Auteur Topic: afscheid nemen ???  (gelezen 19527 keer)

ruben

• Gast
afscheid nemen ???
« Gepost op: april 13, 2008, 21:44:29 pm »
hallo iedereen ik ben ruben.
ik ben 20 jaar .
toen ik 9 jaar was ben ik mijn vader verloren aan astrocytoma,
mijn vader was 46. k ben er dan toch over gekomen na 11jaar.
ik heb het leren aanvaarden. ik weet dat hij geen pijn meer heeft waar hij nu is, en hij steeds bij mij is.

maar nu nu gaat het te ver !
nu komen ze ook nog eens mijn broer wegnemen :'(
hij heeft net hetzelfde als mijn vader.
hij is 32 jaar heeft een vrouw en een kind van 3 jaar
wat heeft hij misdaan ???? daar kan niemand op antwoorden
dat weet ik.
ze gaan morgen vervroegt trouwen. dat gaat zwaar worden dat weet ik nu al. en hij heeft ook veel liever dat we niet wenen maar ik kan dat niet tegen houden.
mijn moeder heeft gezegt dat ik moet afscheid nemen.
ik heb gisteren en vandaag met hem gepraat en hem nog eens goed vastgenomen maar afscheid kan je gewoon niet nemen. wat is afscheid nemen?
morgen toch nog hopelijk een mooie dag .
maar de klap gaat nog komen dat weet ik en probeer mij daar op voor te bereiden maar dat gaat niet.
pffff k' moest dit even kwijt

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
Re:afscheid nemen ???
« Reactie #1 Gepost op: april 14, 2008, 18:06:51 pm »
Hey Ruben,

Ik begrijp je héél goed. Ik ben zelf mijn echtgenote (30) verloren aan een kwaadaardige hersentumor (Glioblastoom) en heb het dus ook meegemaakt.
Afscheid nemen is inderdaad iets wat niet kan, laat staan dat je het kan voorbereiden. Er nu vooral zijn voor je broer is het allerbelangrijkste. Er zijn, betkent heel veel; zowel voor je broer als voor jezelf hoor. Vraag me niet hoe je het exact moet aanpakken, maar je kan praten over van alles en nog wat; dagdagelijkse dingen. Maar je kan ook praten over wat zijn 'wensen' zijn. Probeer toch om van het mooie in de momenten samen te genieten. Schaam je ook niet om je emoties te tonen.

Groetjes en sterkte, Steven

ruben

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: april 16, 2008, 21:32:35 pm »
he dank je steven.
ja de trouw was echt wondermooi,
ze hebben 2 witte duiven losgelaten :)
ze hebben er alle 2 heel goed van genoten en dat maakt
ons blij.
ik weet niet hoe het komt maar mijn verdriet is in grotte maten weg ???
wil ik er precies niet meer aan denken dat hij weg gaat
ik ben heel blij dat hij nog onder ons is.
(maar de hamer komt richting mijn hoofd)
nu moeten we er voor elkaar zijn dat weet ik ,
en er zeker nog het allerbeste van maken.
vriendelijke groeten ruben

Bostie

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 17, 2008, 19:38:40 pm »
Hey Ruben,

ik weet niet hoe het komt maar mijn verdriet is in grote mate weg ???
wil ik er precies niet meer aan denken...

Je verkeert in een fase van ontkenning. Gewoon omdat je het niet wil of kan geloven en hem gewoon bij jullie willen houden. Het is een normale fase die ook jij nu helaas doormaakt. Ik weet uit ervaring dat de psychologische bijstand van de afdeling waar je broer verzorgd wordt, er ook voor de naaste familieleden is. Daar moet je bij gelegenheid eens naar informeren en een "klapke" gaan doen. Want die hamer komt inderdaad; vroeg of laat.
Ik zie zo die duiven vliegen als ik je verhaal lees. Fijn te horen dat jullie het allen goed gesteld hebben.

Groetjes, Steven

ruben

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: april 18, 2008, 13:42:01 pm »
men broer wordt thuis verzorgt, we wouden niet dat hij nog naar een ziekenhuis moet gaan. de laatste 2 dagen gaat het aanzienlijk minder goed met men broer   :(
maar hij is er nog steeds
groetjes
dank je

Bostie

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 20, 2008, 16:50:38 pm »
Hey Ruben,

Spijtig om al zo vroeg te moeten vernemen dat het niet zo goed meer gaat met je broer. Blijf aan zijn zijde, dat zal hij vast en zeker appreciëren.

Groetjes, Steven

ruben

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: mei 13, 2008, 08:33:35 am »
vanmorgen weer wakker gemaakt gelijk 11 jaar geleden  :'(
bertje is vanmorgen rond 5:30 dij vake gegaan.
hij kreeg vanaf gisteren morfine zodat hij geen pijn zou hebben.
zondag ging het slecht met hem hij was zo onrustig  :-\
gisteren was zijn ademhaling heel kort en rap maar daar had hij geen last van volgens de paliatieve zorg.
ik had hem nog gisteren gezegt dat als hij nog voor ons aant vechten was dat hij er mee mocht stoppen, dat het ook niet meer prettig voor ons om hem daar zo te zien liggen. k heb ook gezegt : ik ga nu niet zeggen tot morgen maar morgen kom ik wel af .
mijn moeder was vannacht bij hem gaan slapen, zij wist het ook wel.
ik ben wel blij dat hij ook in zijn slaap is heen gegaan , want de doktor had schrik dat er iets zou gebeuren stikking ...
nu zijn we nog met 3 van de 5
en wie is de volgende?
groetejes ruben

omamanita

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 13, 2008, 08:47:57 am »
Goedemorgen Ruben,
Het is oneerlijk als jonge mensen met nog een leven en een taak voor zich zo vroeg moeten heengaan. Voor je Moeke moet dit wel heel erg hard zijn, zo jong al weduwe geworden en dan nu een kind verliezen, voor je schoonzus en hun zoontje is een gezinsleven kapot en blijft er een kind over dat zonder z'n Papa zal moeten opgroeien, en wat jij als (jonge) broer ervaart is zeker ook zeer zwaar. Hopelijk kunnen jullie mekaar steunen in de verdrietige tijd die er nu is. Veel sterkte en weet dat we op dit forum echt wel aan jullie denken.
Omamanita

ruben

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: mei 13, 2008, 12:26:50 pm »
Omamanita dank je voor de steun.
mijn grootvader van mijn moe haar kant heeft het er heel zwaar mee, ik hoop dat hij het een beetje kan verwerken het doet me pijn om hem zo te zien wenen.
het dringt precies nog niet door voor mij dat men broer weg is het verdriet verschuild zich, maar ik hou mij sterk voor moe,schoonzus,zoon,zus...
hij ligt mooi te slapen nu met een kleine glimlach op zijn gezicht.
ppfffffffffffff

Bostie

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 13, 2008, 18:52:31 pm »
Hey Ruben,

Je hoeft je heus voor niemand sterk te houden hoor. Je kan veel beter eens goed in elkaars armen uithuilen. Dat geeft je nadien zo'n opgelucht gevoel. Je bent dan blij om eens al die opgekropte gevoelens van je af te kunnen 'huilen'.
Ik vind dat héél moedig van jouw om die woorden van afscheid die je gisteren tegen hem zei. Denk dat je broer ook ergens blij was dat jullie het begrepen dat hij zo moegestreden was. Gelukkig hoeft hij nu niet meer nodeloos af te zien en is hij in alle vrede en rust heen kunnen gegaan.
Doe me één plezier en geef je grootvader eens een stevige knuffel! Jullie verdienen dat allemaal trouwens!

Groetjes en steeds welkom, Steven

ruben

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: mei 16, 2008, 16:37:33 pm »
dank je steven je bent een man van men hart
vriendelijke groetjes

paspartoe

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 16, 2008, 20:44:16 pm »
Beste Ruben,
Veel sterkte in deze moeilijke periode.
Misschien kan je je wat optrekken aan volgende tekst :

Je kan tranen wenen
Omdat hij er niet meer is
Of je kan glimlachen
omdat hij geleefd heeft

Je kan je ogen sluiten en bidden
Dat hij thuiskomt
Of je kan je ogen openen en kijken
Naar al wat hij achterliet

Je kan leeg zijn
Omdat je hem niet kan zien
Of je kan vol zijn van liefde
Die jullie hebben gedeeld

Je kan je rug toekeren naar morgen
En in gisteren leven
Of je kan gelukkig zijn voor morgen
Omdat gisteren er was

Je kan aan hem denken
Alleen omdat hij er niet meer is
Of je kan zijn nagedachtenis koesteren
En hem voor eeuwig laten leven

Je kan wenen en je geest sluiten
Leeg zijn en je rug naar alles toedraaien
Of je kan doen wat hij wou,
Lachen, je ogen openen
Liefhebben en verder gaan

groeten
chris

ruben

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: mei 17, 2008, 09:17:43 am »
dank je chris
dat is een hele mooie tekst, deze ga ik zeker ook eens aan mijn moeder laten lezen.
dinsdag is de begrafenis, ik zou graag een tekstje voorlezen maar ik weet al niet wat schrijven, en ik zou dat ook niet eens kunnen voorlezen.
maar ik ga proberen op het kerkhof het liedje van alladin spelen op men keyboard.
nog maals dank je allemaal.x
groeten ruben

omamanita

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 17, 2008, 10:21:00 am »
Dit is inderdaad een hele mooie tekst, vol gevoel en niet melig, en toepasselijk voor iedereen van welke strekking ook. En er staan waarheden in die nu voor het ogenblik voor jullie nog moeilijk aan  te nemen zijn, maar waar je misschien toch al een beetje voeling mee hebt.
Ruben, hoe is het nu met je opa ? Voor een grootouder is het niet denkbaar dat één van de kleinkinderen voor hem zou heengaan, hij zal zeker bij zichzelf denken "was ik het maar geweest". Maar ja we hebben niet te kiezen hé.
Veel sterkte voor dinsdag.
Omamanita

ruben

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: mei 17, 2008, 11:58:24 am »
wel ik durf/wil niet naar men grootvader (papo)
ik ben bang dat hij terug zou beginnen wenen als ik daar toe kom,
en het verdriet wil ik hem sparen (voor zo verre)
grootvader is aan die naam papo gekomen dankzij bertje :) hij draaide opa om en zij altijd papo. sins dien noemen alle kleinkinderen en... hem papo en oma die noemen we mamu dus mamu en papo :)
maar ik ga toch eens moeten al daar gaan om deze tekst te laten lezen.
idd papo heeft tegen mij ook al enkele keren gezegt dat het normaaler zou geweest zijn moest hij heen gegaan zijn. ik zeg ja maar dat had ook even pijnlijk geweest zijn.
ik ga maandag nog eens naar bertje kijken, ik durfde eerst niet ik dacht dat dat zou zoals in de films zijn zo een grote muur waar ze dan een schuif uithalen en dat het lichaam halemaal blauw zou zijn.
maar men moeder en zus zeggen dat dat totaal niet zo is.
vriendelijke groeten ruben