Auteur Topic: testiskanker - rx thorax zijaanzicht  (gelezen 18558 keer)

ALex

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
testiskanker - rx thorax zijaanzicht
« Gepost op: januari 17, 2005, 18:08:58 pm »
Even algemene info: ik ben 25j vorig jaar maart stelde men testiskanker vast, chemo gehad en ondertussen terug aan het werk.

Daarstraks een rx thorax gehad ter controle, nu blijkt dat de mensen van radiologie menen iets te zien. Volgens de prof is er kans dat het gaat om een samenstelling(==> plaats waar zoveel dingen mekaar "kruisen" dat het lijkt alsof er iets zit)  Op de rx thorax vooraanzicht is niks te zien. Tumormerkers waren 6 weken geleden nog  normaal.  Heeft iemand dit nog al meegemaakt????  Mijn hart klopt nog altijd in mijn keel.  Ik ga morgen alvast bellen voor mijn tumormerkers maar de prof zegt me dat dat geen garantie is.  Hij heeft me binnen 4 weken al laten terugkomen ipv binnen 6 weken, een voorteken????

grtjs Alex
« Laatst bewerkt op: oktober 11, 2005, 13:59:14 pm door admin »

sociale dienst Kom op tegen Kanker

• Moderator
    • Bekijk profiel
Re:rx thorax zijaanzicht
« Reactie #1 Gepost op: januari 21, 2005, 15:44:27 pm »
Beste,

We hopen met jou dat het een vals positief resultaat is, maar ondertussen wachten en leven in onzekerheid is vreselijk stesserend
Als het niet te houden is, neem je best telefonisch contact met je behandeld geneesheer, misschien weet je dan sneller toch iets
We duimen voor jou,

sociale dienst VLK
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2005, 15:50:28 pm door sociale dienst VLK »

Elsie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: januari 22, 2005, 19:56:18 pm »
Tumormerkers (waaronder de alfafoetoproteïnen) kunnen inderdaad perfect normaal zijn ook al zijn er recidieven, soms stijgen deze pas later ineens fenomenaal.
Het zou wel eerder een uitzonderlijk gegeven zijn.
De hoogste kans op herval is binnen het eerste jaar.
Ik veronderstel dat je vorige keer een BEP-kuur hebt gehad ?
Maak je nog niet te veel zorgen, het kan inderdaad niks zijn.
Wie is jouw prof ?
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2005, 13:47:35 pm door Elsie »

ALex

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 23, 2005, 10:24:41 am »
Hallo,

bedankt voor jullie reacties. Ik heb ondertussen gebeld en na overleg zijn ze er uit geraakt en hebben geconcludeerd dat het ging om een samenstelling.  Idd, het was een bep-kuur, .  Mijn prof is Prof. Dr. Van Oosterom.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2005, 10:30:44 am door ALex »

Elsie

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: januari 23, 2005, 12:00:51 pm »
Mijn man was ook in behandeling bij prof Van Oosterom voor een testiscarcinoom.  
Vandaar mijn reactie, bij hem gaven de tumormerkers een normaal beeld, terwijl de kanker woekerde.
Ik ga er van uit dat de prof hieruit geleerd heeft en geen enkel risico meer neemt op dat vlak ...

ALex

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 23, 2005, 13:04:19 pm »
@ Elsie: Hoe ben je er dan terug achter gekomen dat de kanker woekerde? ct-scan?

Elsie

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: januari 23, 2005, 13:26:54 pm »
Voor de eerste tumor voelbaar was in de teelbal werd mijn man al een tijd geplaagd door hevige pijnen in onderrug en liesstreek (begonnen in januari en tumor ontdekt in april).
Na de BEP-kuren (augustus) was alles verdwenen en moest hij maandelijks op controle komen.  In februari van het volgend jaar kreeg hij weer dezelfde pijnen in onderrug, dit maal heviger.  Naarmate de tijd vorderde werden ze steeds heftiger tot hij echt niet meer kon.  Dit alles liep over verschillende maanden (van februari tot juni).  Uiteraard waren er verschillende controles gebeurd in deze maanden waarbij de pijn steeds ter sprake is gekomen.  We zijn zelfs naar de spoed van het UZ gereden omdat hij vermoedde dat er iets niet pluis was (dit was helemaal in het begin van de pijnen).  Er zijn dan onderzoeken gevolgd, zowel toen op spoed als nadien tijdens de controles, waaruit niks abnormaals bleek : tumormerkers onder controle, geen recidieven op scan of radiografie.  Wij hebben toen aangedrongen op een pet-scan, maar de prof achtte dat onnodig ...  Tot wij een week na de controle in juni telefoon kregen met de melding dat hij de dag nadien moest binnenkomen voor het opstarten van nieuwe chemo.  Op die maand tijd tussen de controle van mei en juni, zater er uitzaaiingen in longen, lever en onderbuik.  De genoemde pet-scan had dit waarschijnlijk eerder kunnen vaststellen, maar werd nooit uitgevoerd.

ALex

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 23, 2005, 13:34:51 pm »
Wow, en dan denkt een mens dat hij in goed handen is  :o  Verschil is wel dat ik nu helemaal geen pijn voel, maar ook dat is niet noodzakelijk.  Ik wacht de ct-scan van februari af  en als er dan alsnog twijfel is dan eis ik een pet-scan dan mag hemel en aarde vergaan. Ik moet zeggen dat ik bij prof. Van Oosterom ook al probs heb gehad, het ging dan wel over het al dan niet terug mogen gaan werken, maar die man heeft daar écht moeilijk over gedaan.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2005, 13:35:34 pm door ALex »

Elsie

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: januari 23, 2005, 13:36:12 pm »
Klinkt me bekend in de oren, mijn man wilde 2 weken na zijn 6de BEP-kuur terug aan de slag, maar dat heeft heel wat voeten in de aarde gehad, liefst van al zagen ze hem nog een paar maanden thuis ....

ALex

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 23, 2005, 13:40:42 pm »
Idd, ik heb 10juni de laatste van 4 kuren beëindigd en ik ben pas terug mogen gaan werken op 1 september ( als het aan Van Oosterom lag was dit pas 1 januari  ::) ).  Moet wel gezegd worden dat ik dit dan nog te danken heb aan prof. Dr. Schöffski.  Hij heeft Van Oosterom er van kunnen overtuigen dat ik er klaar voor was.

Elsie

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: januari 23, 2005, 13:42:25 pm »
Da's iets wat je zelf toch het beste aanvoelt hé.  Mijn man werd gek van het thuiszitten, de tijd om na te denken.  Werken was de beste manier om heel de zaak uit zijn hoofd te zetten.
Heb je al gesproken over een pet-scan ? Ben eens benieuwd of hij het nu wel zou doen.

ALex

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 23, 2005, 13:48:27 pm »
Nee nee, ik heb nog niks gezegd van een pet-scan.  Ik ga de ct afwachten als er dan nog twijfel is dan ga ik een pet-scan eisen en als ik die niet krijg dan zal ik een serieus briefje sturen aan de orde van geneesheren en directie van t UZ.  Moet wel gezegd worden dat ik de rx thorax gezien heb en ik heb toen een hele uitleg gekregen waaruit bleek dat dus er dus een samenstelling was ipv recidieven en ik moet zeggen dat ik overtuigd ben dat die uitleg klopt maar de schrik zit er toch nog in. Pas na de ct, als die volledig negatief is,  zal ik gerust zijn.  T is ook zo dat als er op die plaats waar er twijfel was recidieven zouden zijn dat ik volgens mij pijn zou moeten voelen want het zit tussen 3 organen in.

Elsie

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: januari 23, 2005, 13:51:40 pm »
Maak je maar niet te veel zorgen, zal waarschijnlijk niets zijn.
Maar ik kan begrijpen dat de schrik er in zit, je zou voor minder.
Een testiscarcinoom heeft één van de beste genezingskansen van alle kankers die er zijn.

ALex

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 23, 2005, 13:59:39 pm »
Idd, dat heb ik ook altijd in mijn achterhoofd gehouden.  En daarenboven is ook belangrijk dat je 2 personen nooit met elkaar kan vergelijken ook al hebben ze dezelfde kanker gehad.  Enfin we shall see.  

Elsie

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: januari 23, 2005, 14:07:52 pm »
Een waarheid als een koe, dat van die 2 personen vergelijken.
Er mogen nog zoveel gelijkenissen zijn als je maar wil, de kans is klein dat de cellen en de reacties identiek zijn.
Maar jouw verhaal geeft me toch alweer stof om over na te denken ivm prof Van Oosterom en zijn weigering om die pet-scan uit te voeren (bij mijn man is het helaas slecht afgelopen, recidieven ontdekt in juni, overleden in oktober ...  :'()

Veel sterkte in je herstel en je moraal, blijf altijd positief.