakbond of mutualiteit!
Hopelijk ben je hier iets mee,
Els