Auteur Topic: armkous  (gelezen 90050 keer)

kyra1

• Bekijk profiel
armkous
« Gepost op: juni 17, 2008, 19:38:44 pm »
Hallo,
Het is al een tijdje geleden dat ik hier nog iets schreef, maar nu weer een vraagje.  Ik heb sinds vorige week mijn arm- en handkous tegen lymfoedeem, maar er zijn 2 problemen: ten eerste reageert mijn huid allergisch (rode vlekjes, wondjes bijna) en ten tweede knelt de handkous op bepaalde plaatsen zo erg dat het gewoon niet uit te houden is....Ik heb al geprobeerd met talkpoeder tegen de irritatie, maar dat helpt niet. En het knellen mindert ook niet tot hiertoe.  De armkous zelf spant uiteraard wel, maar knelt niet, al heb ik wel striemen aan de binnenkant van de elleboog. Maar alléén de armkous aan is geen optie, want dan wordt mijn hand nog dikker dan het al is....
Nu mijn vraag: wie draagt er nog een armkous en heeft gelijkaardige problemen gehad? Alle hulp is welkom!  Bedankt alvast!
Kyra

jeannette

• Gast
Re:armkous
« Reactie #1 Gepost op: juni 19, 2008, 16:48:56 pm »
Goh Kyra,
Wat valt er te zeggen. Ik heb nu 3 jaar een armkous die aangemeten wordt. Met de laatste heb ik gewoon echt pech. Het knelt, rode striemen, een dikke hand (ik haat die handjes) en dus heb ik m'n oude kous maar weer boven water gehaald.
Die striemen aan je elleboog zijn ook niet goed hoor. Een kous moet strak zitten, maar afknellen is ook niet goed .
Weet je wat het ergste is dat de mutualiteit maar 2 keer per jaar tussenkomt in de kosten. Ik heb m'n lesje geleerd voor de volgende keer.
Maar goed je zet niet je probleem op het forum om een ander probleem aan te horen.
Wat zegt je kinesiste van die kous? Anders zou ik toch nog eens met je mutualiteit contact opnemen om te kijken of je een aanvraag voor een aangepaste kous kunt krijgen.
Uitslag heb ik nooit gehad (terwijl m'n huid na alle rotzooi snel reageert op bepaalde stoffen). Er bestaat speciale 'zeep' voor kousen bij de thuiszorgwinkels van de CM. Die wordt gebruikt bij steunkousen etc. Anders zou je daar je kous eens in moeten spoelen?
Ik zou als ik jou was die kous even uitlaten en eerst eens alles (met de kinesiste) op een rijtje zetten. Volgens mij voel je je nu alleen nog maar ellendiger.  Ik hoop dat je een oplossing vindt voor deze ellende, veel succes.

donnamaribel

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 19, 2008, 22:13:28 pm »
hallo Kyra,

Ik heb nooit een armkous moeten dragen maar kreeg wel lymfedrainage volgens Vadder een manuele therapie die zeer goed geholpen heeft; Ik kan me voorstellen dat zo'n kous in de zomer erg ambetant en lastig is.
Na mijn arm eens teveel te hebben overbelast had ik weer een dikke hand en weer met die methode ben ik goed geholpen.
Bijna alle kosten werden terugbetaald via de cm en de opleg door de hosp.verzek.

misschien eens te overwegen

groetjes

Donna

jeannette

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 20, 2008, 08:53:58 am »
Nog even een reactie Kyra en Donna,
Ik ben er vanuit gegaan dat je al lymfedrainage krijgt Kyra, anders zou ik net als Donna zegt
daar zeker mee starten!!
Ik heb een E-pathologie en krijg daarmee grotendeels de kosten terug, en dan nog een extraatje
één keer per jaar van de mutualiteit ivm de kosten ( ;)) maar dat gebruiken we om eens iets leuks te doen, moet toch ook kunnen na alle ellende.
Bij mij helpt de drainage nog tot op zekere hoogte, ik heb een paar keer wondroos gehad aan m'n arm en daarna is die nooit meer dun geworden, de kous is dus in combinatie met drainage en taping. Zolang de arm mooi soepel blijft ben ik al tevreden.
groetjes

kyra1

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 21, 2008, 11:35:33 am »
Hallo iedereen, bedankt voor jullie reacties Jeanette en Donna!
Tsja, ik krijg al jaren lymfedrainage (Vodder), sinds juni 2005. Maar ik heb totaal niet het idee dat het helpt.  Ik blijf maar gaan, omdat het anders mss nog slechter wordt. (maar wie bewijst dat?  Zijn daar studies van?)
Ik weet intussen vanwaar die allergische uitslag komt: ik heb bijna een jaar lymfetaping op mijn hand gehad, daardoor is de huid ws erg gevoelig geworden.  Ik doe nu 's avonds uiercrème op mijn hand en pols en het ziet er al een stuk beter uit. Oef!

kyra1

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 21, 2008, 11:41:44 am »
Nog even verder: Donna, ben jij dan gestopt met lymfedrainage? Ik dacht dat dat ook levenslang was   :(
Jeanette: welk lesje heb je geleerd?  Want ik wil wel leren van jouw ervaringen voor de vlg keer?
Bv hoe weet je of er juist gemeten is, daar heb ik geen verstand van?!
Nog een vraag terzijde: ik moest een hoog supplement betalen voor het handje, terwijl ik overal hoorde dat dat niet normaal was.  Hoe is dat bij jou gegaan?
Ik probeer nu met een pleister op de pijnlijke plaats, en het helpt precies wat...
Groetjes en goed weekend gewenst!

donnamaribel

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 21, 2008, 23:37:18 pm »
Hallo Kyra,

Ik kreeg na mijn borstsparende operatie ongeveer een jaar lymfedrainage. omdat ik dan weer ging werken en minder tijd had ben ik niet meer geweest. Mijn arm is ietsje dikker maar niet erg. Nu de chirurg hier gaat er prat op dat er van  bij weinig van zijn patiënten een dikke arm overblijft.
Enfin ik had er toch een paar keer last van maar de kine heeft me telkens heel goed geholpen;
Mijn dokter was er geen voorstander van om blijvend therapie te volgen. Ik ben dan nog eens een half jaar geweest bijna dagelijks omwille van een dikke hand na werken in de tuin....
Ik ga wel nooit naar de sauna, geen te warme baden niet veel dragen handtas niet aan die kant dragen enfin extra zorg voor...ook lang strijken doe je beter niet..
Ik voel wel in de zomer gewoon van de warmte dat mijn arm meer spant ...

groetjes en hou je goed hé

Donna

kyra1

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 22, 2008, 10:40:37 am »
Dag Donna,
bedankt voor je reactie.  Blij dat voor ju de kiné zo goed geholpen heeft! En jammer dat het bij mij niets lijkt te doen.  En toch durf ik niet zomaar te stoppen, want zie eens dat het dan verslechtert...
Bij mij is het ook begonnen met een dikke hand, zo'n 3 jaar geleden, maar dat is nooit meer echt weggegaan, al heb ik er dus zowat een jaar lymfetaping opzitten. (naast 3 jaar lymfedrainage) Integendeel, intussen is ook mijn arm dik geworden  :( En nu nog die kous die niet past...
Liefs hoor.

jeannette

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juni 23, 2008, 15:20:04 pm »
Hey Kyra, nog even weer reageren. De les die ik geleerd heb is ook wat persoonlijk. Ik laat me nogal snel overdonderen als ik bij vreemden ben en ik heb wat nodig dat samenhangt met de gevolgen van kanker( dom hè  :-[). Normaal gaat m'n man mee naar die afspraken, maar de laatste keer ging dat niet. De armkous zat toen al anders en ik dacht dat het  gewoon wennen was, dus niets gezegd en gewoon naar huis gegaan, al redelijk overstuur.  Ik heb de nieuwe kous een paar keer gedragen, maar krijg een ongelofelijk dikke hand, hoofdpijn en allerlei ongemak.
Nu heb ik mezelf voorgenomen net zo lang te zoeken naar een bandagist waarbij ik me vertrouwd voel en ik zal m'n oude kous meenemen om te vergelijken en als het niet lekker zit neem ik hem niet!
Bij de laatste kous had ik dat niet gedaan en thuis zag ik dat de nieuwe kous korter was dan de oude (die al gekrompen was in de was). Ik moest ook nog een opleg aan de bandagist betalen (ook al wat vreemd).
Eigenlijk haat ik het elke ochtend om de kous aan te doen, soms ben ik zo kwaad dat ik hem echt door de kamer smijt (en vervolgens toch weer netjes aan doen).
Sinds ik zwem merk ik wel dat m'n arm dunner wordt. Geen topsport hoor, gewoon rustig baantjes zwemmen schoolslag in het zwembad. Lekker ontspannen en een goede en toch niet zware oefening voor de arm. Misschien het proberen waard?
Hou je goed hé!

kyra1

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 23, 2008, 22:07:47 pm »
Bedankt voor je reactie Jeanette! Ik ben dus niet de enige die zo'n kous een onding vind!! Heb jij ook een losse handschoen erbij?  Nu, daar heb ik nog meer problemen mee!  De handschoen is meer uit als aan...
De bandagist stelde voor om opnieuw te meten, maar het doet juist pijn tùssen 2 vingers ipv dat het bv aan een vinger knelt.
Ja, ik moest dus ook opleg betalen, alhoewel ik mijn best heb gedaan om dat niet te moeten doen.  De juridische dienst van het ziekenfonds heeft er achter gezeten, maar omdat het een handschoen mét vingers was, mochten ze blijkbaar een opleg vragen.   Intussen weet ik dat dat bij een andere bandagist niet hoeft, dus daar ga ik volgende keer heen!
Jouw reactie tov "de kous", die is zo goed te begrijpen, ik heb het nog niet gedaan, maar in mijn hart wel hoor!!
Maarre welke kous draag je dan nu, die te korte? Hoe weet je eigenlijk hoe lang die moet komen?  Tot het knobbeltje van je pols, of erover?
Dan over het zwemmen: spijtig, maar ik hou niet zo van zwemmen. Alhoewel, als mijn arm er ook dunner van zou worden...
Jeanette, groetjes hoor, en nog eens bedankt!

kyra1

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 04, 2008, 15:27:49 pm »
Jeanette, nog even een vraagje aan jou gericht: draag jij de handschoen en armkous elke dag van 's morgens tot 's avonds? Nu, ik in ieder geval niet.  Ik probeer de kous zo veel mogelijk aan te doen , maar de handschoen is meer uit dan aan.  (zoals ik al schreef) Mijn hand ziet er niet beter uit als ik de handschoen wel aan gehad heb, integendeel!
Bv. vanmorgen had ik hem wel aan, en toen ik hem uitdeed: de onderste vingerkootjes helemaal ingedrukt, en mijn handrug dikker...
Hopelijk vind je de tijd voor een antwoordje?
Liefs,
Kyra

jeannette

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juli 04, 2008, 18:06:39 pm »
Hey Kyra,
Mijn armkous gaat 's ochtends aan als ik ga ontbijten en  tegen zes uur 's avonds weer uit, de opluchting elke dag als dat kr*ng uit is!! Ik heb een handje zonder vingers, alleen een duim. En het klopt m'n handje heb ik ook haast nooit aan. Dat zit niet lekker om m'n duim, het knelt om m'n pols, ik heb het idee dat doordat daar twee keer 'rek' zit (van de kous en het handje) het vocht niet weg kan uit m'n hand. En hoe handig (maar niet heus) bij het huishouden, handje aan, handje uit, handje aan, uit ........Dus meestal uit. Ik heb vanaf het begin gezegd dat ik geen handje met vingers wilde, denk dat ik dan gillend was weggelopen. Het ongemak van de kous is al een ramp.
Maar wat is het alternatief???
Weet je ik ben nog altijd blij dat ik de kanker nu al 4 jaar heb overleefd en probeer ook altijd positief tegenover alles te staan , maar er moet nog steeds iemand komen die me kan vertellen waar ik het positieve moet zoeken van m'n dikke arm, de kous en de pijn die ik toch elke dag in meer of mindere mate heb.
Kyra een oplossing heb ik niet, een echt opbeurend antwoord ook niet, toch een dikke knuffel
Jeannette

kyra1

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 05, 2008, 17:10:18 pm »
Dag Jeanette,
Ik ben zo blij met de herkenning in je antwoord!
Inderdaad, de letterlijke opluchting als dat onding uitkan!!
Ik heb dus wel een handschoen met korte vingertjes, en had al eens gedacht: zou ik geen tweede kopen zonder vingers, dat is misschien niet lastig.  Maar zelfs met alleen een duim lees ik dat het bij jou nog niet alles is...De kous alleen zal toch ook wel al nuttig zijn, hoop ik?
Ja, idd ben ik ook uiteraard dankbaar dat ik 5 jaar na de diagnose nog leef.  Maar het is dikwijls een overleven! Ik sukkel nl ook sinds de chemo met slapeloosheid.(letterlijk constant bewust zijn 's nachts, vreselijk) Al van alles geprobeerd, tot kliniek toe, maar ik geraak er niet vanaf, en het is bij nachten wanhopigmakend. Dat maakt ook dat er dikwijls geen energie genoeg is, of juist voor het allernoodzakelijkste,maar ja.
Genoeg geklaagd nu.  Jeanette, bedankt voor je antwoord, liefs van mij, en verder nog een goed weekend hoor.

abba

• ik voel me een klein angstig vogelke
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 05, 2008, 21:27:52 pm »
hallo kyra
voor wat betreft het moeilijk of slecht slapen na de chemo, ik heb dat ook, het is nu 1 jaar geleden en iks ta s morgens nog moe op, en dan zou ik wel kunnen slapen, maar ja ik heb een eigen zaak en dat gaat zo maar niet, het is tegenwoordig wel wat beter, maar men heeft me aangeraden om eens een reiki behandeling te laten doen, mijn zus is voor sommige kwaaltjes erheen gegaan, ( wij lachten het gewoon weg) maar na al die jaren is zij  u van haar probleem verlost... en dat heeft me aan het denken gezet....baat het niet dan schaadt het ook niet, dat is een soort geneeswijze door voeling of aanraking, ik moet er zelf nog wat over opzoeken, het is maar een tip, ej ziet maar wat je er mee doet
annabel

mistral

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 05, 2008, 22:58:30 pm »
Hallo,

ik kan hier geen reactie geven op een armkous maar wel over REIKI. Rei betekend Universeel en Ki = energie. Universele Energie dus.
Ik heb een eerste graad in Reiki en kan mezelf en anderen behandelen. Ik pas het alleen toe op mezelf, en ik kan verzekeren dat als ik niet kan slapen en ik pas Reiki toe op mezelf ik de behandeling niet helemaal af krijg omdat ........... ik in slaap gevallen ben  ;)

Ik kan het dus alleen maar aanraden. Mijn initiatie kreeg ik bij Veronika in Denderwindeke, zij is ook erkent door de Vlaamse Gemeenschap en aanvaardt dienstencheques.
Haar website: www.reiki.be - Ki & C°, de moeite om daar eens een kijkje te gaan nemen.

Hopelijk heb ik hier een klein beetje kunnen helpen,

veel succes!

Claudine