Auteur Topic: Broer, zus met kanker  (gelezen 5353 keer)

Evy20

• Nieuwkomer
  • *
  • Hey
    • Bekijk profiel
    • www.netlog.be/mysacrificeforyou
Broer, zus met kanker
« Gepost op: april 10, 2008, 20:10:42 pm »
Hey,

Laat ik mezelf eens voorstellen...Ik ben Evy. Op 10 oktober 2007 werd bij Andy (mijn broer) Kanker vast gestelt, dit op zijn 21ste verjaardag. Voor de diagnose was andy moe, ziek hij werd opgenomen in Brugge in het Az Sint lucas, 'het is maar een griep, ga maar naar huis', dit met 39 graden koorts. Andy werd de volgende dagen nog zieker, geheel zijn lichaam stond vol met rode bobbels. Dus op aanraden van de arts, moetsten we andy binnen brengen op de spoed in UZ Gent. Het werd gediagnostieerd als Non hodgkin, burkits lymfoom stadium 4 en hierbijkomend leukemie. Dit was voor andy (die heel druk bezig is met muziek, zijn werk...) een hele tegenslag, alsook voor ons, de familie (Ouders, Andy, Tommy(23), en ik(20)). Ik ben verpleegster in opleiding, en natuurlijk weet ik dat dit niets goed voorspelde, ook waren de dokter vrij wazig over wat de diagnose was. Toen andy gehospitaliseerd was in het uz gent ging het van kwaad naar erger. Andy werd een week later naar intensieve zorgen gebracht, 'tis enkel voor de zekerheid', ik dacht dit kan niet voor de zekerheid, dan leg je hem op een gewone kamer. In de volgende dagen ging het zeer snel, willen jullie AUB naar het ziekenhuis komen, we gaan andy intuberen (in coma leggen), met andere woorden we moesten afscheid nemen.De dokter vertelde ons, geniet nog van de dagen met andy hij kan sterven. Dit was zo ongelovelijk traumatiserend. Hij had 10-20 procent kans op het te overleven, dit met zo een zeldzaam kanker. Andy had toen een totaal orgaanfalen, kreeg zuurstof, cortizone, chemo, morfine, alles tergelijkertijd. Hij kreeg ongelovelijk veel vocht in hem gepompt woog 122 kg hij kwam van 100kg (hij is zeer sportief en heeft een groot lichaamspostuur, andy woog toen alle vocht uit hem was gedreven nog 79kg). Andy is er na een week 'doorgekomen', hieronder versta ik, de komende uren ging hij niet sterven. De volgende dagen mocht hij naar zijn gewone kamer, alles ging iets beter. Terug een week later, andy terug op intensieve, alles weer zoals ervoor. Hij had niet veel kans om erdoor te komen (terug afscheid nemen, andy had koude ledematen, spitse neus, hoge onregelmatige hartslag). Na terug een week intensieve zorg mocht andy terug naar zijn kamer. De volgende weken kreeg hij zen chemo, haarverlies, veel pijn, zichzelf niet kunnen wassen, niet naar het toilet gaan, niet kunnen stappen, niets, alle zelfcontrole was verdwenen. Na een paar weken is alles terug stap voor stap op gang gekomen. Andy heeft van Oktober tot december non stop in het ziekenhuis gelegen. Hierachter chemo geen chemo... Eind Februarie heeft hij zijn laatste chemo gekregen (de zwaarste die er was). Nu, april, hij is in remissie, waar we weten niet wat de toekomst gaat brengen. NOOIT wil ik nog afscheid nemen van mijn broer, nooit. Nu geniet ik van hem (zijn persoon, alles), nog meer dan vroeger (we zijn twee handen op 1 buik). Ik hoop dat sommigen niet zo'n lijdensweg moeten doorlopen. En gewoon hun leven kunnen leven, zonder kanker.

Ik wens jullie nog een Fijne avond, middag, morgen,

Evy :-*

Lieve47

• Bekijk profiel
Re:Broer, zus met kanker
« Reactie #1 Gepost op: april 11, 2008, 11:47:42 am »
Hey Evy,

Dit verhaal telt zoveel overeenkomsten met het verhaal van mijn zoon. Alleen is het bij mijn zoon niet goed afgelopen.
Het is de eerste maal dat ik hier ook iemand tref die het burkitlymfoon had. Mijn verhaal staat onder hodgkin en nonhodgkin, als je het wil lezen.  
Ik hoop dat alles de goede richting blijft uitgaan, want burkit is één van de agressiefste kankers.
Met heel mijn hart wens ik dat je nooit je broer moet afgeven. Ik zie wat het gedaan heeft met mijn dochter. Zij waren ook twee handen op één buik, zouden voor mekaar door het vuur gaan en nu is ze alleen, geen broer meer en dat doet pijn, heel veel pijn.

Veel sterkte nog.

groetjes
Lieve

LLDM

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 11, 2008, 16:27:27 pm »
Hallo Evy :
Mooi dat je er bent voor je broer !
Focus op de goeie dingen en probeer hem zoveel mogelijk alles te laten realiseren waar hij zich goed bij voelt. Hij is een creatief talent, dus laat hem zich daar maar volledig in uitleven ! Kan hem deugd doen, jou ook en alle lotgenoten al zéker !
We hopen mee dat hij een lange tijd in remissie zou mogen blijven !
Veel sterkte en geniet van elke dag !
Lut
Ps Ik heb genoten van zijn muziek die bij het onderdeel Poëzie staat op dit forum ;-)
« Laatst bewerkt op: april 11, 2008, 16:28:18 pm door LLDM »

Evy20

• Nieuwkomer
  • *
  • Hey
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 11, 2008, 19:06:54 pm »
Heyla,

Bedankt voor je lieve reactie:)

LLDM

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 12, 2008, 14:52:49 pm »

;)

Geen dank Evy , en...
Blij dat hij de "puf' had om zijn tekst van het liedje tegenslagen eens in te typen bij het onderdeel poëzie !
Nog nen angenoamen achternoene !  ;D
(en een héél fijn weekend  :)
Lut

Evy20

• Nieuwkomer
  • *
  • Hey
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 12, 2008, 20:43:02 pm »
Hey lut

Dat wat van mijn broer zelf die dat heeft getypt;)
Merci vo de goeien aovond, tzelfde vo u:)

LLDM

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 13, 2008, 11:56:32 am »
Evy,
Ik hoop dat hij zijn plannen met zijn cd en de uitgave van een boekje zal kunnen doorzetten !
Zelf ken ik iemand die een boekje zou willen uitgeven over haar ervaringe met revalidatie na hersentumor, maar dat is tot nu toe nog niet gelukt... Maar Andy lijkt me ook iemand met veel contacten,dus we duimen dat het hem lukt !
Fijne zondag gewenst !
Lut

Evy20

• Nieuwkomer
  • *
  • Hey
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 13, 2008, 14:36:59 pm »
Heyla

Ja we zien wel hoe het lukt he:)